Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena Update

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena Update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 15:09

Campo Pequeno, een arena in Lissabon die een tijd gesloten is geweest, heeft een nieuwe directeur, en wel een Spaanse stierenvechter die ook echt matador is geweest, oftewel die de stier dood met het zwaard.
Hij wil Campo Pequeno overdekken en nieuw leven in blazen met shows en zo´n twintig stierengevechten per seizoen.
Allemaal okee, maar nu denkt dij dat de Portugezen, net als de Spanjaarden, graag willen zien dat de stier in de arena gedood wordt, want "een schilderij maken zonder het te ondertekenen maakt het schilderij waardeloos".
Nu is het doden van de stier in de arena gelukig verboden in Portugal (uitzonderingen daargelaten, er zijn gemeentes die zich beroepen op de wet van traditie en mogen een maal per jaar een stier doden), dus zal hij vergunning moeten vragen en heel wat moeten doen om het voor elkaar te krijgen, maar het staat mij tegen dat "onze" traditie, van het níet doden, nu plaats moet gaan maken voor de Spaanse, van het wél doden. Dat is achteruitgang en geen vooruitgang.
Ik ben goed geinformeerd over stierenvechten en het is lang niet zo wreed als het lijkt, maar ik kan me slecht voorstellen dat mensen hier nou echt zitten te wachten op het werkelijk doden van de stier, daar het hier veel meer een ruiterfestijn is.
Nu wil ik graag dat we in dit topic niet ineens allemaal bloederige plaatjes gaan plaatsen en rare verhalen op gaan hangen over doorgesneden stembanden bij de paarden enzo, maar liever een mening over of een "buitenlander" zijn traditie in een ander land door de strot mag duwen, omdat hij het zelf nu eenmaal zo geweldig vind om een stier te doden. Het gaat hier om geld, maar ook om iemand die een arena redt, en dat is mooi, cultuurbehoud. Maar die kleine toevoeging van het doden van de stier, wat moeten we daarmee als land?

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:13

Dan ben je toch helemaal ziek in je hoofd, als je je daar nog is in gaat intresseren ook

ShirleyA

Re: Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:15

Persoonlijk vind ik idd niet dat n buitenlander zijn tradities mag doorvoeren in n land. Waar ook. Voor tradities moet je naar de herkomst vd traditie en dat is niet in het nieuwe land! Anders is het ook geen traditie, maar n nieuw (opgedrongen) iets.
Ik hoop voor je dat de nieuwe eigenaar dat ook inziet en afziet van zijn nare plan.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:16

Lusitana schreef:
Campo Pequeno, een arena in Lissabon die een tijd gesloten is geweest, heeft een nieuwe directeur, en wel een Spaanse stierenvechter die ook echt matador is geweest, oftewel die de stier dood met het zwaard.
Hij wil Campo Pequeno overdekken en nieuw leven in blazen met shows en zo´n twintig stierengevechten per seizoen.
Allemaal okee, maar nu denkt dij dat de Portugezen, net als de Spanjaarden, graag willen zien dat de stier in de arena gedood wordt, want "een schilderij maken zonder het te ondertekenen maakt het schilderij waardeloos".
Nu is het doden van de stier in de arena gelukig verboden in Portugal (uitzonderingen daargelaten, er zijn gemeentes die zich beroepen op de wet van traditie en mogen een maal per jaar een stier doden), dus zal hij vergunning moeten vragen en heel wat moeten doen om het voor elkaar te krijgen, maar het staat mij tegen dat "onze" traditie, van het níet doden, nu plaats moet gaan maken voor de Spaanse, van het wél doden. Dat is achteruitgang en geen vooruitgang.

