xenotransplantatie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12753
Geregistreerd: 27-09-05

xenotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:16

hey, wij hadden het er in de les over, over xenotransplantatie ( bijv een nier, hart of andere orgaan uit een dier in een mens zetten) wat vinden jullie er van? en wat zouden argumenten voor kunnen zijn?
zelf ben ik tegen
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 27-04-06 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SaskiaB

Berichten: 3279
Geregistreerd: 28-07-03

Re: xenotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:18

waarom ben je flink tegen ?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12753
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:21

nou, ik vind het zielig voor de beesten, en waarom zouden dieren hierdoor moeten sterven? het zijn ook levende wezens. en waarom hebben ze anders kunstnieren uit gevonden enz?

loveluuk
Berichten: 419
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:46

ik ben hier niet tegen. tuurlijk is het zielig voor het dier, maar meestal is dit een varken. je zou het kunnen zien als leer, restafval, dus als je het varken opeet, waarom zou je dan niet de nieren voor mensen gebruiken?

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:22

Ik ben hier ook niet op tegen. Als er een mens mee te redden valt, waarom niet? We eten dieren, we hebben er schoenen van aan, dus waarom dan geen organen? Zal alleen wel een raar idee zijn als het in je zit.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:25

loveluuk schreef:
ik ben hier niet tegen. tuurlijk is het zielig voor het dier, maar meestal is dit een varken. je zou het kunnen zien als leer, restafval, dus als je het varken opeet, waarom zou je dan niet de nieren voor mensen gebruiken?


Volgens mij worden deze dieren speciaal voor de nieren of andere organen gekweekt. Het zal me niets verbazen als het 'restafval (dus de rest van het dier) wordt vernietigd. Want worden deze dieren voor dit doel niet genetisch gemanipuleerd zodat de organen minder snel worden afgestoten? Dat laatste weet ik niet zeker hoor...

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:27

het word nu ook alwel gedaan. Bijvoorbeeld een nieuwe hartklep van een varken

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:28

Deze dieren worden inderdaad speciaal voor de senotransplantatie gefokt. Zodra ze geboren worden gaan ze gelijk in een gesteriliseerde ruimte, geen pretje dus.

Verder kan ik er maar moeilijk een mening over vormen. Het is super handig, mijn tante loopt ook met de hartkleppen van een varken rond. Maar aan de andere kant.. hoe het er aan toe gaat ben ik natuurlijk geen fan van.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12753
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 17:33

ja, deze dieren worden genetisch gemanipuleerd en gefokt voor de organen het vlees word volgens mij niet gebruikt voor voedsel

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:36

Ik ben hier op tegen . Een dierenorgaan zal nooit kunnen functioneren in een mensenlichaam. Elk mensenlichaam stoot een vreemd orgaan af, laat staan een dierenorgaan. Om daarvoor genetisch gemanipuleerde organen voor te maken, vind ik te ver gaan.

TeuntjeK
Berichten: 893
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Overschie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:39

Ik ben hier ook tegen ik heb de documantaire gezien..
het was gewoon verschrikkelijk hoe die varkens behandeld werden echt heel zielig ..
waarom genetisch gemanipuleerde organen maken tja er is een te kort maar die beesten lijden daar verschrikkelijk onder.
als ik zelf een nier nodig had zou ik zoiets echt niet aan nemen, als dan de wachtlijst te lang is en ik red het niet meer tja pech dan!

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:40

verootjoo schreef:
Ik ben hier op tegen . Een dierenorgaan zal nooit kunnen functioneren in een mensenlichaam. Elk mensenlichaam stoot een vreemd orgaan af, laat staan een dierenorgaan. Om daarvoor genetisch gemanipuleerde organen voor te maken, vind ik te ver gaan.


Waarschijnlijk kan het dus wel, want de tante van Drowning heeft ook een hartklep van een varken. Zag in je profiel dat je ook een leren hoofdstel heb, neem aan dat die ook niet van boerenkool is gemaakt.?

lilykashmir

Berichten: 7545
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:42

Ik heb hierover vorig jaar op school een discussie moeten voeren. De meesten waren voor. Ik zelf ben er ook gewoon voor.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:43

romatjuh schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben hier op tegen . Een dierenorgaan zal nooit kunnen functioneren in een mensenlichaam. Elk mensenlichaam stoot een vreemd orgaan af, laat staan een dierenorgaan. Om daarvoor genetisch gemanipuleerde organen voor te maken, vind ik te ver gaan.


