Erfbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Erfbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:56

In een ander topic ontstond de discussie over erfbelasting. Ik hoop er voorlopig nog niet mee te maken te krijgen maar ik krijg ook wel een zuur gevoel in mijn maag bij het idee dat geld/vermogen dat zorgvuldig is opgebouwd en waar belasting over betaald is nóg een keer belast kan worden.
Mijn ouders zijn hier al wel een beetje mee bezig, proberen ons bij leven af en toe iets te geven zodat het geld niet naar de Belastingdienst gaat.

Anderen voeren aan dat het sws oneerlijk is dat een deel van de mensen een (grote) erfenis krijgt en een ander deel niet omdat hun ouders het niet breed hadden. En dat de erfbelasting dit een beetje recht trekt. Hoe kijken jullie aan tegen erfbelasting?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:12

Ik vind erfbelasting geen probleem, heb liever dat die belasting wat hoger is en dat de loonbelasting dan wat lager zou kunnen. Een lage erfbelasting is een goede manier om ongelijkheid in stand te houden en zelfs te vergroten, zeker als je kijkt hoe huizenprijzen zijn gestegen. Als we dan kijken naar 'zorgvuldig opgebouwd' geld dan is het natuurlijk gewoon geluk & inflatie voor sommige mensen. Het huis van mijn ouders is nu 3x zoveel waard als toen ze er gingen wonen, het huis van mijn oude buurvrouw 5x zoveel waard en dat is niet omdat ze een prachtige verbouwing heeft gedaan ofzo.

Tegen de tijd dat mijn ouders overlijden hoop ik zelf ook al wat ouder te zijn en ik bouw liever mijn eigen vermogen op dan dat ik het erf. Ik zou het liefst zien dat er een bepaald bedrag wordt vrijgesteld (bijvoorbeeld 50k of 100k) en dan onafhankelijk van de relatie (want dat dat verschilt vind ik dan weer onzinnig, een vriend of vriendin kan net zo veel voor iemand betekenen als een familielid).

Wel vind ik het lastig voor mensen die het erven in de vorm van een huis of bijvoorbeeld een boerenbedrijf. Als er dan veel erfbelasting betaald moet worden, heb je kans dat je het moet verkopen en dat is ook zonde. Lastig om daar een modus in te vinden die het zo eerlijk mogelijk maakt zonder dat er teveel misbruik van gemaakt kan worden.

Wat betreft belasting op belasting betalen: dat heb je altijd. Het salaris wat ik op mijn rekening gestort krijg daar heb ik belasting over betaald, maar als ik er vervolgens weer iets mee wil kopen betaal ik daar ook belasting over. De meeste momenten dat geld wisselt van 'eigenaar' wordt daar belasting over betaald, heel normaal.
Laatst bijgewerkt door s1993 op Vandaag, 08:16, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

De echt rijken weten wel hoe je vermogen doorschuift bij leven, de mensen die erfbelasting betalen is de groep die door sparen en/of flink groeiende waarde huis wat centjes hebben. Dus als je ouders meer vermogen hebben dan een 5000 euro, win informatie in over hoe je dat soort dingen oplost. De kennis bestaat gewoon, maar het is niet iets waar veel mensen de kennis van huis uit over meekrijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:15

Ik ben er wat dubbel in. De enorme bedragen waarover je pas gaat betalen als kind of parter dan kun je dat ook wel missen. Het is ten slotte gratis geld wat je krijgt.

Maar de bedragen voor iedereen eromheen lopen best op. Maar ook dan het is gratis geld wat je krijgt.alleen dan wat minder.

Waar ik wel moeite mee heb is dat als je als partner of kind in het huis woont of goederen hebt gekregen, je daarover belasting moet betalen. Maar dat geld zit in een huis of goederen en niet op de bank. Dat je je woonruimte of de spullen moet verkopen om de belasting dienst te kunnen betalen. Daar zou iets op gevonden moeten worden

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

karuna schreef:
Ik ben er wat dubbel in. De enorme bedragen waarover je pas gaat betalen als kind of parter dan kun je dat ook wel missen. Het is ten slotte gratis geld wat je krijgt.

Maar de bedragen voor iedereen eromheen lopen best op. Maar ook dan het is gratis geld wat je krijgt.alleen dan wat minder.

