Het PAIS protest, 30-11-2025 Malieveld en Online

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Het PAIS protest, 30-11-2025 Malieveld en Online

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:41

Vanmiddag van 14.00 tot ongeveer 17.00 is het PAIS protest.

PAIS (Post Acute Infectieuze Syndromen). Zoals: Long Covid, Q-koorts, Lyme, Post Sepsis en ME/CVS

Ik weet dat er relatief veel bokkers te maken hebben aandoeningen in deze groep. Logisch, mensen die veel tijd zittend of liggend doorbrengen zullen -indien fit genoeg- proberen om online wat 'vermaak' te vinden.
Maar evenzogoed velen hebben er nog nooit van gehoord.

Daarom even de tekst van de organizerende website hier;

Citaat:
het pais protest
In Nederland verdwijnen honderdduizenden mensen. Niet opeens, in één klap, maar langzaam: dag voor dag, stilletjes uit de samenleving. Jonge mensen, midden in het leven, en een hele toekomst voor zich. Nog erger: kinderen. Ze liggen thuis, soms alleen nog maar in bed, eenzaam, in het donker.

Welkom: dit is de wereld van PAIS (Post Acute Infectieuze Syndromen). Het is te verkrijgen door pure pech, bijvoorbeeld door Long Covid, Q-koorts, Lyme, Post Sepsis en ME. Het kan ons allemaal overkomen, u ook, en dat gebeurt dus ook elke dag. Het aantal patiënten groeit stilletjes, stevig door. De samenleving kijkt - net zo stilletjes - de andere kant op.
Dit moet nu veranderen. Daarom komen we nu in actie!

Met #NietHersteld strijden we voor langetermijnbeleid én inclusie voor alle PAIS. Dat betekent:

1. Erkenning voor PAIS-patiënten

2. Structurele investering in onderzoek naar de verschillende PAIS

3. Betere zorg voor PAIS

4. Langdurig passend beleid

Op 30 november 2025 organiseren we een demonstratie op het Malieveld in Den Haag, om samen een vuist te maken voor deze groep. Ook zal daar een indrukwekkende installatie van een groot aantal rolstoelen staan. Deze visualiseert alle mensen die er niet fysiek bij kunnen zijn omdat ze te ziek zijn.

Tegelijk is er een online protest, zodat écht iedereen mee kan doen. Want ook als we ons online organiseren, maken we impact.

Dit protest is onze vuist tegen het verdwijnen ✊

Afbeelding

Dit topic is wat mij betreft tweeledig bedoeld.

Als plek om deze actie te bespreken,
Ze is uniek in die zin dat er een oplossing gezocht en gevonden is voor mensen die níet in staat zijn fysiek aanwezig te zijn, en toch mee willen protesteren.

Namelijk de online versie, waar mensen gevraagd wordt tussen 14.00 en 17.00 massaal op hun eigen socials aandacht te vragen hiervoor.

En tegelijkertijd ook uiteraard om deze groep aandoeningen weer eens voor het voetlicht te brengen.

In het forumonderdeel nieuws en maatschappij uiteraard, het is zowel hyperactueel als een maatschappelijk onderwerp.

Zelf heb ik helaas met twee van de aandoeningen uit deze groep ziekten te maken. 1 al sinds 2003, de ander recenter.

Dus;
1 Wat vinden 'we' van deze relatief nieuwe vorm van protesteren?

2 kende je iets over PAIS, ken je iets van 1 of meedere van de aandoeningen binnen deze verzamelgroep?

3 Ken je mensen met 1 of meer van de aandoeningen binnen deze groep, en zo ja hoe 'zichtbaar' zijn die mensen in de maatschappij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Mooi dat protest, al vrees ik wel dat er niks mee gedaan gaat worden door alle geplande bezuinigingen in de zorg.

Ik ken iemand met long covid, die slaapt inmiddels bijna 20u per dag.

Het lijkt me heel naar om een van deze aandoeningen te hebben en regulier niet geholpen te kunnen worden.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Het PAIS protest, 30-11-2025 Malieveld en Online

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:09

Helaas heb ik ook langdurige klachten overgehouden aan mijn 1e covid besmetting.