Waarschijnlijk kan het dus wel, want de tante van Drowning heeft ook een hartklep van een varken. Zag in je profiel dat je ook een leren hoofdstel heb, neem aan dat die ook niet van boerenkool is gemaakt.?


Ik heb idd een leren hoofdstel, en ik eet ook vlees . De tante van drowning heeft idd een hartklep van een varken, maar ik durf te wedden dat hij binnen nu en 5 jaar word afgestoten. Tot nu toe is er nl nog niemand een natuurlijke dood gestorven met een donor orgaan. Het lichaam stoot het een keer af. Daarom ben ik ook tegen het doneren van organen. Ik wil eerst dat er goed onderzoek naar gedaan wordt, zodat ze zeker weten dat het werkt. Het is nu nog alleen maar uitstel van executie, en daarvoor vind ik het belachelijk om dieren genetisch zo te manipuleren dat we hun organen kunnen gebruiken.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:45

Floris schreef:
Ik ben hier ook tegen ik heb de documantaire gezien..
het was gewoon verschrikkelijk hoe die varkens behandeld werden echt heel zielig ..
waarom genetisch gemanipuleerde organen maken tja er is een te kort maar die beesten lijden daar verschrikkelijk onder.
als ik zelf een nier nodig had zou ik zoiets echt niet aan nemen, als dan de wachtlijst te lang is en ik red het niet meer tja pech dan!



je hebt duidelijk geen flauw benul waar je het over hebt

geloof mij ... als je regelmatig aan de dyalise mag praat je echt anders

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12753
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 17:46

lilykashmir schreef:
Ik heb hierover vorig jaar op school een discussie moeten voeren. De meesten waren voor. Ik zelf ben er ook gewoon voor.



wat zijn je argumenten?

lilykashmir

Berichten: 7545
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:15

superhaffies schreef:
lilykashmir schreef:
Ik heb hierover vorig jaar op school een discussie moeten voeren. De meesten waren voor. Ik zelf ben er ook gewoon voor.



wat zijn je argumenten?


Wat zou je liever hebben, dat je bv. 2 kinderen heb rond de 15 jaar. En dat je zonder een ander donororgaan sowieso binnen 3 maanden dood gaat, of dat je nog een zeer waarschijnlijke kans heb om het te overleven met een dierendonororgaan? Ik zelf zou persoonlijk echt wel kiezen voor het dierendonororgaan.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: xenotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:22

poeh even diep spitten, ik heb hier een project over gedaan. Tegen waren de belangrijkste argumenten de angst voor ziektes die makkelijker van dier tot mens zou gaan, de hoge kosten en de moeilijkheden met acceptatie van het immuunsysteem..
Voor was het tekort aan donoren en de steeds groeiende vraag naar organen.

Ik ben behoorlijk tegen

Wist je dat ze ook al heel ver zijn met het kweken van humaan weefsel in petrischaaltjes? Dat zou volgens mij een mooi alternatief zijn

AthenaWytske

Berichten: 482
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Kortessem, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:09

Ik ben niet voor of tegen.
Hoeveel varkens worden er per dag naar het slachthuis gebracht? De varkens die hier voor gekweekt worden hebben vaak een beter leven dan slachtvarkens. Genetische manipulatie is niet echt nodig om dit toe te passen.
Maar varkens kunnen virussen overdragen waar mensen niet bestand tegen zijn.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:13

Op zich sta ik er niet afwijzend tegenover, als het maar wel een tussenstation is en niet het ultieme. Ze kunnen al menselijke kunstblazen maken en ook de andere organen zijn ze mee bezig. Het is prima dat je lichaam misschien 'vreemd' weefsel afstoot, maar ik denk dat als je 2 kleine kids thuis hebt zitten en de keuze dood of knokken, de keuze er makkelijk is!