Waar ik wel moeite mee heb is dat als je als partner of kind in het huis woont of goederen hebt gekregen, je daarover belasting moet betalen. Maar dat geld zit in een huis of goederen en niet op de bank. Dat je je woonruimte of de spullen moet verkopen om de belasting dienst te kunnen betalen. Daar zou iets op gevonden moeten worden

Dat “gratis” geld is al wel talloze keren belasting over betaald. Erfbelasting is niet anders dan een extra melkkoe voor de overheid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:21

Dat klopt. Maar de ontvanger krijgt geld of goederen zonder daar iets voor te hebben hoeven doen. Nou ja uiteraard het gruwelijke gemis van iemand die ze kennelijk dierbaar was.

Beter erover betalen, je betaald pas vanaf een (voor mij in ieder geval) best fors bedrag belasting. Ik zou al blij zijn met elke cent. Mits het over geld en niet over goederen gaat. Anders moet je die verkopen om te kunnen betalen

Van je salaris of uitkering, waar al belasting over is betaald betaal je belasting als je uitgeeft. Als je tankt, als je gas of stroom gebruikt. Helaas ontkom je daar niet aan. :n

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

Mars schreef:
Anderen voeren aan dat het sws oneerlijk is dat een deel van de mensen een (grote) erfenis krijgt en een ander deel niet omdat hun ouders het niet breed hadden. En dat de erfbelasting dit een beetje recht trekt. Hoe kijken jullie aan tegen erfbelasting?

Ik vind erfbelasting echt belachelijk.. Mijn schoonouders hebben heel hard gewerkt voor hun geld, en hebben hun vermogen helemaal van niks opgebouwd.. En dus ook jarenlang hoge belasting moeten betalen (Want hoe meer geld, hoe meer belasting je betaald) en dan komt dus dat als ze straks dood gaan, ze weer belasting erover moeten betalen..

En het argument wat jij benoemt, komt een beetje als calimero op mij over. Omdat de een niks heeft, mag de ander ook niks hebben?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

Oh ik had in het andere topic ook al gereageerd (en daar hoort het onderwerp inderdaad niet in thuis).

De erfbelasting gaat pas in nadat de vrijstelling eraf is, en dan betaal je over een gedeelte iets avan 10%.

Ik denk dat mensen eerst eens moeten kijken wat ze precies wel overhouden en wat ze moeten betalen, en dan gaan piepen misschien? Ik lees ook dat mensen hun huis uit zouden moeten als ze die erfbelasting moeten betalen, die snap ik niet helemaal maar wellicht wordt dat hier nogmaals toegelicht :j

Iemand schreef ook dat diegene straks een huis hypotheekvrij kan kopen met een erfenis. Maar je ouders leven meestal als het goed gaat, nog ruim nadat je het huis uit bent. Of gaat men er dan vanuit thuis te blijven wonen tot het overlijden van de ouders? Dat ging over de naoorlogse generatie die straks een erfenis achterlaat waarmee de kinderen een huis kunnen kopen. Maar dan zijn die kinderen toch ook al minimaal 40 als dat geld vrijkomt? (ervanuit gaande dat iemand een kind krijgt met 30, en dan overlijd met 70 (wat jong is), dus dat kind is dan ook al 40)

boedjangJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Tja dat je er belasting over betaald is een feit en gaan we niet zelf veranderen. De overleden betalen niet de belasting, maar de erfgenamen. Zo werkt het systeem nu eenmaal
Ik vind het pas lastig als mensen het niet als gift zien maar als recht.
Kijk mijn moeder heeft geen koophuis en ik erf met mijn Broer en zus lekker niks behalve haar enorme levenslessen.
Mij vader had wel een koophuis en met zn 4e de overwaarde delen was best oke. Maar geen mega bedrag. Gelukkig maar
Ik heb ook nooit gewild dat mijn Vader daar rekening mee hield. Hij gaf vaak bij leven al een paar duiten.
Mijn kinderen hebben ooit een financiële mazzel als wij gaan. Maar ja wat is mazzel.
Wij werken beide gewoon en genieten van het leven , dat is pas mazzel

Cer

Re: Erfbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

als ik later, en ik hoop veeeel later, overlijd zou ik niet weten wie wat erft.. ik denk een ver familielid ofzo, als ze die kunnen vinden :') dus het zal sowieso naar de staat gaan

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

Belasting betalen over iets wat je krijgt, is te overzien. Maar belasting moeten betalen om het huis waar je in woont, en dat dan te moeten verkopen na het sterven van je partner, is nogal heftig. Dat komt nu met de steeds hogere huizenprijzen ook voor.
Bijv Marion Bloem moest haar huis uit, omdat haar partner dood ging, en de overheid de erfbelasting opeiste.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:31

