Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:12

Naar aanleiding van een interessant gesprek in een ander topic en iets wat me de laatste tijd wat dwars zit, heb ik dit topic geopend.

Ik ben de laatste tijd in het algoritme van de underconsumption core getuimeld en het heeft me echt wel een hoop inzichten gegeven. Alle voorbeelden die gegeven worden om minder te kopen (bv: kleding dragen die je al hebt, meerdere outfits samenstellen met dezelfde kledingstukken, niet zo vaak uiteten, nadenken voor je iets koopt) lijken mij best normale dingen? Ik ben een persoon met een kleine kleerkast, koop nooit de nieuwste modellen technologie als ze uitkomen, we gaan bijna nooit op restaurant of bestellen nooit eten (tenzij voor een speciale gelegenheid) en dit was voor mij eigenlijk altijd heel normaal, ik vind het nog steeds normaal.

Maar ik zie mensen met hauls aan kleren, ze kopen soms in 1 keer meer dan in mijn hele kast ligt. Of 20 gadgets, en als je er naar vraagt gebruiken ze het eigenlijk nooit. En ik begrijp dat niet.

Nu volg ik geen 'gewone' influencers, enkel paarden 'influencers' en daar merkte ik toch dat ik langzaam maar zeker ook in dat gat rolde van onnoemelijk veel spullen kopen. Ik kocht zo veel spullen, allemaal matchy setjes omdat me dat als normaal was aangepraat door de influencers. Ik kon me echt niet voorstellen om met een normale trui op mijn paard te zitten, dat klopte niet. Ik heb nu twee jaar mijn droomzadel (barok) en was toch overtuigd dat ik er nog een normaal dressuurzadel naast moest hebben ook. En ik zag het probleem niet. Want de mensen die ik zag hadden allemaal nog veel meer spullen en elke keer dat iets aangeprezen werd dacht ik oh leuk, wil ik!

Tot ik opeens alle spullen bij elkaar zag en dacht: dit is toch eigenlijk gekkenwerk?
Maar als ik om mij heen kijk lijkt dat dus normaal? Hele dure zadels, 4 paar rijlaarzen, 5 caps, en ga zo maar door.

En dan vraag ik me af, is dit het nieuwe normaal? Of is het gewoon wat het is: overconsumptie, en is de zogezegde onderconsumptie niet gewoon: normaal consumeren?

Ik ben benieuwd of ik de enige ben die dit merkt? Wat zijn jullie gedachtes over over- en onderconsumptie trends?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:21

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

De westerse wereld economie draait om/op (over)consumptie. Het maakt meer kapot dan ons lief is. Onze eigen portemonnee, ons eigen waarde, onze aarde.

Bedrijven verzinnen spullen om de spullen, trends om de trends. Alles is binnen handbereik en wordt ons voorgeschoteld op onze schermen.

Ik vind het vreselijk, maar vind het soms ook moeilijk om er van weg te blijven.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Ik heb nog niet zo lang tiktok, wel andere social media, en ik verbaas me echt over de 'unboxing' filmpjes en zit er met grote ogen naar te kijken. Ik vraag me dan eigenlijk ook vooral af hoe en vooral waarvan men dit van doet....
Wij hebben een goed lopend bedrijf en kunnen ons best wel iets veroorloven, maar als ik dit soort hoeveelheden paardenspullen, kleding of gadgets zou kopen iedere maand gingen we failliet denk ik.

Ik heb die behoefte ook niet, ik ben blij als mijn paarden goed te eten hebben, de hoefsmid en veearts zn centjes krijgt, fatsoenlijke basisbehoeftes voorzien. Zadels e.d zijn echt dingen die ik niet zomaar even koop. Wat ik hier in de omgeving zie is dat de ouwe garde en de "semi- professionelen " een beetje van hetzelfde is, het is allemaal niet zo fancy. 25 jaar oude Ariat chaps zijn echt de bomb hoor :j en een stubben springzadel past op meerdere paarden, niet 4 zadels voor 1 paard.

