Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 18:41

Vaak worden discussies afgebroken als de discussie te filosofisch wordt, wat naar mijn mening zonde is, omdat we daardoor heel interessante discussies mislopen. :D

Het lijkt me leuk om in dit topic te discussiëren over maatschappelijke onderwerpen waarbij we juist wel ook de filosofische kant op te gaan. Ik ga ervan uit dat hier veel verschillende visies en meningen naar voren gaan komen. Om het gezellig te houden hierbij het verzoek elkaars verschillende meningen en visies te respecteren.

Een onderwerp waar ik zelf nog wel eens vragen bij heb is zelfbeschikking of autonomie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Autonomie

In Nederland heb je in principe (vanaf je 18e verjaardag) autonomie over jezelf. Je mag dan bijvoorbeeld zelf bepalen of je nog verder leert of juist gaat werken. Of je wel of geen medische behandeling ondergaat. Maar hoe 'vrijwillig' zijn deze keuze eigenlijk als de overheid mensen actief een bepaalde kant opstuurt?

Bijvoorbeeld als jongeren worden gestimuleerd om zeker door te leren of (zoals gedurende de corona) mensen actief worden aangemoedigd zich toch vooral te laten vaccineren? En wat als de overheid beperkingen stelt aan zelfbeschikking zoals bij abortus en euthanasie?

Persoonlijk vind ik het recht op zelfbeschikking heel belangrijk. Hoewel ik gevoelsmatig bij abortus een bepaalde beperking kan accepteren, heb ik dat bij een vaccinatie juist weer niet.

Hoe belangrijk vind jij het het recht op zelfbeschikking? En hoe koppel jij dit gevoelsmatig aan diverse maatschappelijke onderwerpen?
Laatst bijgewerkt door journee op 30-11-25 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:47

Ik vind zelfbeschikking een heel groot goed en vind de mogelijkheid tot euthanasie ook echt van belang maar dat dit secuur beoordeeld wordt begrijp ik wel weer heel goed. Zeker omdat je hier dus ook hulp van anderen bij krijgt moet dit wel goed afgewogen worden en in die zin snap ik regelgeving vanuit een overheid wel.

Suzanne F.

Re: Maatschappelijk discussies met een filosofische randje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:02

Ik vind dat zelfbeschikking heel belangrijk is. Je hebt al geen keuze gehad om ter wereld te komen. Je wordt hier neergezet in een leven waarin wordt verwacht dat je gaat leren, werken en een bijdrage levert aan de economie en de maatschappij. Als mensen daar niet in mee willen gaan en zelf ermee willen stoppen dan moet dat kunnen. Zorgkosten rijzen de pan uit, veel mensen hebben zoveel pijn lichamelijk of geestelijk en willen gewoon niet meer. Waarom zou je ze vast willen houden dan? Ze willen niet meer en kosten geld. Laat ze dan gaan.

juval

Re: Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:33

Zelfbeschikking is oké, maar ik vind wel dat kinderen onder de 18 beschermd dienen te worden.
Soms zijn ideologieën van ouders niet in het belang van het kind. Zoals bijvoorbeeld wel of niet vaccineren, of bepaalde diëten die schadelijk zou kunnen zijn voor kinderen in de groei.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:42

Ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden maar vrije keuze is een groot goed.Wel is het zo vooral als je jong ben dat je niet alle risico’s van je keuze goed in kan schatten en overzien.
Soms is het heel fijn en belangrijk dat er ondersteuning is door mensen met ervaring zodat niet iedereen dezelfde fouten moet /mag/gaat maken.
Je neemt tenslotte ook paard rijles denk ik dan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:47

Tja, je vrijheid eindigd waar die van de volgende begint. We leven in een volgepropt landje en naar mijn mening mag je verwachten dat men rekening met elkaar houdt. Dus in covid-tijd ongevaccineerden weren van plekken waar anderen komen vind ik logisch. Net als nu nog ongevaccineerde kinderen weren van de crèche waar jonge babies komen bijv.

