Greenpeace zaait spinazie tegen gen-mais

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Greenpeace zaait spinazie tegen gen-mais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 16:33

http://www.nu.nl/news/725205/89/Greenpe ... eo%29.html

Het spijt me dat ik het zeg, maar: waar zijn ze mee bezig!?

Ze claimen geweldloos te zijn, maar dit is, naar mijn mening, regelrechte sabotage en toch net een stukje erger! Ook zonder geweld kun je iemand behoorlijk wat schade berokkenen. Bovendien wordt er, wederom naar mijn mening, met dit soort vruchteloze acties niet erg veel bereikt. Resultaat heb ik in ieder geval nog niet mogen zien!

Ik vind Greenpeace een walgelijke organisatie... Milieu jaja...
Het schip waarmee ze actie voeren tegen verontreiniging door schepen is nota bene nog vervuilender dan de gemiddelde tanker!
Het begint er meer en meer op te lijken dat het ideaal vervaagt; het lijkt ze tegenwoordig alleen nog maar om het actievoeren itself te gaan

En ja, de resultaten van genetische manipulatie zijn dan misschien niet onderzocht, noch te voorspellen, maar wat dan nog? Ikzelf eet veganistisch, dierwelzijn staat hoog in mijn prioriteitenlijst, maar die gen-troep zal me werkelijk een zorg wezen.

Zijn er mensen die Greenpeace steunen en zo ja, waarom? (Gewoon benieuwd )

_Ingrid

Re: Greenpeace zaait spinazie tegen gen-mais

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:36

We zijn een aantal jaren lid geweest van greenpeach, ik vind niet alle acties van hun geslaagd zoals dat spinazie zaaien tegen gen-mais. Deze actie heeft toch niet zoveel nut want er zijn vast meer velden waar dit mais staat tenzij het een proefveld of zo was. Ik eet geen gemanipuleerde dingen alleen biologisch.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:51

ik steun greenpeace niet constructief
ik vind dat ze voor goede dingen staan , maar ze zouden het ietsje anders kunnen aanpakken

ik ben wel zwaar anti gen tech
zinloos onzinnig gezever

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:16

Ik ben ook tegen gen tech (ga je er maar eens in verdiepen), maar wat Greenpeace betreft, ze maken hun "peace" niet altijd meer waar. Veel activisten verliezen de zin van werkelijkheid en belang en protesteren inderdaad om het protesteren. Ik ken activisten die het preteren om zowel vóór als tegen hetzelfde doel te protesteren, gewoon omdat ze het leuk vinden om te protesteren en zo hun agressie af laten vloeien. Ach ja, een ander gaat op sport. Maar goed, wat ik wil zeggen is dat ik Greenpeace niet steun en ook nooit zal doen. Ik heb geen geld, maar had ik dat, dan zou ik liever individuele gerichte acties steunen dan een actiegroep, omdat die misschien ook wel dingen doen, waar je NIET achter staat.

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:36

Kan het niet met deze actie eens zijn. Greenpeace roept en roept en roept maar dat ggo's te veel risico's met zich meebrengen etc terwijl dat nog nooit bewezen is. Nu WORDT er eens onderzoek gedaan naar de risico's van ggo's, gaat Greenpeace ook DAT onderzoek saboteren

(ik ben zelf niet per definitie voor ggo's, onderzoek zoals dit is ENORM belangrijk om te bepalen wat mogelijke risico's zouden kunnen zijn in praktijk en dan kijken we wel weer verder. maar zoals greenpeace per definitie TEGEN zijn en alle onderzoek, zelfs naar de risico's, boycotten, nee, da's niet de juiste manier )

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 15:21

Fijn om te horen, bedankt voor jullie reacties!

En inderdaad, wellicht moet ik me meer en beter gaan verdiepen in gen-tech. Van de andere kant, mocht blijken dat het ontzettend schadelijk is, is het waarschijnlijk toch al te laat voor me

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:16

Het is misschien niet zo schadelijk voor jou, maar wel voor de natuur en de politiek (Amerika manipuleert bv de rijst zo, dat de Indiase boeren rijst moeten kopen van amerika om rijstplantjes te krijgen, omdat het product onvruchtbaar is, terwijl ze vroeger gewoon deel van de oogst hielden om te planten voor nieuwe rijstplanten, wat dus gratis was. Alle bverkoop was dus winst. Die gore Amerikaanse bedrijven beheersen zo de hele Basmati markt, omdat ze de naam opgekocht hebben. Basmati is dus een Amerikaans product, waar ze in India voor zwoegen en amper winst op kunnen maken, terwijl Amerika er rijk van wordt. Moest ik even kwijt. Manipuleren van natuur, op welke manier dan ook, heeft altijd consequensies. En het keert zich altijd tegen je. Ken je de geschiedenis van de killerbees? Die super agressieve bijen? Heel interessant. En nu zit men met de gebakken peren, want het is niet terug te draaien.
Hoe meer je je in dat soort zaken verdiept, hoe zieker je wordt van de gedachtengang van de wetenschap. Het gaat uiteindelijk maar om een ding en dat is geld. Alsof dat het belangrijkste in je leven is.

