4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:14

@Aimee: Ik denk dat het na de 2de wereldoorlog wel is afgelopen hoor

Persoonlijk vind ik dat de dodenherdenking altijd moet blijven bestaan: Wie zijn geschiedenis niet kent ik gedoemt de zelfde fouten te maken....

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:16

Maya1990 schreef:
Oh trouwens dat moet ik even vertellen! vorig jaar kwam er bij ons in de stad iemand spreken op herdenkingsdag. Die iemand was een duitser. Dit vond ik ook niet kunnen! zeker niet omdat er vrijwel alleen maar oude mensen bij de dodenherdenking zijn bij ons en die helemaal in shock raakten toen ze duits hoorden...!



Tja dit weet ik eigenlijk niet, ik denk dat je niet alle Duitsers over 1 kam kunt scheren.
Volgens mij is het 'gewone' Duitse volk namelijk behoorlijk dom gehouden........

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110811
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:16

Ik vind niet dat het afgeschaft moet worden, voor veel mensen is het nog steeds deels een erg pijnlijke tijd

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:19

Waarom zou een Duitser niet mogen spreken?
Die hebben de oorlog ook meegemaakt hoor, en voor hun was het ook geen groot feest hoor....
T Duitste volk vind ik persoonlijk dat je die niks kwalijk kan nemen, in die omstandigheden zou elk volk zo reageren...

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:21

Maya1990 schreef:
Oh trouwens dat moet ik even vertellen! vorig jaar kwam er bij ons in de stad iemand spreken op herdenkingsdag. Die iemand was een duitser. Dit vond ik ook niet kunnen! zeker niet omdat er vrijwel alleen maar oude mensen bij de dodenherdenking zijn bij ons en die helemaal in shock raakten toen ze duits hoorden...!


Aan de ene kant kan ik het me wel voorstellen. Aan de andere kant, niet alle Duitsers waren Nazi's, net zoals niet alle Nederlanders NSB-ers waren en niet alle Italianen Mussolini-aanhangers. Ik vind het eigenlijk wel goed als een Duitser komt spreken op dodenherdenking of bevrijdingsdag, mits dit met respect gebeurt.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 13:22

Tja, lastig.
Tuurlijk waren niet alle Duitsers fout, en kunnen de Duitsers van tegenwoordig er niks aan doen wat er vroeger gebeurd is.
Maar het ligt gewoon hel gevoelig bij nabestaanden en overlevenden.
En daar zouden ze best rekening mee kunnen houden.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:25

Ik kan me wel voorstellen dat het even schrikken was.

Maar je moet weten dat veel Duitsers niet echt een keuze hadden. Het was stikken of meedoen, en ik zei al dat ze best wel dom gehouden werden en ze werden lekker gemaakt met dingen waar ze om zaten te springen. Het is als een hongerig dier, die zou alles doen om wat te eten te krijgen. Zo heeft Hitler op zijn volk in gespeeld. Ik denk idd dat veel Duitsers niet eens wisten wat er zich afspeelde, maar dat pas achteraf hoorden.
"Wir haben est nicht gewust" gaat hier dan wel op, maar dit werd toendertijd niet gezegd door de gewone burger maar door voorstaande (leger) leiders van Duitsland.

[edit] storende schrijffout

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:34

Dat ik de titel van dit topic zag dacht ik heel even dat de ts dit soort dagen juist wilde afschaffen, gelukkig maar dat ik het tegendeel hier zag.

Ik vind dat het absoluut niet afgeschaft mag worden, maar ik vind dat er wel meer gedaan moet worden om de betekenis van die dag over te brengen. Menigeen weet niet (meer) waar deze dagen eigenlijk voor zijn, heel triest, een ander woord heb ik er eigenlijk niet voor. Ook die 2 minuten stilte moeten veel meer betekenis krijgen, ik zie het zo vaak dat er een aantal mensen (en ja dan voornamelijk jongeren) zijn die gewoon door blijven blaten terwijl de 2 minuten stilte ingezet zijn. als ik ze vanavond weer zie dan neem ik ze in de houdgreep en doe een prop in hun mond, zodat er niet meer geblaat kan worden! en daarna ga ik ze uitleggen wat het inhoudt. Ook al hebben de meeste van ons het niet meegemaakt, toch dien je respect te tonen voor de doden en de overlevenden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:37

Ik ben afgelopen week in Berlijn geweest, dat aan het eind van WO II helemaal plat is gebombardeerd. Ik heb foto's gezien hoe het er toen uitzag, en hoe het er nu uitziet, en heb zelf de kogelgaten in de muren van de huizen zien zitten, die men met opzet zo heeft gelaten. Heb de fundamenten gezien van het Gestapo hoofdkwartier, en foto's gezien van de Duitse verzetsstrijders die door de Gestapo om het leven zijn gebracht. Nederland heeft geleden onder de WO II, maar vlak ook de ellende van WO I niet uit, en niet alleen voor Nederland. Ga maar eens kijken in Frankrijk en Belgie naar de oorlogskerkhoven van WO I. Bezoek de restanten van een concentratiekamp, lees het dagboek van Anne Frank, bezoek het Anne Frankhuis. Er is nog steeds heel veel informatie over deze periode te vinden.