In oktober 2022 testte ik positief, werkend in de acute zorg maar prive besmet.
Heel ziek geweest, 10 dagen 40 graden koorts (op en af dus de hele dag bezig met kleren en dekens op/aan en af/uit.
Geen geur, benauwd, pijn op de borst, hoofdpijn, diarree, keelpijn. Volledig gevaccineerd trouwens.
Dat was die omikron, waarvan iedereen zei dat het wel meeviel (incl mijn werkgever btw).
Na een dag of 10 zakte eindelijk de koorts en werd ik al snel weer ontboden op het werk. Want collegas hadden al 10 dagen voor mij ingevallen dus ik moest nu weer komen.
In wist niet wat ik meemaakte. Ik, die zo goed ging op chaos en drukte, was volledig overprikkeld. Voorheen had ik 10+ post-its met to-do'tjes op mijn bureau en nu sloeg ik bij de tweede vraag al op tilt.
Mijn hoofd was een grote mistwolk (brainfog) en na een ochtendje werken viel ik gewoon om.
Op mijn vrije dag én in mijn vrije uren kon ik alleen maar slapen en liggen, alleen van plat liggen leek ik iets op te knappen.

Na 5 maanden (april '23) ben ik ingestort, zo benauwd. Door de huisarts meteen naar het ziekenhuis gestuurd en ziekgemeld op mijn werk.
Na 24u antibiotica kon ik weer plat liggen.
De trap op ging niet, koken eigenlijk ook niet. Eigenlijk bestond mijn dag uit slapen, 3 stappen de tuin in om even bij mn kipjes te kijken en wandelen naar het toilet.
Na 3 kuren en blijvend afwijkende longfotos was ik aan de beurt bij de longarts, inmiddels was de foto goed, tig onderzoeken gehad en ook alles goed.
En als allerlei enge aandoeningen uitgesloten zijn dan is het wsl longcovid..

Ik had een superfijne bedrijfsarts die er toevallig meer van wist en met haar én met de toppers van C-support ben ik gaan proberen te gaan revalideren. 1x fysio, want de bedoelde 3x per week was veeeeel te veel, schema's met dagplanningen en vooral veel rust nemen, alles met als doel om thuis weer te kunnen functioneren, weer boven bij mijn partner kunnen slapen (want de trap was een obstakel wat max 1x per dag lukte), onze zoon weer naar bed kunnen brengen en kunnen koken. Dat wat voor een ieder vaak heel normaal is.
Na bijna een jaar lukte dat én was ik ook weer een paar uurtjes aan het werk.

Wat voor mij belangrijk is: niet over de grens gaan, daarna gaat het namelijk mis (uitgetest).

Ik heb een nieuwe baan met voor mij betere werktijden ('s morgens moet ik echt op gang komen, de avonden gaan beter).
Ik kan mn huishouden (in etappes) doen, wel maak ik elke week een planning.
Ik ben gruwelijk dankbaar dat ik er zo doorheen kom en dat ik vooral een dijk van een arbo arts had en fantastische begeleiding, ik weet ook dat veel mensen dit geluk niet hebben.
Ondanks dat ik veel moet missen in het leven ben ik dankbaar dat ik er ben en ik geniet van elke dag.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

Fijn dat er aandacht voor komt nu er long COVID. Voor al die mensen die al veel langer ziek zijn, ME/CVS hopelijk eindelijk meer erkenning, en ook hulp.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:34

https://www.hetpaisprotest.nl/?fbclid=I ... 29zaTKeRdA

https://www.facebook.com/profile.php?id=100090514272181

hier de link, zag hem niet staan.

Ik kan bij zoiets ook niet bij zijn. Al zou ik dar wel graag willen.
Ben veel op bokt omdat dat weinig energie kost en ik gelukkig niet zoals sommige andere hele dagen plat in bed moet liggen.
Dus tel wel mijn zegeningen wat dat betreft.

En ja ken meerdere mensen met pais.
De meeste vanuit pfeiffer en wat dan daarna ME/CVS word genoemd.
Maar ook iemand met long covid. Die voor mijn gevoel wel meer begrip krijgt dan de ME groep.
Gelukkig gaat dat begrip eens werken voor ale mensen die ziek zijn geweest en nooit meer zijn opgeknapt en nooit meer het leven terug hebben gekregen zoals het daarvoor was.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:04

Ik hoop dat het druk gaat zijn. Straks even de livestream kijken. Goed dat je het hier noemt!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:04

Hannanas schreef:
Ik hoop dat het druk gaat zijn. Straks even de livestream kijken. Goed dat je het hier noemt!

Ik hoop ook dat het druk is, en nog meer dat het vooral indruk maakt op de juiste plekken.

Op bokt mocht het van mij niet ontbreken, juist hier vind je immers best veel mensen die er zelf mee te maken hebben

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:00

DuoPenotti schreef:
Maar ook iemand met long covid. Die voor mijn gevoel wel meer begrip krijgt dan de ME groep.