Vroeger had je korenvelden met klaproizen en korenbloemen en de korenwolf (hamster) dat is allemaal verdwenen met gif, want er moest een betere productie komen, maar zo verstoor je wel een evenwicht!

Nou ja, ik zal verder maar geen preek houden.

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:19

Lusitana schreef:
Ik ben ook tegen gen tech (ga je er maar eens in verdiepen), maar wat Greenpeace betreft, ze maken hun "peace" niet altijd meer waar. Veel activisten verliezen de zin van werkelijkheid en belang en protesteren inderdaad om het protesteren. Ik ken activisten die het preteren om zowel vóór als tegen hetzelfde doel te protesteren, gewoon omdat ze het leuk vinden om te protesteren en zo hun agressie af laten vloeien. Ach ja, een ander gaat op sport. Maar goed, wat ik wil zeggen is dat ik Greenpeace niet steun en ook nooit zal doen. Ik heb geen geld, maar had ik dat, dan zou ik liever individuele gerichte acties steunen dan een actiegroep, omdat die misschien ook wel dingen doen, waar je NIET achter staat.

Hier ben ik het wel mee eens

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 13:29

Lusitana schreef:
Nou ja, ik zal verder maar geen preek houden.

Neenee, ik vind het superinteressant!

Killerbees jazeker... Die ken ik wel.

In principe heb je gewoon gelijk, maar zo is het met alles, niet alleen met wetenschap. Degene met het minste geld, en dus de minste macht, trekt altijd aan het kortste eind. Sowieso word ik ziek van Amerika; eigenlijk van de hele mensheid (no offense hoor! )
Het is schandalig hoe er met de aarde omgegaan word (raar toch, al die natuurrampen!), en met alles wat er op leeft. Mensen maken dieren af, mensen maken elkaar af. Godsdiensten veroorzaken ware oorlogen. En waarom?

Net als met chocolade... Het word zo gepromoot... "Chocola is hier goed voor, daar goed voor en bovendien lekker" Er word vergeten hoe chocola tot stand komt (melk = koe die ieder jaar moet kalven, anders stopt de melkproductie. Stier? De kist in en spoedig slachten. Koe? Als ze "geluk" heeft mag ze nog zes jaar iedere dag melk geven, lukt het niet meer en genoeg, hup, de slacht in) Mensen werken zich kapot en krijgen er niet naar betaald!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:32

Ik denk dat je dan dit van de Dalai Lama wel kent of weet te waarderen:
"We are vistors on this planet,
We are here for ninety or one hundre years at the very most.
During this period, we must try to do something good, something useful, with our lives.
If you contribute to other people´s happiness, you will find the true goal, the true meaning of life."

Beetje off topic, maar wilde het toch plaatsen.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 16:47

Hmm, erg goed!

Maar hoe is het nu... Ik weet dat er nog onderzoek naar gedaan word, maar niet in welke mate. Is het nu wel slecht voor je, of niet?

Eten jullie gentech-voedsel? Het zit namelijk zo'n beetje overal in tegenwoordig, geloof ik?

FrontC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:03

GO GREENPEACE!!
Volkomen gelijk hebben ze. Zoiets hoort niet, daar zijn cellen en DNA heus niet voor bedoeld. Het gaat te ver, hoe dan ook, we worden toch wel terug gepakt.
En gemeende actie of niet, het heeft vrijwel altijd een effect of het komt in de krant, wat weer meer tegenmensen trekt.
Ik sta volkomen achter hun. De zieke geesten die het in hun hoofd halen om dingen te gaan manipuleren oid stop je niet met een spandoekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:20

Gearl, volgens mij heb je niet goed begrepen op wàt voor veld die spinazie gezaaid is. Het gaat om een veld waar een proef gedaan wordt.
De proef is bedoeld om te bekijken wat een veilige afstand is tussen velden met gengewassen en bijvoorbeeld biologische groenten, zonder dat de biovelden 'vervuild' raken met deeltjes gengroente.
Het lijkt mij dat zelfs Greenpeace hier niets tegen kan hebben, want door dit soort proeven kan straks iedereen zeker weten dat biologisch ook echt biologisch is.

Ik vind het, de zoveelste, domme actie van Greenpeace.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:28

Ik vind greenpeace ook een onzinnige actie hebben opgestart. Je moet toch eerst weten of het schadelijk is voordat je het zo keihard kunt roepen?!

