Noodpakket challenge

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Noodpakket challenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 22:08

Omdat het soms goed/leuk kan zijn om een serieus onderwerp wat luchtiger te maken, hadden mijn man en ik het erover om in de kerstvakantie eens een 'noodsituatie' na te bootsen. En schijnbaar gaan veel mensen goed op het woord 'Challenge' dus bij deze :+

Heb je zin om mee te doen?

Maak dan je eigen regels. Er is geen goed of fout, het gaat erom dat je gaat nadenken of je met wat je nu hebt of echt al van plan bent aan te schaffen, die 3 (2/1) dagen door zou komen. En aan het eind of zelfs tussendoor al eens kunnen bekijken wat je nog mist. Laten we het vooral een beetje luchtig en leuk houden :)

Om wat ideeën te geven, maar zoals ik zei, maak vooral je eigen regels:

Geen internet
Geen elektra of beperkt (groepen aan/uit zetten)
Geen (warm) water
Geen centrale verwarming
Wel/niet telefonisch bereikbaar (geef dan wel even aan bepaalde mensen door dat je niet of beperkt bereikbaar bent)
Wel/geen boodschappen doen
Wel/geen gebruik van de vriezer (kijk bijv even hoe lang je vriezer het eten goed zou moeten houden), ik zou hem niet uitzetten voor deze paar dagen :Y)

Hier nog de link van de overheid wat zij denken dat je in een noodpakket zou moeten hebben.
Wat zit er in een noodpakketten

Wat zou jouw plan zijn? Deel het hier :)

Wij gaan het zondag 28 t/m dinsdag 30 december doen. Ook hier, kies vooral wat voor jou past ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:20

Ik kijk wel als het zo ver is, mij te koud nu om alsof te doen :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:51

creatief, leuk!

met kamperen hebben we zoiets al wel gedaan, oa een week in een natuurpark in Zimbabwe, geen internet, geen mensen. Off grid past me wel :-) Meest boeiende was de 'stone message' dat queen Elizabeth was overleden, door anderen bij ons kamp achter gelaten. Denk niet dat ik mijn man meekrijg erin, maar ik ga graag meelezen.

germie

Re: Noodpakket challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:17

Zonder CV weet ik hoe het is. Ik kan het aardig warm houden voor mezelf tot een graad of 14.5-15. Bij 13 wordt het wel erg frisjes zonder elektrische deken ofzo. Ik heb een winter het niet 1 keer warmer gehad dan 15 graden wegens de gasprijzen. Nu mag het bij mij wel 16 worden en als ik bezoek krijg maak ik het een aangename 17 graden in huis.

Je krijgt wel meer vocht als je je huis maar tussen de 13 en 15 graden houdt. Dat betekent dus meer ramen open boven (dan trekt het beneden ook weg). Als je het 15 graden houdt als minimumtemperatuur krijg je geen last van vocht.

Voor 1 dag de verwarming niet aan is niet echt een uitdaging, dat doe ik in de weekenden wel eens. Ben dan overdag weg, dus dan zet ik hem niet aan, en als ik dan 's avonds thuis kom en nog maar een uurtje hoef totdat ik op bed ga, dan gaat die ook niet meer omhoog.

Ik moet nu nog gaan testen of mijn CV werkelijk beter functioneert dan voorheen, want het bleek in het voorjaar (dus geen cv meer aangehad) dat het probleem dat mijn cv het niet warmer kan krijgen dan 17 graden in huis waarschijnlijk kwam omdat de installateur 15 jaar terug de aanvoer en retour heeft omgedraaid. Dat heb ik dus in mei laten veranderen. Maar nu moet dus blijken of ik minder gas ga verbruiken dan andere jaren. Maar het lijkt er helaas niet op, hoewel ik nog geen echte vergelijk kan maken.
Ik heb in november al een dag gehad met 7 kuub verbruik bij maximaal 17 graden en dat ook pas vanaf 5 uur 's middags tot half 11 's avonds. Dat was afgelopen zaterdag.
Over de gehele maand november heb ik nu al meer verbruikt dan de 2 jaren er voor, maar ik moet dus zeggen dat ik vorig jaar in november 13 dagen weg was en tja, dan staat de CV op 13 graden.

Ik heb overigens een woning waar geïsoleerd is wat er geïsoleerd kan worden, en nog verbruik ik niet minder dan voorheen.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:39

Leuk om te volgen, ik ben benieuwd!

