Asociaal gedrag van mensen, zinloos kapot maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Asociaal gedrag van mensen, zinloos kapot maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:52

Ik lees en hoor steeds vaker asociaal zinloos kapotmakend gedrag van mensen.

Hier op bokt iemand die in een scootmobiel is belaagd door jongeren. Jongeren die anderen "zomaar" in elkaar slaan voor de lol en dat filmen.

Dit bericht dat me echt raakt en ik denk waarom? |(

https://nos.nl/artikel/2611328-onbekend ... zesde-keer

Keer op keer bijenkasten vernielen.

Of een tijdje terug een herdenkingsmonumentje voor die verdronken kindjes dat gesloopt en deels meegenomen is.

Vernielingen op begraafplaatsen, weggeefkasten die gesloopt worden, bekladdingen, fietsen kapot maken, spiegels van autos aftrappen. Bushokjes slopen.

Gewoon zomaar.

Het waarom van deze daden kan ik dus echt niet begrijpen? Verveling? Stoerdoenerij? Sociale media en hun invloeden van zie mij eens .......

Wordt het erger? Lees en hoor je er meer over? Of is dit altijd al zo erg en zinloos geweest?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Alleen voeding gekregen en geen opvoeding....

Van mij mogen dat soort luitjes (als ze ze pakken) op kosten van de ouders naar een opvoedingskamp.
Kijken of ze dan wel wat aandacht gaan krijgen voor hun legsels als ze weten dat dat de consequenties zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:56

Het is de laatste jaren in mijn beleving wel steeds erger geworden.
Ik denk dat er ook een stukje opvoeding bij komt kijken.
Ouders straffen ook niet meer op een manier waarop het indruk maakt.
Dat is sielugh.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:58

Los van de opvoeding die idd vaak ontbreekt want o jee de prinsjes en prinsesjes mochten eens nee horen.

Dan nog wat is de lol van dingen of mensen zinloos kapot maken? Welke kik haal je daaruit? Wat gaat er om in een hoofd om te denken oh ja ik vind het een heel goed plan om vanmiddag iemand inelkaar te gaan slaan. Vanavond sloop ik een bijenkasten vannacht ga ik eens huishouden op een begraafplaats. _-:( -:(-

Brainless

Re: Asociaal gedrag van mensen, zinloos kapot maken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Het is niet iets van deze tijd, zulke dingen is echt iets van alle jaren.
Tegenwoordig hoor je meer van buiten je regio.

Een waarom mensen het doen... Geen idee.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

We houden als buurt elkaar op de hoogte via Whatsapp, en ja, er waren hier in de buurt ook weer vernielingen en ja, de buurtkastjes zijn vaak doelwit. Leuk joh, hebben ze oa tandpastatube leeggeknepen in het weggeefkastje :(. En rond Oud en Nieuw was een kastje opgeblazen met vuurwerk. Eigenlijk is het iedere schoolvakantie weer raak. Knulletjes met fatbikes die rondfietsen en van alles uithalen.

Verdachte jongens zijn aangesproken en lachen alleen maar.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

Komt omdat er geen consequenties aan hun acties zitten, zulke lui snappen alleen als ze keihard aangepakt worden en van mij mag dat ook!
Ze moeten echt de verkeerde treffen want zachte heelmeesters maken stinkende wonden en dat blijkt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:04

Dat soort dingen dus. Wat is de lol van tandpasta verspillen? Wat een humor :x

Jullie weten dan wie het zijn en aangifte doen? Filmen met bewijs? Ouders opspeuren? Al zeggen die dan vast dat hun nageslacht zoiets noooooiit zal doen. Zo lief en braaf en zoet :r

Dus los van straf gepakt worden. Waarom zou je zoiets willen doen en wat is de lol ervan en wat krijgen ze voor een kik erdoor? Hoe zouden ze reageren als het hun eigen spullen zijn kr ze zelf een keer voor de lol inelkaar gemept worden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:15

DuoPenotti schreef:
Alleen voeding gekregen en geen opvoeding....

