Ben je onverantwoord bezig als je voor een thuisbevalling ki

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Ben je onverantwoord bezig als je voor een thuisbevalling ki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:43

Ben je onverantwoord bezig als je voor een thuisbevalling kiest?

Ik ben heel erg op mijn privacy, kan niet eens naar de wc als ik hoor dat er iemand in huis is en ben dus bang dat ik in een ziekenhuis niet ga kunnen bevallen. Ik zou daar volgens mij zo gestresseerd raken dat ik de weeen 'ophoud'. Daarbij komt dat de ziekenhuizen hier bepaalde protocollen hebben (baby's op aparte kamer, vaste voedingstijden, voorkeur voor flesvoeding boven borstvoeding, verpleging doet de verzorging van de baby, tijdens de bevalling om de minuut vragen of je pijnstilling wilt, snel overgaan op tang- en vacuumverlossingen...). Ik word al moe van de strijd want in eerste instantie zou ik het graag puur natuur proberen en heb ook vaste ideeen over de gang van zaken als de baby er is - en die stroken niet met het ziekenhuisprotocol!

Nu is hier in Belgie het redelijk ongebruikelijk om thuis te bevallen en ik krijg van iedereen te horen dat ik onverantwoord bezig ben als ik (zonder medische indicatie uiteraard!) thuis wil bevallen. Volgens mij heb je best nog even tijd om in het ziekenhuis te komen (er zit een ziekenhuis 100 meter verderop) maar mensen bezweren me dat het een kwestie van minuten is.

Wat vinden jullie? Speel ik met het leven van de baby door thuis te willen bevallen?

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:53

Als je het zonder kraamhulp wil doen vind ik dat wel gevaarlijk. Vroeger ging dit uiteraard ook zo, maar denk er eens aan hoe vaak dat fout gaat?
Ik zal gewoon thuis gaan bevallen als jij dat liever wil, maar zorg er dan wel voor dat er goede hulp bij is!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:58

mijn moeder heeft mijn broertje ook thuis gekregen.
de bevalling gng heel erg goed.
achteraf bleek na een paar uur dat er iets mis was met mijn broerje.
Dan ben je wel even heeeeel gestrest.. (ambulance enz..)
Uiteindelijk is alles wel goedgekomen.

Anoniem

Re: Ben je onverantwoord bezig als je voor een thuisbevallin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:58

Er is niets natuurlijkers dan een thuisbevalling en sommige risico's zijn zelfs kleiner dan in een ziekenhuis, denk aan bv ziekenhuisinfecties.
Het grootste probleem in Belgie is een arts vinden die thuisbevallingen doet. Vaak moet je dan ook nog zelf op zoek naar een vroedvrouw.
Mijn kinderen zouden ook thuis geboren worden, maar door omstandigheden liep dat telkens mis. Wij hebben toen voor poliklinische bevallingen gekozen met de arts die wij wilden en volledig op de manier die wij gekozen hadden. Drie uur na de geboorte van de eerste waren wij alweer lekker thuis.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:19

Ik wil ook graag thuis bevallen en mijn verloskundige zegt dat de risico's bij een thuisbevalling net zo klein zijn als in het ziekenhuis. Zij zijn erbij aanwezig en als het toch 'fout' gaat, ben ik binnen no-time in het ziekenhuis. Ze laten je ook pas thuis bevallen als hun er alle vertrouwen in hebben. Als er van te voren tekenen aan de want zijn, dat er risico's zijn, dan sturen ze je alsnog naar het ziekenhuis. Bovendien zijn de verloskundigen eerder te plaatsen dan de arts in het ziekenhuis.

Mijn man wil graag dat ik in het ziekenhuis ga bevallen. Maar ik wil liever thuis. Als ik 's nachts moet bevallen, moet hij na de bevalling weer naar huis en moet ik daar in m'n eentje, net bevallen daar blijven. Nee, liever niet. A.s. woensdag is er een voorlichtingsavond in ons ziekenhuis met het thema: 'Hoe bevalt het Lange Land Ziekenhuis?' (hoe komen ze erop ) en daar gaan we heen. Ze laten dan alle kamers en apparatuur zien en leggen uit hoe alles gaat. Misschien dat ik dan wel omsla, maar tot nu toe wil ik graag thuis bevallen, dan ben ik lekker in mijn eigen bed.

Ik voel me er ook helemaal niet schuldig over ofzo, omdat ik meer risico's zou nemen. Volgens mijn verloskundige zijn die angsten ongegrond.