De jeugd lijkt er wat gevoeliger voor lijkt het, en in het geval van een aantal accounts van jonge kinderen vermoed ik dat de ouders hier toch verantwoordelijk voor zijn... Waanzinnig wat er aangeschaft wordt :wow:

Kleding voorzie ik ook in de basis voor zowel mijn wederhelft als mezelf, mijn zoontje vergt wat meer kleedgeld, omdat die er steeds uitgroeit. Maar die lijkt ook nog niet erg gevoelig voor de dure merken en 'meedoen'. Natuurlijk krijgt hij ook een hippe trui van een hip merk in de uitverkoop, maar daar ligt de kast niet mee vol.

Ik vind het persoonlijk gekkenwerk allemaal, maar vermoedelijk doet de economie het er wel goed op.

Ik denk dat de social media ook wel een beetje een vervormd beeld geeft, de mensen wat normaal of onderconsumeren komen veel minder naar voren op deze platforms. Ik zou helemaal niet interessant zijn om te volgen wat betreft de spullen die ik aanschaf, maar misschien moet ik er eens een poging aan wagen :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

Ik denk dat het ook wel een nieuw normaal is bij mensen die dat delen.
Wat is er nu te showen aan je dekje van 10 jaar oud en je doorgedragen jas van Vinted :D

Voor mijzelf herken ik dat dus helemaal niet.
En ik herken het ook niet van de mensen om mij heen die paardrijden.
Dus het is ook wel welke mensen verzamel je om je heen.

En Instagram volgen enz doe ik niet.

Ik koop pas dingen als ze aan vervanging toe zijn.
Dat kan zijn door niet passen bij een zadel.
Maar bij een jas is het omdat de rits kapot is en een rits laten zetten duurder is dan wat ik in de reclame of 2e hands koop.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Ik zie dat ook als overconsumptie, en ja, ik zie dat ook om me heen.

Wij proberen duurzaam met dingen om te gaan, ja wij kopen ook handige dingen voor ons huishouden, maar zo min mogelijk meuk en met met het idee daar jaren mee te doen.
Net als kleding en schoenen, ik heb geen kasten vol en hoef die ook niet.
Koop een keer een degelijke telefoon en doe daar dan 10 jaar mee.

Denk dat dit in het tegenwoordige alie/shein/action social media tijdperk ook heel gemakkelijk word gemaakt voor de consument. Wat je zegt, overal influencers.

Pak alleen al in de supermarkt, vroeger waren er twee smaken chips, nu kun je kiezen uit wel 40 soorten (een idee, maar voor mijn gevoel veel te veel), dat was er pakweg 40/50 jaar geleden niet.

Het erge is dat we in een consumptie maatschappij leven, de mensen die het minder hebben vinden dat ze overal in mee moeten kunnen.
Verschrikkelijk vind ik dat persoonlijk...legt veel druk op mensen, vooral op kinderen lijkt me.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:40

Fijn om te lezen dat ik niet alleen ben!
Ik heb soms echt zin om ergens met mijn paard heen te trekken en een maand in een boomhut in een bos gaan zitten. Gewoon enkel de noodzakelijke spullen mee. Ik denk oprecht dat het heel bevrijdend kan zijn!

Mijn moeder is een topvoorbeeld van een onder consumer qua paarden haha. Die heeft al 20 jaar hetzelfde zadel, 10 jaar hetzelfde hoofdstel, en de dekjes die ze heeft krijgt ze van mij of zijn ook al 20 jaar oud van de decathlon. Wel goed, want zij kan ook niks weggooien.
Ik kan er een puntje aan zuigen moet ik zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:41

Overconsumptie bestaat op zich al langer dan vandaag. Ook toen ik jong was wilde mensen elk jaar een nieuwe kledingkast.. maar het wordt absoluut extremer.
Vroeger had je de wintercollectie en de zomercollectie. Nu heb je ook de voorjaarsmode en herfstmode.

