Vaderschapsverlof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Vaderschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 00:08

Kamer wil invoering vaderschapsverlof
Vaders en moeders moeten de weken zwangerschapsverlof waarop de vrouw recht heeft, kunnen delen. Minister Aart-Jan de Geus (CDA, Sociale Zaken) gaat bekijken of dit mogelijk is.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer over emancipatie stelde een meerderheid van VVD, D66 en PvdA voor dat mannen voor zo'n vaderschapsverlof in aanmerking moeten komen.

Bron:
www.elsevier.nl

wat vinden jullie hier nou van ?

Romeotje

Re: Vaderschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:13

dus dan moet de moeder die het kind borstvoeding moet geven minder zwangerschapsverlof krijgen omdat ze iets willen emanciperen wat bijna niet te emanciperen valt?

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 00:20

ik denk niet zozeer dat het om emanciperen gaat..
hoewel ik het wel een beetje een onduidelijk stuk vind..

volgens mij willen ze dat óf vrouw helft van de tijd die ze normaal krijgt en die andere helft voor de vader

óf vader moet het ook krijgen.

óf (onlogische) vader krijgt alleen omdat hij er recht op heeft..
dat laatste streep ik weg die andere 2 weet ik niet zeker.

Ik vind het in ieder geval wel weer een hoop gezeur om niks. volgens mij gaat het prima zo? waarom moet het weer allemaal omgegooid worden

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:24

Ik vind het maar stom
het is zo toch goed
want de man die hoeft toch geen borst voeding te geven of het kind te dragen negen maanden lang ?
als een man kinderen kan krijgen praten we verder oké

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 01:37

in het stuk staat het iig dat het om emanciperen gaat, maarja, ik weet ook niet hoe betrouwbaar elsevier is, dus wat dat betreft. wat ze zouden moeten doen is het versoepelen van vrije dagen voor jonge vaders, dus met een kind tot de leeftijd van 2 ofzow ivm ziekte van het kind oid

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 02:19

Ik vind het super dat een vader ook vadersschapsverlof zou kunnen krijgen, voor veel moeders zou het heel fijn zijn.
Wat meer hulp in huis.
Daarbij wil de vader ook lekker genieten van zijn kind.
Het is toch niet niks.
Alleen vind ik NIET dat een vrouw daar een deel voor op hoeft te geven!
Een man hoord die paar weken gewoon te krijgen omdat hij vader is geworden.
Maar de moeder moet gewoon die weken houden die ze heeft om aan te sterken, borstvoeding te geven en te genieten.

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 02:22

Zwangerschapsverlof is er volgens mij omdat een vrouw lichamelijk minder kan rondom de bevalling, daar energie voor moet sparen en daarna toch even nodig heeft om aan te sterken.
Vaders ook; flauwekul. Dan wil ik ook wel ik-hoef-geen-kinderen-dus-dat-wil-ik-gecompenseerd-dagen.

(waarbij *hoef* respectloos klinkt, maar dat niet als zodanig is bedoeld)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 02:25

Maar voor de vrouw opzich is het toch ook fijn als de man 2 weken thuis blijft?
Mijn moeder vond het heerlijk.
Mijn vader die eens kookte en voor mij zorgte.
En daabij was mijn broertje binnen 24 uur in het ziekenhuis omdat er heel veel mis was, maar daardoor was het extra fijn.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 02:26

ohja, en die compenseer-dagen zijn belachelijk.
Ik zeg dat toch ook niet.
Ik ben een vrouw en wil geen kinderen dus ik wil dagen..
Ik vind het te belachelijk voor worden dat je iemand geen verlof gunt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 02:36

Ik ben het er mee eens dat ook een vader recht zou moeten hebben op een paar dagen extra verlof om van zijn kersvers vaderschap te genieten en de eerste tijd het huishouden draaiende te houden (zeker als er al kinderen zijn!). Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de moeder om lichamelijke reden haar volledig verlof broodnodig heeft.
Dus een bijkomend vaderschapsverlof: ja graag.
Het verlof "delen" tussen man en vrouw: onzin!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 02:38

Romeotje schreef:
wat ze zouden moeten doen is het versoepelen van vrije dagen voor jonge vaders, dus met een kind tot de leeftijd van 2 ofzow ivm ziekte van het kind oid

Volledig mee eens!

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 02:41

Waarom moet de baas er dan voor opdraaien dat de vrouw van een mannelijke werknemer bevalt? Onbetaalde verlofdagen; prima. Maar betaald thuis gaan zitten omdat er een kleine is... is wat mij betreft toch echt aan de vrouw voorbehouden.