Sterre_Nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:02

Ik zou heel graag thuiswillen bevallen maar helaas moet ik wegens medische indicatie naar het ziekenhuis.

Als jij het graag wilt en er zijn geen medische redenen om in het ziekenhuis te bevallen dan zou ik het gewoon thuis laten komen. Lekker alles bij de hand en je eigen omgeving.

Ik vind het zeker niet onverantwoord!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:32

ik ben zelf thuisgeboren en was er al voordat de dokter ook maar had kunnen komen.

Tuurlijk er kunnen complicaties voorkomen die is het ziekenhuis ´1,2,3´ worden opgelost en thuis niet. Maar als er van te voren geen rare afwijkingen zijn (bijvoorbeeld verkeerde ligging van de baby en buik) zou ik liever thuis bevallen met een dokter of verloskundige erbij.

Ik wordt echt naar van een ziekenhuis. De geur, het smetteloze de stemming, de onpersoonlijkheid die het mij brengt.

Ik vind het absoluut niet onverantwoord, zeker niet omdat je zo dicht bij een ziekenhuis woont.
Lekker thuisbevallen

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:37

Nee lijkt mij niet onverantwoord. In Nederland gebeurd het toch ook heel veel. Zou wel van te voren een goede huisarts/ verloskundige zoeken die de bevalling wil begleiden. Bovendien woon je praktisch naast het ziekenhuis. Mochten er toch complicaties zijn dat je naar het ziekenhuis moet dan ben je er toch zo. Hoewel het mij geen pretje ljikt om tijdens je bevalling alsnog naar het ziekenhuis te moeten verkassen zou ik ook voor de thuisbevalling gaan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:37

Elsemieke schreef:
Als je het zonder kraamhulp wil doen vind ik dat wel gevaarlijk. Vroeger ging dit uiteraard ook zo, maar denk er eens aan hoe vaak dat fout gaat?
Ik zal gewoon thuis gaan bevallen als jij dat liever wil, maar zorg er dan wel voor dat er goede hulp bij is!

Uiteraard zou ik dat onder begeleiding van een vroedvrouw doen

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:01

Als je geen medische klachten hebt dan zou je gewoon thuis kunnen bevallen hoor...
Ik zou het zelf ook doen als ik zou moeten bevallen.

Alleen al ben je heel erg preuts in dit soort dingen op het moment dat je moet bevallen dan maakt het je echt niet uit hoeveel mensen er om je heen staan, al zou je in een stadion moeten bevallen

Het enige waar jij dan aan kunt denken is dat het kind eruit moet

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:32

ik zou het wel eng vinden maar dat komt omdat slechte verhalen juist wel in de media komen...

het lijkt me wel fijner denk ik.omdat je in een vertrouwde omgeving bent. Toch zou ik later denk ik wel naar het ziekenhuis gaan voor het geval er dus wat fout gaat oid.

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:51

Ik vind het niet onverantwoord.
Je kiest er zelf voor. Je kent de risico's enz. dus je weet waar je aan begint.
Je kan natuurlijk wel altijd een kraamhulp of andere persoon die er verstand van heeft bij hebben, mocht er dan iets misgaan, sta je er niet alleen voor.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:35

Nee hoor, zeker niet onverantwoord. Mits je het natuurlijk onder begeleiding doet, maar dat lijkt me logisch. Ik zou er ook voor kiezen hoor, mocht ik de keuze hebben. Helaas zal dat er voor mij nooit inzitten door medische redenen. Maarja, heb nog even gelukkig.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:42

MIjn beide kinderen zijn in het ziekenhuis geboren, niet omdat ik dat wilde maar om medische redenen. Beide keren is het mij achteraf goed bevallen. BIJ de 2e was ik ook na een paar uur al weer thuis.

Mijn zusje heeft 2 kinderen thuis gekregen zonder problemen.
22 maart heeft ze haar 3e kind gekregen en het feit dat ze in het ziekenhuis was heeft haar leven gered. Doordat een stuk van de placenta achterbleef is ze bijna doodgebloed. Een thuisbevalling had ze niet overleefd.

Ik ben absoluut niet tegen een thuisbevalling en ik had ze graag thuis gekregen als het had gekund. Maar doordat ik vorige week bijna mijn zus kwijt was geraakt ga ik er toch anders tegen aan kijken.

