Is er nog privacy en anonimiteit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Is er nog privacy en anonimiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 14:37

Vraag me zelf wel eens af hoe vaak ik vandaag in beeld ben geweest en ergens geregistreed ben..

Als je ergens pint sta je op een video, loop je door de stad sta je op een video zelf op de snelweg wordt je in de gaten gehouden!

En laten we het dan al helemaal niet hebben als je betaald met je pinpas!
Bellen of smsen met je mobiel is ook te traceren..

Moet dit ons veiliger laten voelen of juist onheimlich?

Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:01

Ik maak me er niet druk over. Ik kan me niet voorstellen dat mijn leefstijl interessant is voor andere mensen of de BVD Veiliger of onveiliger voel ik me niet door al die video opnames, ik sta er gewoon niet bij stil.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:22

Ik ben er juist blij om. Want bij mij zullen ze niets traceren, domweg omdat mijn leven te legaal en volgens de regels is.

Maar al die mensen die iets doen om een ander te schaden, die hebben ze ook op de video... nou ik hoop dat ze er mooi op staan.

loveluuk
Berichten: 419
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:43

Als je niet er niet tegen zou kunnen, kan je je volgens mij gewoon maar beter in je huisje opsluiten. Ik denk dat het hier in Nederland nog niet zo heel erg is als in bijvoorbeeld londen waar ik ongeveer een maand geleden was, daar hangen overal camera's maar dan ook echt overal.
Ik denk dat zolang jij je netjes aan de regels houd en geen dingen doet die niet mogen, ze jou echt niet in de gaten zullen houden en je telefoon ofzow traceren.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:48

Als je niets te verbergen hebt maakt het toch ook niet uit?

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:57

Mireille1970 schreef:
Als je niets te verbergen hebt maakt het toch ook niet uit?

Idd.

ik stoor me ook niet aan de camera's, zolang ze maar niet in de toiletten ofzo komen te hangen

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:12

Binnen deze situatie ben ik nergens bang voor. Ik hoop wel dat er niet een of andere maf ooit een staatsgreep pleegt of dat we onder vreemde overheersing komen en dat er DAN van alles gebeurt met die informatie. Maar dat is vast een afwijking van me omdat ik geschiedenis studeer en dat soort enge dingen in patronen voorbij zie komen

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:53

Haha, nou ik voel me er echt niet veiliger of onveiliger door ..
Ik doe niets illegaals ofzo.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:02

Heb ik ook wel eens een discussie over gehad, de wereld is als big brother in feite. Alleen moet je er niet al teveel bij stilstaan, anders krijg je achtervolgingswaanzin

Sattelieten schijnen zo ontzettend veel op te kunnen vangen, ongetwijfeld camera's overal en nergens en dan toch nog zo'n zooitje op de wereld..

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:40

Of het niets uitmaakt als je je aan de regels houdt, is niet zeker. Het oude Oost-Europa/Rusland was daar een duidelijk voorbeeld van. En in Amerika is dat al niet al te anders. Je kunt al verdacht zijn doordat je bepaalde boeken leest... En dat kan in Amerika bijvoorbeeld leiden tot afgewezen worden voor sollicitaties, aangehouden worden op vliegvelden, geen bankcrediet krijgen, etc.

En omdat dit onder staatsgeheim valt ivm de veiligheid, weet je nooit precies hoe het komt en wat je fout hebt gedaan.

Ik doe niets illegaals. Maar als mijn bibliotheekboeken worden nagetrokken zitten daar boeken tussen over het moslimextremisme en kernreacties, over het communisme en actiegroepen. Niet omdat ik op welke wijze dan ook daar aan mee wil doen, want ik zal mijn protest gewoon via woorden doen... Maar het zou zo maar kunnen dat er heel wat 'gevaarlijke' boeken op mijn lijst staan.

Daarbij, heeft de regering (met de verdwenen fotorolletjes, de lekken op het Openbaar Ministerie, een paar slordige foutjes in de beveiliging, het oeps-zoveelduizend belastingaangiftes kwijt) al bewezen dat ze de veiligheid van de gegevens kunnen waarborgen?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:26

Shadow dat is idd waar ik op doelde

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 11:41

Maar hoeveel veiliger is het er bij ons op geworden?

Mijn leventje is volkomen legaal zo is het niet maar je wordt gewoon ongevraagt op film/foto gezet.. dat vind ik eigenlijk niet zo heel prettig

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:25

Ik doe niets verkeerds dus heb er geen last van (gezien worden op camera's e.d.) maar ik kan wel begrijpen wat je bedoelt. Maar dit is blijkbaar nodig in de maatschappij waarin wij leven...

Mzz_emmatje

Berichten: 1961
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:17

ik maak me er geen zorgen om.
De videobewaking bij het pinnen en in winkels is voor veiligheid..
En als je inderdaad niks fouts doet is er toch niks aan de hand?
Ik vind mijn privacy en anonimiteit goed zat.
Als ik het vergelijk met de absurde on-anonimiteit van sterren,
vind ik helemaal dat ik het geweldig getroffen heb..

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:42

Maar is het er echt veiliger door? Op sommige punten: zeker weten. Op bepaalde plaatsen kan videobewaking een uitkomst bieden. Maar bijvoorbeeld de identificatieplicht, heeft dat werkelijk het effect dat het moest hebben?

(Het heeft er in elk geval toe geleid dat ik inmiddels regelmatig de wet overtreed: ik heb lang niet altijd mijn paspoort op zak omdat ik de kans te groot vind dat ik het verlies of dat het stuk gaat. Ik heb niet altijd de mogelijkheid om mijn spullen op een veilige plek op te bergen, en dan laat ik mijn waardevolle spullen liever thuis.)