Wij wonen al een jaar in een klusboerderij zonder verwarming, comfort en redelijk op afstand van voorzieningen :P dus een experiment is aan mij niet besteed, we kunnen hierdoor al minstens 3 dagen overleven als het moet. Wat we al hebben is:

- voorraad water: flessen, jerrycans en regenton (ook ivm bevriezen vd leidingen en paarden die wel water moeten)
- voorraadje brandstof (diesel en benzine)
- doe standaard weekboodschappen + heb voor een week aan houdbare producten. Ik hou hier ook standaard rekening mee voor de beesten
- veel goede (thermo) kleding en dekens, dat is toch het halve werk om jezelf warm te houden
- koken kan buiten op hout
- zaklampen op batterij ivm weinig verlichting buiten
- ehbo dingen altijd ruim op voorraad, want kleine wondjes in overvloed
- genoeg ruimte om in de bosjes naar de wc te gaan :P plas regelmatig al ergens op t terrein, omdat ik geen zin heb om naar binnen te lopen. De grote boodschap zal indien nodig snel volgen :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 08:55

Moon sparkle en germie, mijn idee is dus maak je eigen regels als je mee zou willen doen. Wil je de verwarming aanhouden? Doe dat dan lekker. Misschien kun je kijken hoe je het met eten, drinken en wassen/douchen doet.

Of je doet gewoon lekker niet mee, dat kan natuurlijk ook :P

Ik wil er vooral een beetje lol mee hebben en ondertussen kijken hoe we het doen.

Wij hebben bijvoorbeeld bedacht:

Koken op de houtkachel of bbq
Verwarmen met de houtkachel (doen we nu ook al)
Eten alleen uit pot en voorraad, koelkast is niet bruikbaar maar als het buiten koud is kunnen we wel eea buiten in bijv een koelbox doen zoals boter
Gevriesdroogd eten, wat vinden we wel lekker en wat niet, waar moet ik meer van maken en wat hoef ik niet te herhalen (ik heb zelf een vriesdroger).
Ik heb drinkwater op voorraad in potten, hoe veel hebben we nodig en hoe smaakt dat? We hebben ook een waterfilter dat ik nog even schoon moet maken
Er zit nog steeds water in de hottub dus daar kunnen we ons wassen :+
Sauna op houtkachel
Spelletjes doen en boeken lezen ipv stom scrollen op onze telefoons
Achterstallig onderhoud buiten en aan huis doen
Lekker op tijd naar bed met een warme kruik
De verwarming blijft net als nu op een laag pitje aan omdat ik ook een oude poes in huis heb.
De vriezers blijven in gebruik
De rest van de elektra moeten we het doen met onze power stations, hoe ver komen we daar mee.
Mijn man zal moeten afkicken van koffie :') Of op de houtkachel maken, dat kan prima maar is wel lastiger en hij is nogal van het makkelijke :j
Wc doorspoelen, waarschijnlijk met een emmer? Moeten we nog even bedenken. Of we gebruiken inderdaad buiten, al heb ik wel een bloedhekel aan koude billen _O-

Daar is dit ook voor, wat lopen we tegenaan, wat missen we nog en misschien kunnen we dan ook eindelijk eens een beetje een plan maken voor onszelf :P

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:03

Ik ga erover nadenken om mee te doen...

Een tip voor je man.
Koffie + gemak = blikjes ice coffee inslaan ;-)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:04

Ik ga jullie volgen. Ik ga zelf niet meedoen, zit dan in een heel drukke periode van mijn werk.Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, juist wanneer je het niet verwacht. Maar ik denk dat ik genoeg ben voorbereid en daarnaast ben ik niet alleen en geloof ik dat we samen sterk staan.

Ik heb wel eens iemand gevolgd die dit een week heeft geprobeerd en daarvan een blog maakte. Het viel haar een stuk zwaarder dan ze van te voren had gedacht. Zij wilde het een week volhouden maar op dag 3 of 4 is ze gestopt.

Wil iedereen die er aan meedoet veel plezier en succes wensen en plaats vooral updates in dit topic!!

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:23

Prairy schreef:
Wij hebben bijvoorbeeld bedacht:

Koken op de houtkachel of bbq
Verwarmen met de houtkachel (doen we nu ook al)
Eten alleen uit pot en voorraad, koelkast is niet bruikbaar maar als het buiten koud is kunnen we wel eea buiten in bijv een koelbox doen zoals boter
Gevriesdroogd eten, wat vinden we wel lekker en wat niet, waar moet ik meer van maken en wat hoef ik niet te herhalen (ik heb zelf een vriesdroger).
Ik heb drinkwater op voorraad in potten, hoe veel hebben we nodig en hoe smaakt dat? We hebben ook een waterfilter dat ik nog even schoon moet maken
Er zit nog steeds water in de hottub dus daar kunnen we ons wassen :+
Sauna op houtkachel
Spelletjes doen en boeken lezen ipv stom scrollen op onze telefoons
Achterstallig onderhoud buiten en aan huis doen
Lekker op tijd naar bed met een warme kruik
De verwarming blijft net als nu op een laag pitje aan omdat ik ook een oude poes in huis heb.
De vriezers blijven in gebruik
De rest van de elektra moeten we het doen met onze power stations, hoe ver komen we daar mee.
Mijn man zal moeten afkicken van koffie :') Of op de houtkachel maken, dat kan prima maar is wel lastiger en hij is nogal van het makkelijke :j
Wc doorspoelen, waarschijnlijk met een emmer? Moeten we nog even bedenken. Of we gebruiken inderdaad buiten, al heb ik wel een bloedhekel aan koude billen _O-

Daar is dit ook voor, wat lopen we tegenaan, wat missen we nog en misschien kunnen we dan ook eindelijk eens een beetje een plan maken voor onszelf :P
Jij beschrijft hier grotendeels ons leven in de winter. _O-
Ik vraag me nu af of wij in de ogen van veel anderen heel sober leven. :')

Leuke challenge! En fijn voor je energierekening.
Ik ga volgen om jullie ervaringen te lezen!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:32

Prairy schreef:
Ik vraag me nu af of wij in de ogen van veel anderen heel sober leven. :')

Nee....
In mijn ogen hebben jullie geen heel sober leven.
Het wordt voor mij pas echt sober op het moment dat de communicatie uitvalt.
Geen telefoon en internet.
Da's mijn ergste nachtmerrie.
En ik zal moeten afkicken :j

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:37

Ja, daar zou ik ook moeite mee hebben. :j
Denk wel dat we dan meer spelletjes zouden doen en meer zouden lezen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 09:39

Saga, dit is ook deels ons dagelijks leven hoor, we eten al heel veel uit de pantry. En omdat we grotendeels met de houtkachel stoken is het in de rest van het huis wel koud. We proberen nu om de kachel wat beter aan te houden om de rest ook wat warmer te kunnen houden. Ik heb nu ook wat nacht briketten gekocht om te proberen.

Ik denk dat jullie niet heel sober leven maar juist wel fijn.

Ik barst van de handige apparaten maar moet die ook weer ergens kwijt :P

Petpa, het is voor mij ook stiekem een beetje een afkick programma hoor := Die koffie blikjes ga ik niet halen, hij moet maar wat moeite doen als hij koffie wil :P We hebben zo'n camping ding dat gewoon op de kachel kan, het duurt alleen wat langer en is wat meer werk als even de Nespresso aanzetten. Hij moet ook ergens de uitdaging van krijgen :')

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:20

Wij hebben een aggregaat (meerdere zelfs :)) )

Lief houdt van opknappen en omdat we bij de wei een aggregaat hebben en waterpomp is ie een plannetjes gaan smeden. Dus mocht er nood aan de man zijn gaan bij ons gewoon de lichten aan :j

Verder zijn we gewend om te kamperen en hebben we een skottlebraai en gaskookstel. Water kunnen we oppompen bij de paarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:21

Leuk, ik volg mee :j

Wij zonderen ons sowieso al zo nu en dan even helemaal af van de beschaving :Y) Ik vind het heerlijk om een tijdje met de boot voor anker te liggen. We hebben dan wel nog stroom via de zonnepanelen, met een backup gasstel om te koken voor als de accu te ver leeg is.. een tank met water, een dieselkachel voor als het echt te koud wordt, en een klein beetje internet totdat mijn bundel op is :+
In plaats van tv kijken en internetten doen we dus vooral puzzelen en hobbyen en lezen enzo.
En dan verzinnen wat we gaan eten met de spullen die op voorraad zijn, want even naar de winkel is er niet bij.
We zijn het ook al gewend om water te drinken uit flessen.

Vorig jaar tussen kerst en nieuwjaar lagen we midden in een dichte mistbank <3
Afbeelding
Afbeelding

Thuis zou er voor mij niet enorm veel veranderen. Ik zou de houtkachel moeten aansteken in plaats van de airco, en de kachel heeft een oven waar we in kunnen koken. We hebben een grondwaterput, dus af en toe water oppompen voor de wc en de afwas, en desnoods uiteindelijk om te drinken, want de waterkwaliteit is hier prima.
En het aggregaat zou ik kunnen aansluiten op de vriezer en koelkast.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-11-25 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 10:24

Gaaf Annemiek!