Ik ben van mening dat er op school tijdens geschiedenisles te weinig aandacht voor de tweede wereldoorlog is, als ze al aan de eerste wereldoorlog toekomen. Helaas is er maar beperkt tijd om alles uitvoerig te bespreken, dus moet het van huis uit ook worden meegenomen. Als dat niet word gedaan is het idd niet verwonderlijk dat er geen kennis meer is bij de jeugd.

Mijn Opa had bij een razzia bijna tegen de muur gestaan voor executie, het is dat er een communicatieprobleem was tussen een NSB-er en een Duitse soldaat dat dat niet is gebeurd. Een oom van mij is in Mannheim te werk gesteld, en heeft als enige een bombardement overleefd omdat hij toevallig in de deuropening stond toen het dak van het gebouw instortte. Hij leeft niet meer, maar heeft tijdens zijn leven zelden over de periode verteld omdat het dan allemaal bovenkwam en hij er wekenlang slecht van kon slapen. Mijn ouders zijn in de 60-iger jaren naar Duitsland geemigreerd, en daar hadden zowel mijn Opa als mijn Oom het maar moeilijk mee. De buurman liep die eerste jaren nog steeds met een tattoeage van de SS op zijn arm rond, to hij er een roos overheen had gezet. Toch is in de twintig jaar dat mijn ouders in Duitsland hebben gewoond, en de jaren dat mijn Opa en mijn Oom nog leefden, Duitsland gegroeid van "het land van de vijand" tot favoriet vakantieland. Op een gegeven moment moet je ook kunnen vergeven. Vergeten mag je echter nooit!

Ik heb een keertje een Duitse Collega gehad, en moest samen met hem een late dienst draaien op een callcenter in Amsterdam, vlak bij de Dam. Ik heb hem gezegd dat ik om 8 uur de hoorn van de haak zou gooien, wat hij dus onzin vond. We hebben de stilte echter in acht genomen, later is hij zelf nog even naar de Dam gelopen en heeft de kransen gezien die er allemaal waren gelegd. Ik heb van hem later gehoord dat hij absoluut niet wist wat het inhield en dat het hier nog zo leefde. Hij had er iig van geleerd.

Dat er nog steeds mensen, waarvan steeds meer jongeren zijn die de hele Holocaust verloochenen gaat mijn pet te boven. Wat er toen is gebeurt, mag nooit, maar dan ook nooit worden vergeten. Daarom behoren Dodenherdenking en Bevrijdingsdag in ere te worden gehouden. Of je het nu doet voor de slachtoffers van WO II of alle oorlogen maakt dan verder niet uit.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-05-06 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 13:38

Amen Cassidy.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:39

Ik zou het heel jammer vinden als er ooit een dag komt dat er op deze datums niet meer gedacht wordt aan wat er zoveel jaar geleden is gebeurd.

Persoonlijk vind ik het altijd heel "interessant" om de verhalen ed te horen/lezen. Elk jaar zit ik trouw voor de televisie te kijken met kippenvel op mijn lichaam.
Ik vind dat je deze dagen niet kunt afschaffen. Net wat hyppolyte zegt: je dient respect te tonen voor de omgekomen mensen en de overlevenden. Iedereen die een zware strijd hebben gestreden voor onze vrijheid....

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:40

Ik vind dat zoiets niet afgeschaft moet worden. Dit moet altijd worden blijven herdacht.

Wat ik las op teletekst is dat juist de jongeren vinden dat het moet worden blijven herdacht, terwijl de 55+ ers, het liever afschaffen..

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:41

Bij ons op school word er wel veel aandacht aan besteet hoor
Zo wel WOI als WOII

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:42

Ik denk ook niet dat het vergeten zal worden, we hebben namelijk altijd het vak geschiedenis nog,, ik denk dat daar altijd wel aandacht aan besteed zal blijven, aangezien het halve boek over hitler wo1 en wo2 gaat

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:44

Ik heb laatst op deze site zitten zoeken naar dingen over de Holocaust http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina
Verschikkelijk wat je leest en de foto's die je ziet!!

Mijn broer is ook naar Berlijn geweest en heeft toen veel foto's gemaakt. Nadat ik die heb gezien weet ik zeker dat ik in de toekomst toch eens een bezoekje wil brengen aan Berlijn.

CherrenJessy

Berichten: 544
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Twente!

