xenotransplantatie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12753
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 22:23

nou wij hadden het er over op school maar niet dat ik er een werkstuk of zo over moet doen maar toen we het er over hadden op school vroeg ik me af hoe anderen er over dachten. vooral de voorargumenten blijven een beetje achterwege vind ik, wel jammer op school was het ook alleen maar tegen. en als het voor een betoog was ga ik niet vragen om argumenten voor, want ik ben er zelf tegen

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12753
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 22:24

paardjuh schreef:
Dan moet je ook vegatarisch zijn
Ik weet niet,, maar zal veel levens redden. maar moet er niet aan denken dat ik een hart heb van een koe ofzo..
maar ze gebruiken die organen met slachten toch niet. ja voor hondenbrokken enzo.. maar ja



ben ik ook maar dat is een ander onderwerp

SAMIERTJE

Berichten: 563
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: xenotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:28

Hier heb ik toevallig laatst mijn betoog over gehad .
Ik ben er ook tegen, om meerdere redenen. Die dieren worden speciaal gefokt, maar als ze 'niet goed genoeg' sterfen ze meestal aan een pijnlijke dood. Dat is teminste wat ík gelezen heb. Ook worden ze in kleine hokken gehoud ivm allerlei ziektes die ze proberen te verkomen.
Tja, en zo kan ik nog wel doorgaan, maargoed ieder zijn eigen mening .

loveluuk
Berichten: 419
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:53

Heel veel van jullie zeggen dat het zielig is zoals die beestjes worden gehouden, maar ik denk dat als je geen andere keuze hebt dan het orgaan van een dier aannemen heel weinig van jullie nee zullen zeggen. Je kan nu wel zeggen dat je het absoluut niet zal doen, maar denk dat je daar op zo'n moment heel anders over denkt en dat je op dat moment alleen maar wil overleven, op welke manier dan ook.

Koblenz
Berichten: 422
Geregistreerd: 15-01-05

Re: xenotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:01

SAMIERTJE schreef:
Hier heb ik toevallig laatst mijn betoog over gehad .


jaaa ik ook

ik ben ook tegen. Het is gewoon super gevaarlijk qua ziektekiemen enzo. Voor je het weet breekt er een nieuwe ziekte op. Daarbij denk ik dat het voor mensen ook best moeilijk is om met een dierlijk orgaan rond te lopen.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:04

loveluuk schreef:
ik ben hier niet tegen. tuurlijk is het zielig voor het dier, maar meestal is dit een varken. je zou het kunnen zien als leer, restafval, dus als je het varken opeet, waarom zou je dan niet de nieren voor mensen gebruiken?


Persoonlijk denk ik dat een dier dat wordt gebruikt voor xenotransplantatie niet hetzelfde wordt onderhouden als een slachtvarken hoor. Die krijgen nl. gewoon giftige stoffen ed. door hun voedsel (in een aanvaardbare mate.Maar ja, waar laat je dat afval anders hè ).

Ik heb er geen verstand van hoor, maar het lijkt me eerder dat de varkens die hiervoor worden gebruikt er apart voor worden gefokt en opgevoed.

Ik weet nog niet of ik zeker of voor ben... heb me er eigenlijk nog nooit in verdiept.

Koblenz
Berichten: 422
Geregistreerd: 15-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:16

Om de varkens vrij van ziektekiemen te houden mogen ze niet naar buiten en worden ze onder steriele omstandigheden gehuisvest. De hokken, het water en het voer zijn steriel, de lucht wordt gefilterd en de dierverzorgers dragen speciale kleding zodat de kans op besmetting met ziektekiemen minimaal gehouden kan worden.


dit is wat ik in mijn betoog heb gebruikt over hoe de dieren gehouden worden. Dit is niet veel erger als al die bio industrie, maar dat betekend natuurlijk niet dat het goed is.

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re: xenotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:26

Ik ben hier niet op tegen. Als dieren ons kunnen dienen met organen dan zou dat mooi zijn.

Ik geloof alleen niet in deze manier van organen kweken ik geloof zelf veel meer in het laten groeien van organen vanuit de mens zelf. laatst een blaas gemaakt uit DNA en dat is veel beter. De medicijnen als EPO die tegen afstoting moeten werken zijn zo slecht dat je alsnog vroegtijdig dood gaat.

Ik denk dat op een gegeven moment dieren wel gebruikt worden als donor om een nier of hart te laten groeien. Tuurlijk is het niet leuk voor die dieren maar dat is de gehele voetselketen niet. Ik eet wel vlees ik wil ook wel dieren gebruiken voor mens reddende handelingen maar wel met respect voor het beest.

Anoniem

Re: xenotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:20

LZP --> NM

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:10

Ik weet hier eigenlijk niks over.
Maar ik heb nu zoiets ; een mens is een mens, een dier is een dier. Dat moet gescheiden blijven, klaar.
Ik vind niet dat er van alles opgeofferd hoeft te worden voor dé mens. De dood is er niet voor niks.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:54

Alle mensen hier die het zo zielig vinden voor het varken eten geen vlees, gebruiken geen leren producten etc?? Tuurlijk moet je de omstandigheden waarin deze varkens gehouden worden niet goed praten, maar om dit nou te zielig te vinden en een slachtvarken wat minstens zo slecht gehouden wordt niet, vind ik een beetje hypocriet.

Ik heb zelf geen duidelijke mening over dit onderwerp, maar ik ga eerder richting tegen. Omdat de risico's, niet alleen snelle afstoting, maar ook virussen, volgens mij te groot zijn. Ik heb hier op de middelbare ook eens een project over gehad, incl. toneelstuk .

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:18

Ik vind het wel een goed idee eigenlijk, want stel je hebt een varken gefokt voor een hart, het lijkt me sterk dat die in de zelfde omstandigheden gaat leven als een bio-industrie varken. Als je het varken dan geslacht hebt, zou je denk ik ook het vlees kunnen gebruiken... dus dan heb je dat varken een fijner leven gegeven!

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:31

Ik heb hier al eens een heftige discussie over gevoerd met een groepje die ook tegen waren, maar als je zelf of iemand die je dierbaar is een bepaald orgaan nodig hebt piep je wel anders denk ik.. Ergens is het heel oneerlijk dat mensen wel een stuk vlees op hun bord willen hebben, maar zodra dit soort dingen aan de orde komen is het zielig..

Ik ben zelf een paar jaar geleden bij een proefdiercentrum geweest, degene met wie ik ging hadden bijna allemaal zoiets van ''ik maak ze helemaal af daar en bla bla..'' maar ik ging zelf heel neutraal, wist niet wat ik ervan moest verwachten. Ja ben lid van proefdiervrij en heb die beelden van hun wel eens gezien, maar dat zijn extreme voorbeelden, anders win je geen zieltjes en ik ben wel 100% tegen proeven voor ''onzinnige'' dingen als cosmetica ed. Maar goed, het viel me dus alles mee, het waren medische proeven die ze uitvoerden en artsen die leerden werken met hart-longmachines op varkens..En ik durf te garanderen dat deze dieren een beter leven hebben dan varkens in de bio-industrie (wat ik ook meerdere keren van dichtbij heb gezien)

Soryy voor m'n lange off-topic reactie..