Nederland hangt aan Amerikaans tech-infuus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Nederland hangt aan Amerikaans tech-infuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 09:25

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:34

Imo moeten we ons als Europa zoveel mogelijk los proberen te maken van de USA.
En andere grootmachten trouwens.

Samenwerken, in- en verkopen, op allerlei manieren elkaar te vriend proberen te houden is helemaal top natuurlijk :j
Maar niet te afhankelijk er van zijn. Dat zien we nu wel, hoe gecompliceerd het allemaal geworden is....

mysa
correspondent/vertaler

Re: Nederland hangt aan Amerikaans tech-infuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 09:49

Inderdaad. Helaas lopen we nogal achter op tech-gebied. Al zijn er wel Europese alternatieven voor cloud-opslag en email etc.

Maar ja, mochten de democraten de midterms winnen, dan is iedereen meteen weer in slaap gesust want dan komt het over twee jaar ook wel goed, denkt men dan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:02

als er midterms komen dan.

Ik ben ook voor zelfvoorzienend zijn voor Europa, vooral ook op defensie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 10:44

Mja, defensie draait waarschijnlijk ook op Amerikaanse servers, vrijwel de hele overheid...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:47

Zo ongeveer alle overheidsinstanties gebruiken Microsoft... Banken weet ik niet, maar dat zou me ook niets verbazen.

Voor veel mensen zit hun hele leven in de cloud, en momenteel is dat een donkere wolk. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:48

Grote buitenlandse datacentra staan hier lekker te vervuilen.
Maar bij onze leidinggevende van het land niemand die dan eens zegt, laten we ze ook eens echt Nederlands gebruiken.
Het is niet zo dat wij hier geen datacentra hebben en we daarvoor noodzakelijk in Amerika moeten zijn.
Voor mij ook echt ongelooflijk.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:23

Gevaarlijk en eng gezien de ontwikkelingen in de wereld. Ja iets om nú op te handelen (eigenlijk al veel eerder uiteraard) en met de snelheid van het licht aub.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:48

Ik hoop ook dat hier snel iets aan gedaan kan worden. Het is al lang een onderschat probleem geweest, nu zien we dus welke risico's er met die afhankelijkheid gepaard gaan. Ik werk helaas voor een Amerikaans bedrijf, die willen af van alles wat niet Microsoft is. Als er dan iets misgaat met Microsoft systemen (wat het ook is) heeft dat zooooo'n grote nawerking dat ik gezellig technisch werkloos ben gedurende een halve dag.
Persoonlijk ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een OS dat geen Microsoft or Mac is. Iemand ervaring met Linux Mint en Zorin?

En voor wie niet zeker is dat de democraten de midterms gaan winnen... Meeeeestal is het toch zo dat als er een republikeinse president is, dan maakt die de eerste jaren van zn termijn kiezers kwaad die dan op democraten stemmen, en vice versa wanneer er een democratische president is. Ik heb er wel hoop op dat er weer wat meer evenwicht komt, maar wat voor een zooi er tegen dan gemaakt is daar ben ik wel bang voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:14

Draai al jaren simpele linux OS, (K)ubuntu en nu ook ivm oudere systemen (deze is 14 jaar) linux mint. Voor basis internetten, emailen, etc. gaat dat goed en meer vraag ik eigenlijk niet van mijn laptopje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:24

Ik heb jaren bij een Amerikaans bedrijf gewerkt maar die hadden een eigen serverruimte plus noodaggregaat staan. Waarop alle vestigingen in Europa draaide.
Maar ik weet niet of die dan ook nog weer meer data elders opsloegen.

Ziekenhuizen hebben ook een eigen serversruimte.
Maar dat is dan niet toereikend of hoe moet ik dat eigenlijk zien?

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:26

Zijn er alternatieven voor ons in Europa? Sorry, ik heb hier zo geen kaas van gegeten dat ik volledig in het duister tast.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:34

Kosten is de motivatie, Europa heeft zeker de mogelijkheden wel (en vraag doet de rest), maar hier zijn de tarieven hoger en dan kiezen bedrijven en overheden voor de goedkoopste ook door iets als aanbestedingsverplichtingen ivm concurrentie en anti corruptie regels. Systemen elders draaien om bij lokale storing er bij te kunnen of niet zelfs alles kwijt te zijn is veel voor te zeggen, maar dat hoeft niet op een ander continent te zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:36

Maar hoezo de kosten, de buitenlandse bedrijven vinden het hier toch niet te duur.
Veel van de data centra is niet voor nederlands gebruik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:38

Kostprijs is iets anders dan verkoopprijs.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:48

Je bedoelt daarmee;
Onze bedrijven doen het niet omdat ze alleen naar de centen van vandaag kijken (kostprijs). De Amerikanen kijken naar de macht van morgen. Zij betalen die hoge prijs nu, zodat wij straks niet meer om hen heen kunnen.

of bedoelde je je opmerking zo niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:10

Nee, dat er amerikaanse bedrijven hier datacentra opzetten omdat dat kennelijk aantrekkelijk is (of wettelijk verplicht ivm EU-privacy consumenten wetten), zegt niks over hoeveel marge ze rekenen mochten er ook diensten aangeboden worden van daar uit naar EU-bedrijven/overheid.
Wetgeving in de EU maakt een aantal dingen veiliger, maar er hangt een prijskaartje aan, dat zal iemand moeten betalen en dat verantwoorden aan de aandeelhouders en/of belastingbetaler was lastig. Dat zal nu wel (deels) verschuiven, maar daar gaat tijd overheen voordat draagvlak daar druk achter zet.