Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 19:59

Ik heb er nog geen topic over voorbij zien komen, maar ik merk toch dat het me erg bezig houd.
Net kwamen tijdens het journaal ook weer beelden voorbij van gillende mensen die vast zitten in het vuur.
Verschrikkelijk! Mijn gedachten gingen meteen terug naar Volendam, 25 jaar geleden.
En wat een gigantische hoeveelheid doden en gewonden, waarbij veel mensen met zeer ernstige brandwonden waardoor ze vrezen dat het dodental nog veel hoger gaat uitkomen.
Zoveel families en vrienden die hun zoon/dochter nog niet gevonden hebben... :\

Waarschijnlijk is het vuur ontstaan door sterretjes die in champagneflessen zijn gestoken en daarbij het geluidsisolerende materiaal aan het plafond hebben geraakt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-01-26 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:01

Ja het is een drama. 80-100% van de gewonden is op dit moment kritiek, stond op de NOS. Echt verschrikkelijk.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:02

Je ziet op fotos ook dat men die flessen echt heel hoog houden, en in de bergen is er zo veel houtbouw..

Het ontstond in de kelder, er was maar 1 uitweg, deed mij ook zo aan Volendam denken. Wij zitten er ongeveer 50km vandaan en hebben het er ook veel over. Mensen die niet meer thuiskomen, mensen zo zwaar gewond. Zo heftig.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:03

Ik zag dit voorbij komen. Moet nog even het nieuws echt lezen want heb het nog niet echt gelezen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:05

Filmpje op NOS is echt verschrikkelijk ;( mensen hebben eerst ook niet door hoe erg het gaat worden. Even daarna de paniek en het geschreeuw dat door merg en been gaat.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 20:06

Op het journaal lieten ze een filmpje zien van mensen die in doodsnood over elkaar heen proberen te klimmen om buiten te komen.
Het gegil ging echt door merg en been idd ;(

Het vuur heeft zich blijkbaar echt razendsnel verspreid, net als bij Het Hemeltje toentertijd.
En idd maar één uitgang.. Ze zaten als ratten in de val :\

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:21

Wat mij echt verbaasd heeft bij de filmpjes die ik gezien heb, zoals oa die van de NOS, is hoe rustig men in eerste instantie "onder" het vuur bleef staan zingen/dansen en het filmen. Bijna alsof men het wel "grappig" vond ofzo.
Nu heb ik een hekel aan vuur, zeker in dichte ruimtes en kennen we denk ik idd allemaal het voorbeeld van Volendam wel. Maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat je maar blijft filmen en niet gewoon denkt, wegwezen hier :=
Daar bedoel ik trouwens verder niks mee, wil zeker niet victimblamen namelijk, maar ik kan het me zo moeilijk voorstellen.

Neemt niet weg dat het echt verschrikkelijk is wat er is gebeurt. Je zou als familie/vrienden ook nog maar geen idee hebben waar je geliefde is en of diegene het überhaupt overleefd heeft. Wat een drama ;( Y;(

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:25

Blacky94 schreef:
Wat mij echt verbaasd heeft bij de filmpjes die ik gezien heb, zoals oa die van de NOS, is hoe rustig men in eerste instantie "onder" het vuur bleef staan zingen/dansen en het filmen. Bijna alsof men het wel "grappig" vond ofzo.
Nu heb ik een hekel aan vuur, zeker in dichte ruimtes en kennen we denk ik idd allemaal het voorbeeld van Volendam wel. Maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat je maar blijft filmen en niet gewoon denkt, wegwezen hier :=
Daar bedoel ik trouwens verder niks mee, wil zeker niet victimblamen namelijk, maar ik kan het me zo moeilijk voorstellen.

Neemt niet weg dat het echt verschrikkelijk is wat er is gebeurt. Je zou als familie/vrienden ook nog maar geen idee hebben waar je geliefde is en of diegene het überhaupt overleefd heeft. Wat een drama ;( Y;(

Nou dit... ik zag dat filmpje ook en bij de 1e seconde brand dacht ik al: jongens WEGWEZEN! Maar genoeg mensen die gewoon bleven staan en filmen...

Vraag me af of er meer mensen (met minder gewonden) er uit hadden kunnen komen als er gelijk geëvacueerd zou zijn ipv minuten? Later

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:25

Vuur staat er om bekend dat het heel erg snel uit de hand kan lopen. Ik denk dat dit hier is gebeurd en dat mensen in eerste instantie de ernst niet in zagen.