Ik ben goed geinformeerd over stierenvechten en het is lang niet zo wreed als het lijkt,

maar ik kan me slecht voorstellen dat mensen hier nou echt zitten te wachten op het werkelijk doden van de stier, daar het hier veel meer een ruiterfestijn is.
Nu wil ik graag dat we in dit topic niet ineens allemaal bloederige plaatjes gaan plaatsen en rare verhalen op gaan hangen over doorgesneden stembanden bij de paarden enzo, maar liever een mening over of een "buitenlander" zijn traditie in een ander land door de strot mag duwen, omdat hij het zelf nu eenmaal zo geweldig vind om een stier te doden. Het gaat hier om geld, maar ook om iemand die een arena redt, en dat is mooi, cultuurbehoud. Maar die kleine toevoeging van het doden van de stier, wat moeten we daarmee als land?

Pardon?
Het stier word voor de tijd in een te klein hokje gedouwd met een schuin aflopende grond zodat het geen evenwicht kan behouden de stier krijgt dagen niks te eten en als hij word losgelaten in de arena dan stikt hij op het eind meestal in zijn eigen bloed. Omdat z eop het eind speren in zijn rug(nek) steken. Meestal is de stier ook bespoten met drugs zodat het zowiezo geen goed visie heeft op de metadoor of die andere *&*((& die met die stier spelen. De stier heeft geen enkele kans en gaat langzaam en pijnlijk de dood tegemoet omdat zoveel mensen daar plezier van hebben en omdat dat dan cultuur heet. Stelletje *(^(^*

Gatver, Hoe kun jij zeggen dat het niet wreed is om een stier te laten stikken in zijn eigen bloed, Of dat hij stefrt aan bloedverlies van te veel verwondingen.
Daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.

Ik ben er tegen en zodra stierengevechten legaal worden zien ze mij wel ergens bij Greenpeace, helpen campagne voeren. heb ik ook gedaan toen de walvissenjacht weer legaal dreigde te werden in japan.

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:17

gewoon ziekelijk, sommige mensen Afbeelding

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:18

@Kana, de traditie in portugal is toch om de stier NIET te doden. In Spanje weer wel.

Kana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:20

Aa dan zit ik verkeerd?
Wat gebeurd er dan met de stier? Weet je dat toevallig?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:21

Voordat hier weer een heftige discussie over voor en tegenstanders van stierenvechten losbarst: de topicstarter heeft het over het stierenvechten in Portugal. Hierbij wordt de stier niet gedood in de arena. Een toestand zoals Kana omschrijft zal hier dus niet voorkomen.

De topicstarter wil de discussie meer trekken naar 'hoe ver kan/mag een buitenlander gaan om zijn eigen gebruiken door te voeren in het buitenland' (in dit geval dus 'de stier doden' ipv 'de stier laten leven').

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:22

Ik vind dat je je zeker wel aan moet passen in een ander land je kunt ook iets anders bedenken om die arena opnieuw te openen of zonder een stier te doden "weet niet of ze dat doen " ..
maar ik vind dat als je in een ander land komt je aan moet passen zoals de allochtonen hier in ned zich ook aan moeten passen " bijv vrouwen besnijdenis verbonen enz." dat doen ze maar in hun eigen land waar het wel mag. mijn mening

Edit: dus met aanpassen bedoel ik dat ze ook de tradities niet mogen uitvoeren als dat voor mensen die in dat land wonen bijv wat jij zegt in portugal geen stier doden in spanje wel dus als jij nou uit spanje daarheen gaat en omdat het je traditie is mag het wel maar wat zal de rest dan wel niet denken. Nee ik vind dat het niet kan dan moet je maar in spanje blijven als je dat zonodig wil doen en niet naar portugal gaan!!
Laatst bijgewerkt door TeuntjeK op 18-03-06 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 15:24

Sapphire schreef:
Dan ben je toch helemaal ziek in je hoofd, als je je daar nog is in gaat intresseren ook

