Datalek Odido

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Datalek Odido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:56

Wie zitten er nog meer bij Odido ; neem je maatregelen/welke maatregelen neem je?

Ik vind het nogal wat om bv alles van mn huidige rekening over te zetten naar nieuw rek nummer, maar overweeg het wel. Net zoals evt nieuw paspoort aanvragen.
Hoe staan jullie hier in?

Hutcherson

Re: Datalek Odido

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

Ik heb werkelijk geen idee wat te doen. Ik heb er 1 zakelijk nummer via Ben.nl lopen (hoort bij odido). En heb geen idee welke gegevens van mij nu bekend zijn. Weet ook niet wat te verwachten.. Bedoel temu heeft mn rekeningnummer ook (weliswaar via paypal).

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:17

Ik ga niks aanpassen of opnieuw aanvragen. Gewoon alert zijn en blijven op afwijkende zaken.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:20

Hier ook. Momenteel doe ik niks , behalve extra goed opletten op vreemde of aparte mails en zaken ect.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:20

Behalve mijn bankrekening checken op rare afschrijvingen doe ik niks. Kwaad is al geschied. Dus ik probeer mijn hoofd een beetje koel te houden en niet in paniek te raken. Zoveel bedrijven hebben onze gegevens of kunnen er makkelijk aan geraken… Ik heb niet de illusie dat mijn gegevens nog ergens echt veilig zijn.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:23

Ik had een wereld voor de datalek een andere provider dus ik ben ook de pineut als oud klant. Ik denk dat alles met nog meer wantrouwen moet gaan bekijken wat ik aan onbekend telefoon of email binnenkrijg..en ook inderdaad de bank in de gaten houden, ik heb nu meldingen aangezet voor iedere overschrijving, dan krijg ik een popup. Want men kan ook automatisch incasso nu aan gaan zetten hoorde ik.
En via het bevolkingsonderzoek zijn er ook al gegevens van mij gelekt dus was al alert.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Ik ben 3 jaar geen klant meer maar ben ook de pineut.
Daarover heb ik al een klacht ingediend, want dat is sws in overtreding.
Ff kijken wat ik nog meer kan doen dus ik volg :)

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:40

Alpha89 schreef:

Hier het zelfde verhaal ... Bijzonder dat de gegevens er nog in staan terwijl het niet zolang bewaard mag blijven. Ik ben er van geschrokken...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 05:57

Moska schreef:
Ik ga niks aanpassen of opnieuw aanvragen. Gewoon alert zijn en blijven op afwijkende zaken.

Maar dan is het te laat he, als ze gekke dingen gaan afschrijven ben je je geld kwijt en zie het dan maar terug te krijgen? Zie dan maar aan te tonen dat jij niet een bestelling ergens hebt geplaatst of iets hebt aangevraagd.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 06:00

FennyPower schreef:
Alpha89 schreef:

Hier het zelfde verhaal ... Bijzonder dat de gegevens er nog in staan terwijl het niet zolang bewaard mag blijven. Ik ben er van geschrokken...

Komt op veel plekken voor hoor, dat er niet tijdig vernietigd wordt. Alleen lekt dat dan niet uit voor zover je weet, de schade lijkt dan niet zo groot. Of je weet het niet, kan ook. Maar dit zijn wel bijzondere persoonsgegevens die uitgelekt zijn, dat is wel flink riskant.
Geïncasseerd is geïncasseerd, zie dan je geld maar terug te krijgen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:03

Ik let gewoon goed op mijn rekening maar verder niets.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:32