Waar ik wel moeite mee heb is zelfbeschikking inperken op religieuze gronden. Zoals men doet mbt abortus en euthanasie. Prima dat een religieus persoon geen abortus wenst maar mijn baarmoeder is van mij en god, welke dan ook, heeft in mijn overwegingen geen rol.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 20:12

Euthanasie is ook een lastige onderwerp. Ik vermoed dat de meeste mensen erachter kunnen staan als er sprake is van uitzichtloos lijden. Op lichamelijk gebied is dat ook goed te onderbouwen, bij een psychische aandoening wordt het misschien al lastiger. Wanneer ben je dan uitbehandeld? En wat als iemand volledig gezond is, maar er gewoon 'geen zin meer in heeft'? Moet euthanasie dan mogelijk zijn? En dan ook voor alle leeftijden? Vanaf welke leeftijd zou iemand voldoende levenservaring hebben om te spreken van een voltooid leven?

Aan de ene kant, vind ik dat iedereen zelf de keuze moet hebben, maar het moet wel zeker zijn dat iemand hier 100% vrijwillig en weloverwogen voor kiest. Dat moet in mijn optiek ook altijd goed gemonitord worden.

Aan de andere kant kan het ook lastige situaties opleveren. Wat als een ander erdoor geschaad kan worden? Bijvoorbeeld als een ouder van (onvolwassen) kinderen euthanasie wenst, zonder sterke medische grondslag. Is dat dan ethisch te verantwoorden tegenover de kinderen?

En wat doe je bijvoorbeeld als jongeren erg gepest en als gevolg hiervan depressief zijn en hierdoor uit het leven willen stappen? Ga je die keus dan ondersteunen of heeft iemand op die leeftijd nog te weinig kansen en levenservaring om die keuze weloverwogen te maken?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:25

Ik zie totaal niet in waarom iemand tegen zn zin in in leven moet blijven. Een wachttijd van een half jaar lijkt me wel verstandig, en bij onder de 25 jaar een wachttijd van een jaar.

Zijn er niet-religieuze mensen die dit anders zien?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 20:32

juval schreef:
Zelfbeschikking is oké, maar ik vind wel dat kinderen onder de 18 beschermd dienen te worden.
Soms zijn ideologieën van ouders niet in het belang van het kind. Zoals bijvoorbeeld wel of niet vaccineren, of bepaalde diëten die schadelijk zou kunnen zijn voor kinderen in de groei.

Dit vind ik wel een interessante insteek, juist omdat kinderen (afhankelijk van de leeftijd) maar beperkt kunnen profiteren van het recht op zelfbeschikking. Over het algemeen hebben de meeste ouders gelukkig het beste voor met hun kinderen. Ook als een ouder bewust kiest voor niet vaccineren of voor een bepaald dieet.

Belangrijk is het in mijn optiek dan wel dat de beslissing weloverwogen wordt gemaakt. Maar dat laatste is waarschijnlijk niet altijd even goed te beoordelen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 20:45

troi schreef:
Tja, je vrijheid eindigd waar die van de volgende begint. We leven in een volgepropt landje en naar mijn mening mag je verwachten dat men rekening met elkaar houdt. Dus in covid-tijd ongevaccineerden weren van plekken waar anderen komen vind ik logisch. Net als nu nog ongevaccineerde kinderen weren van de crèche waar jonge babies komen bijv.

Waar ik wel moeite mee heb is zelfbeschikking inperken op religieuze gronden. Zoals men doet mbt abortus en euthanasie. Prima dat een religieus persoon geen abortus wenst maar mijn baarmoeder is van mij en god, welke dan ook, heeft in mijn overwegingen geen rol.

Hoewel de groep religieuze mensen die tegen abortus en euthanasie is waarschijnlijk groter is dan de groep die niet religieus is, heeft dit niet onlosmakelijk met elkaar te maken. Iemand die tegen abortus of euthanasie is, hoeft natuurlijk helemaal niet religieus te zijn. En iemand die wel religieus is hoeft per definitie niet volledig tegen abortus of euthanasie te zijn. Ook dan kunnen mensen hierover van mening verschillen.