Ik vind dat echt heel naar voor jou en de anderen met me/cvs. Het is niet best dat er een pandemie en zoveel chronisch zieken nodig zijn om ervoor te zorgen dat deze mensen nu meer aandacht en begrip krijgen.
Ik denk persoonlijk niet dat het opzettelijk onbegrip is, maar vooral onwetendheid. Ik wist zelf ook weinig van pais/me/cvs voor corona. Dus ik vind dit een goede actie. Alhoewel ik niet denk dat het iets zal veranderen qua beleid.

Ik vind het ook erg jammer dat de medische wetenschap zo enorm stug is. Er is al bekend wat pais/me/cvs/post covid is en nee er is geen quick fix, maar er is zeker een manier om de levenskwaliteit (zeer) te verhogen. Maar het enige wat doktoren zeggen, is: we weten niet precies wat er mis is, dus we kunnen niets doen. Leer maar leven met 24/7 pijn, een vrijwel permanente lege batterij en het verdriet van alles wat je daardoor verloren bent. Ga pacen en lepels tellen en succes.

Als je mazzel met je arts hebt, kun je medicatie proberen die mogelijk verlichting brengt, maar die je dan wel zelf moet betalen van je minimale inkomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:50

Lief van je dat je dit zo zegt.
Dat doet gewoon al goed :j

Persoonlijk heb ik ook geen moeite met de "gewone" mensen die het niet weten.
Want voor vele is het ook onzichtbaar.
Want je ziet de mensen enkel als het goed gaat, vaak gepaard met dat dikke masker om het vol te houden.
Maar goed dan zie je het (bijna) niet.

En de dagen vooraf om proberen energie te houden de dagen daarna om bij te komen zijn al die mensen ook onzichtbaar.

Met dan nog alle mensen die altijd onzichtbaar zijn.

Hoe kan de gewone mens het ook weten?

Wel vind ik het kwalijk van onze artsen die het weg wuiven.
Mensen als aansteller neer zetten.
Zeker die van het uwv en simpelweg daarmee levens verwoesten.

Mensen die daardoor in de bijstand zitten en lelijk aangezien worden. Of helemaal geen uitkering krijgen omdat er een werkende partner is.

Dat er doorgedrukt is met therapieen want de mensen zijn lui.
Maar juist die therapie mensen nog verder de afgrond in brachten.
En dat dan niet erkennen.
Nee voluit blijven zeggen cognitieve gedragstherapie werkt...

Nu er ook artsen zijn die zijn uitgevallen met post covid lijkt het eindelijk ook bij artsen door te dringen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 52 min geleden

DuoPenotti schreef:
https://www.hetpaisprotest.nl/?fbclid=I ... 29zaTKeRdA

https://www.facebook.com/profile.php?id=100090514272181

hier de link, zag hem niet staan.

Ik kan bij zoiets ook niet bij zijn. Al zou ik dar wel graag willen.
Ben veel op bokt omdat dat weinig energie kost en ik gelukkig niet zoals sommige andere hele dagen plat in bed moet liggen.
Dus tel wel mijn zegeningen wat dat betreft.

Gelukkig gaat dat begrip eens werken voor ale mensen die ziek zijn geweest en nooit meer zijn opgeknapt en nooit meer het leven terug hebben gekregen zoals het daarvoor was.

Voor mij is het inderdaad ME/CVS sinds 2003, én Long Covid daaroverheen sinds covid.
(Beide afgelopen jaar opnieuw beoordeeld en opnieuw op papier gezet door internist)

Aan de ene kant ben ik super blij dat er nu door Covid heel voorzichtig meer aandacht komt voor deze groep aandoeningen.

Aan de andere kant vind ik het verschrikkelijk, want die extra aandacht is er alleen omdát er nu zoveel mensen tegen deze ziektes aanlopen.
En ik gun het gewoon niemand, ik gun iedereen voldoende energie om een volwaardig en zelf gekozen leven te kunnen leiden.

Ik ben blij met de protesten van vandaag.
En vind de uitwerking ervan voor mensen die er niet fysiek kunnen zijn fantastisch gevonden.

Net als de 100 lege rolstoelen op het Malieveld.

Geen harde schreeuw, geen protesten met rellen.
Alleen 'eerlijk' aandacht vragen voor iets dat veel te vaak en veel te lang onzichtbaar is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 37 min geleden

Zelf was ik er niet.
Maar deze foto kreeg ik net van iemand die er wèl was.

Mooi symbolisch voor de velen die er niet fysiek bij konden zijn

Afbeelding