Cbr leeftijd 16 verhogen tot 18?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_loekie_

Cbr leeftijd 16 verhogen tot 18?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:39

Ik hoorde dat ze misschien in oktober de leeftijd voor het halen van een CBR(scooter bwijs) willen verhogen tot 18.
Laat ik nou net in december 16 worden.
Hebben jullie hier al iets over gehoord en wat vinden jullie ervan?
Is het niet aan jezelf te beslissen of je gelijk een auto neemt of eerst een scooter?

charistie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:02

Beetje raar, want ik denk dat er dan weinig mensen over blijven die nog een scooter bewijs gaan halen. De meesten willen met 18 wel hun rijbewijs en dan mogen ze gelijk ook op de scooter. Ik heb er verder ook niets van gehoord.. denk eigenlijk niet dat het waar is.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:03

Hey,
ik heb hier nog niks over gehoord, maar dat is wel erg
overdreven vind ik.
ik denk ook dat 18-jarigen eerder een auto kopen dan een scooter...

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:10

Ja, denk ook dat alle 18-jarigen daar geld voor hebben.

Het lijkt me sterk dat dit doorgaat, aangezien er per 1 oktober 2006 al andere regels in werking worden gesteld. Quote CBR:
Citaat:
bromfietsrijbewijs
Bromfietsrijbewijs per 1 oktober 2006

Het huidige bromfietscertificaat wordt per 1 oktober 2006 vervangen door een bromfietsrijbewijs. De ministerraad heeft begin oktober ingestemd met dit wetsvoorstel van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. De invoering van het bromfietsrijbewijs moet de verkeersveiligheid vergroten. Van alle verkeersdeelnemers in Nederland lopen jonge bromfietsers het grootste risico op een ongeval.

Het bromfietsrijbewijs wordt in twee fasen ingevoerd. In de eerste fase kunnen houders van het bromfietscertificaat dit vanaf 1 oktober 2006 omruilen voor een rijbewijs. Hier hebben zij drie jaar de tijd voor.
In de tweede fase wordt het huidige bromfietsexamen aangepast. Het theorie-examen verandert en er wordt een praktijkexamen aan toegevoegd. Wie voor beide slaagt, kan op het gemeentehuis een bromfietsrijbewijs aanvragen. Het bromfietsrijbewijs wordt één van de categorieën (categorie Am) op het nieuwe rijbewijs op creditcardformaat dat ook per 1 oktober 2006 wordt ingevoerd.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft aan het CBR gevraagd een voorstel te doen voor het nieuwe theorie- en praktijkexamen.

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:15

Wat goed dat ze een praktijkexamen erbij ingooien! Toen ik mijn brommer kreeg was ik een gevaar op de weg, ik had het ding niet onder controle, wist niet hoe het werkte. Super!

Maar in het stuk staat niks over leeftijd helaas.

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:17

Ik zou er heel blij mee zijn als dit ingevoerd werd.
Laten we wel eerlijk blijven, allemaal die opgeschoten jeugd op die scooters die van stoeprand naar stoeprand scheuren, zonder op of om te kijken .... nah, die leeftijd van 16 jaar mag wel verhoogd worden hoor!! (en ja, daar kom je pas achter als je zelf achter het stuur zit om allemaal die losgeslagen poppetjes te ontwijken )

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:57

Ik ben gelukkig nu al 18 dus mij maakt het niet veel uit, maar ik denk niet dat ze het in oktober al veranderen, dan wordt het bromfietsrijbewijs nl. al ingevoerd.
_Loekie_, jij zal dus helaas ook praktijk moeten doen.

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:23

ik dacht dat ze de leeftijd 1 jaar omhoog wouden gooien net zoals het motorrijbewijs wordt veranderd in de loop der tijd...

Maar hier ben ik het ook wel mee eens ik was ook een gevaar op de weg met de brommer... naarmate ik `m langer had begon ik de gevaren ook wel een beetje in te zien maar de eerst 6 à 9 maand was een drama af en toe...

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:10

Ik zou het een goud plan vinden om de leeftijd van het bromfiets bewijs een jaar omhoog te gooien.
Ik rij zelf met een snorbrommertje wat compleet standaard rijd en ik haal er ook geen gekke toeren mee uit, maar zelf ik irriteer me mateloos aan jongen gozertjes die stoer willen doen en vervolgens mij bijna van mijn snor dingetje afrijden omdat ze ff snel een stuk fietspad pakken!
Ik vind het ook absoluut een zeer goed punt dat er een praktijkexamen aan hangt!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:01

Nog niets gehoord over dat het van 16 jaar naar 18 jaar gaat.
Wel over het bromfietsrijbewijs.