Versoepeling van regelgevingen omtrent het opbouwen van verlof etc; alleen maar heel erg voor!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 02:46

delerium schreef:
Waarom moet de baas er dan voor opdraaien dat de vrouw van een mannelijke werknemer bevalt? Onbetaalde verlofdagen; prima. Maar betaald thuis gaan zitten omdat er een kleine is... is wat mij betreft toch echt aan de vrouw voorbehouden.

Versoepeling van regelgevingen omtrent het opbouwen van verlof etc; alleen maar heel erg voor!

Uuh de baas moet ook opdraaien als de vrouw in kwestie bevalt...
Het is toch ook zijn kind.
Hij baard het niet maar het is voor hem ook een enorme spanning en hij heeft er net zo goed naar toe geleefd.

Dus omdat anderen misschien wel vrije dagen als compensatie willen, mag de man niet optimaal genieten?
Voor de vrouw is het een enorme opluchting als man thuis is.

Bij mijn vader deden ze er helemaal niet moeilijk over.
Ook de medewerknemers niet.
Nou was dat wel anders als een gezonde baby, maar goed.
Mijn vader kreeg ook een aantal weken om er te zijn voor ons.
En hij kreeg alle steun erin.
(omdat hij zijn zoon weleens zou kunnen verliezen moest hij optimaal genieten van die eerstee week)
Maar dat is voor andere vaders toch net zo.
Je weet niet hoe je leven loopt of hoe je kinds leven loopt
Die eerste weken behoor je te genieten van je kind

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:00

Wat een onzin zeg.

Wat hebben vaders nou voorn last die 9 maanden?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:11

Ik vind het wel goed , dan kunnen de ouders zelf beslissen hoe ze die zwangerschaps verlof weken van de vrouw verdelen.

Misschien dat veel vrouwen best 2 weken eerder weer aan het werk willen en dat de man dan die 2 weken thuis kan blijven.

Nog mooier zou het zijn inderdaad als de man bvb. 2 weken ofzo verlof kon krijgen zodat die thuis voor vrouw en kind kan zorgen en het gezinnetje wat hechter kan worden.

Dat de werkgever overal voor op moet draaien vind ik niet nodig.

Zou mooi zijn als je een man in dienst hebt die vader wordt , en die wil dan een paar weken thuis blijven maar je moet hem wel doorbetalen terwijl hij niet komt werken voor dat geld.....dat is een dure grap en erg onrechtvaardig tegenover je werkgever als je dat wilt !

Wel moet het zo zijn dat een man bvb. onbetaald verlof of opgespaarde dagen vrij kan krijgen voor een bepaalde periode , zeg 2-4 weken ofzo.

Dat is alleen maar mooi als die mogelijkheid er is

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:45

Zwangerschapsverlof is er omdat een vrouw lichamelijk minder kan rondom de bevalling, daar energie voor moet sparen en ne de bevalling ook tijd nodig heeft om vooral lichamelijkaan te sterken.
Ik zou het dus niet van de duur van het verlof van de vrouw afhalen.
Wel vind ik het netjes als de man een soort van zorgverlof zou kunnen krijgen voor als de kraamhulp weg is. Dit omdat niet iedere vrouw na een week alles kan wat van haar verwacht wordt. Nu moet een man hier vaak vrije dagen voor opnemen.
Betaald ouderschapsverlof moet overigens in mijn ogen gewoon voor beide ouders mogelijk zijn.

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:34

Als de vrouw nou borstvoeding moet geven en ze krijgt maar de helft van het aantal weken dat ze eerst kreeg kan het toch niet ?!
Opzich vindt ik het verder een goede regeling; vaders hebben er net zo veel recht op als moeders..

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:43

Een vrouw HOEFT die dagen niet aan de man te geven he , volgens mij vergeten sommige mensen dat

Het is toch leuk dat als je het zelf wilt , je de vader van je kind wat dagen over kunt laten nemen ?

Het zou leuk zijn als betaald ouderschapsverlof voor beide ouders mogelijk zou zijn.

Maar ik vind het absoluut zeer onredelijk als de werkgever hiervoor op moet draaien. Dan wordt de werkgever gestraft omdat zijn medewerker een baby krijgt , kan die werkgever gaan betalen terwijl hij er niks voor terug krijgt....

Bovendien is de kans al aanwezig dat zijn werknemer al minder lekker zal presteren door de komst van het kind (slechtere nachtrust / aanpassen van leven en ritme / ziek kind / crèche brengen en halen enzo....).

Als je als werknemer er zelf voor kan sparen is het mooi , maar de werkgever hoeft er niet onder te lijden verder.

Die lijdt er in principe al genoeg onder

Vind ik hoor !

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:52

Zie onder

Ging ff iets mis.
Laatst bijgewerkt door Sterre_Nova op 02-04-06 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:54

Uhhhhm, de meeste vrouwen die weer aan het werk gaan hebben het recht om de borstvoeding door te blijven geven. Je werkgever zou een plekje moeten maken om te kolven. Je kunt je melk zelf afkolven dus je hoeft er niet persee voor thuis te blijven. Eigenlijk bepaal je zelf hoelang of je borstvoeding gaat geven. En ook of je het wilt en kunt geven.