Ik heb er nooit aan mee gedaan. Als iets stuk is dan probeer ik het te repareren, onderdelen vervangen, er vaak ook nog hergebruiken of recyclen. Maar hoe veel producten zijn tegenwoordig helemaal niet meer te repareren? Dat zijn er veel!
Mijn moeder had een probleem met de wasmachine. Dus mijn vriend zegt; oh, dat is het lager, dat kan ik voor tien euro repareren.. Nou, niet dus; de binnenkant was gewoon volledig dichtgelast. Bij de duurdere modellen niet, maar juist dat ene model was onmogelijk te repareren 8)7 Bizar.

Ohh met paardlief rondtrekken en de boomhut in, dat klinkt heerlijk ja :)) Helaas is dat er nooit van gekomen.. maar we hebben wel een zeilboot om ons volledig te kunnen terugtrekken met alleen het hoognodige <3
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op Gisteren, 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Ik denk ook dat het bij sommige een verslaving is.
Je ziet iets waar je blij van wordt, maakt endorfine aan, en je voelt je even helemaal fijn.
Uiteindelijk s het het zoveelste 'ding' dat in je kast belandt.

Plus dat dingen nu niet meer worden gemaakt om een leven mee te gaan, maar maar x aantal jaar.

Ik doe er ook niet aan mee, maar denk wel dat het ook bij de mensen die het nu wel doen, vanzelf weer terugdraait na een tijd.
Laatst bijgewerkt door Saga op Gisteren, 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:43

8nnemiek schreef:
Overconsumptie bestaat op zich al langer dan vandaag. Ook toen ik jong was wilde mensen elk jaar een nieuwe kledingkast.. maar het wordt absoluut extremer.
Vroeger had je de wintercollectie en de zomercollectie. Nu heb je ook de voorjaarsmode en herfstmode.

Ik heb er nooit aan mee gedaan. Als iets stuk is dan probeer ik het te repareren, onderdelen vervangen, er vaak ook nog hergebruiken of recyclen. Maar hoe veel producten zijn tegenwoordig helemaal niet meer te repareren? Dat zijn er veel!
Mijn moeder had een probleem met de wasmachine. Dus mijn vriend zegt; oh, dat is het lager, dat kan ik voor tien euro repareren.. Nou, niet dus; de binnenkant was gewoon volledig dichtgelast. Bij de duurdere modellen niet, maar juist dat ene model was onmogelijk te repareren 8)7 Bizar.

oh dat valt me inderdaad ook op! vroeger kon je van je telefoon toch ook altijd de achterkant eraf halen? Vraag me nu niet meer hoe je dat er zou af krijgen hoor!

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

Persoonlijk ben ik het helemaal met je eens. Overconsumptie word genormaliseerd.
Het enige wat je er aan kan doen is er zelf bewust mee om proberen te gaan en mensen in je omgeving er bewuster van maken waar nodig denk ik. Of, dat is in ieder geval wat ik doe.
Sja, en ook ik wil soms gewoon weleens iets niet verantwoords.... Hoewel dat steeds minder word.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:47

Ik denk dat het het ‘oude’ normaal is. Al honderden jaren geleden hadden mensen niet genoeg aan hun eigen spullen en land en roofden ze andere landen leeg, putten ze uit en eigenden ze zich toe.
Exotisch fruit, groenten, kruiden en specerijen moeten koste wat kost ook hier te verkrijgen zijn. Met als gevolg dat we hier ons klem eten en meer dan de helft van de bevolking te dik is, terwijl drie kwart van de bevolking op aarde niet voldoende eten heeft omdat alles geëxporteerd wordt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Ik ben voor Nederlandse begrippen vrij arm.
Zonder exacte details te geven kom ik in de praktijk ook echt op die armoedegrens uit.

En ik verbaas mij vaak over het koopgedrag van mensen die wat meer geld hebben.
En dan nog niet eens zozeer wàt er gekocht wordt, maar het sentiment eromheen

'Ik heb dat écht nodig hoor'
'Ik moet dat echt hebben'
'Ik kan letterlijk niet zonder'

In situaties waar dat oprecht gewoon feitelijk onzin is, want verschrikkelijk veel mensen redden het zonder betreffend product of gadget.

Ik vraag mij soms dan ook oprecht af of dit soort uitingen meer zijn om het naar zichzelf te verantwoorden dan om andere redenen.