Op dit moment worden abortus en euthanasie voornamelijk ingeperkt door de overheid en de morele afweging van de meerderheid van de stemmers in de kamer. En naar mijn idee is die meerderheid niet religieus? :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:53

Ladyson schreef:
Ik zie totaal niet in waarom iemand tegen zn zin in in leven moet blijven. Een wachttijd van een half jaar lijkt me wel verstandig, en bij onder de 25 jaar een wachttijd van een jaar.

Een half jaar kan al te lang zijn. Als je door een hel gaat, dan kan een ander wel zeggen even 4 maanden of 6 maanden uitzitten, maar soms is het dan fijner om er gewoon niet meer te zijn. Die ellende van die periode blijft je je leven lang achtervolgen en soms is dat het niet waard om dan door te gaan.

Als ik in een rolstoel kom, en ik weet dan direct dat ik niet verder wil, dan is het gewoon einde verhaal. Je wilt dan niet nog een half jaar ondraaglijk lijden.

Ik zeg altijd ik word gezond oud, of ik word niet oud.

En weet je, als je er niet meer bent, dan kun je elk moment elk leuk ding doen wat je maar wenst. Je hebt geen lichaam meer, en de ziel kan overal komen. En zeer snel. Dus het kan echt een verlossing zijn om dan echt op te kunnen stappen van het aardse bestaan. Dus ik zie euthanasie zeker als een oplossing om tot rust te komen. Een ander kan echt niet bepalen wat voor jou de rust is. Dus dat moet men ook niet willen doen en dat zie je nu soms helaas echt wel gebeuren. Je wilt het je ziel toch ook niet aandoen om maanden of jaren ongelukkig verbonden te moeten zijn aan een lichaam?

Ondraaglijk lijden kan voor de 1 al een arm of been moeten missen zijn. Voor de ander is volledig verlamd een gelukkig leven. Maar laat de persoon wel zelf beslissen. Een ander kan nooit over mij beslissen wat ondraaglijk lijden is. Als ik dat een moedervlek of wrat vind, dan is dat ook echt ondraaglijk lijden. Voor mij, niet voor die ander. Zo moet je het wel blijven zien.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:07

93% in Nederland is voor het mogelijk maken van euthanasie. De wet maakt geen onderscheid tussen psychisch en fysiek lijden. Er is echter wel een grotere groep mensen (16%) die moeite heeft met euthanasie bij psychisch lijden.

Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/grote-meerderheid-voorstander-van-recht-op-euthanasie-maar-bij-psychisch-lijden-vinden-mensen-het-moeilijker-142799

Daarnaast is het goed om te beseffen dat er jaarlijks ruim 1500 mensen suicide plegen, en 100.000 pogingen worden gedaan. In zeker 60% vd gevallen is er sprake van een psychische stoornis. Ik vind dat suicide niet buiten beschouwing gelaten kan worden bij een gesprek over euthanasie, en zelfbeschikkingsrecht.

Hoe het voor abortus zit, heb ik niet opgezocht.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:07

Ladyson schreef:

In principe ben ik het ermee eens dat mensen niet onnodig hoeven te lijden en dat ook psychisch lijden als ondraaglijk en uitzichtloos kan zijn. Ik geloof ook dat mensen onder de 25 aan die voorwaarden kunnen voldoen en in dat geval euthanasie moeten kunnen krijgen. Maar wat ik een lastige kwestie vind is dat het brein iop die leeftijd nog niet uitontwikkeld is. Ik orienteer me bij veel maatschappelijke en filosofische kwesties aan de wetenschap en vraag me af: hoe groot is de kans dat een 16 jarige die zwaar depressief is, daar weer uit kan groeien? En als die kans reeel is, maar dat mogelijk tientallen jaren duurt, wie bepaalt of het dat waard is? En waar baseer je een wachttijd precies op?