Meerdere generatoren zelfs dayanara :P

Wij hebben 2 Ecoflow voor ons project in Frankrijk, daar zijn we ook volledig off grid, maar dat is steeds maar een paar dagen. En niet in de winter want dan is het in de bouwkeet vooral veel te vochtig. En met 2 graden opstaan duurt erg lang :+

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:11

Leuke uitdaging, ik volg mee :)
Ik leef al vrij sober, heb de noodvoorraad voor mijzelf en de katten ook al bij elkaar, maar heb bijvoorbeeld geen houtkachel om op te kunnen koken (appartement, 4-hoog).
Wel een opvouwbare BBQ en een zak houtskool, maar ik ga daar niet mee experimenteren op het balkon als het niet echt moet :))
Ben overigens wel benieuwd waar jullie en andere deelnemers tegenaan lopen, en wat je als meest akelig ervaart. Ik denk dat het voor mijzelf - nu - de kou zou zijn, en dat ik daardoor voornamelijk zo'n challenge (echt of niet) in bed zou doorbrengen met de katten, een paar kaarsen en een stapel boeken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:41

Bij ons hebben ze laatst nog aan de stroom gewerkt in de straat, en daardoor zaten we overdag zo'n 4 uur zonder stroom.
Ik heb er niet heel veel last van gehad. Wel heb ik er op gelet dat ik de koelkast en vriezer niet onnodig open deed, en het is even raar om geen internet te hebben, want het is voor mij echt automatisme om regelmatig even bokt enzo te openen.. maar de laptop kon ik gewoon blijven gebruiken, en het was overdag, dus licht had ik niet nodig.
Ik had een thermosfles gevuld met warm water (dat is het voordeel als je de stroomstoring van tevoren ziet aankomen) maar dat hete water heb ik eigenlijk helemaal niet nodig gehad.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:13

Ik ben véél te veel gesteld op mijn comfort dus ik sla over, maar voor de mensen die veel hun houtkachels gebruiken misschien een tip..

Ik woon in Ierland en hier wordt nog veel gestookt en open haard/kachels gebruikt en bijna iedereen heeft een "back burner" waarmee je, via een knopje, ook de rest van het huis kunt verwarmen: ze warmen dus ook de radiatoren elders op.
Geen idee of/hoe dat werkt want het hele verwarmingssysteem werkt ook anders maar zou interessant kunnen zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:46

Houtkachel met reservior voor warm water en dat water loopt naar de radiatoren soort ding? Want mits je alles goed plaatst qua hoogteverschillen heb je dan aan je warm water tank, buizen en radiator(en) genoeg, is geen stroom of aansturing voor nodig, zijn simpelweg natuurkunde wetten van warmte stijgt en koelte daalt soort techniek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:48

Hier laatst ook een stroomstoring die doordat ze in mijn tuin de kabel met spanning hadden doorgesneden heeft het allemaal langer geduurd. Maar ik had nog wel internet via m'n t elefoon, met een hotspot is het gelukt om nog zo'n 4 uur door te werken voordat de laptop geheel leeg was.
Hier toen niets voorbereid, maar ja, het was niet zo koud als nu.

Houtkachel heb ik niet. Heb wat dat betreft een zeer ongunstige tussenwoning. Gewoon CV dus.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:30

tamary schreef:
Houtkachel met reservior voor warm water en dat water loopt naar de radiatoren soort ding? Want mits je alles goed plaatst qua hoogteverschillen heb je dan aan je warm water tank, buizen en radiator(en) genoeg, is geen stroom of aansturing voor nodig, zijn simpelweg natuurkunde wetten van warmte stijgt en koelte daalt soort techniek.
[ Video ]

Zoiets bedoel ik idd. Met knopje was meer; je kunt kiezen of je je kachel vandaag wel of niet de rest van het huis wil laten verwarmen :-)!

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:38

Prairy schreef:
Gaaf Annemiek!

Meerdere generatoren zelfs dayanara :P

Wij hebben 2 Ecoflow voor ons project in Frankrijk, daar zijn we ook volledig off grid, maar dat is steeds maar een paar dagen. En niet in de winter want dan is het in de bouwkeet vooral veel te vochtig. En met 2 graden opstaan duurt erg lang :+

Ja hij wil ze gaan verhuren haha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 07:46

Ah dat is best slim :))

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 00:48

Wij hebben een diesel aggregaat en stoken en koken op gas. Altijd eten genoeg in huis. Alleen water zou een probleem zijn. Maar met de regen die in dit land valt en alle kanalen erc is dat ook te overzien voor niet al te lange tijd.