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:44

ik snap niet dat er mensen zijn die er over nadenken dat het afgeschaft kan worden. Van mijn moederskant van de familie hebben ze bijna allemaal in concentratiekampen gezeten en vele hebben het niet overleeft, ik heb die mensen dan wel nooit gekent, maar hun hebben wel gevochten en geleden om iets wat wij nu onze maatschappij noemen. Ik vind niet dat je daar zo even over heen mag stappen...
en WTF wat zijn 2 minuten per jaar?! Wij hebben niet dagenlang in een concentratiekamp gezeten of geleefd met de angst dat er elk moment een bom op je dak kan vallen

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:51

Amnero, ben het helemaal met je eens!
Dat wij hier nu gewoon kunnen rondlopen, 's avonds op stap kunnen en niet te vergeten overal kunnen paardrijden, hebben we aan de mensen te danken die vor onze vrijheid hebben gevochten..

x_Katja_x

Berichten: 1491
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:54

SAKKIA schreef:
x_Katja_x schreef:
Ik vind dat bevrijdingsdag voor iedereen een vrije dag moet worden!!!

* Dan ben ik nl. jarig *



Mag ik je wijzen op de ernst van zulke zaken en dat dit soort opmerkingen bij mij dus echt in het verkeerde keelgat schieten?


Sorry hoor, wist niet dat jullie het zo serieus op zouden vatten
Ik vind het gewoon leuk dat ik morgen jarig ben, was niet verkeerd bedoeld.

Ik vind ook dat 4 en 5 mei moet blijven. En dat kinderen/tieners hier meer over moeten weten. Mijn opa heeft dit ook allemaal meegemaakt. Hij werkte vlak onder Hitler maar wist gelukkig te ontspannen. Hij dook onder bij mensen. De dochter van die mensen heeft mijn opa al die tijd verzorgt, en na de oorlog zijn ze met elkaar getrouwd, dus voor mijn opa had het toch nog een mooi einde .

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:57

Ik ben er absoluut heel heel heel erg voor dat deze herdenkingen niet afgeschaft worden.

Maar als ik zie hoeveel onverdraagzaamheid er in Nederland is en hoeveel mensen anderen het licht in de ogen niet gunnen, dan vraag ik me wel eens af hoeveel zin het heeft om met respect terug te denken aan mensen die hun leven gaven voor onze vrijheid... Hoe echt is dat respect dan? Ik zie mensen schrijven dat de verschrikkingen uit WOII nooit vergeten mogen worden, maar wat heeft het voor zin eraan te denken als de maatschappij steeds gewelddadiger wordt en hele bevolkingsgroepen bijna tegenover elkaar komen te staan?

Eraan denken is goed, maar doe er dan in vredesnaam iets mee en trek er lering uit. En betrek dat op jezelf door inderdaad geen mens op zijn afkomst te veroordelen, geen culturele of etnische groepen uit te willen sluiten van bepaalde rechten, geen mensen af te stoten op basis van hun huidskleur of seksuele geaardheid. Want wat dat aangaat hebben we nog lang niet genoeg geleerd.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:04

Mooi gezegd Justy.
Al moet ik zeggen dat bepaalde mensen dermate provoceren dat ze juist haat en nijd aanwakkeren.
Mijn bloed begint weer te koken als ik terugdenk aan bepaalde allochtone jochies die op de Dam met pannen en blikjes stonden te slaan en schreeuwen tijdens de 2 minuten stilte.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: 4 en 5 mei, wordt het ooit afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:05

Hier had ik vorig jaar ook een topic over geopend. Meerderheid vond dacht ik toch wel dat het niet afgescahft mocht worden
En daar ben ik het mee eens

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:07

MissJ: Maar die jochies zijn niet vreselijk irritant op basis van hun afkomst maar op basis van hun gedrag. Dat is het verschil

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 14:09

Justy schreef:
MissJ: Maar die jochies zijn niet vreselijk irritant op basis van hun afkomst maar op basis van hun gedrag. Dat is het verschil


Dat is ook zo.
Wat ik aan wilde geven, is dat dit dus wel weer een aanleiding is voor mensen om dan die groep te gaan haten.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:12

Ja dan krijg je een soort van domino effect.
Ik zou er graag een keer bij zijn op de Dam, maar ik vind het bij ons in het kleine dorpje ook altijd wel erg bijzonder.
Eerst worden er namelijk kransen gelegd en daarna worden er nog bloemen gelegd op de graven van mensen die in die tijd in het verzet hebben gezeten oid. Ook op de kleine joodse begraafplaats worden dan bloemen neer gelegd.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:14

MissJ schreef:

Dat is ook zo.
Wat ik aan wilde geven, is dat dit dus wel weer een aanleiding is voor mensen om dan die groep te gaan haten.


Zo kun je het zien, helaas gebuiken veel mensen het als excuus voor racistisch gedrag, maar in mijn ogen heb je altijd een keuze. Als jij mij voor mijn giecheltje slaat dan dwing je mij niet om blonde meisjes te gaan haten, de conclusies dat alle blonde meisjes agressief zijn trek ik zelf. Ik vind dat je altijd een ruime blik moet houden en zodoende geen causaal verband gaan leggen tussen iemands afkomst en zijn (negatieve) gedrag. Helaas is dat makkelijk gezegd maar ik hoop echt dat dat besef gaat groeien in de maatschappij.

Edit: Maar dit gaat wel een beetje off-topic