Ik heb geen beelden gezien maar vond het ook wel echt een heftig en triest verhaal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:30

MizzMontana schreef:
Filmpje op NOS is echt verschrikkelijk ;( mensen hebben eerst ook niet door hoe erg het gaat worden. Even daarna de paniek en het geschreeuw dat door merg en been gaat.

Ik heb het filmpje niet gezien.

Maar ik vraag me af, is het nodig om zoiets openbaar te maken? Wie heeft er wat aan om dit te zien? Het moet verschrikkelijk zijn voor familie en vrienden van bezoekers van dat cafe om dit te zien. Sommig beeldmateriaal mag van mij wel prive blijven.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:33

Ir111 schreef:
MizzMontana schreef:

Ik heb het filmpje niet gezien.

Maar ik vraag me af, is het nodig om zoiets openbaar te maken? Wie heeft er wat aan om dit te zien? Het moet verschrikkelijk zijn voor familie en vrienden van bezoekers van dat cafe om dit te zien. Sommig beeldmateriaal mag van mij wel prive blijven.

Het is inderdaad vreselijk om te zien, maar ergens ben ik wel blij dat ze het delen. Meer omdat ik hoop dat het bewustzijn creërt, dat zo'n brand dus zo klein begint en dat je echt maar minuten hebt.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:34

Zag inderdaad dat er ook maar 1 iemand het probeerde uit te maken terwijl de muziek gewoon doorging, mensen gingen filmen.. Alsof de ernst niet gezien werd. Het plafond had ook zon noppenspul erop wat geluid dempt maar wel brandgevoelig is waarschijnlijk. Vind het heftig. Ook het stukje van de moeder die nog niks gehoord heeft van haar zoon, maar doordat de overlevende en de overleden mensen zo zwaar onder de brandwonden zitten gaat de identificatie met DNA hoorde ik ook in hetzelfde nieuwsbulletin. Dus je weet niet of je kind overleden of zwaar verminkt ergens in een ziekenhuis ligt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:37

Baileyi schreef:
Het is inderdaad vreselijk om te zien, maar ergens ben ik wel blij dat ze het delen. Meer omdat ik hoop dat het bewustzijn creërt, dat zo'n brand dus zo klein begint en dat je echt maar minuten hebt.

Misschien helpt het daarbij, bewustzijn creëren. Ik hoop het, dan dient het een doel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:45

Blacky94 schreef:

Ja hier verbaasden wij ons ook over. Ook over de hoeveelheid vuurwerk die je ziet vooraf, bizar dat dit mag in zo’n volle tent.
Vervolgens vliegt het plafond in de hens en doet niemand wat, de sfeer is zo gek op de filmpjes.
Ik was gelijk gaan rennen, maar goed in NL hebben we natuurlijk ervaring met het hemeltje in Volendam…

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 20:47

Het was ook half 2 's nachts en waarschijnlijk waren veel mensen flink onder invloed, dus ik denk dat dit er ook wel voor heeft gezorgd dat mensen een verkeerde inschatting maakten.

Blijkbaar was het traditie in deze bar om tijdens feesten met sterfonteinen in champagneflessen door het café te lopen.
Online komen steeds meer foto's tevoorschijn van eerdere evenementen waarbij hetzelfde werd gedaan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:50

Wat een verschrikkelijk nieuws was dit zeg. Zoveel mensenlevens verloren en gaan er waarschijnlijk nog verloren aan de grote hoeveelheid zwaar gewonden...

Ik denk dat een groot deel van de menigte een flinke slok alcohol op had, waardoor je minder goed in kan schatten hoe gevaarlijk iets is. Ook kan ik er niet met mijn hoofd bij dat er gewoon een soort isolatiemateriaal op het plafond zat en dat er vuurfonteinen aangestoken mochten worden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 20:50

Ik moest ook weer denken aan deze reconstructie van de brand in Volendam, gemaakt door de brandweer en TNO.
Binnen een minuut stond alles in lichterlaaie. Dan zie je pas hoe enorm snel een brand om zich heen grijpt..
Je hebt eigenlijk amper de tijd om weg te komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:00

Blacky94 schreef:

Dat is ook verbazend. Maar alcohol doet ook iets.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:02

Het is heel erg allemaal... zoals hier meer noemen blijft het door je hoofd gaan. En dan nog zoveel gewonden die kritiek zijn. Familie die nog niks gehoord heeft van zijn/haar overleden of misschien zwaar verminkt kind dat niet geïdentificeerd kan worden dat is heel triest. Ik denk idd ook dat drank de reactie wat heeft verzwakt en alsnog breekt er paniek uit, zonder drank op zouden er alsnog vele mensen niet weg kunnen komen. Ik bedoel niet dat het anders was geweest want dit, want dat enz enz. maar je gaat toch denken hoe verschrikkelijk dit is. En dan lees je elke keer weer dat de overledenen meer zijn geworden. Zo verdrietig

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:09

Het is toch ook bijna weer exact hetzelfde als in Volendam.