Vanaf dat je écht arm moet leven of ooit geleefd hebt, weet je waar je prima zonder kúnt (willen is anders) en wat toch wel echt cruciale is om in de Nederlandse situatie te kunnen leven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Waidida schreef:
oh dat valt me inderdaad ook op! vroeger kon je van je telefoon toch ook altijd de achterkant eraf halen? Vraag me nu niet meer hoe je dat er zou af krijgen hoor!

Op zich heeft dat dan weer een goede reden; telefoons zijn tegenwoordig meestal waterdicht. Dat moet dus goed afsluiten. En de meeste telefoons kun je wel deels zelf repareren gelukkig. Mijn vriend heeft een tijd geleden nog zelf de accu van zijn iphone vervangen. Maar wat ik wel belachelijk vind is dat telefoons vaak maar een jaar of 6 updates krijgen.
Ik snap dat telefoons uiteindelijk te traag worden voor een nieuw besturingssysteem, maar maak er dan een light variant voor, speciaal voor oudere telefoons.
Maar dat brengt natuurlijk te weinig geld op.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:53

Ja dat is heel normaal en nee, ik doe er niet aan mee.
Mijn persoonlijke spullen + alle paardenspullen kon ik met 2x in een normale autovracht naar Denemarken verhuizen :D

De uitzet van mijn tweede paard, dus alle spullen die met haar aanschaf meekwamen is ruim twee keer zo veel als dat ik in 4 jaar met mijn andere paard had verzameld. Ik heb daar ook een deel van weggegeven, echt knettergek om zoveel troep te hebben

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:54

F_T schreef:
Zonder exacte details te geven kom ik in de praktijk ook echt op die armoedegrens uit.

In situaties waar dat oprecht gewoon feitelijk onzin is, want verschrikkelijk veel mensen redden het zonder betreffend product of gadget.

Ik vraag mij soms dan ook oprecht af of dit soort uitingen meer zijn om het naar zichzelf te verantwoorden dan om andere redenen.

Vanaf dat je écht arm moet leven of ooit geleefd hebt, weet je waar je prima zonder kúnt (willen is anders) en wat toch wel echt cruciale is om in de Nederlandse situatie te kunnen leven.

Aangezien dit zeker zinnen zijn die ik heb gebruikt ooit om te verantwoorden naar mijn moeder die vond dat ik te veel kocht, kan ik je zeggen dat je gevoel denk ik wel klopt.

Ik vind het vooral eng om te bedenken dat dat moment bij mij kwam toen ik 20 jaar was (en dus al relatief volwassen), wat voor invloed moeten die influencers dan wel niet hebben op jongere kinderen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

Waidida schreef:
Fijn om te lezen dat ik niet alleen ben!
Ik heb soms echt zin om ergens met mijn paard heen te trekken en een maand in een boomhut in een bos gaan zitten. Gewoon enkel de noodzakelijke spullen mee. Ik denk oprecht dat het heel bevrijdend kan zijn!

Mijn moeder is een topvoorbeeld van een onder consumer qua paarden haha. Die heeft al 20 jaar hetzelfde zadel, 10 jaar hetzelfde hoofdstel, en de dekjes die ze heeft krijgt ze van mij of zijn ook al 20 jaar oud van de decathlon. Wel goed, want zij kan ook niks weggooien.
Ik kan er een puntje aan zuigen moet ik zeggen.

Ik zou je moeder kunnen zijn :D

Zie ik foto' s terug van jaaaaren geleden, en zie ik dekjes enz die ik toen al had en nog gebruik.
En als ze dan niet meer goed zijn passen ze nog weer in de hondenbench :D

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

We leven aardig bewust, kopen weinig onzin-dingen... Al vindt mijn man rommelmarkt bezoeken en dan boeken kopen nog steeds erg vermakelijk (terwijl er al meer dan 1000 boeken staan).
We proberen dat ook echt over te brengen op de kinderen. 2 tieners, de ene is wat gevoeliger voor overconsumptie dan de andere. Ik wijs ze daar trouwens wel trouw op. Eerst nadenken, je kunt geld naar 1x uitgeven. Ook geen leningen aangaan (op eventueel hypotheek na), niet op afbetaling kopen (geld dat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven), geen geld verspillen (roken bv, teveel game-tegoed), en niet gokken met geld als je er geen verstand van hebt (als in risicovol beleggen bijvoorbeeld).