Ik wil je niet bang maken met dit verhaal maar als er ook maar de kleinste twijfel is ga dan naar het ziekenhuis.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:43

ik vind het heel normaal hoor om thuis te bevallen met behulp van vroedvrouw! mijn zus is 2 keer thuis bevallen en 1 keer in het ziekenhuis! als die vroedvrouw merkt dat zij het niet alleen kan laat ze toch een ambulance komen! en zolang er geen aanleiding is om naar het ziekenhuis te moeten dan zou ik het gewoon lekker thuis doen!

ff offtopic-> hoe ver ben je al?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:45

Ga alsjeblieft thuisbevallen als het even kan , Twee van onze kinderen zijn in het ziekenhuis geboren en eentje thuis en dat was veruit het prettigst.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:46

Nee, je speelt niet met het leven van je baby. Heb er nl. zelf zo 3 op de wereld gezet. Tijdens je zwangerschap wordt je regelmatig gecontroleerd en mocht het nodig zijn dat het toch veiliger is in het ziekenhuis te bevallen, dan moet je er natuurlijk wel gehoor aan geven. Hopelijk vindt je een verloskundige en kraamhulp die wel achter je idee staan.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:51

ik ben van mijn zoon ook thuisbevallen onder leiding van onze huisarts en een kraamhulp.
voor de bevalling was ik een wwek in het ziekenhuis vanwege hoge bloeddruk. De bevalling verliep vlotjes en alles is goed gegaan.
Waarom zou je het niet thuis doen, onder leiding van een kraamhulp.
Als er complicaties zijn ben je heel snel in het ziekenhuis. Je kunt trouwens in het ziekenhuis van te voren al heel goed aangeven wat je niet en wat je wel wilt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:18

Fijn om te horen dat ik geen onverantwoorde eigenwijze randdebiel ben ( ), zoals veel mensen hier blijkbaar vinden.
Mijn huisarts is ook pro-thuisbevallen, ben nu op zoek naar een vroedvrouw hier in de regio via de VLOV. Mijn gyn was tegen thuisbevallen denk ik, heeft zelfs over iets gelogen (!) zodat ik maar in het ziekenhuis zou bevallen. Daar ben ik dus gestopt. Als je zo'n buitenbeentje bent in je eisen, kan je echt wel enorm gaan twijfelen erover. Ik kan met mijn vroedvrouw ook evt. poliklinisch bevallen trouwens. Alleen bij medische indicatie moet een gyn het echt overnemen. Ik denk dat ze niet zo blij zijn met hun ereloon verliezen

@ Rianneke, ik ben nu dik 16 weken.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:20

als je thuis wilt bevallen kan dat toch gewoon. Maar wel met vroedvrouw indd. En het is niet onverantwoordelijk.
(alvast gefeliciteert hoor)

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:25

Nou ik heb nog geen kind op de wereld gezet, maar er zijn zo ontzettend veel vrouwen die gewoon thuis bevallen,d us wat is het verschil de grens over? Baar je daar anders? Zit daar iets in hetw ater dat het risico hoger is? hihi, nee hoor, je bent geen debiel. Als jij een verloskundige kunt vinden die oproepbaar is op het moment jij moet gaan bevallen, dan zou ik gewoon lekker thuis pijnlijden ipv in het ziekenhuis, veel vertrouwder en je hebt de regie in eigen handen en dus ook straks je kindje die je zelf mag verzorgen zoals jij het wilt.
Veel succes, zal vast wel een verloskundige bestaan daar toch die je wilt helpen? Mss zet je nog een nieuwe trent daar in Belgie, hihi.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:49

Gewoon lekker thuis bevallen als je je daar beter bij voelt. Ik vind het ook niet netjes dat die gyn. niet alle mogelijkheden eerlijk neerzet...

Zolang je begeleiding hebt, ben je snel genoeg in het ziekenhuis als er toch iets mis blijkt te zijn. En vroedvrouwen kunnen ook een hoop oplossen.

Wij zijn alle 3 thuis geboren zonder problemen

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:53

Mijn moeder is 4 keer thuis bevallen. En volgens mij zijn we allemaal best gezond .

Ik zou ook niet weten waarom het thuis risicovoller zou zijn dan in het ziekenhuis. En als jij je daar prettiger bij voelt, zal het waarschijnlijk ook makkelijker gaan.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:11

Hier op schouwen duiveland mag men niet eens meer thuisbevallen, maar moet met naar het Ziekenhuis in Goes oid. Omdat als men naar het ziekenhuis moet met spoed je minstens 25 minuten onderweg bent en het veelal te laat is.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:13

Ik vind dat je moet doen waar jij je prettig bij voelt.......

Ik ben naar het ziekenhuis gegaan, gewoon voor de zekerheid tussen mijn oren.

maar nu dat ik weet wat het is .......... tja ga ik voor thuis denk ik