Ik wil graag goed onderbouwd kunnen argumenteren en daarom ben ik ooit eens goed in het hele stierengevechten gebeuren gedoken en ik zou willen dat andere mensen ook bestudeerden waar ze commentaar op gaven.
Ik ben ook nog blij dat ik het gedaan heb, want het is echt niet zo gruwelijk als men denkt (althans niet hier in Portugal) en ik weet van de opleiding van de paarden en hoe de stieren opgroeien etc. Die leven lekker in het wild in grote kuddes en mogen gewoon langzaam volwassen worden. In tegenstelling tot de met hormonen volgepropte Nederlandse koeien die binnen een jaar of twee klaar moeten zijn voor consumptie. Als je je verdiept in veehouderij in Nederland, wat ik ook gedaan heb, wordt je daar ook niet blij van, en toch gaan daarvoor geen mensen op de barricaden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 15:30

Kana schreef:
Pardon?
Het stier word voor de tijd in een te klein hokje gedouwd met een schuin aflopende grond zodat het geen evenwicht kan behouden de stier krijgt dagen niks te eten en als hij word losgelaten in de arena dan stikt hij op het eind meestal in zijn eigen bloed. Omdat z eop het eind speren in zijn rug(nek) steken. Meestal is de stier ook bespoten met drugs zodat het zowiezo geen goed visie heeft op de metadoor of die andere *&*((& die met die stier spelen. De stier heeft geen enkele kans en gaat langzaam en pijnlijk de dood tegemoet omdat zoveel mensen daar plezier van hebben en omdat dat dan cultuur heet. Stelletje *(^(^*

Gatver, Hoe kun jij zeggen dat het niet wreed is om een stier te laten stikken in zijn eigen bloed, Of dat hij stefrt aan bloedverlies van te veel verwondingen.
Daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.

Ik ben er tegen en zodra stierengevechten legaal worden zien ze mij wel ergens bij Greenpeace, helpen campagne voeren. heb ik ook gedaan toen de walvissenjacht weer legaal dreigde te werden in japan.

Je bent slecht geinformeerd. In Spanje wordt de stier gedood met het zwaard en dat hoort dan met een steek in het hart. Dat gaat meestal fout en wordt hij dus in de long gestoken en stikt inderdaad in zijn eigen bloed. In Portugal wordt de stier niet gedood. Zelfs niet eens altijd nadien in het slachthuis, goede stieren worden gewoon ingezet voor de fok. Ze krijgen gewoon eten en te drinken, men wil een zo fris mogelijke stier in de ring en niet eentje die niet meer op de benen kan staan. Er wordt geen drugs gebruikt, er wordt niks in de ogen gespoten en de prikkers die hij in de vetbult krijgt kunnen met geen mogelijkheid in de longen komen.
Dit is dus precies het soort dingen wat niet in dit topic hoort, van die praatjes van activisten die geen idee hebben hoe het hier in Portugal is!

bewerkt om typefouten te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-03-06 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 15:31

Dank je wel apple, voor het nog eens duidelijk maken van het doel van het topic.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:50

Tja moeilijk, moeilijk. Daar weet ik zo 1, 2, 3 geen antwoord op. Het heeft zo zijn voors en tegens.

Ik denk op dit moment dat emigranten (laat ik ze zo maar even voor het gemak noemen) we degelijk hun tradities mee mogen nemen naar hun nieuwe land MITS de inwoners van dit nieuwe land hier geen bezwaren tegen hebben EN het niet indruist tegen de bestaande tradities van dit nieuwe land. Indien de traditie van de emigrant duidelijk tegen geldende regels van het nieuwe land ingaat, dan is het aan de emigrant om te beslissen, dan wel in zijn huidige land blijven dan wel aanpassen aan zijn nieuwe land.

Even een paar voorbeelden. De vrouwenbesnijdenis zoals hierboven geschreven staat. Hier in Nederland zien we daar doorgaans het nut niet van in. Heeft geen medische functie (dit weer in tegenstelling tot besnijding van mannen) en heeft ook niets met hygiene te maken (of ik moet slecht voorgelicht zijn). Voor ons is het vorm van misvorming van de vrouw in kwestie. Tja, dat vind ik dan een traditie, die niet ingevoerd dient te worden in onze gemeenschap. (aan de andere kant, als wij het zouden accepteren, dan zou dat denk ik nog een hoop leed schelen, omdat het nu veelal in vuile achterafadresjes wordt uitgevoerd terwijl het ook in een schone doctersomgeving kan. Maar goed dat terzijde, want dat is een andere discussie).