NaaWtJ

Berichten: 72
Geregistreerd: 20-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:21

Volges mij kan het niet eens!! Dieren hebben toch een heel ander leven dan wij? Teminste dat heb ik bij bio geleerd.. Dat ook je lichaam het afstoot. En dat hun organen toch ook van ander "materiaal" zijn gemaakt..
Ik ben ook vet tegen!! Ik wil zelf graag donor zijn en ik zie al
heel snel gebeuren dat er dan heel simpel een paard vant land word
geplukt en ze organe eruit gerede worde omdat ze wat nodig hebben...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:25

PeruaansePas schreef:
loveluuk schreef:
ik ben hier niet tegen. tuurlijk is het zielig voor het dier, maar meestal is dit een varken. je zou het kunnen zien als leer, restafval, dus als je het varken opeet, waarom zou je dan niet de nieren voor mensen gebruiken?


Volgens mij worden deze dieren speciaal voor de nieren of andere organen gekweekt. Het zal me niets verbazen als het 'restafval (dus de rest van het dier) wordt vernietigd. Want worden deze dieren voor dit doel niet genetisch gemanipuleerd zodat de organen minder snel worden afgestoten? Dat laatste weet ik niet zeker hoor...

Klopt

verootjoo, jouw argument gaat niet op
ten eerste werkt het wel (niet altijd, maar idd, met een mensenorgaan lukt het ook niet altijd, maar je zit bij xenotransplantatie wel met het verschil dat je idd dieren kan "designen" voor een bepaalde patiënt om zo afstotingsrisico's te verminderen)
ten tweede is ook een mensenorgaan transplanteren uitstel van executie, ook daarbij bestaat altijd nog het gevaar van afstoting, vandaar dat die patiënten levenslang zeer zware medicijnen moeten slikken die het immuunsysteem onderdrukken (en het orgaan soms zelfs weer weggehaald moet worden)


Een belangrijk probleem/argument tegen is dat men de gevaren niet kan inschatten ivm viruspartikels afkomstig van die dieren. De kans bestaat namelijk dat deze in de mens gaan recombineren (het idee van wat kan gebeuren als een mens tegelijkertijd gewone griep en vogelgriep heeft) en clinisch en epidemiologisch zijn de gevolgen daarvan echt niet te overzien.

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Re: xenotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:27

Ik ben hier op tegen omdat ik ten eerste vind dat de dieren hiervoor in verschrikkelijke omstandigheden worden gehouden. De hokken zijn te klein en de natuurlijke omstandigheden worden totaal niet nagestreeft. Zo word het dier geisoleerd van andere dieren en mensen gehouden om de kans op infecties ter verminderen. Ook worden er meerdere keren per dag bloedmonsters afgenomen waardoor het dier super gestresst word en wonden op zijn lijf overhoud.
Verder is de kans op afstoting van het orgaan aanzienlijk. Dan is het dier dus voor niets zo 'mishandelt'!
Er is is ook nog een kans op van dier naar mens overdraagbare ziektes! Ebola en Aids zijn ook ooit van dier naar mens gegaan. Zou dus een 'voor het dier niet schadelijke ziekte' overgedragen worden op de mens dan zou dit voor enorme gevolgens kunnen zorgen. Je brengt dan niet alleen die ene persoon in gevaar maar heel de samenleving.
Om dit te voorkomen zouden die personen zeer vaak gecontroleerd moeten worden en bij een dergelijke ontdekking totaal geisoleerd moeten worden voor langere tijd.
Een beter alternatief vind ik 'kunstorganen'. Hier is al veel mee geexperimenteerd en de resultaten zijn goed. Op deze manier hoeven er geen dieren opgeofferd worden en loopt de mens ook minder gevaar. En verder zou iedereen als donor geregistreerd moeten staan en als je het niet wilt dan afzeggen. In Belgie werken ze ook met dit systeem en dit levert veel meer donoren op, omdat veel mensen te laks zijn om het formulier in te vullen. Ook vind ik dat als je zelf niet bereid bent om je organen af te staan je eigenlijk geen recht heb op de organen van iemand anders. Je bent zelf te egoistisch dus waarom zou iemand anders jou dan moeten helpen??

paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:32

Dan moet je ook vegatarisch zijn
Ik weet niet,, maar zal veel levens redden. maar moet er niet aan denken dat ik een hart heb van een koe ofzo..
maar ze gebruiken die organen met slachten toch niet. ja voor hondenbrokken enzo.. maar ja

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:49

Is deze discussie voor je zelf?Of vraag je het voor een werkstuk of een betoog voor school?
Zelf heb ik niet nog een echte bepaalde mening over.