Brandbare materialen op het plafond in combinatie met sterretjes. Telkens blijkt maar weer hoe gevaarlijk vuurwerk is. Zelfs met categorie 1 vuurwerk kun je een behoorlijke ramp veroorzaken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:19

Echt vreselijk. Ik snap ook niet dat mensen zo lang blijven staan. Maar inderdaad, misschien in combinatie met alcohol, en misschien moet het ook eerst doordringen wat er gebeurt? Vanaf hier achter mijn beeldscherm is het makkelijk zeggen dat ik me direct om zou draaien en weg zou rennen. Maar misschien geloof je helemaal niet wat er gebeurt in zo'n situatie. Het is ook zo onwerkelijk! Het deed mij ook direct aan Volendam denken inderdaad.

En toch gebeurt het hier ook wel in restaurants. Al regelmatig heb ik in restaurants sterretjes voorbij zien komen op het nagerecht, als er de speciale versie besteld wordt. Niet bij één restaurant, maar bij meerdere. Vooral bij groepen of verjaardagen wordt dit nog wel gedaan. Nog nooit bij nagedacht, altijd leuk gevonden. En dit houden ze dan natuurlijk niet bij het plafond, maar toch. Het zet me nu wel aan het nadenken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:21

Blacky94 schreef:

Dr staat op youtube een video van een tribune-brand van een Engels voetbalstadion. Kregen we als studiemateriaal tijdens brandveiligheid te zien...binnen 5 minuten van een schijnbaar klein brandje wat te blussen zou zijn, naar totale inferno. Ja, ook dat met dodelijke slachtoffers. En ook daar juichende mensen op de andere tribunes. Hadden totaal niet in de gaten hoe heftig het was.
Zal 100% hier ook gespeeld hebben...klein brandje, nog super grappig zeker met drank op, totdat het niet meer grappig is....

Zijn allemaal verschrikkelijke beelden (ik heb nu alleen beelden van begin van de zwitserse brand gezien, toen het idd nog grappig gevonden werd). Het enige schrale voordeel: iedereen in dit topic nope-d direct de ruimte uit zogauw we ook maar een vonkje aan het plafond zien. Iedereen hier gaat nadenken over vluchtroutes en de ruimte zelf. Juist omdat je nu hebt gezien hoe weinig tijd je hebt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:27

Zo enorm verdrietig. Dat de jeugd het gevaar verkeerd inschat is 1 , maar waar is het personeel?

Het personeel droeg de 'fakkels', sterretjes in een champagnefles. Een bardame zat op de schouders van de barman en kwam daarbij tegen het plafond.

Foto van het vreselijk gevaarlijke plafond kwam ik tegen op Reddit
https://images.bfmtv.com/XBa0erNcvhT61u ... 09373.webp

Groepsdynamiek voegt ook iets toe. Als iedereen rustig blijft kijken, dan zet dat niet aan. Denk aan brandalarm op je werk, je bent geneigd om je heen te kijken of anderen reageren voordat je het gelooft.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 02-01-26 21:41, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:33

Ik dacht dat land echt het land van regels en veiligheid was.
Maar helaas...

Echt verschrikkelijk.

En die filmpjes zo onwerkelijk.

En dat idd 25 jaar na volendam.
Voor die mensen moet het nieuws helemaal nare herrineren omhoog halen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:39

De brandveiligheid in Zwitserland is iets waar ik mij al jaren over verbaas. Veel houten aankleding, gordijntjes, allemaal erg knus. Vooral tijdens carnaval hangen de kroegen vol met crêpepapier. Ik kom zelf ook weleens in barren ondergronds zonder duidelijk nooduitgangen, of op bovenverdieping met maar 1 trap en kleine ramen. In Nederland is volgens mij na Volendam veel veranderd in regelgeving.