4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:31

Nancy_evita schreef:
Nu op klokhuis Ned 3, gaat het over WOII zie ik toevallig.



rent snel naar boven zet tv aan

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:36

Aimee schreef:
Ja.... na de derde wereldoorlog


De derde oorlog kan niemand na vertellen
Er zijn zoveel kernwapens dat dan niemand het overleeft.

Maar ik denk idd ook dat het ooit afgeschaft zal worden, maar voorlopig nog niet. Miss dat het dan net als 5 mei ook 4 mei om de 5 jaar ofzo word herdacht.
Maar ik vind het niet erg hoe het nu is, het is maar 2 dagen per jaar. En 5 Mei is nog gezellig ook .

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 18:38

More schreef:
De derde oorlog kan niemand na vertellen
Er zijn zoveel kernwapens dat dan niemand het overleeft.

Maar ik denk idd ook dat het ooit afgeschaft zal worden, maar voorlopig nog niet. Miss dat het dan net als 5 mei ook 4 mei om de 5 jaar ofzo word herdacht.
Maar ik vind het niet erg hoe het nu is, het is maar 2 dagen per jaar. En 5 Mei is nog gezellig ook .


Ik vind de dikgedrukte zin een wat aparte uitspraak.
Leg mij eens uit wat er erg kan zijn aan de herdenking aan de dingen die gebeurd zijn, en de mensen die voor ons gestorven zijn, om vervolgens te vieren dat we vrij zijn?

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:46

Eigenlijk vind ik het belachelijk dat 5 mei geen nationale vrije dag is. 1 dag per jaar vieren dat je een "vrij" land bent en de avond ervoor denken aan de mensen die daarvoor gezorgd hebben. Gebruik zo'n nationale vrije dag om te werken aan vrede en tollerantie. Gooi alle winkels dicht en geniet een dag per jaar met z'n allen van de vrijheid.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:01

ja, zie mijn onderschrift he...

Bij ons is het trouwens 8 mei als ik me niet vergis eigenlijk wel vreemd zo

Mag best blijven van mij. Maar voor mij is het een happy day want dan zijn mijn meme en een goeie vriend jarig

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:07

Ik vind dat er meer aandacht aan besteed moet worden op scholen, de mensen waarvoor t is zijn gestorven voor onze vrijheid en dat mag niet vergeten worden!!

Caira
Berichten: 26078
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:12

absoluut mee eens, het is het minste dat we kunnen doen.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 01:30

Een doden- en vrijheidsherdenking met discretie moet in stand worden gehouden omdat het altijd relevant is. Deze herdenking gaat om alle gesneuvelden vanaf de 2e WO, niet exclusief degene die in de 2e WO zijn gestorven. Overal in de wereld is er sprake van oorlog vs. vrede, zijn er onderdrukte volkeren, en misschien ligt het aan mij, maar ik zie de herdenking dan ook in een breder kader. De toespraak van dit jaar deed hier ook eer aan.

En vijf mei is de enige feestdag die écht bij mij leeft, in tegenstelling tot pasen, kerstmis, Sinterklaas, hemelvaart, pinksteren... ik ga morgen naar bevrijdingspop en dat is de enige gelegenheid waarop ik kan genieten van een soort saamhorigheidsgevoel waar ik overal anders er misselijk van zou worden...

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 01:33

Anne_GTI schreef:
Eigenlijk vind ik het belachelijk dat 5 mei geen nationale vrije dag is. 1 dag per jaar vieren dat je een "vrij" land bent en de avond ervoor denken aan de mensen die daarvoor gezorgd hebben. Gebruik zo'n nationale vrije dag om te werken aan vrede en tollerantie. Gooi alle winkels dicht en geniet een dag per jaar met z'n allen van de vrijheid.


Wacht even, je zegt dat we die dag moeten gebruiken om te /werken/ aan vrede en tollerantie, maar het moet wel een vrije dag zijn?

En hoe gaan we dat bewerkstelligen?

Ik denk dat het veel beter is als je je elke dag bewust bent van je vrijheid, maar vooral van het feit dat anderen die misschien wel niet met je kunnen delen. En ervan uitgaande dat er nog zoveel mensen zijn die niet in vrijheid leven, is het dan wel relevant er zelf een feest van te maken?