Van mij mogen dat soort luitjes (als ze ze pakken) op kosten van de ouders naar een opvoedingskamp.
Kijken of ze dan wel wat aandacht gaan krijgen voor hun legsels als ze weten dat dat de consequenties zijn.

Inderdaad!
Verschrikkelijk zulke luitjes en slappe ouders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

Wij hebben hier in het centrum wat horeca en op zaterdag en zondag staat mijn tijdlijn regelmatig vol met berichten van plantenbakken kapot gegooid, autospiegels afgetrapt, fietsen of andere spullen uit voortuinen gestolen, graffiti, vuurwerk en zelfs wel eens joy-riding, enz.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Vroeguh kwam dat niet naar buiten maar dan haalde je ook rottigheid uit. Alleen was dat anders.

Dan kreeg je nog op je klote van je ouders als je iets flikte.
Had je respect voor andermans eigendommen en mensen.

Tegenwoordig leven we in een maatschappij waarbij vaak de beide ouders werken en niet weten wat hun kroost uitvreet.
Of de ouders geven inderdaad wel voeding maar vergeten de rest.

Ik vind het best zorgelijk dat de maatschappij zo verloederd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Dit soort rottigheid haalde wij niet uit...
En wij gingen in het weekend met een dlinke groep stappen en n Brabant werd er flink gezopen...
Toch was zoiets niet normaal.

We vernielde niks.
Wat we wel deden toen bijvoorbeeld een gebouw te koop stond dat bord uit de tuin halen en dat plaatsen bij iemand die we niet leuk vonden een stuk verderop.
Niet aardig, maar of zij de hint begrepen?
En niets stuk.

Dus het kwam vroeger voor, vast wel, maar niet zo veel als nu en het is echt niet omdat je dat nu meer hoort.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:43

Ik heb het idee dat het erger wordt en de daders jonger. En asociale media helpt er ook niet in. Een nieuwe hype onder jongeren las ik iemand dwingen tot vernederende dingen en dat filmen en online plaatsen. Echt +:)+ top keuze

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

karuna schreef:
Dat soort dingen dus. Wat is de lol van tandpasta verspillen? Wat een humor :x

Jullie weten dan wie het zijn en aangifte doen? Filmen met bewijs? Ouders opspeuren? Al zeggen die dan vast dat hun nageslacht zoiets noooooiit zal doen. Zo lief en braaf en zoet :r

Dus los van straf gepakt worden. Waarom zou je zoiets willen doen en wat is de lol ervan en wat krijgen ze voor een kik erdoor? Hoe zouden ze reageren als het hun eigen spullen zijn kr ze zelf een keer voor de lol inelkaar gemept worden?

Wij hebben ooit een paar 13-14 jarige jongens op heterdaad betrapt op het gooien van stokken tegen onze paarden (een pensionado met artrose en een half blinde met uveïtis). Ik heb de jongens aangesproken en ze later naar huis gevolgd. Één moeder was zeer geschrokken van het gedrag en ging gelijk het gesprek met de jongen aan. De andere moeder was echt van de afdeling "maar dat heb jij verzonnen want mijn engeltjes doen dat niet".

Zolang dit soort ouders nog bestaan, gaat dit voorlopig niet stoppen gok ik.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Mijn buurjongens vernielen bij ons in het dorp van alles. Mooie is, ze worden al zo vaak aangesproken en niks werkt. Een van deze jongens vond het nodig mij te beschuldigen van zijn zelf gereden schade (ik reed er toevallig net dus kreeg de schuld)

Ik moet ze niet zien vernielen trouwens, want dan zorg ik er voor dat ze op hun snuffert gaan met die irritante kunt brommertjes van ze

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:25

bij mij is de deelkast gesloopt en leeggeroofd door 4 jongens van 15 a 16 jaar oud. op facebook geplaatst ze hebben zich bij mij gemeld en er zou een oplossing komen. ze zouden de kapotte kast vervangen en nieuwe inhoud erin plaatsen. ze kwamen hun woord niet na. ik heb aangifte gedaan bij de politie en die zeggen doodleuk omdat we het zelf wouden oplossen kunnen hun niks meer doen en de jongens gaan vrijuit. de ouders zijn op de hoogte en die zijn alleen boos op mij dat ik alsnog aangifte heb gedaan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

Ik vind het echt walgelijk, zulk gedrag... het zal van alle tijd zijn, maar ik vind dat de jongeren hier in de wijk sinds Corona tijd wel extremer gedrag laten zien.

