Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lies schreef:In Finland worden boetes naar je inkomen bepaald. Op zich geen slecht idee.
Karl66 schreef:Straf naar inkomen![]()
Dus als ik elke maand netjes spaar en een inkomen in box 3 heb, krijg ik hogere boetes dan mijn buurman die zich suf leent?
CCCCorine schreef:Karl66 schreef:Straf naar inkomen![]()
Dus als ik elke maand netjes spaar en een inkomen in box 3 heb, krijg ik hogere boetes dan mijn buurman die zich suf leent?
Straf naar salaris dan. Ja, dat vind ik echt eerlijker. Een boete van pak hem beet 75 Euro is een HEL voor iemand die van een minimuminkomen rond moet zien te komen en een LACHERTJE voor iemand die een topsalaris heeft. Dus bij een gelijke boete bij verschillende inkomens komt de straf nu niet even zwaar aan. En dat is dus niet eerlijk.
Karl66 schreef:Dus dan moet ik als vader van drie kinderen en dus veel meer uitgaven meer betalen dan een vrijgezel die minder dan mij verdient?
Misser schreef:Iemand die dus de hele dag op z'n luie reet zit (en in z'n auto crosst), hoeft dus minder te betalen dan iemand die hard werkt voor z'n geld?
Karl66 schreef:Maar vinden jullie het dan ook terecht dat iemand die meer verdient een hogere celstraf krijgt dan iemand die minder verdient?
Karl66 schreef:Is een straf dan een belastingmaatregel?
Of is het een bepaalde economische waarde die aan een overtreding is gehangen?
CCCCorine schreef:Straf hoort een methode te zijn om ervoor te zorgen dat bepaalde overtredingen niet of minder gemaakt worden. Ook wel vergeldingsmaatregel genoemd.
In het huidige verkeersboetestelsel zit iets goed scheef. De 'armeren' worden keihard gepakt op een mini-overtreding omdat een bekeuring een rib uit hun lijf is en de rijkeren interesseert het minder (vinden het misschien wel even zonder, maar kunnen het bedrag zo overmaken). Het huidige boetestelsel straft de minder bedeelden dus zeer zwaar en de zeer goed bedeelden zeer licht. En dat is dus zeer oneerlijk. De straffen worden niet als even zwaar ervaren.
Karl66 schreef:Het is aan de overheid niet om te bepalen hoe jij je geld uitgeeft (met uitzondering van de belasting) en kan daar dus ook geen strafmaat op baseren.
sans6 schreef:iemand met een minder inkomen kan er ook voor kiezen NIET te hard te rijden, NIET fout te parkeren e.d.
CCCCorine schreef:sans6 schreef:iemand met een minder inkomen kan er ook voor kiezen NIET te hard te rijden, NIET fout te parkeren e.d.
En dat kan iemand met een hoog inkomen ook![]()
. Dus kulargument
Karl66 schreef:Ja maar als één van beide ervoor kiest om toch een overtreding te begaan, dan krijgen ze een gelijke straf.