Gemeenteraadsverkiezingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:02

Is iemand geinteresseerd in een topic over de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart? Het is anders dan de landelijke verkiezingen omdat er vaak andere partijen wel of juist niet inzitten. Waardoor je keuze ook anders kan zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

Ik volg het wel een beetje in onze gemeente.
Zelf ga ik op een locale partij stemmen, die vóór zondagsopening van winkels is.

Onze gemeente (Elburg) daar is tot nu toe de SGP altijd nog de grootste partij.
Wat betekent dat veel niet mag en zondagsrust zo ongeveer heilig is.

Helaas voor de winkeliers en ondernemers, die willen op zondag wel open.
Daar strijden ze al jaren tevergeefs voor.
Vooral omdat het hier zomers ontzettend toeristisch is.

Zelf heb ik totaal niets met de SGP dus ik hoop dat hier eindelijk eens wat gaat veranderen. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Altijd interessant. Ik merk dat ik stemmen steeds lastiger vind worden. Ik ga in ieder geval niet op dezelfde partij stemmen als landelijk.
Nu heb ik ook nog als voor- én nadeel dat ik werk bij de gemeente waar ik ook woon en met een aantal raadsleden en wethouders samenwerk. Dat maakt mijn keuze ook niet makkelijker, want de personen waar ik vertrouwen in heb, zijn niet altijd van de partij waarin ik dat heb of waar ik achter het partijprogramma sta.
In onze gemeente hebben we dit jaar voor het eerst 3 nieuwe partijen: Volt, Partij voor de dieren en 50+.
Verder hebben we nog de grotere landelijke partijen (D'66, VVD, CDA, Groen Links/PvdA, Christenunie) en nog 2 lokale partijen. Waarvan er 1 behoorlijk rechts is, de ander meer midden-rechts.

juval

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

ik ga zeker stemmen, maar het leeft voor mij toch minder dan de landelijke of provinciale politiek merk ik. Ik weet nog niet waar ik op ga stemmen. De stemwijzer gaf nogal een tegenstrijdige uitslag :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:01

Ik werk zelf voor een andere gemeente dan mijn woongemeente. Maar hoop voor mijn werkgemeente op wethouders waar ik een klik mee heb _O- Moet er intensief mee samenwerken. Voor mijn woongemeente heb ik de keuze al gemaakt in gaat het naar GL/PVDA

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Ik ben raadslid en sta op de lijst. Dus ik weet wel op wie ik ga stemmen :+

Maar alle gekheid op een stokje, doe het kieskompas - de meeste gemeentes (zo niet allemaal) doen daaraan mee en hebben dus specifieke stellingen voor jouw gemeente.

Wie niet stemt moet ook niet klagen als je gemeente iets doet wat je niet bevalt en als je dat had kunnen beinvloeden door je stem :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Ik stem uit principe niet op Christelijke partijen en niet op de VVD.

Dus van de 7 partijen bleven er nog 2 over. Twee lokale partijen. Daaruit heb ik gekozen welke het beste bij mij past. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:55

Ibbel schreef:

Maar alle gekheid op een stokje, doe het kieskompas - de meeste gemeentes (zo niet allemaal) doen daaraan mee en hebben dus specifieke stellingen voor jouw gemeente.

Wie niet stemt moet ook niet klagen als je gemeente iets doet wat je niet bevalt en als je dat had kunnen beinvloeden door je stem :D

De partij waar ik normaal op stem (SGP) doet in mijn gemeente niet mee. Dus ik moet wat anders kiezen en heb de kieswijzer ingevuld. Maar daarin staan geen stellingen over geloof ., alleen over al of niet dragen van religieuze tekens door BOA's .Ik kreeg als uitslag de 50+- partij. Logisch want qua leeftijd klopt dat voor mij. Maar ik ga toch op iemand van de CU stemmen die bij mij in de R.K. parochie zit.Al ken ik haar niet persoonlijk maar ik wil wel iemand die pro-religie is. In het algemeen vind ik dat de CU wat dat betreft niet streng genoeg is vandaar normaliter de SGP maar die zitten er dus niet in. Wat betreft de zondagsrust waar een andere Bokker hier een hekel aan heeft: Moet de economie dan maar 24\7 doordraaien? Zelfs al zou ik niet gelovig zijn dan zou ik toch graag een dag in de week hebben dat het eens rustig is. Niet alleen qua winkels maar ook qua overlastgevende bouwwerkzaamheden etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:04

Ik ga blanco stemmen.

Bij onze gemeente is er niets dat aansluit bij wat ik belangrijk vind.
Er zijn maar 4 partijen.

VVD en CDA als bekende partijen.
Maar landelijk gezien en kijkt naar de moties waar CDA voor staat wil ik daar niets mee te maken hebben.
En VVD is nooit wat voor mij als burger geweest.

En dan hebben we 2 lokale partijen..
De ene is een samenvoeging van GL en D66 en die slopen ons buitengebied.
Met windmolens die zonder goede vergunningen zijn gebouwd enz.