Hiertegen over staat bijvoorbeeld de Ramadan van de moslims. Geen traditie zoals we hier in het (christelijk georienteerde) Nederland kennen. Ikzelf en velen met mij, hebben hier echter weinig moeite mee. Van mij mogen ze hun Ramadan meenemen, zolang ze het mij niet opdringen.

Daarnaast weet ik van mijn vriendin die in Aussieland is geweest, dat (een deel van) de nederlands emigranten daar nog steeds koninginnedag viert. Ze doen daar geen vlieg kwaad mee. De Aussies hebben dat geaccepteerd en dus mag deze nederlandse traditie in ere gehouden worden.

Tja, als ik nu een antwoord op je vraag zou moeten geven Lusitana, dan denk ik dat de nieuwe directeur best kan vragen aan zijn nieuwe landgenoten of er inderdaad stieren gedood mogen worden. Het is dan aan de Portugezen om hier een passend antwoord op te geven. Is hun traditie heel veel waard, dan zullen zij hier dus niet mee accoord gaan en is het aan de Spanjaard om te kiezen. Terug naar Spanje of een arena met levende dieren.

Lusitana, ik wil geen discussie opvoeren mbt het al dan niet zielig zijn van de stieren, maar ik heb me dus niet verdiept in het vechten. Jij spreekt over de prikkers in de vetbult. Hoe moet ik dit zien? Is dit niet pijnlijk dan?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:56

Maar in Portugal krijgen ze toch wel van die haken in hun nek enzo? En dan worden ze toch buiten de arena gedood, of heb ik het nou helemaal mis?
Dan maakt het vrij weinig uit voor die stieren. En mensen die vrijwillig naar het martelen van een stier gaan kijken zullen er vast ook niet mee zitten als deze voor hun ogen wordt afgemaakt.
Ik vind dat die hele traditie moet verdwijnen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:00

Lisa_Melody als je de reacties van Lusitana goed gelezen hebt dan weet je dat de stieren ook buiten de arena niet gedood worden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 16:45

Niet altijd, heb ik gezegd apple, gewoonlijk gaan ze wel gewoon naar het slachthuis, maar dat is op hetzelfde terrein, dus niet nog een keer vervoer ofzo. Maaaar, dan denk ik, in Nederland gaan er veel meer dieren naar het slachthuis en die hebben bovendien een ermbarmelijk leven gehad daarbvoor. Mestdieren komen gewoonlijk nooit van stal!

Bekijk het eens van de stier zijn kant. De Iberische wilde stier groeit op in het wild en is dus een wild dier. Wilde dieren worden in de natuur gewoon opgevreten door natuurlijke vijanden, en daar gaat ook wel even een gevecht aan vooraf. Ik wil dat mensen even indenken wat het is om in de natuur op te groeien en te sterven, dat gaat dus niet zo zachtjes, maar is het lot wat bijna elk wild dier ondergaat. Er zijn er weinig die van ouderdom sterven.
Onderling vechten deze stieren regelmatig en ze hebben erg gevaarlijke hoorns en een doorboorde long om opengereten buik met ingewanden eruit kom je dus tegen. Het is niet tegennatuurlijk voor ze om pijn te ervaren in confrontaties.