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:55

ik vind het eigenlijk een zeer goede regeling dit.

ikzelf heb nooit interesse gehad in scooters enzo, en heb me geld lekker gespaard om simpelweg 2 jaar later een eigen deftige auto te kunnen kopen.

nou waarom vind ik het een goede regeling, vele jongeren (niet allemaal) maar veel jongeren en vooral jongens.. vinden het stoer zoiets, noe ik geef ze geen ongelijk, maargoed, ze krijgen dat ding in handen en beginnen infeite roekeloos over de baan te scheuren, in hun ogen zal dit niet zo zijn, want "hey zij kunnen wel rijden" dit roekeloos gedrag heeft tot heden, regelmatig levens gekost onder de rijders zelf, en ook onschuldigen gekwetst of gedood. wanneer jongeren op 16 met het stoere imago in hun hoofd de baan op gaan, hebben zij totaal geen enkel gedacht van hoe gevaarlijk het verkeer op de baan tegenwoordig wel niet is.

daarom wanneer zij voor de auto leren rijden, gaan zij leren rijden met het beeld als automobilist die diverse situaties zal meemaken, en ook beseffen wat een auto kan en vooral niet kan. met dit nieuwe inzicht zullen dan de toekomstige scooter of bromfietsrijders een geheel ander beeld van de baan krijgen en ook een gheel ander gedrag aannemen wat volgens mij toch al een pakje veiliger zal zijn voor anderen en vooral voor hunzelf.

kels

Re: Cbr leeftijd 16 verhogen tot 18?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:11

Wel goed dat ze een praktijk examen doen, alleen balen dat ik in november pas 16 word, dan moet ik hem ook doen

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:13

en vandaag vroeg mijn rij instructrice wat ik er van vond als ze de leeftijd voor de auto verlaagden naar 16... dan heeft ze dat wel heel scheef gehoord

Antistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:02

kels schreef:
Wel goed dat ze een praktijk examen doen, alleen balen dat ik in november pas 16 word, dan moet ik hem ook doen

Ik word in december 16, en ik wil hem wel..

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:04

Pannie schreef:
en vandaag vroeg mijn rij instructrice wat ik er van vond als ze de leeftijd voor de auto verlaagden naar 16... dan heeft ze dat wel heel scheef gehoord
Nee hoor, daar zijn ook weer plannen voor. Een tijd geleden, half jaartje dacht ik, dachten ze erover om bv. op je 17e al te mogen rijlessen. Tja, een eenduidig beleid zou ook wel handig zijn.

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:05

Heb gehoort dat t 17 werd..... zodat je nog een jaartje scooter kan rijden.... Succes met verder info

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:34

Het lijkt mij op zich logisch dat de mensen ook praktijkexamen krijgen. In theorie weet je hoe en wat in het verkeer, maar soms is het niet altijd eenvoudig om het toe te passen, omdat je geen uur de tijd krijgt om er over na te denken.
Van mij mogen zo ook de leeftijd omhoog gooien, ik krijg dagelijks een hartverzakking omdat een aantal jongens en meiden (vlak de meiden niet uit) het blijkbaar nodig vinden om op een haartje na voor je te gaan rijden en remmen.

* Ik heb trouwens pas leren fietsen toen ik mijn rijbewijs had*

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:23

Praktijk vind ik helemaal niet erg.
Ik bedoel het is wle erg onverantwoord gelijk met je scooter zonder er maar enige keren op gereden te hebben de weg op te gaan.

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:04

hahahah ik heb me echt kostelijk vermaakt toen ik van mn 16e tot mn 18 met een sterkopgevoerde racebrommer het eiland onveilig maakte en het een sport was de auto's in te halen
achteraf gezien was het stom wat we deden want ik heb er wel een vriend mee verloren na als je zoiets meemaakt ga je wel opletten hoor.
Nu ben ik 18 en heb ik een auto. Als ik dan die gasten van een jaar of 16 zie scheuren op die brommers dan denk ik wel eens dat het goed zou zijn als de leeftijd werd verhoogd naar 18 jaar

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:07

kels schreef:

Hier hetzelfde verhaal

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:01

Ik vind het zowiezo een goede zaak dat ze een praktijkexamen willen invoeren...
En de leeftijd vind ik ook goed, als ik soms die 16jarige ventjes op mijn werk hoor opscheppen dat hun scooters wel 140 kunnen, denk ik; jou wil ik niet tegen komen op mijn fietsje.

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:36

@Mocca: Da's waar, dat soort sterke verhalen komen me inderdaad bekend voor, maar die jongens rijden echt wel netjes als ze voor hun rijbewijs gaan, maar wacht maar als het papiertje binnen is....

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:05

Ben ik blij dat ik vandaag 18 ben geworden

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:09

IK hoop dat ze het niet doen, want ik wil graag als ik naar de andere vestiging van school op de scooter (ben dan 16).
Beetje lui om een paar kilometer verder te fietsen, vandaar.