Net als het voorbeeld dat iemand zojuist gaf over pesten. Een 14-jarige die depressief en levensmoe is omdat die zijn/haar hele leven gepest is, zou dat misschien niet zijn geweest als die niet gepest was geweest, maar dat maakt het lijden niet minder. Kan diegene daar nog uit groeien? Of is de ontwikkeling van het brein misschien anders verlopen door het jarenlange depressief zijn op zo'n jonge leeftijd? Lastige kwestie.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:12

Ladyson schreef:
93% in Nederland is voor het mogelijk maken van euthanasie. De wet maakt geen onderscheid tussen psychisch en fysiek lijden. Er is echter wel een grotere groep mensen (16%) die moeite heeft met euthanasie bij psychisch lijden.

Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/grote-meerderheid-voorstander-van-recht-op-euthanasie-maar-bij-psychisch-lijden-vinden-mensen-het-moeilijker-142799

Daarnaast is het goed om te beseffen dat er jaarlijks ruim 1500 mensen suicide plegen, en 100.000 pogingen worden gedaan. In zeker 60% vd gevallen is er sprake van een psychische stoornis. Ik vind dat suicide niet buiten beschouwing gelaten kan worden bij een gesprek over euthanasie, en zelfbeschikkingsrecht.

Hoe het voor abortus zit, heb ik niet opgezocht.

Heftige cijfers.
Een gedeelte van die zelfmoorden was misschien te voorkomen geweest door betere zorg? Minder lange wachttijden voor psychologen etc. En de mensen wiens doodswens daardoor niet had kunnen worden voorkomen had ik een vredige pijnloze dood omringd door geliefden gegund.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 21:13

germie schreef:
Ladyson schreef:

Een half jaar kan al te lang zijn. Als je door een hel gaat, dan kan een ander wel zeggen even 4 maanden of 6 maanden uitzitten, maar soms is het dan fijner om er gewoon niet meer te zijn. Die ellende van die periode blijft je je leven lang achtervolgen en soms is dat het niet waard om dan door te gaan.

Als ik in een rolstoel kom, en ik weet dan direct dat ik niet verder wil, dan is het gewoon einde verhaal. Je wilt dan niet nog een half jaar ondraaglijk lijden.

Ik zeg altijd ik word gezond oud, of ik word niet oud.

En weet je, als je er niet meer bent, dan kun je elk moment elk leuk ding doen wat je maar wenst. Je hebt geen lichaam meer, en de ziel kan overal komen. En zeer snel. Dus het kan echt een verlossing zijn om dan echt op te kunnen stappen van het aardse bestaan. Dus ik zie euthanasie zeker als een oplossing om tot rust te komen. Een ander kan echt niet bepalen wat voor jou de rust is. Dus dat moet men ook niet willen doen en dat zie je nu soms helaas echt wel gebeuren. Je wilt het je ziel toch ook niet aandoen om maanden of jaren ongelukkig verbonden te moeten zijn aan een lichaam?

Ondraaglijk lijden kan voor de 1 al een arm of been moeten missen zijn. Voor de ander is volledig verlamd een gelukkig leven. Maar laat de persoon wel zelf beslissen. Een ander kan nooit over mij beslissen wat ondraaglijk lijden is. Als ik dat een moedervlek of wrat vind, dan is dat ook echt ondraaglijk lijden. Voor mij, niet voor die ander. Zo moet je het wel blijven zien.

Persoonlijk zou ik die moedervlek of wrat liever gewoon laten verwijderen, in plaats van te kiezen voor euthanasie, maar ik begrijp je gedachtengang dat de defenitie van 'lijden' voor iedereen anders is. :D

Zie jij jezelf wel als spiritueel, omdat je zonder religie wel in een ziel gelooft? Wel een mooie gedachtengang trouwens dat je ziel nog verder leeft. Maar wat als iemand niet gelooft dat er nog 'iets' is na de dood? Dan is een afscheid van het leven echt defenitief en misschien ook minder makkelijk te rationaliseren?