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:55

5 mei is jaren een nationale feestdag geweest,
tegenwoordig is dit om de 5 jaar.
in verschillende plaatsen in nederland word vandaag nog feest gevierd.
en word de "vrijheid"gevierd.
verder vindt ik dat 4 en 5 mei absoluut niet mag worden afgeschaft.
4 mei zeker niet.
1 keer per jaar 2 minuten stilstaan bij de gruwelen van de tweede wereld oorlog, of wat voor oorlog dan ook.
bij slachtoffers die zijn gevallen in oorlogen waar dan ook.
zeker in deze tijd waar zinloos geweld steeds meer opduikt.
ik vind het een stukje dat bij de opvoeding van kinderen hoort.
die van mij heb ik om kwart voor acht van het speel pleintje hier voor de deur geplukt.
2 min stilte. hij weet waar het overgaat.
als ik dan de nog spelende kinderen met hun papa en mama buiten zie.
terwijl hier overal de vlag half stok hangt en iedereen netjes stil is.
tja dit waren geen "blanke " .
dit noem ik geen respeckt ,

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:37

Maar Terorita, ook dat is vrijheid. De vrijheid dat anderen keuzes maken waar jij het niet mee eens bent.

En het generaliseren, of in elk geval het noemen van 'dat waren geen blanken' - ook dat is een les die we moeten leren uit de oorlog: hoe gevaarlijk het is om op grond van 'dat soort' kenmerken conclusies te trekken. Hoe belangrijk het is om niet alle mensen van een zelfde groep over 1 kam te scheren, en vervolgens te vergeten dat het mensen zijn.

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:48

heb je helemaal gelijk in ShadowO
aan de ene kant word ik er een beetje geeriteerd door.
aan de andere kant denk ik laat maar.
deze mensen ken ik toevallig, .
en roepen daar heel hard dat ik hun geloof en levenswijze moet, respeckteren.
prima is het dan teveel gevraagd om 1 keer per jaar 2 minuten rekening te houden met onze momenten.
terwijl er door meerdere mensen hier in de straat is gevraagd of er rekening mee gehouden kan worden.
weet dat ik niet mag generaliseren was ook niet helemaal de bedoeling, maar ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:18

Het wordt vast ooit wel afgeschaft.. Ik wil het niet. Maar over 1000 jaar gaan ze heus niet een oorlog van 1061 jaar geleden herdenken..

Ik was laatst zoooo boos... ik had een hakenkruis op m'n fiets had iemand met water-vaste stift erop getekent Dan ben je toch ook een *piep*? Jeutje..

Ik ga meestal met m'n moeder naar de dodenherdenking. Ik denk dan zeker aan WO2. Ik had laatst ook een heel goed gesprek met m'n oma over de oorlog..
Ik vond het heel dapper van haar dat ze dat zo kon vertellen!

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:20

ik denk dat de verhalebn altijd van generatie op generatie blijven gaan.
heb tot nu toe bij de oma's nog deze hebben de oorlog ook meegemaakt zo ook mijn vader
de verhalen hoor ik rond deze tijd weer komen.
zie ook duidelijk aan de oma's dat het een moeilijk punt blijft

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:56

ik ben tegen afschaffing van
mensen moeten helaas aan dit sort dingen herinnerd blijven worden
waarom?
omdat we nog steeds als mensheid dezelfde immens domme dingen doen , daarom
\ik vind het vooralsnog een godswonder dat de mens als diersoort nog niet uitgestorven is

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:04

ik weet niety of het al gemeld is hierzo,
maar dodenherdenking staat voor alle oorlogsslachtoffers die gestorven zijn in de tweede wereldoorlog of in de oorlogen erna....

alleen al daarom vind ik dat dodenherdenking NOOIT mag afgeschaft worden. heb respect voor de mensen die hun leven heben gewaagd voor vrede!!!!

en natuurlijk mag 5 mei ook niet afgeschaft worden!! dit is wel de dag waarop nederland werd bevrijd van een verschrikkelijke oorlog.... een oorlog waarin zoveel mensen onnodig zijn gestorven...

ik vind dat we elk jaar moeten vieren dat we vanaf die dag vrij waren en weer mochten denken en doen wat we wilden zonder de angst om naar een strafkamp te gaan of dood te gaan...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:19

tsja eerlijk is eerlijk, ik doe niets met 4 en 5 mei, ben sowieso al niet zo van de verplichte feestdagen etc
mn opa heeft in het verzet gezeten en er een boek overgeschreven, ider kleinkind van hem heeft het gekregen en ik heb alleen het voorwoord gelezen meer niet

of het ooit afgeschaft wordt weet ik niet, denk dat over 25 jaar nog maar erg weinig mensen weten wat 4 en 5 mei inhoudt, en dat vind ik best een kwalijke zaak, ook al doe ik zelf dus ook niets met 4 en 5 mei, ik weet iig nog waar het voor is!

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:10

Ik denk (hoop) niet dat het ooit wordt afgeschaft.
Misschien wel omgezet in een algemene herdenking oid.