Je zou verwachten dat zulke bedrijven de avg voor elkaar hebben, zeker als je al 3 jaar geen klant meer bent. Maar aan de andere kant, ik heb al eens een arts voor duikkeuringen aangesproken op het te lang bewaren van mijn gegevens. Die haalde gewoon de schouders op en zei dat hij dat niet wist. Daar ben ik ook van geschrokken.
Mijn emailadres is ook ergens betrokken bij een hack, ik krijg sinds 2022 dagelijks 10-20 spammailtjes voor van alles van meisjes voor seks tot aan fake Mediamarktmails tot aan inlegzolen en alles wat er tussenin zit. Ik weet alleen dat ik in die tijd bezig geweest ben met een bezoek aan Tanzania en heb toen heel wat lokale reisbureautjes gemaild. Nou, daar is de boel ook echt niet voor elkaar.
Maar nu zit ik dus met al die spammail. Het gaat meestal netjes naar de spambox, want het blokkeren van afzenders helpt niet.

Maar wat me van odido verbaast is dat mensen dus niet ingelicht worden over wat er gejat is. Dat is toch wel belangrijk. Kennelijk doen ze naar de media het lijken of ze het beter regelen dan in werkelijkheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:58

Ik ga niet bij elk lek allerlei maatregelen nemen.
Maak me er niet heel druk om. Gewoon alert zijn op phishing maar dat ben ik altijd al.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:05

Gisteren zag ik een filmpje langskomen met betrekking tot odido dat je op de website van de politie bij check je hack kan kijken welke gegevens er van je gelekt zijn, maar daar staat odido nog helemaal niet tussen... dus dat is ook lekker voor elkaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:13

Gerdjee schreef:
Gisteren zag ik een filmpje langskomen met betrekking tot odido dat je op de website van de politie bij check je hack kan kijken welke gegevens er van je gelekt zijn, maar daar staat odido nog helemaal niet tussen... dus dat is ook lekker voor elkaar.

Je kunt inmiddels checken of je email adres bij Odido is gelekt.

Hier ook een lek. Mijn werk is in 2021 gehackt dus er zullen ongetwijfeld wel privégegevens op het darkweb van mij staan.
En bij het datalek van het bevolkingsregister zijn mijn gegevens ook gehackt.
Ik ben zelf gewoon heel erg oplettend. Ga geen nieuwe paspoort aanvragen.

Ik vind het meer zorgelijk dat Odido de gegevens van oud klanten heeft bewaard, langer dan is toegestaan. Daar mogen ze van mij wel een fikse boete op krijgen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:35

Hutcherson schreef:
Ik heb werkelijk geen idee wat te doen. Ik heb er 1 zakelijk nummer via Ben.nl lopen (hoort bij odido). En heb geen idee welke gegevens van mij nu bekend zijn. Weet ook niet wat te verwachten.. Bedoel temu heeft mn rekeningnummer ook (weliswaar via paypal).

Hier staan tips van de toezichthouder op de AVG wat je kunt doen:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/t ... unt-u-doen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:38

Gerdjee schreef:

Dat klopt, want je checkt daar niet of ze gelekt zijn, je checkt daar of jouw gegevens op het darkweb aangeboden worden. En op dit moment wordt nog maar een beperkt deel van de data, gestolen van Odido, daar aangeboden.

Ik maak me er verder niet te druk over. Met betrekking tot de gegevens die ze van mij hebben kunnen ze niet heel veel meer dan proberen mij op te lichten. What else is new, dat wordt ook vaak willekeurig geprobeerd. Ik check inderdaad mijn bankrekening wat vaker, ik hou het BKR in de gaten en let nog net iets extra op linkjes. QR codes staan hier eigenlijk altijd al op de niet-gebruiken lijst, dus dat blijft zo.

Alles gaan veranderen omdat het gejat is (ik vind gelekt een vreemd woord hierin, het is niet gelekt, het is gewoon gejat), is ook niet zo zinvol. Vroeg of laat gebeurt zoiets weer, dan blijf je bezig. Odido zegt dat mijn identiteits gegevens niet gelekt zijn, maar als het wel zo is hebben ze een afbeelding waarop met stift geschreven is 'kopie odido', dus daar kunnen ze echt niet zoveel mee. Om het er nog maar niet over te hebben dat ik volgens mij een nieuw ID bewijs heb omdat de vorige verlopen was, maar dat weet ik niet zeker.