Dat wil niet zeggen dat ik mijn 10 weken zal gaan delen met mijn man. Die 10 weken heb ik echt wel nodig. En daar komt bij dat als je een keizersnee hebt gehad je minstens 6 weken moet revalideren.

Mijn man neemt 2 weken vakantie als de kleine er is. Misschien gaat hij wel naar het werk als de kraamzorg er is maar dat kan hij dan nog bepalen. (hopelijk duurt "dan"niet meer zo lang"

Wel vind ik de 2 dagen die de mannen krijgen best weinig. Dit hadden er voor mij wel 5 mogen zijn. Mannen krijgen trouwens wel 1 dag callimiteitenverlof op de dag van de bevalling. Dit wordt vaak niet in de cao's vermeldt maar dit is wel wettelijk vastgesteld.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:10

daantjuhhh schreef:
Ik vind het super dat een vader ook vadersschapsverlof zou kunnen krijgen, voor veel moeders zou het heel fijn zijn.
Wat meer hulp in huis.
Het is toch niet niks.
Maar de moeder moet gewoon die weken houden die ze heeft om aan te sterken, borstvoeding te geven en te genieten.

hier ben ik het helemaal mee eens!

Sterre_Nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:13

esperance schreef:
daantjuhhh schreef:
Wat meer hulp in huis.
Het is toch niet niks.

hier ben ik het helemaal mee eens!

Zoals ik het begrepen heb willen ze dat de moeder dan na bijvoorbeld. 8 weken weer gaat werken en dat de laatste 2 weken de vader het verlof van de moeder over neemt.

Als het zo zou zijn als hierboven wordt vermeldt zou dat super zijn. Helaas voor mij dan te laat en neemt mijn man zijn vakantie op.

Romeotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:57

Suziej schreef:
Wat een onzin zeg.

Wat hebben vaders nou voorn last die 9 maanden?

denk jij dat een man helemaal niks doet voor zo'n kind??

owke, voor de vrouw is het het zwaarst, maar allebij de levens gaan veranderen en een kind krijgen is niet niks, ik denk dat je onderschat wat voor impact het heeft/kan hebben op een man die vader word... het is nl net zo goed zijn hummeltje en hij heeft net zo veel/bijna net zoveel recht als de moeder om de 1e tijd bij dat kindje te zijn

pmarena schreef:
Dat de werkgever overal voor op moet draaien vind ik niet nodig.

Zou mooi zijn als je een man in dienst hebt die vader wordt , en die wil dan een paar weken thuis blijven maar je moet hem wel doorbetalen terwijl hij niet komt werken voor dat geld.....dat is een dure grap en erg onrechtvaardig tegenover je werkgever als je dat wilt !

Wel moet het zo zijn dat een man bvb. onbetaald verlof of opgespaarde dagen vrij kan krijgen voor een bepaalde periode , zeg 2-4 weken ofzo.

dit is wat ik HAAT aan de maatschappij van tegenwoordig, geld geld geld werk werk werk, het enige waar wij ons hele leven mee bezig zijn is zorgen dat we geld kunnen verdienen, dat we werk krijgen vanaf het moment dat we geboren zijn tot het moment van pensioen waar ook nog eens een groot deel van de mensen 'kapot' van gaan omdat ze alleen maar gewend zijn om te werken werken en nog eens werken. en omdat ze hun hele leven bezig zijn met zorgen dat ze werken en geld kunnen verdienen mogen ze niet eens die paar weekjes betaald verlof zodat ze bij hun pasgeboren kindje kunnen zijn, die zij weer gaan leren dat alles draaid om werk en geld zodat zij onze positie in de huidige maatschappij over kunnen nemen. toen wij nog jagers en verzamelaars waren was het nog wel logisch dat de mannen meteen weer aan het werk moesten, anders was er niks te eten. maar we zouden in de maatschappij toch vooruit zijn gegaan wat dat betreft ofniet? maarnee, ondanks onze finaciele gesteldheid is het nogsteeds zo, werkwerkwerk en nog eens werk!!!

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:16

Ik weet niet wat ik ervan vind! Het zou fijn zijn als je man ook eens niet hoeft te werken en samen voor het kindje zorgen. Aan de andere kant wordt hij betaald terwijl hij niet komt. Best duur.
Ik snap niet waarom ze het allemaal zo omgooien. Het gaat toch goed zo??

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:42

ik vind het een goede regeling zolang het maar een of/of situatie blijft. als iemand dan graag de huisman wil uithangen heeft hij er de kans nu voor. maar rond het bevallen is toch de vrouw de klos dus of het zinvol is?