Het doel van de ruiter in de arena is het paard steeds zo voor de stier te zetten dat hij de aanval ontwijkt, maar wel een of twee spiezen in de vetbult kan zetten. De stieren zijn gewend aan paarden, ze groeien er mee op, veel fokkers hebben paarden en stieren door elkaar lopen en zo niet dan zijn er toch altijd paarden van de veehoeders. Dus de stier is helemaal niet zo in de mood voor een aanval op het paard. Dat moet geprovoceerd worden en dat doen ze dus met die prikkers in de vetbult. Dat doet genoeg pijn om hem te irriteren en uit te lokken, maar niet zo dat hij dan niet meer kan lopen, want dan is de show accuut over. De meeste stieren reageren byzonder lauw, als je dat ziet, kun je je slecht voorstellen dat het echt vreselijk is voor zo´n dier. Ze worden niet uitgeput. Uiteindelijk wordt de stier door een groep met de blote handen gevangen. Deze stellen zich in een rij op. De voorste wordt tussen de hoorns genomen en de rij wordt inelkaar gedrukt. Dit remt de stier. De achterste man grijpt de staart en zo wordt hij tot staan gebracht. Dan mag hij de arena verlaten en gaat al of niet naar het slachthuis dat zich aan de arena bevindt.
Er zijn verschillene rubrieken hoor, dit is maar een soort, maar wel de belangrijkste.
De aanval heet "lida". Dat komt van lidar, leiden.
Het is niet de sport om een dier te martelen. Het is de sport om de moed, elegantie en rijkunst van de ruiter te tonen. Er wordt ook wel met zo´n mannetje met de cape gewerkt en dan gaat het om moed en elegantie, ze zoeken in beide gevallen naar een soort dans. Alleen buiten de landen die het beoefenen heet het stierenvechten. Hier wordt het helemaal niet zo gezien of benoemd.

En daarmee heb ik dus ook even gereageerd op de post van Lisa_Melody, men komt niet kijken naar de marteling van een dier.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 16:55

Maar nogaals, ik heb eigenlijk moeite met het opdringen van cultuur die niet de onze is. Juist die publieke dood van de stier maakt het dan wél een "gevecht" met de zekere overwinning voor de matador (letterlijk "doder"). En dát klopt niet met de cultuur hier waar er meer eerbied voor de stier is. (Hoe vreemd dat ook in jullie oren mag klinken als je in een dier gaat prikken). Ik vond het al heel erg dat een gemeente die jaarlijks beboet werd voor het doden van de stier, ineens toestemming kreeg omdat ze zich beropen op traditiewet. De mensen moeten juist gesensibiliseerd worden (moeilijk woord voor gevoel krijgen) en niet steeds vaker geconfronteerd met het idee dat doden van een dier vermakelijk kan zijn!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 17:11

Ik denk dat ik me minder druk zou maken als hij bv de kostuums ineens wil vernaderen, maar ik zou me wel weer druk maken als hij geen Lusitanos meer zou willen in de arena. Het ligt een beetje lastig in hoeverre het gaat om traditie in het gedrang en in hoeverre het gaat om de dood van de stier, in dit geval.
Maar in de eerste plaats is het wel als een opgedrongen idee van een anderlander waar ik moeite mee heb. Maar...
Sommige dingen gaan als vanzelf. We eten ook buitenlands voedsel en niemand heeft daar problemen mee. We kijken ook naar buitenlands circus...vinden we ook gewoon.
Veel sporten die we beoefenen zijn buitenlands...

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:23

ik ben het eens met kana!
Die stieren lijden vreselijk! en niet alleen in de arena maar ook voor en na het gevecht! Dus jij bent duidelijjk niet goed geinformeerd!
X

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:16

Ik vind dat hele stierevechten een debiel iets!
die mensen sporen niet! Prikkers voor de lol erin steken? Ik vind het belachelijk (Don't shoot me if i'm wrong! maar ik vraag me af waarom ze het anders doen)

Ik vind dat het helemaal en overal verboden moet worden, dus vind ik ook dat ze dat niet mogen invoeren daar!

edit: heb gelezen in je post dat ze het doen om ze uit te lokken, maar dan nog maak ik me er heel boos over omdat ik het niet normaal vind dat je dit nog als 'sport' kan zien en dat mensen het nog leuk vinden ook.
Maar wie ben ik?