We hebben een paar huizen verderop ook een jong vandaaltje wonen. Die heeft de jonge boompjes in het perkje tegenover huis vernield en meerdere voortuinen. Praten met de ouders had geen zin. Toen hij voor mijn huis met mijn pampagras stond te zwaaien ben ik naar buiten gegaan om hem te wijzen op de 2 camera's achter de ramen en dat ik als ik het nog eens zie niet de moeite neem om bij zijn ouders langs te gaan maar direct de beelden doorstuur naar de politie. Of hij nou wat van mij sloopt of van een ander.
Ik heb nog een keer een kluit modder tegen m'n voordeur gekregen maar buiten dat is het sindsdien wel gestopt. In ieder geval binnen bereik van de camera's..

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:07

Is natuurlijk zeer waardeloos, maar de maatschappij dat zijn wij, wat is er gaande dat we als samenleving dit voortbrengen. Volgens een eeuwenoude (Afrikaanse) wijsheid ben je geen individu, maar wordt je identiteit gevormd door je relaties met anderen. Een persoon kan alleen bestaan en zich ontwikkelen in een hechte gemeenschap. De onderlinge verbinding tussen mensen, dieren én natuur is extreem belangrijk, kennelijk is die verstoord. Hoe kunnen we dit herstellen

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Nou dat de macdonald / iPad jeugd ver verwijderd is van de natuur is zeker waar.En ik geloof dus ook dat dat niet gezond is voor hun ontwikkeling.Maar de maatschappij lijkt in z’n geheel moeder aarde en het behoud daar van niet zo belangrijk te vinden .
Een vriendin is lerares in de Randstad en wat ze verteld over kinderen van 10 jaar..dat is echt hemel tergend.Zo grof ..zo gewetenloos en walgelijk op zo n lieve kinder leeftijd nog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:07

Het is natuurlijk wel van alle tijden dat er etterbakjes zijn die er een kick van krijgen om 'stoute dingen' te doen. Om aandacht te krijgen, voor een gevoel van macht of wat het ook is. Vooral in groepjes om te bewijzen hoe 'stoer' :r ze zijn, of met wat drank achter de kiezen....

Ook in wezen goede kinderen kunnen wel eens heel onnozel iets baldadigs doen waar ze niet echt over nagedacht hebben, wat grappig leek maar dat eigenlijk helemaal niet was. Het zal wel afhankelijk zijn van de gevolgen van de eerste keer dat ze betrapt worden, of ze het 'leuk' blijven vinden.

Krijgen ze meteen giga het deksel op de neus dan zullen ze zich rot schamen en voortaan wel beter nadenken en het uit hun hoofd laten.

Maar als de omgeving het aanmoedigt. Als ouders hun schouders ophalen.... dan is het vrij kansloos om het afgeleerd te krijgen vrees ik want dan moet een buitenstaander het dus blijkbaar doen en dat valt niet mee in zo'n situatie....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

karuna schreef:
Ik lees en hoor steeds vaker asociaal zinloos kapotmakend gedrag van mensen.

Hier op bokt iemand die in een scootmobiel is belaagd door jongeren. Jongeren die anderen "zomaar" in elkaar slaan voor de lol en dat filmen.

Dit bericht dat me echt raakt en ik denk waarom? |(

https://nos.nl/artikel/2611328-onbekend ... zesde-keer

Keer op keer bijenkasten vernielen.

Of een tijdje terug een herdenkingsmonumentje voor die verdronken kindjes dat gesloopt en deels meegenomen is.

