Wat is het gaaf om in NL te wonen! (Dierenreddingsactie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Wat is het gaaf om in NL te wonen! (Dierenreddingsactie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 11:06

www.nu.nl

Citaat:
Machinist stopt trein en redt pasgeboren kalf

Uitgegeven: 12 mei 2006 10:16
Laatst gewijzigd: 12 mei 2006 10:18

SAUWERD - Een oplettende machinist heeft donderdag langs het spoor tussen Winsum en Sauwerd het leven van een pasgeboren kalfje gered. Dat heeft een woordvoerder van vervoersmaatschappij Arriva vrijdag laten weten.

Een eerder passerende machinist had het jonge dier vlak bij een sloot zien liggen. Toen machinist Henk Mars op dezelfde plaats arriveerde was het beest net kopje onder gegaan in het water. Mars aarzelde geen moment, zette zijn trein stil en viste het kalfje samen met een passagier uit de sloot.

Arriva neemt de onvermijdelijke vertraging voor lief. "Als machinist moet je op zo'n moment natuurlijk een moeilijke beslissing maken, want je hebt ook de verantwoordelijkheid voor je trein. Wij vinden dat hij in dit geval de juiste afweging heeft gemaakt", aldus een zegsvrouw.

Hier krijg ik zo'n warm gevoel van

Dat gevoel had ik voor 2 weken terug ook toen ik op de A1 A'dam-A'foort reed en thv het knooppunt met de A6 grote waarschuwingsborden met LED's in de berm zag staan:
    PAS OP
    GANZEN MET KUIKENS
En ja hoor, 150 meter verderop zag ik het 1e ganzenkoppeltje al lopen met een stuk of wat jonkies om zich heen...
Ook zo'n geweldige actie, niet veel verderop stond er file maar ik heb er fluitend in gestaan

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:09

Ik vind het soms wel een beetje te ver doorschieten in Nl. Dit zijn dan leuke voorbeelden maar bv. tussen Kootwijk en Apeldoorn is aan beide kanten van de A1 een compleet bos weggekapt onder het mom van: Ruimte voor Reptielen. Daar zakt mijn broek dus wel vanaf, om zulke prachtige natuur te kappen voor een paar beestjes die volgens mij niet eens langs de snelweg willen zitten.

Lame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:14

Fitzroy schreef:
Ik vind het soms wel een beetje te ver doorschieten in Nl. Dit zijn dan leuke voorbeelden maar bv. tussen Kootwijk en Apeldoorn is aan beide kanten van de A1 een compleet bos weggekapt onder het mom van: Ruimte voor Reptielen. Daar zakt mijn broek dus wel vanaf, om zulke prachtige natuur te kappen voor een paar beestjes die volgens mij niet eens langs de snelweg willen zitten.

Ja dat ben ik met je eens.. en als je dan ziet (op de borden) wat voor 'n beesten dat moeten zijn.. dan denk ik.. die komen alleen in Zuid Amerika ofzo voor...

En daarnaast... lopen ze zo niet eerder de snelweg op? Lijkt mij tenminste een logisch gevolg...

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:18

Haha, ja Fitzroy! Dat vond ik ook zo briljant! laten we ruimte voor de reptielen maken in de berm van een snelweg waar je met 150 km pu overreden wordt als je besluit je buiten het gras te begeven! Voelen ze niets van!!

Ik heb wel een keer in een bus gezeten waarvan de chauffeur de bus dwars op de straat zette om een moedereen met pullen over te laten steken zonder gevaar...ik moet zeggen dat ik daar een erg warm gevoel van krijg ja! In tegenstelling tot al het negatieve nieuws gebeuren er dus ook nog dit soort dingen!! Wordt ik weer even blij van!

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:20

Fitzroy schreef:

weggekapt voor reptielen?! ik weet niet wat voor reptielen dat zijn, maar volgens mij moet er dan juist wel bos staan! inderdaad beetje rare actie.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 11:22

Ik ben overigens wel voor wat variatie in het landschap
Een zandverstuivinkje, wat hei, een moerassig gebied, dat maakt het allemaal wat diverser dan al diezelfde bossen met allemaal bomen van dezelfde leeftijd.
Nu ziet het er nog even uit als een slagveld (slachtveld...) maar over een jaar of tien zal het vast weer een heel mooi stukkie natuur zijn

Robyn

Re: Wat is het gaaf om in NL te wonen! (Dierenreddingsactie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:22

Dit is idd een hele goeie actie.

Ik woon vlakbij dat knooppunt bij de A1 en ook dat vind ik super. Vorige jaren liep er alleen een moedergans met wat platgewalsde kuikentjes er omheen. Vorig jaar hebben ze een hek tussen de weg en de middenberm gemaakt en nu dus dat bord erbij. TOP!!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:23

Het zandverstuivinkje heb je kort ervoor zowel links als rechts gehad, Sjuim
*kent de A1 op haar duimpje *

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:10

Fitzroy schreef:

haha zakte je broek daar van af tis wel zonde van al die natuur!

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:28

Fitzroy schreef:

nog zoiets, bij ons in de buurt hebben ze vorig jaar een aantal vierkante kilometers grond op gekocht en daar weer 'natuur' van gemaakt want er groeide op die plek een speciale orchidée. dit project heeft handen vol geld gekost. maar nu hebben ze besloten dat midden door die nieuwe natuur een snelweg moet lopen terwijl ze ook al jaren wisten dat er een snelweg hier in de buurt zou komen.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:08

beter! Toch nog mensen die rekening houden met de natuur (de machinist dan hea)

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:12

Af en toe heb ik iets van hèhè eindelijk zijn er toch nog mensen die dieren proberen te redden!

Dat sommige mensen doorrijden als er een eend ofzo op de weg zit, snap ik nog steeds niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:23

Dat is echt om het even warm van te krijgen

Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:32

Ooh, das echt geweldig!
*haa, dat spoor loopt vlak bij mij in de buurt

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:39

Dat is wel heel aardig

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:16

Bij mijn collega was er een paar dagen geleden een hele opschudding...brandweer met sirenes kwam aangereden, mannen die zich in duikpakken hesen en te water doken om een eend te redden die onder een soort vlonder klem was komen te zitten. Omstanders die onder luid gejuich en geklap de brandweerlieden bedankten toen het uiteindelijk was gelukt om de eend te bevrijden.
Kan best dat de brandweer een dergelijke oproep gebruikt om weer te oefenen, de volgende keer kan het een kind zijn die te water is geraakt. Maar ik wil niet weten wat die inzet voor de redding van die eend heeft gekost. En voor andere dingen is dan weer geen geld....

Overigens trap ik ook niet zomaar op de rem omdat er een eend of haas oversteekt. Als ik hard rijd dan ogen dicht en eroverheen, beter dan dat ik zelf tegen een boom of in de plomp beland (en wedden dat er dan in velden of wegen geen brandweer is die mij er uit haalt?)

Skinhead

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:42

Ach boeie die kosten van de brandweer kunnen er ook wel bij...

Trouwens, vette actie van die machinist... Top kerel!

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:38

Ik ben het wel met Fitzroy eens, soms slaan we door.
Een bos kappen voor reptielen......
Maar die actie van het kalfje vind ik echt top!

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:41

Hee das 'mijn' trein He komt het toch nog van pas dat die treintjes niet zo hard kunnen en vertragingen heeft arriva toch altijd Ik zal naar het kalfje zwaaien als ik langsrijd.

Hoop trouwens niet dat dit in dezelfde wei is waar 3 dagen een dooie koe in de wei lag zelfde traject.