Het lijkt mij ook lastig om een verplichte bepaalde wachttijd aan euthanasie te koppelen. Dat kun je naar mijn idee alleen per geval bekijken. Maar alleen al het idee van een wachttijd zegt eigenlijk wel iets over hoe afhankelijk wij als maatschappij zijn van allerlei regeltjes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:20

Feit blijft wel dat er op dit moment nog een arts nodig is voor euthanasie en dat die ook achter een keuze moet staan.
De kans dat een arts ok is met "ondraaglijk lijden" bij een wrat of moedervlek is vrij klein.

Ik sta wel achter de eisen dat er sprake moet zijn van ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Dat vaststellen bij psychisch lijden kost tijd.
In mijn depressie wist ik zeker dat ik dood wilde. Mijn depressie was relatief simpel op te lossen en binnen 6 maanden zag ik weer enkele sprankjes licht aan het einde.
Nu, 4 jaar later ben ik dankbaar dat ik er nog ben en mag genieten van mijn leven. Dat had ik toen nooit kunnen denken.

Depressies maken dat je dood wil. Dat maakt het zo ingewikkeld want een depressie is een ziekte, die in veel gevallen te behandelen is. M.i. zou euthanasie niet toegestaan mogen zijn voordat er een fatsoenlijke poging gedaan wordt tot behandelen. Hoe lang "fatsoenlijk" is is als leek lastig te beoordelen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:25

Ik heb daar jaren geleden wel eens een docu over gezien op de NPO, misschien kan ik hem nog wel vinden. Ging over een persoon die al jaren depressief en levensmoe was en door alle behandelmogelijkheden heen ging om als uitbehandeld te gelden (als ik het me goed herinner). Was best een lijst. De 'last resort' was een lithium-behandeling, die was ze volgens mij aan het einde doorlopen en ik dacht dat ze ook euthanasie had gekregen. Heel interessant, zal eens zoeken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:30

Ja dat vind ik het andere uiterste, dat je letterlijk álles geprobeerd zou moeten hebben.
Maar niks is ook niet oké.

Wellicht zou ik er nog anders over denken als euthanasie zonder arts mogelijk was. Maar ook daar... overlijden en suïcide (want dat is het dan) heeft zoveel impact op omgeving. Ik denk dat we dat niet te laagdrempelig moeten promoten.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:18

Zelfbeschikking is heilig maar een goede keuze maak je vooral door goed geïnformeerd te zijn. Ik begrijp daarin wel dat de overheid over bepaalde belangrijke onderwerpen informatie verspreid. Je kan dat "sturen" noemen maar uiteindelijk heb je het zelf altijd nog voor het zeggen. In de huidige tijden van misinformatie en nepnieuws is het helemaal belangrijk dat je zelf altijd kritisch blijft nadenken en informatie uit meerdere bronnen haalt. Een "Bindend Burger Referendum" vind ik bijvoorbeeld echt een hardstikke dom idee omdat ik geloof dat zeker 80% van de Nederlanders over te weinig kennis beschikt om een weloverwogen keuze te maken over belangrijke onderwerpen die gevolgen hebben voor het hele land.

Euthanasie blijft lastig want de uitkomst is altijd definitief en "ondraaglijk lijden" is voor iedereen anders. Ik zou erachter staan als dit op termijn makkelijker zou worden voor zowel lichaamlijk als psychisch lijden. Maar ik begrijp ook dat het een zeer moeilijk onderwerp is die bij elke beslissing verliezers kent (nabestaanden of de geweigerde patiënt).

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:52

Flux schreef:
Euthanasie blijft lastig want de uitkomst is altijd definitief en "ondraaglijk lijden" is voor iedereen anders. Ik zou erachter staan als dit op termijn makkelijker zou worden voor zowel lichaamlijk als psychisch lijden. Maar ik begrijp ook dat het een zeer moeilijk onderwerp is die bij elke beslissing verliezers kent (nabestaanden of de geweigerde patiënt).