Vernielingen op begraafplaatsen, weggeefkasten die gesloopt worden, bekladdingen, fietsen kapot maken, spiegels van autos aftrappen. Bushokjes slopen.

Gewoon zomaar.

Het waarom van deze daden kan ik dus echt niet begrijpen? Verveling? Stoerdoenerij? Sociale media en hun invloeden van zie mij eens .......

Wordt het erger? Lees en hoor je er meer over? Of is dit altijd al zo erg en zinloos geweest?

In mijn optiek is het wel erger geworden ja, vroeger het ergste wat mijn broer een keer gedaan heeft is hondenpoep op de voordeur van (zeikburen) smeren. En ben zelf nooit verder gekomen dan belletje lellen en een keer een sneeuwbal naar een auto gooien. (die stopte en uitstapte dus dat was een keer en nooit meer)

Kinderen en vooral pubers testen grenzen uit, hebben vaak nog geen inlevingsvermogen (krijgen sommigen ook nooit) en staan onder groepsdruk stoer te doen. Vooral jongens..
Ik denk dat er vroeger meer toezicht was, de dorpen en steden kleiner en minder anomiteit. Denk dat er toen meer consequenties aan gedrag verbonden waren. Tegenwoordig is de pakkans klein, de straffen een lachertje..en als je dan inderdaad ook nog ouders hebt die ze de hand boven het hoofd houdt. :o

(edit, typfout)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op Vandaag, 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:11

Eens met Elisa!

In mijn jeugd en later ook nog zat er niemand aan jouw spullen, was er respect voor anderen en dat is nu bij het grote deel van de jeugd weg.
Als ik iets deed was er een buurman/vrouw die mij waarschuwde of naar mijn ouders ging maar die worden tegenwoordig gewoon uitgelachen of er wordt gezegd dat doet mijn kind niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Ach dit is van alle tijden.

En ook, als de jeugd zo extreem poedersuiker is dan zijn de reageerders hier dus extreem poedersuiker ouders, immers de huidige volwassenen hebben de huidige pubers opgevoed. Iets met hand in eigen boezem..

Edit: en als je nu denkt 'nee niet de mijne maar alleen de pubers van een ander zijn poedersuiker'. Ook dat is van alle tijden..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

Op Bokt is het toch wel een groot deel kinderlozen hoor die zulke topics weten te vinden :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

pmarena schreef:
Op Bokt is het toch wel een groot deel kinderlozen hoor die zulke topics weten te vinden :=

en wij hebben geen recht van spreken bedoel je?
Of hoe moet ik dit oppakken?

Echt zal mij aan mijn bips oxideren hoe moeilijk het tegenwoordig is om op te voeden..
Want ja ik geloof meteen met tik tok en die rommel dat het zo simpel niet is.
Maar als je dan toch een legsel hebt is het toch je verantwoordelijkheid als ouder.
Niet die van een ander.
En ja ik ben voorstander om falende ouders financieel harder aan te pakken.
Want laten we eerlijk zijn, de tijden die er vaak bij staan...dan is het falen...

En nu weet iedereen ook dat het maar een kleine groep is van alle jeugd die de rottigheid uithaalt.
De fijne kinderen halen de krant nu eenmaal niet.
Maar je ziet wel vaak dezelfde typjes voorbij komen. Als je soms kijkt naar tijden waarop een 13 jarige nog op straat is, bij de meeste ouders liggen ze dan in hun bed, of zijn minstens thuis.
En waar dat dus niet bij is voeden alleen maar...
Dus klop daar ook maar eens bij aan.
Kijken of ze dan achter hun tv en gsm vandaan kunnen komen en eens wat gaan doen..al zijn dan waarschijnlijk 13 jaar te laat.
Want vaak zijn dat ook de plekken waar geluidsoverlast is om 10 uur in d avond door spelende kinderen.
Dat soort niet opvoedkundige dingen.

En ja dat kan een kinderloze prima zien in de gedeelde berichten.