En dan 1, die richt zich enkel op de kern.
En heeft ook nooit van de andere dorpen die bij de gemeente horen gehoord.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:07

Ik ga zeker stemmen. En dat word dan ook een lokale partij, dus zijn er 2 keuzes. Een daarvan heb ik vorige keer op gestemd, maar echt tevreden was ik uiteindelijk niet. Ze waren de grootste maar had het idee dat er weinig terecht gekomen is van de plannen. Dan blijft er nog 1 over, een redelijk nieuwe partij. Hun plannen zijn wmb goed, al past niet alles bij wat ik vind. Wel is er 1 ding in hun programma, wat eigenlijk totaal tegen over mijn idee staat en wat ik ook best belangrijk vind. Dus ik weet het nog niet zo goed

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:13

Hier ook enorm weinig keuze..... ondanks stemmen doen ze toch wel dingen waar ik niet achter sta
Nu ook landelijk. Ik heb niet t idee dat stemmen nou erg veel teweeg brengt. En dat vind ik gek..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:20

Cioccolato schreef:
Hier ook enorm weinig keuze..... ondanks stemmen doen ze toch wel dingen waar ik niet achter sta
Nu ook landelijk. Ik heb niet t idee dat stemmen nou erg veel teweeg brengt. En dat vind ik gek..

landelijk gezien lijkt het er inderdaad op dat "men" helemaal geen rekening houdt met de wil van de kiezers. Ze zijn meer bezig met hun eigen ego. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

Landelijk lijkt ego inderdaad wel het belangrijkste. Daarom heb ik ook een voorkeursstem uitgebracht op iemand die niet uit de randstad komt, die andere werkervaring heeft dan alleen maar bestuurskundig en snapt hoe het dagelijks leven werkt. Er zijn voor mij iets teveel bestuurders die vanuit bestuurskunde doorstromen de politiek in, zonder te weten hoe het nu echt in de samenleving werkt (ja, ik weet het, gechargeerd).
En dat probeer ik lokaal ook te doen. Maar daar zijn gewoon meer mensen die daadwerkelijk uit de samenleving komen. Maar daarmee ook juist niet allemaal even geschikt zijn als bestuurder. Dat is een lastige combinatie: inhoudelijke kennis en ervaring + gevoel met/voor de samenleving + bestuurlijke skills.

Uiteindelijk zijn de gemeentelijke verkiezingen juist het belangrijkst omdat die het dichtst bij staan en je daar eerder iets van merkt of mee te maken hebt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Ik ga lokaal stemmen. Er zijn maar 7 partijen, 4 landelijk, 3 lokaal. Geen stemwijzer bij ons om in te vullen, dus zelf programma's gelezen. Heel veel van de programma's gaan over het dorp, maar wij wonen zo'n 5 km van het dorp af, dus dat voel ik niet zo. Maar kijk in ieder geval of er iets in het programma staat waarin ze Schiphol blijven monitoren, we wonen recht onder een aanvlieg route.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Ik stem op een lokale partij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:51

Ibbel schreef:

Helaas doet Ede niet mee met kieskompas, best een grote gemeente. Dat is weer heel jammer. Dus nog even zoeken of er een andere werkbare stemwijzer is. -O-
Stemmen doe ik wel, maar blij wordt je er momenteel niet van.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Uiteraard gaan wij stemmen.
Hier zijn zelfs maar 4 partijen waarvan maar een landelijke, CDA, die gaat het alvast zeker niet worden.

Kieskompas doet hier ook niet mee.
Ik ga voor de partij waarbij ik me in het grootste deel van hun standpunten kan vinden.

Dan zullen er vast ook wel dingen in je gemeente gebeuren waar je minder blij van wordt, naast de goede dingen, maargoed, als ik niet ga stemmen moet ik ook niet zeuren is mijn motto.
Dan heb ik in elk geval mijn best gedaan een stem uit te brengen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Ik ga hoe dan ook niet stemmen op een religieuze partij. Ik ben echt tegen het mengen van religie en politiek (waar in veel gevallen de religie de overhand heeft) en zal dan ook nooit op zo'n partij stemmen.

Ik zit in een grote stad en wij hebben veel partijen. Ik ga op een landelijke partij stemmen die voor mij ook het meest past bij mijn ideeën over de gemeente.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

Ik stem op een lokale partij. Geen partij die ook landelijk vertegenwoordigd is in de Tweede Kamer.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

Kieskompas vind ik echt een heel fijne wijzer! Duidelijk en je kunt echt van alles zien hoe de partijen erover denken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

Ik ben geen zwevende kiezer, maar had de vorige gemeenteraadsverkiezingen een keer op een lokale partij gestemd. Ik was daarbij afgegaan op hun programma, maar had ze voor de tijd nog niet zo gevolgd. Inmiddels ben ik erachter dat ik me door hen totaal niet vertegenwoordigd voel, dus nu maar weer gewoon terug op de vvd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

Bij mij kwam er uit de kieswijzer de vvd en een lokale partij.
Door gedoe met vuil beleid die de vvd wethouder heeft veroorzaakt bij ons in de gemeente, en hoe er om zaken heen wordt gedraait in contact, wordt het dus de andere partij :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

helaas geen kieskompas in mijn gemeente.
Stemwijzer geeft me een redelijke uitslag, vvd.
Landelijk niet zo'n fan van, maar lokaal hebben ze wel goede ideeën.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:46

juval schreef:
helaas geen kieskompas in mijn gemeente.
Stemwijzer geeft me een redelijke uitslag, vvd.
Landelijk niet zo'n fan van, maar lokaal hebben ze wel goede ideeën.

jij bent melkveehoudster als ik me niet vergis? zit de BBB er bij jullie niet meer in? In mijn stad ook niet overigens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:47

nee, geen BBB hier. En de lokale partijen zijn ook niet erg pro platteland.