Ik denk en hoop wel dat onze tieners, ondanks hun online-zijn en lekker gemaakt worden voor vanalles, toch nadenken voordat ze blind erin trappen.
Wij betalen ook echt niet alles voor ze, dat wat ze nodig hebben komt uit onze portemonnee. Onzin-dingen en allerlei extra's kunnen ze zelf betalen. Vaak valt dat wat ze zelf nog betalen heel erg mee, want ze weten verdomd goed dat ze van datzelfde geld dat ze dan uitsparen ook leukere/fijnere/specialere/nuttigere dingen kunnen doen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:03

Binck8 schreef:
We leven aardig bewust, kopen weinig onzin-dingen... Al vindt mijn man rommelmarkt bezoeken en dan boeken kopen nog steeds erg vermakelijk (terwijl er al meer dan 1000 boeken staan).
We proberen dat ook echt over te brengen op de kinderen. 2 tieners, de ene is wat gevoeliger voor overconsumptie dan de andere. Ik wijs ze daar trouwens wel trouw op. Eerst nadenken, je kunt geld naar 1x uitgeven. Ook geen leningen aangaan (op eventueel hypotheek na), niet op afbetaling kopen (geld dat je niet hebt, kun je ook niet uitgeven), geen geld verspillen (roken bv, teveel game-tegoed), en niet gokken met geld als je er geen verstand van hebt (als in risicovol beleggen bijvoorbeeld).

Ik denk en hoop wel dat onze tieners, ondanks hun online-zijn en lekker gemaakt worden voor vanalles, toch nadenken voordat ze blind erin trappen.
Wij betalen ook echt niet alles voor ze, dat wat ze nodig hebben komt uit onze portemonnee. Onzin-dingen en allerlei extra's kunnen ze zelf betalen. Vaak valt dat wat ze zelf nog betalen heel erg mee, want ze weten verdomd goed dat ze van datzelfde geld dat ze dan uitsparen ook leukere/fijnere/specialere/nuttigere dingen kunnen doen.

Fijn dat je je kinderen dit probeert mee te geven!
Als ik om me heen kijk bij nichtjes en neefjes hebben ze allemaal ZO VEEL speelgoed. Ik weiger ook nog extra speelgoed te kopen voor ze, als ik iets koop dan is het een boekje ofzo. Maar de huizen van mijn broer en zussen liggen echt VOL. Je kan daar niet eens uit de zetel komen zonder ergens op te gaan staan. Daar word je toch gek van?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Sja, ik weet niet. Waarom is uit eten gaan overconsumptie?

Ik geef op zich gemakkelijk geld uit, maar ik werk er dan ook kneiterhard voor.
Zijn het onzindingen? Soms. Koop ik het en ligt het vervolgens te verstoffen? Nee dat zeker niet, want dan koop ik het niet. Maar ik heb bijv. wel meerder winterjassen, een paar dezelfde laarzen alleen dan in een andere kleur etc. Maar hier doe ik vervolgens wel weer jaren mee, dus is dat dan overcomsumptie?

Ik ben wel heel makkelijk: als iets kapot is, is het kapot. Dan ga ik het niet laten repareren en vervolgens nog een tijd met ellende zitten. Dan komt er gewoon een nieuwe. Denk aan wasmachine die het op oudjaarsdag begaf, maar die ik al 13 jaar in bezit had. Nee, die ga ik voor die 2 jaar levensduur wat het nog rest niet op laten knappen voor een paar honderd euro terwijl ik net iets meerleg en een nieuwe heb staan waar ik weer 13 jaar mee vooruit kan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

F_T schreef:

Daar is een woord voor: de luxe-valkuil. Als je eenmaal aan de luxe gewend bent kun je eigenlijk niet meer terug en heb je het dus ook echt nodig.
De hele maatschappij doet hier ook aan mee; je kunt namelijk ook niet meer zonder smartphone, computer en andere technologie omdat de hele maatschappij erop ingericht is.

