Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Campo Pequeno, een arena in Lissabon die een tijd gesloten is geweest, heeft een nieuwe directeur, en wel een Spaanse stierenvechter die ook echt matador is geweest, oftewel die de stier dood met het zwaard.
Hij wil Campo Pequeno overdekken en nieuw leven in blazen met shows en zo´n twintig stierengevechten per seizoen.
Allemaal okee, maar nu denkt dij dat de Portugezen, net als de Spanjaarden, graag willen zien dat de stier in de arena gedood wordt, want "een schilderij maken zonder het te ondertekenen maakt het schilderij waardeloos".
Nu is het doden van de stier in de arena gelukig verboden in Portugal (uitzonderingen daargelaten, er zijn gemeentes die zich beroepen op de wet van traditie en mogen een maal per jaar een stier doden), dus zal hij vergunning moeten vragen en heel wat moeten doen om het voor elkaar te krijgen, maar het staat mij tegen dat "onze" traditie, van het níet doden, nu plaats moet gaan maken voor de Spaanse, van het wél doden. Dat is achteruitgang en geen vooruitgang.
Ik ben goed geinformeerd over stierenvechten en het is lang niet zo wreed als het lijkt,
maar ik kan me slecht voorstellen dat mensen hier nou echt zitten te wachten op het werkelijk doden van de stier, daar het hier veel meer een ruiterfestijn is.
Nu wil ik graag dat we in dit topic niet ineens allemaal bloederige plaatjes gaan plaatsen en rare verhalen op gaan hangen over doorgesneden stembanden bij de paarden enzo, maar liever een mening over of een "buitenlander" zijn traditie in een ander land door de strot mag duwen, omdat hij het zelf nu eenmaal zo geweldig vind om een stier te doden. Het gaat hier om geld, maar ook om iemand die een arena redt, en dat is mooi, cultuurbehoud. Maar die kleine toevoeging van het doden van de stier, wat moeten we daarmee als land?
Sapphire schreef:Dan ben je toch helemaal ziek in je hoofd, als je je daar nog is in gaat intresseren ook
Kana schreef:Pardon?
Het stier word voor de tijd in een te klein hokje gedouwd met een schuin aflopende grond zodat het geen evenwicht kan behouden de stier krijgt dagen niks te eten en als hij word losgelaten in de arena dan stikt hij op het eind meestal in zijn eigen bloed. Omdat z eop het eind speren in zijn rug(nek) steken. Meestal is de stier ook bespoten met drugs zodat het zowiezo geen goed visie heeft op de metadoor of die andere *&*((& die met die stier spelen. De stier heeft geen enkele kans en gaat langzaam en pijnlijk de dood tegemoet omdat zoveel mensen daar plezier van hebben en omdat dat dan cultuur heet. Stelletje *(^(^*
Gatver, Hoe kun jij zeggen dat het niet wreed is om een stier te laten stikken in zijn eigen bloed, Of dat hij stefrt aan bloedverlies van te veel verwondingen.
Daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.
Ik ben er tegen en zodra stierengevechten legaal worden zien ze mij wel ergens bij Greenpeace, helpen campagne voeren. heb ik ook gedaan toen de walvissenjacht weer legaal dreigde te werden in japan.
Spetterlover schreef:Dat hele stierenvechten is gewoon walgelijk en als je daar naar kijkt ben je echt niet helemaal lekker in je hoofd
Gatver, ik snap dat soort landen niet, waarom verbieden ze die achterlijke dingen niet gewoon ..