Ik ben zeker voor euthanasie maar wil juist geen verruiming van de wet. Want dan ga je je op een geleidende schaal begeven. En ik denk dat je dat als maatschappij niet moet willen. Door steeds de grens op te schuiven krijgen mensen die hier kwaad mee willen ook meer ruimte. Meer ruimte tot misbruik. En dan roept iedereen dat het zo’n vaart niet zal lopen maar ik denk dat de geschiedenis al vaak heeft laten zien dat waar mensen ruimte krijgen, mensen die ruimte nemen met alle gevolgen van dien. Ik heb van heel dichtbij een zo’n traject meegemaakt en er is en kans dat ik zo’n traject in “wil”. Juist omdat ik beide kanten ken, het meegemaakt hebben en zelf een slapende wens hebben om, maakt juist dat ik die verruiming niet wil.

Zelfbeschikking is een groot recht en goed. En ik denk dat we in Nederland dat goed voor elkaar hebben. Maar ik denk wel dat daar best grenzen aan mogen zitten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 23:14

Flux schreef:
Zelfbeschikking is heilig maar een goede keuze maak je vooral door goed geïnformeerd te zijn. Ik begrijp daarin wel dat de overheid over bepaalde belangrijke onderwerpen informatie verspreid. Je kan dat "sturen" noemen maar uiteindelijk heb je het zelf altijd nog voor het zeggen. In de huidige tijden van misinformatie en nepnieuws is het helemaal belangrijk dat je zelf altijd kritisch blijft nadenken en informatie uit meerdere bronnen haalt. Een "Bindend Burger Referendum" vind ik bijvoorbeeld echt een hardstikke dom idee omdat ik geloof dat zeker 80% van de Nederlanders over te weinig kennis beschikt om een weloverwogen keuze te maken over belangrijke onderwerpen die gevolgen hebben voor het hele land.

Persoonlijk vind ik dat de termen 'misinformatie' en 'nepnieuws' tegenwoordig ook wel snel worden gebruikt, zeker als mensen er zelf een andere visie of mening op na houden. Ook informatie die niet helemaal klopt is vaak wel gebaseerd op feiten die wel kloppen. Soms is het ook een kwestie van perspectief of dingen vanuit een andere context zien.

Veel artikelen zijn 'gekleurd' in hun berichtgeving en het is dus inderdaad aan de lezer om niet alleen na te denken over wat er wordt verteld, maar ook wat er juist niet wordt verteld. Dus wees je bewust van wat je niet weet, voordat je een conclusie trekt. Het lastige hieraan blijft natuurlijk dat je vaak ook niet precies weet, wat je niet weet, omdat je het niet weet. :+

Niet alle verkeerde informatie is desinformatie, over een orwelliaanse situatie en het waarheidsministerie:
https://www.filosofie.nl/jeroen-de-ridder-niet-alle-verkeerde-informatie-is-desinformatie/#:~:text=George%20Orwell%3A%20Big%20Brother%20zit,zelf%20kunnen%20verzamelen%20of%20controleren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 23:28

secricible schreef:
Feit blijft wel dat er op dit moment nog een arts nodig is voor euthanasie en dat die ook achter een keuze moet staan.
De kans dat een arts ok is met "ondraaglijk lijden" bij een wrat of moedervlek is vrij klein.

Ik sta wel achter de eisen dat er sprake moet zijn van ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Dat vaststellen bij psychisch lijden kost tijd.
In mijn depressie wist ik zeker dat ik dood wilde. Mijn depressie was relatief simpel op te lossen en binnen 6 maanden zag ik weer enkele sprankjes licht aan het einde.
Nu, 4 jaar later ben ik dankbaar dat ik er nog ben en mag genieten van mijn leven. Dat had ik toen nooit kunnen denken.