In het boek Sapiens, tergend saai geschreven maar goed, staat dit heel mooi beschreven.
Ook hoe we van 10p per 100m2 woonruimte zijn gegaan naar 4P op 150m2. (Weet de cijfers niet meer, maar de gemiddelde woonruimte pp is in 100jaar gigantisch gestegen)

purny

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Ik koop alleen echt dingen als ik ze nodig heb. Bijvoorbeeld ik koop pas een nieuwe broek als de oude niet meer lekker zit of kapot is.
Ik heb geen tientallen truitjes in de kast liggen of tientallen truien. Ik heb geen tientallen paar schoenen.

Mijn collega besteld wel heel veel troep via Temu.. en weet dan niet eens wat xe heeft besteld... die mag best minderen vind ik.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:27

Yv_ schreef:
Sja, ik weet niet. Waarom is uit eten gaan overconsumptie?

Ik geef op zich gemakkelijk geld uit, maar ik werk er dan ook kneiterhard voor.
Zijn het onzindingen? Soms. Koop ik het en ligt het vervolgens te verstoffen? Nee dat zeker niet, want dan koop ik het niet. Maar ik heb bijv. wel meerder winterjassen, een paar dezelfde laarzen alleen dan in een andere kleur etc. Maar hier doe ik vervolgens wel weer jaren mee, dus is dat dan overcomsumptie?

Ik ben wel heel makkelijk: als iets kapot is, is het kapot. Dan ga ik het niet laten repareren en vervolgens nog een tijd met ellende zitten. Dan komt er gewoon een nieuwe. Denk aan wasmachine die het op oudjaarsdag begaf, maar die ik al 13 jaar in bezit had. Nee, die ga ik voor die 2 jaar levensduur wat het nog rest niet op laten knappen voor een paar honderd euro terwijl ik net iets meerleg en een nieuwe heb staan waar ik weer 13 jaar mee vooruit kan.

Dan doe je dus niet aan overconsumptie.
Bij het uit eten gaan zijn het vooral mensen die meerdere keren per week uit eten gaan omdat ze geen zin hebben om te koken.
Feit dat je niks koopt wat je niet gebruikt is dus ook al geen overconsumptie, want dan heb je het voorbeeld hierboven van iemand die een berg besteld op temu en niet eens meer weet wat.
Iets vervangen dat kapot is, is ook geen overconsumptie. Dat is het wanneer je na 2 jaar zou zeggen: nou ik ben dit model beu en er komt een nieuw model aan dus ik doe deze weg en koop een andere.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:27

Saga schreef:
Ik denk ook dat het bij sommige een verslaving is.
Je ziet iets waar je blij van wordt, maakt endorfine aan, en je voelt je even helemaal fijn.
Uiteindelijk s het het zoveelste 'ding' dat in je kast belandt.

Plus dat dingen nu niet meer worden gemaakt om een leven mee te gaan, maar maar x aantal jaar.

Ik doe er ook niet aan mee, maar denk wel dat het ook bij de mensen die het nu wel doen, vanzelf weer terugdraait na een tijd.

Dit zie je ook in de topics over dekjes.
Sommige mensen hebben 50+ dekjes voor één paard, inclusief soms hetzelfde dekje ook nog eens nieuw in de verpakking.
Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar is wel een typisch voorbeeld van overconsumptie.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:28

Hier iemand die wel heel erg wordt meegetrokken in de consumptie maatschappij. Niet dat ik alle influencers volg, maar ik wordt blij van boeken en ben gek op verzamelingen.

Mijn goede voornemen is dat ik er dit jaar beter op ga letten. En tot nu toe gaat het goed, maar het is nog maar 13 januari :P

Maar wbt. paardrijspullen. Ik ken mensen die een bijrijdpaardje hebben en daarvoor 40 dekjes. Ik heb een paar goede dekjes die shadow goed zitten en daarmee vind ik het wel goed.