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:21

Niet verder vertellen maar ik heb NOOIT een paspoort bij. Ik raak nl. belangrijke papieren gegarandeerd binnen drie dagen kwijt als ik ze bij me draag dus ik heb een kopietje in mijn portemonnee zitten - wat helemaal niet voldoende is.

Ontopic: Ik geloof bepaald niet dat het er zoveel veiliger op wordt... Ouderwetse normen en waarden weer invoeren bij de opvoeding ipv 'individuele ontplooiing'... dat helpt imo een stuk meer!

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:46

BTW, een geniale quote uit Terry Pratchet's Night Watch:
"It wasn't that the city was lawless. It had plenty of laws. It just didn't offer many opportunities not to break them. Swing didn't seem to have grasped the idea that the system was supposed to take criminals and, in some rough and ready fashion, force them into becoming honest men. Instead he'd taken honest men and turned them into criminals."
(Swing is in het verhaal de persoon die de wetten opstelde.)

Zeer vrije vertaling:
"Het was niet dat de stad geen wetten had. Wetten waren er genoeg. Het bood alleen niet veel mogelijkheden om je eraan te houden. Swing had nog niet begrepen dat het systeem bedoeld was om criminelen, min of meer, te leren nette burgers te worden. In plaats daarvan veranderde het nette burgers in criminelen."

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:28

Oei, daar kan ik me wel in vinden. Het 'knights' en 'knaves' principe van LeGrand (sommige systemen veranderen altruïstische 'knights' in egoïstische 'knaves').

De identificatieplicht vind ik sowieso belachelijk. En zo zijn er tal van privacy beperkende maatregelen, zoals de regeling dat bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten door moeten geven aan de politie mocht dat nodig zijn (zelfs al worden deze personen nergens van verdacht!).

Onze maatschappij is helaas steeds meer gebaseerd op wantrouwen...

Wat denken we trouwens van de 'Patriot Act' in de VS?
Ik heb zelfs gelezen dat studenten van bepaalde universiteiten in de VS beloond worden wanneer zij professoren die anti-Republikeinse standpunten verkondigen verklikken.

Om over het uitlekken van gegevens nog maar te zwijgen.

Doe daarom mee aan het uit-/ omwisselen van Bonuskaarten, nu het nog kan!

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:32

Waarom zouden we de identificatieplicht stom vinden? Ik kan me rustig identificeren...

En als je je niet kan identificeren omdat je gezocht wordt of illegaal bent, dan ben je wat makkelijker oppakbaar... weg ermee.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:35

Mireille, werkt het ook op die manier? Is er aangetoond dat nu de identificatieplicht is ingevoerd, dat ook daadwerkelijk gebeurt?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:49

Kun je dat niet weten na jaaaaaaaren?
En als je er 5 criminelen mee kunt pakken of 5 illegalen? Dan heeft het toch al gewerkt?
Immers, wij kunnen ons gewoon legitimeren. Je stapt ook niet zonder rijbewijs in de auto, dus ook niet zonder id in je tas.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:50

Net als preventief fouilleren.

Iedereen bleren, dat hun privacy naar de knoppen gaat. MAAR als ze met die fouilleeracties steeds weer ik weet niet hoeveel drugs en wapens pakken, dan vind ik dat ze dat maar elke dag in de stad moeten doen.

Wat moet iemand met drugs en wapens op zak? ...

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:39

Ik sta er niet eens bij stil dat je zo in de gaten wordt gehouden. Ik vind het wel prima hoor, goed voor je veiligheid en hopenlijk tegen de criminaliteit.

Ik heb ook altijd (behalve te paard ) mijn paspoort bij me. Ik heb toch niks te verbergen

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:05

Chronos schreef:
Maar hoeveel veiliger is het er bij ons op geworden?

Mijn leventje is volkomen legaal zo is het niet maar je wordt gewoon ongevraagt op film/foto gezet.. dat vind ik eigenlijk niet zo heel prettig


In een dorp bij mij in de buurt zijn pas een heleboel bomen gekapt om camera's vrij zicht te geven over een plein in het centrum. Op een verjaardag waar ik laatst was werd daarover gesproken, iedereen was het er toch zo vreselijk mee eens want de maatschappij werd er zoveel veiliger van... Een half uurtje later ging het gesprek over een schietpartij in het dorp: Een ex-crimineel was in zijn eigen huis doodgeschoten, ondanks een supermodern bewakingssysteem en diverse camera's. 'Veilig hè, die camera's??' riep ik nog, maar dat vonden ze geen leuk grapje

Cameratoezicht maakt de maatschappij niet veiliger. Criminaliteit verplaatst zich eenvoudig naar andere plekken waar het minder zichtbaar is.

Ik vind de toenemende Big Brother-mentaliteit heel kwalijk en het argument 'je hebt toch niets te verbergen' het grootste non-argument in de discussie. Waarom hebben jullie dan gordijnen? Je hebt toch niks te verbergen? Waarom zijn er kleedhokjes in kledingwinkels? Je hebt toch niks te verbergen?

Ik heb heel wat te verbergen. Niet omdat het illegaal is maar wel omdat het mijn privézaken zijn.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Is er nog privacy en anonimiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 01:46

Ik lach altijd en overal naar die cams. Hard werken aan je beroemdheid heh. In A'dam hoor je ze snacht's zoemen als je door de straten loopt, dan denk ik, "jaaaa film mij maar"


We gaan nog lange niet de kant van 1984 op. Ik durf zonder twijfel te zeggen dat zoiets ook niet gaat gebeuren. Het zijn mooie verhalen, dat wel. Corruptie is nou eenmaal een woord met veel uitstraling.

En mocht het toch ooit goed fout zijn, dan zit ik onder de grond te guerreleren(?)/in de bomen/op de noordpool.