Depressies maken dat je dood wil. Dat maakt het zo ingewikkeld want een depressie is een ziekte, die in veel gevallen te behandelen is. M.i. zou euthanasie niet toegestaan mogen zijn voordat er een fatsoenlijke poging gedaan wordt tot behandelen. Hoe lang "fatsoenlijk" is is als leek lastig te beoordelen.

Best heftig om jou verhaal zo te horen en fijn dat het nu zo goed met je gaat. Ik denk ook dat jouw verhaal heel duidelijk uitlegt waarom veel artsen meer moeite hebben om de defenitie van 'uitzichtloos lijden' op iemand met psychische klachten toe te passen. Iemand wordt over het algemeen arts omdat ze levens willen redden, en dan wil je geen euthanasie toepassen zolang er nog de mogelijkheid bestaat dat iemand kan genezen. Ik vermoed dat het in geval van psychisch lijden nooit een eenvoudige beslissing zal zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:13

Heel lastig, iemand kan lang depressief zijn maar kan ook weer gelukkig worden, waar leg je dan inderdaad de grens. Elke maand een handtekening zetten dat je het wil tegelijk met een gesprek met een psycholoog voor twee jaar?

@germie wat ik regelmatig hoor/zie is dat grenzen wel verschuiven. Bijvoorbeeld mensen die ongeneeslijk ziek zijn en aangeven in dit stadium is het voor mij genoeg, maar dat die grens dan toch verschuift. In documentaires zie ik ook weleens dat iemand dan gehandicapt is geraakt en het ook tijdelijk niet zagen zitten maar dan toch weer ergens plezier/geluk uit weten te halen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:33

Autonomie gaat samen met een bepaalde verantwoordelijkheid. Jouw zelfbeschikkingsrecht mag geen anderen schaden. En daarom mogen er wel grenzen aan gesteld worden. Bv in het geval van niet vaccineren kan je niet alleen de gezondheid van jezelf maar ook die van velen anderen in gevaar brengen.

Wat betreft euthanasie ben ik erg blij dat dit kan maar het verhaal van lichamelijk en psychisch leiden vaststellen is wel lastig. Mijn oma is via euthanasie overleden, dit was geen enkel probleem. Heel rustig samen met haar dierbaren om haar heen. Mijn beste vriendin heeft suïcide gepleegd omdat ze was afgewezen voor euthanasie, moederziel alleen. Was ze uitbehandeld? Nee dat denk ik niet maar de GGZ liet haar continue keihard in de steek. Dus imo moet verruiming van het euthanasie beleid samen gaan met onze geestelijke gezondheidszorg beter op orde krijgen. Kortere wachttijden, meer aandacht voor preventie, meer focus op de patiënt ipv het labeltje, niet eindeloos uitsluiten op zogenaamde contra indicaties omdat verzekeringen dan niet willen uitkeren. Sowieso mag het hele verdienmodel van ziek zijn af en verschuiven naar preventie maar dat is weer een andere discussie.

Punt is dat imo autonomie niet een losstaand iets is en dat er daarom grenzen aan zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:38

Citaat:
Ja dat vind ik het andere uiterste, dat je letterlijk álles geprobeerd zou moeten hebben.
Maar niks is ook niet oké.

:j

Juist in een maatschappij waar door tiktok enz vooral ook een gelukkige en gemaakt beeld is, daar waar jongere nog niet veel meer hebben gezien dan hun klas.
Dus de echte wereld nog moeten ervaren.

En ja waar ik begrijp dat het leven echt k.t kan zijn.
Want toen ik een jaar of 14 was hoefde het van mij ook niet meer. Met mijn huiselijke situatie toen.

Vind ik dat iemand 21 moet zijn (volwassen hersens) en ook zeker wel iets aan therapie gedaan moet hebben.

Is dan het leven nog niet dragelijk vind ik het recht om het leven te mogen beëindigen boven dat van leven staan.

Niemand heeft gevraagd geboren te worden.