Daar heb ik dus wel moeite mee. Dat zou op de een of andere manier anders opgelost moeten kunnen worden. Iemand dakloos maken om geld te kunnen innen. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op Vandaag, 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:31

Ik vind het diefstal. Er is al belasting over dat geld betaald. Mensen die kinderloos zijn en geen partner hebben bijv. De siblings of neven/nichten hebben een vrijstelling van maar 2700 of zo en betalen van alles daarboven 30% of zelfs 40% belasting. Roofgeld. Geen ander woord voor.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

In mijn familie viel er niets te erven dus nooit last van gehad :D. Aan de kant van schoonfamilie is het anders. Ik vind die belasting geen enkel probleem, ik heb altijd kunnen leven en sparen van wat ik zelf heb verdiend en ik heb liever dat de mensen die het vermogen hebben opgebouwd, er ook zelf lekker van leven en het niet oppotten om het aan een volgende generatie door te geven.

Maar hier dus ook al een deel van een erfenis binnen gekregen, we hebben er maar een nieuwe auto van gekocht. Ik had liever gehad dat mijn schoonouders wat langer hadden geleefd en dat zelf hadden kunnen doen.

karuna
Drukke kabouter

Als iemand niet was doodgegaan hadden ze niets gehad. Nu in ieder geval nog een bedrag. Maar die vrijgestelde bedragen zouden wel iets hoger mogen zijn, iets hoger dan.

Marije_jiplover

Als je in het huis woont en dat vertegenwoordigt de totale waarde van de erfenis, huis is afbetaald en wordt getaxeerd op 8 ton ofzo, dan moet je over een deel van die waarde als partner of kind ook erfbelasting betalen en als er dan geen verdere spaarrekeningen zijn om te erven, moet je die erfbelasting wel ophoesten.

En dan kan ik sommige gevallen een hypotheek afsluiten misschien, maar in sommige gevallen kan dat mogelijk niet en zul je dus het huis moeten verkopen om liquiditeit te hebben om de erfbelasting te betalen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:34

Ik vind de erfbelasting ook ronduit dieverij van de overheid.
Mensen die hard hebben gewerkt voor dat geld en er al belastingen op hebben betaald (niet weinig ook niet).
Simpel is dit dubbel belasting en zoals janderegelaaR al zei een melkkoe voor de overheid.

(net zo met BPM op auto, dat is ook dubbel)

boedjangJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:34

Als je partner overlijdt, betaal je als echtgenoot of geregistreerd partner vaak geen erfbelasting over het huis, dankzij een hoge vrijstelling van € 828.035 (in 2026). Belasting is pas verschuldigd als de totale erfenis (huis + spaargeld) deze vrijstelling overschrijdt, waarbij over het meerdere 10% tot 20% belasting wordt

Er zullen altijd schrijnende gevallen tussen zitten, je huis uit moeten zou dus betekenen dat er zaken niet goed vastgelegd waren ?
Laatst bijgewerkt door boedjang op Vandaag, 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:35

sterregoud schreef:
Bijv Marion Bloem moest haar huis uit, omdat haar partner dood ging, en de overheid de erfbelasting opeiste.

Ik ben heel benieuwd hoe dat werkt, ik kan niet goed vinden wat er bij haar aan de hand was.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

Helaas ervaring gehad met de erfbelasting en het had wel iets minder gemogen zeg maar :o

Het had heel weinig gescheeld of mijn moeder moest alles verkopen, dus helaas Cer kan dat wel de realiteit zijn. Mijn vader had altijd heel erg hard gewerkt en gelukkig hadden ze veel gespaard maar het had niet veel gescheeld. Gelukkig met hulp ze alles betalen.

Dus nee ik snap dat het er is maar een flinke klap minder had en moet wel kunnen lijkt mij. Sterker nog we hoorden van de adviseur dat er op deze manier heel veel familie bedrijven failliet gaan en dat moet niet de bedoeling zijn

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

ik heb een rekenvoorbeeld gebruikt met een huis van 2 miljoen zonder hypotheekschuld.
Dan zou de partner 224.165,20 euro belasting moeten betalen (als ik het goed uitgerekend heb)

Als er nog een schuld van 500.000 op zou zitten, zakt de erfbelasting al naar 124.133,10 (en wellicht valt dat dan te herfinancieren?)