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:31

Dat hele stierenvechten is gewoon walgelijk en als je daar naar kijkt ben je echt niet helemaal lekker in je hoofd
Gatver, ik snap dat soort landen niet, waarom verbieden ze die achterlijke dingen niet gewoon ..

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:35

van mij mogen alle buitenlanders hun gewoonten meenemen mits dat niet indruist tegen de geldende normen en waarden

kan mij bijvoorbeeld heel kwaad maken om de rituele slachtingen die hier mogen worden uitgevooerd , als je daar een
kerk wilt bouwen krijg je al de kogel ..

als die spanjaard zonodig de stier in de arena wil doden gaat die toch lekker terug naar spanje ,,daar het in portugal NIET volgens de tradite normen en waarden is ..

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:45

ik vind dat tradities van landen binnen hun land moeten blijven..als iedereen landelijke tradities over de grenzen zou slepen zou het na een paar jaar moeilijk te onderscheiden zijn of een traditie van een land nou wel echt hun EIGEN traditie is..

of er zijn dan helemaal geen lnadelijke tradities meer...

ik vind het stierenvechten geen leuk vermaak..of de stier nou dood gaat of niet.. dat beest wordt gemarteld..
of ze nou een zwaard in hun hart/longen krijgen of eerst een aantal speren in andere delen van het lichaam ; het beest heeft pijn!

malouuu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:47

Spetterlover schreef:
Dat hele stierenvechten is gewoon walgelijk en als je daar naar kijkt ben je echt niet helemaal lekker in je hoofd
Gatver, ik snap dat soort landen niet, waarom verbieden ze die achterlijke dingen niet gewoon ..

omdat het een traditie is.. Tradities kan je niet op de een of andere dag verbieden.. er komen allerlei illegale stiergevechten..en je hebt kans dat het dan nog meer uit de hand loopt..

er zijn wat dat betreft genoeg andere dingen wat met dierenleed te maken heeft om te verbieden..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:15

In Nederland bestaan, net als in de meeste landen, bv hondengevechten. Maar dat is allemaal een stiekem gebeuren en beslist geen cultuur of traditie.
Stierenvechters en fokkers van vechtstieren worden hier soms ook flink aan de tand gevoeld door journalisten, die vinden dat het tegenwoordig gewoon niet meer kan. Maar er is bv ook een programma dat over stierenvechten gaat en alle aspecten laat zien (en geen hele gevechten, trouwens, het gaat om uitleg van bepaalde dingen). Mensen kunnen zelf hun conclusies trekken. Dat is het beste, denk ik. Jn het buitenland wordt het allemaal alleen eenzijdig negatief belicht door activisten, die bovendien alles over een kam scheren.
Ze zijn alleen maar aan het opruien en krijgen zo echt helemaal niks anders voor elkaar dan dat de voorstanders het juist willen behouden (en de tegenstanders nog niks begrijpen, ze roepen maar wat). Er een hele industrie omheen. Als het stierenvechten verdwijnt, verdwijnt het Iberische wilde vee en de Lusitano fokkerij zal flink inkrimpen. De Lusitano´s zullen zelfs misschien tegen het uitsterven aan komen, en onbetaalbaar worden. Dat is best een hele opoffering. Is het zo belangrijk om die paar stieren per jaar te "redden" die elkaar anders gewoon in de natuur te lijf gaan en dus eigenlijk helemaal gemaakt zijn voor confrontatie en de bijkomende pijn daarin als normaal ervaren?
Moeten ze maar in boxen opgroeien, volgepropt worden met hormonen en zo snel mogelijk op het bord belanden? Dat is humaner?

Als er geen commentaar en druk van buitenaf is, zal het vanzelf minder worden, want mensen hebben steeds meer ander vermaak. Net als dat het circus (met name met dieren) en beetje uitsterft omdat het publiek wegblijft.

Maar dit is geen pro of contra stierenvecht discussie, maar een cultuurgebonden iets.