Orca’s in verlaten bassin Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilayla

Orca’s in verlaten bassin Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:23

Ik las net toevallig dat er twee orka’s (Wikie en haar zoon Keijo) nog steeds leven in een dolfinarium in Frankrijk dat al sinds 2025 gesloten is.

Ze zitten daar dus nog steeds vast, en ook dolfijnen zouden daar nog verblijven terwijl het park al dicht is. Wat ik kon vinden, is dat het bassin waar ze in leven al langere tijd in slechte staat is, zelfs zodanig dat het op instorten zou staan, wat het extra schrijnend maakt.
Ik vind het behoorlijk bizar en ook verdrietig dat zoiets in 2026 nog gewoon in Europa gebeurt, maar ook dat er zo weinig aandacht voor lijkt te zijn.
Er is nu wel een plan om ze over te brengen naar een zeereservaat in Canada, waar ze meer ruimte en een natuurlijker leven zouden krijgen. Alleen is dat project nog niet klaar en heeft het nog steun nodig.
Ik probeerde op te zoeken hoe het nu precies met ze gaat, maar ik kon daar weinig recente informatie over vinden.
Het raakte mij behoorlijk, dus ik wilde het graag even ergens delen en ben benieuwd of dit hier al bekend was. Hoe denken jullie hierover? Ik zou best iets willen doen om ze te helpen, maar ik kan weinig anders bedenken dan eventueel wat doneren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Marineland.

Het park werd gesloten onder het mom van dierenwelzijn, oa door lobbying van wat dierenorganisaties.
Alleen weten ze nu met de dieren geen blijf.
Was eerst een ander dolfinarium dat ze wel wilde overnemen maar daar werd wederom door de dierenrechtenorganisaties een stokje voor gestoken.
En nu zitten die dieren daar idd vast.

Dat dolfinariums niet meer van deze tijd zijn en gesloten moeten worden kunnen we het eens over zijn.
Maar het is niet altijd een free Willy verhaal.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:39

Thioro schreef:
Marineland.

Het park werd gesloten onder het mom van dierenwelzijn, oa door lobbying van wat dierenorganisaties.
Alleen weten ze nu met de dieren geen blijf.
Was eerst een ander dolfinarium dat ze wel wilde overnemen maar daar werd wederom door de dierenrechtenorganisaties een stokje voor gestoken.
En nu zitten die dieren daar idd vast.

Dat dolfinariums niet meer van deze tijd zijn en gesloten moeten worden kunnen we het eens over zijn.
Maar het is niet altijd een free Willy verhaal.

Ja dat begrijp ik, maar het is toch van de zotte dat een park gesloten wordt, om vervolgens de dieren maar zo goed als aan hun lot over te laten, omdat er geen goede oplossing is. Dan ga je (als overheid) toch helemaal aan het punt voorbij. Het heeft in ieder geval niks met dierenwelzijn te maken als er zo met dieren omgegaan wordt na sluiting.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Wat is je oplossing? In de badkuip passen ze niet.

De verzorgers blijven aanwezig om hen te voeren en ze staan onder toezicht. Alleen zijn er geen shows meer en is het hele park verouderd.

Ilayla

Re: Orca’s in verlaten bassin Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:56

Ze zijn er toch ook gekomen, dan kunnen ze er toch ook uit? Persoonlijk denk ik dat ze het beste af zijn in het wild, maar als dat geen optie is, zou er ergens ter wereld toch een plek moeten zijn waar ze beter af zijn dan waar ze nu zitten.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:16

De orka's zijn beide geboren in gevangenschap, in het wild uitzetten is daardoor geen goede optie. Ze spreken de taal van de wilde orka's niet en zullen daarom niet bij een groep kunnen aansluiten en ze hebben niet de vaardigheden om zelfstandig te kunnen overleven in het wild. Orka's zijn geweldig slimme en sociale dieren waarvan jachttechnieken generatie op generatie worden doorgegeven, en dat hebben deze orka's helaas niet meegekregen. Het is diep triest dat deze twee dieren zo moeten leven terwijl het volop tegen hun natuur in gaat, maar helaas is uitzetten ook niet ideaal.

Ik hoop dat er snel een betere plek voor hun beschikbaar komt. Maar ik vrees dat er weinig animo is om deze dieren over te nemen puur om ze een beter tehuis te geven. Er zal snel een commercieel doel achter zitten, of organisaties die afhankelijk zijn van liefdadigheid en het niet kunnen financieren. Het is een lastige en trieste situatie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Ook orka's zijn dure cavia's helaas. Zonder commercieel motief gaat niemand ze willen en kunnen overnemen. Misschien kunnen de dierenrechten organisaties die dit hebben veroorzaakt dit betalen? Gok dat je er met een miljoentje per jaar er wel bent...

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:16

Het is jammer dat het allemaal over geld gaat. Die orca’s zijn daar alleen omdat er over hun rug geld verdient kon worden. Nu kan dat niet meer en dan wil niemand er geld aan uitgeven.

Ik weet niet wat die dierenrechtenorganisaties nu aan het doen zijn, maar er wordt in ieder geval bij geen enkele partij echt verantwoordelijkheid genomen. Ik zou denken dat dit soort verwaarlozing toch zwaar bestraft zou moeten kunnen worden ook?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:20

Tijd geleden hier al over gelezen. De enige echte verantwoordelijk is natuurlijk de eigenaar van het park die geld heeft verdiend aan deze dieren en ze nu laat zitten.

De reden dat ze niet naar het andere park konden is volgensmij omdat dat in Azië was en de welzijns normen voor zee dieren daar niet naar onze standaard zijn. De dieren hoeven natuurlijk niet van de regen in de drup te komen.

Persoonlijk zie ik er geen schande in om ze in te laten slapen. Op deze manier kunnen ze niet blijven en ik vind een leven in een ander dierenpark nou ook niet echt denderend voor ze