Eigenlijk is het dan zaak om een overlijdensrisico verzekering (of hoe heet dat) af te sluiten, die uitkeert als je overlijd. Dan toch? (die heb ik niet, want geen partner tijdens het afsluiten van de hypotheek)

Maar ik kan echt niet rekenen, dus als iemand het kan checken :D
Laatst bijgewerkt door Cer op Vandaag, 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

Er zijn ook mensen die niet hard hebben gewerkt voor dat geld.
Die hebben het ook maar gewoon gekregen uit een erfenis.

Elk geld dat van eigenaar wisselt betaal je in zekere zin belasting over, enkele vrijstellingen daar gelaten.
En de vrijstelling om je kinderen te schenken en je partner of kinderen te laten erven, zijn nog best aanzienlijk.

Elk koophuis wordt bijvoorbeeld bij elke verkoop ook 10% duurder vanwege de overdrachtsbelasting.
Dat zijn ook echt aanzienlijke bedragen die er elke keer dat een huis verkocht wordt, bij op komen.
Belastingen zijn nu eenmaal nodig om andere dingen te kunnen betalen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:46

Henrike5: Dat vind ik ook het ergste, dat mensen degene kwijtraken waarmee ze samen hun leven deelden.
En alsof dat al niet erg genoeg is, dan ook nog hun spaargeld of zelfs hun huis kwijtraken... dat slaat toch eigenlijk nergens op, want als die persoon nog had geleefd dan had de overheid dat geld ook niet gehad... het voelt dan toch een beetje als dubbel gepakt worden.

Maar zo vond ik het ook idioot geregeld toen ik met mijn 1-manszaak begon.
Ik heb iets van 1000 euro geleend van mijn eigen spaarplan, om te kunnen beginnen.

En meteen in het eerste jaar geloof ik kreeg ik een schatting inkomstenbelasting voor dat eerste jaar en meteen ook voor het komende jaar....die betaald moesten worden terwijl die inkomsten er dus nog helemaal niet waren :oo Het was toen ook bijna einde verhaal omdat dat eigenlijk niet op te hoesten was.... -O-

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Cer schreef:
sterregoud schreef:

Ik ben heel benieuwd hoe dat werkt, ik kan niet goed vinden wat er bij haar aan de hand was.

Hoi, ik heb het in een artikel gelezen, dat ik nu zo snel niet kan terugvinden. Het was duur en groot huis, zo goed als afbetaald, en ze wilde tijd om het gedeeltelijk te kunnen verhuren, ook met workshops enzo. maar die tijd was er niet, en ze moest gedwongen verhuizen. Zo herinner ik het me.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

s1993 schreef:
Wel vind ik het lastig voor mensen die het erven in de vorm van een huis of bijvoorbeeld een boerenbedrijf. Als er dan veel erfbelasting betaald moet worden, heb je kans dat je het moet verkopen en dat is ook zonde. Lastig om daar een modus in te vinden die het zo eerlijk mogelijk maakt zonder dat er teveel misbruik van gemaakt kan worden

Wat betreft (boeren)bedrijf erven: daar zijn gewoon faciliteiten voor opgenomen in de wet. Je mag bijvoorbeeld je bedrijf doorschuiven onder de BOF. Van de boerenbedrijven die ik ben tegengekomen in mijn boekhoudtijd moest er niet één erf/schenkbelasting betalen, omdat het geheel ruimschoots binnen de BOF viel. Je moet dan wel bij leven al wat dingen regelen, maar dat zijn geen grote/ingrijpende dingen over het algemeen.

Verder vind ik erfbelasting een redelijke manier om de disbalans in vermogen iets rechter te trekken. Er zijn namelijk behoorlijke vrijstellingen voordat je echt aan belasting betalen toekomt. En je kunt ook bij leven al leuke dingen doen met je geld wat betreft schenken waardoor je de belasting kunt drukken. Een goede boekhouder of fiscalist kan je daarmee helpen. Het is niet voor niets dat de vermogensplanners momenteel als paddenstoelen uit de grond schieten ;)

Tot slot: de overheid en alle gemeenschapsfaciliteiten waar wij gebruik van maken met z'n allen moeten ook gefinancierd worden. En dan liever met "bonusgeld" dan met je maandelijkse loon/uitkering. Kort gezegd: ik hou liever iedere maand wat meer loon over, dan dat ik eenmalig wat meer zou krijgen. Linksom of rechtsom moet onze maatschappij namelijk wel door ons allen gefinancierd worden.