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:25

Gearl schreef:
GO GREENPEACE!!
Volkomen gelijk hebben ze. Zoiets hoort niet, daar zijn cellen en DNA heus niet voor bedoeld. Het gaat te ver, hoe dan ook, we worden toch wel terug gepakt.
En gemeende actie of niet, het heeft vrijwel altijd een effect of het komt in de krant, wat weer meer tegenmensen trekt.
Ik sta volkomen achter hun. De zieke geesten die het in hun hoofd halen om dingen te gaan manipuleren oid stop je niet met een spandoekje.

ik heb de afgelopen maanden 30 mutanten van HIV gemaakt, die dienen voor onderzoek wat kan leiden tot nieuwe inzichten en ev. ooit tot een nieuwe behandeling
Scheer aub niet alle "cellen en DNA manipuleren over dezelfde kam" Soms heeft het nut, maar zeker voor iets wat bedoeld is om buiten een labo te komen, moet onderzocht worden op de mogelijke impact. Net ZO EEN onderzoek boycotten vind ik niet kunnen, zelfs al ben ik zelf geen fan van veel zaken waarvoor gentech gebruikt wordt.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:21

Genetische manipulatie is uiteindelijk weinig verschillend met klassieke veredeling, het is alleen sneller. Dikbil koeien zijn ook niet genetisch gemanipuleerd in de letterlijke zin, maar die zijn zo ver 'veredeld' dat het ook geen normale koeien meer zijn. Gen manipulatie verbieden is ook veredeling verbieden.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:32

Denk het toch niet sizzle.....

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:45

ellenlouise schreef:
Denk het toch niet sizzle.....

want??

Denk je echt dat het 'normaal' is dat druiven geen pitjes hebben? dit is al gedaan voor genmodificatie.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:50

Genmodificatie is trouwens ook niet door mensen uitgevonden. Het is een toepassing van iets dat al bestond in de natuur. Virussen doen niet anders.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:12

Marreke schreef:
Gearl, volgens mij heb je niet goed begrepen op wàt voor veld die spinazie gezaaid is. Het gaat om een veld waar een proef gedaan wordt.

De proef is bedoeld om te bekijken wat een veilige afstand is tussen velden met gengewassen en bijvoorbeeld biologische groenten, zonder dat de biovelden 'vervuild' raken met deeltjes gengroente.

Het lijkt mij dat zelfs Greenpeace hier niets tegen kan hebben, want door dit soort proeven kan straks iedereen zeker weten dat biologisch ook echt biologisch is.

Ik vind het, de zoveelste, domme actie van Greenpeace.

En dus? Dan nog, ik ben gewoon tegen vrijwel alle genmanipulatie.
Ik zie dat mijn bericht ook een paar reacties verder verkeerd is gevallen; ik doelde met manipulatie meer op het veranderen van dingen in cellen waardoor levende wezens (planten of dieren) anders worden dan natuurlijk.
Voor medische doelen is het natuurlijk wel acceptabel, maar hetgene waar greenpeace tegen heeft geprotesteerd NIET.

En 'De proef is bedoeld om te bekijken wat een veilige afstand is tussen velden met gengewassen en bijvoorbeeld biologische groenten, zonder dat de biovelden 'vervuild' raken met deeltjes gengroente.' lijkt mij eerder een dekmantel voor een zoveelste experiment, dan dat ze ook daadwerkelijk dat gaan testen.
Want hoe weten ze dan al of de plant het wel überhaubt doet? Of het werkt zoals het volgens hun zou moeten werken? Dat moeten ze dan ook eerst uitgeprobeert hebben. En dus hebben ze toch andere experimenten gedaan, en al is het als mosterd na de maaltijd, het lijkt mij dan Greenpeace grotendeels híertegen protesteerd.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:25

ik kan me in een hoop standpunten die greenpeace heeft echt wel vinden
ik ben alleen tegen elke vorm van niet constructieve activisme

ik ben tegen gen tech , maar er zijn manieren om er tegen te protesteren die beter werken
hoewel soms daden idd beter spreken dan woorden

ik vind de proef "kijken wat de veilige afstand is door het dus maar in de praktijk te planten en te bekijken , in de open lucht eingelijk ook te tricky
ze weten niet wat de veiligemarge is , dus met een dergelijke proef kun je de niet gen tech velden al besmetten
ja besmetten ja ...

tuurlijk er bestaat in de natuur ook mutatie van genen , maar ik vind het niet correct dat mensen bewust in dergelijk proessen gaan zitten sleutelen

ja het muteren van virussen is zinvol om behandelingen te ontwikkelen
en ja dit hoort in een lab te blijven
maar wie geeft mij degarantie dat dat in het lab blijft
en niet ontsnapt?
ja ik weet wat de veiligheidsmaatregelen zijn in laboratoria
maar het is mensenwerk , en mensen maken fouten , ook in labo's

"ja maar moeten we dan niet zoeken naar middelen die ziektes genezen ..." ja, dat denk ik wel
oftewel , het blijft ingewikkeld
maar testen etc zoals deze en anderen
horen niet in de open lucht thuis im besmettings gevaar ...
die horen in een lab opstelling (grote kas/overdekt terrein met een goed lucht circulatie systeem etc ...) zodat verspreiding/besmetting tot het minimum beperkt word
"ja maar dat kost te veel"
jammer dan doe je het maar niet
ik bedoel , genmais? gaan we dalijk sojabonen alteren en er kangaroe genen in prakken?
ik zie de bonen al voorbij springen

oftewel , in deze chaos proeft u
anti gen tech...misschien kan ik deze actie wel waarderen ...ik laat het antwoord even diplomatiek in het midden

maar mensen moeten eens stoppen met dingen te onderzoeken puur om het onderzoeken en zich bezig houden met zinvolle dingen