Dus, tja. Hier op het moment zelf wel even stress van gehad en daarna gerealiseerd dat dit soort dingen gewoon gebeuren in de tijd waarin we leven. Ik kan me sowieso niet voorstellen dat er nog helemaal niks van mij te vinden is op het darkweb, eigenlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

Miss_Mii21 schreef:
Moska schreef:

Maar dan is het te laat he, als ze gekke dingen gaan afschrijven ben je je geld kwijt en zie het dan maar terug te krijgen? Zie dan maar aan te tonen dat jij niet een bestelling ergens hebt geplaatst of iets hebt aangevraagd.

Hoe gaan ze zomaar geld van je rekening schrijven?
Daar is wel meer voor nodig.
Ben ik niet bang voor.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:01

Enige wat ik heb gedaan is meldingen aangezet van afschrijvingen zodat ik gelijk kan zien als er gekke dingen gebeuren. Verder doe ik niks. Paspoort verloopt toch al in juni dus die moet ik sowieso dit voorjaar aanvragen :)

Daarbij zit ik niet bij het eerste deel wat gelekt is, maar dat komt misschien dan nog wel haha. M’n broer heeft de lijst namelijk en die ging ff kijken.

Ik heb altijd pech dus dit is de zoveelste keer dat m’n gegevens op het darkweb belanden :+. Tot nu toe op wat spam mailtjes na is er nooit wat anders gebeurd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Toushie schreef:
Hier ook. Momenteel doe ik niks , behalve extra goed opletten op vreemde of aparte mails en zaken ect.

Ik ook dit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:17

Ik zit al sinds 1999 bij Ben (nu Odido). Als mijn gegevens gelekt zijn dan kunnen ze er niet zoveel mee. Een eventueel paspoort of ID bewijs met nummer is allang verlopen.
Ik zal mijn bankrekening wat extra in de gaten houden, maar verder......

Er is nog zo'n andere site om te checken of je gegevens bij een hack zaten. Blijkbaar zat mijn mail adres bij een hack in 2017.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Hier ook klant van odido waarbij veel gegevens gelekt zijn. Waarschijnlijk staan onze gegevens bij de lichting die gisteren is vrij gegeven want ineens hebben we mail...

Mail dat "iemand" al onze gegevens heeft en dat we in bitcoins moeten betalen want anders zullen er vervelende dingen gebeuren.

Zucht... zo geen zin in dit gedoe

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

De banken zijn inmiddels ook wel op de hoogte en er was ook al eens een groot lek bij het bevolkingsonderzoek.
En dan alles wat gelekt is maar in de doofpot gestopt wat we dus niet weten.
Het is eerder “ fijn” want hopelijk gaan andere bedrijven hún beveiligen een beetje aan scherpen.
Ik ben vooral bang dat milieu risico bedrijven aangevallen worden.Kern energie ofzo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Een nieuw paspoort aanvragen is nutteloos. Er verandert namelijk niet veel, alleen je paspoort nummer. En laat criminelen daar nu net niets aan hebben. Je naam, BSN, nationaliteit, alles blijft hetzelfde.

Qua bankrekening; erg weinig op je betaal rekening laten staan, genoeg om je huishouden draaiend te houden. De rest op een spaar rekening. Dan kan er niets gebeuren.

Edit; mijn gegevens op straat. Ach, ik vind het niet zo erg. Mijn telefoon nummer is -grove schatting- bij 1000 mensen of instanties bekend, mijn bankrekening nummer bij zo'n 100 instanties. Mijn adres? Tja, in het dorp weten ze allemaal waar ik woon. :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Op dit moment doe ik niks, volgens mij kun je ook niet echt iets doen behalve heel goed opletten.
Vooral nieuw paspoort aanvragen is zinloos heb ik begrepen.