Provocatie Polen, is dit dan het begin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Provocatie Polen, is dit dan het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:52

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Provocatie Polen, is dit dan het begin?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Ik maak me geen zorgen. Maar ik vind het wel een interessante ontwikkeling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Ik hoorde het vanmorgen, en het verbaasde me wel.. Wat willen ze hiermee bereiken? Even zien of Europa nog goed wakker is? Afleiding van iets anders? Provocatie?
Ik ben niet zo zeer bang dat Rusland de EU binnen valt. Ze kunnen Oekraïne niet eens aan en zijn behoorlijk ver door hun manschappen heen.. maar een kat in het nauw..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:11

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Dit is wel een iets andere situatie dan de brokstukken die geland zijn. Maar het past idd prima in het Oekraïne topic.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

8nnemiek schreef:
Ik hoorde het vanmorgen, en het verbaasde me wel.. Wat willen ze hiermee bereiken? Even zien of Europa nog goed wakker is? Afleiding van iets anders? Provocatie?
Ik ben niet zo zeer bang dat Rusland de EU binnen valt. Ze kunnen Oekraïne niet eens aan en zijn behoorlijk ver door hun manschappen heen.. maar een kat in het nauw..

Als Rusland Europa wil pakken dan komen ze hier echt niet naar toe rijden maar worden het kern of andere bommen.
En het wordt helemaal gevaarlijk als landen als China ze gaan helpen. of met wie ze ook aan hebben gepapt....

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

Ik vind dit wel een eigen topic waard, het is de eerste keer dat ik het zie vandaag, terwijl ik toch best wat bronnen volg. :o

Het lijkt er haast op alsof Putin aan het aftasten is.
Kijken hoe de EU echt reageert op 'aanval' op Europees terrein.
Het is i.m.o belangrijk om nu echt 1 front te vormen, wat ook lijkt te gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Tieme schreef:
8nnemiek schreef:

Als Rusland Europa wil pakken dan komen ze hier echt niet naar toe rijden maar worden het kern of andere bommen.
En het wordt helemaal gevaarlijk als landen als China ze gaan helpen. of met wie ze ook aan hebben gepapt....

Waarom zou Rusland kernwapens gebruiken? En waarom zou China Rusland gaan helpen?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Lieser schreef:
_San87_ schreef:
Waarom zou Rusland kernwapens gebruiken?

Misschien omdat Poetin daar vorig jaar al mee gedreigd heeft?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/26 ... re-wapens/

Oh, ja logisch dat hij dat gaat doen omdat hij er vorig jaar een keer mee gedreigd heeft.

Hij dreigt wel vaker, en er is tot nu toe nooit wat van gekomen omdat de implicaties van het wél inzetten van een kernwapen enorm zijn.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op Gisteren, 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Tieme schreef:

Er zijn zoveel meer middelen buiten bommen.
Nepnieuws, bevolking verdelen, EU minder macht geven waardoor die minder sterk wordt en aanvallen op de computersystemen van essentiële voorzieningen als elektra en water.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

_San87_ schreef:
Oh, ja logisch dat hij dat gaat doen omdat hij er vorig jaar een keer mee gedreigd heeft.

Hij dreigt wel vaker, en er is tot nu toe nooit wat van gekomen omdat de implicaties van het wél inzetten van een kernwapen enorm zijn.

Nou, het dreigement om Oekraïne binnen te vallen als Oekraïne zich aan zou (willen) sluiten bij de NAVO, geuit door Poetin in 2020 en 2021, is hij ook nagekomen. Dus zo raar is die veronderstelling niet.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

Sinds Chucky heeft geroepen en geprobeerd om Poetin te laten stoppen met de oorlog, is het in mijn ogen meer geëscaleerd. En nu Poetin zich gesterkt voelt door zijn vriendjes Kim en Xi, worden de aanvallen nog heftiger.
Maar hij is al jaren bezig om zijn grenzen uit te breiden, of tenminste hij denkt dat het zijn grenzen zijn, want hij bezit, in zijn ogen dan, Rusland.
En natuurlijk gaat hij nu verder kijken dan Oekraine, want hij wil een wereldmacht worden, waar iedereen rekening mee moet gaan houden. Of het hem lukt is een 2e.
Ik heb, toen ik het vanmorgen vroeg bij het nieuws zag, al geroepen dat het mij niet zou verbazen als we, gezien de situatie in de wereld ( Netanyahu is net zo gestoord ) binnen 2 jaar een ww3 zouden hebben.
Ik hoop dat ik het hartstikke fout heb, maar het is nu echt een nuthouse op de wereld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

Lieser schreef:
_San87_ schreef:

Nou, het dreigement om Oekraïne binnen te vallen als Oekraïne zich aan zou (willen) sluiten bij de NAVO, geuit door Poetin in 2020 en 2021, is hij ook nagekomen. Dus zo raar is die veronderstelling niet.

Jawel, want zoals ik zei, de implicaties van het gebruik van een kernwapen zijn enorm, óók voor Rusland, dat daarmee in één klap zijn machtigste bondgenoot verliest.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Poetin was bij Litouwe ook al aan het peilen soms meen ik mij nog te herinneren, dus bij Polen ook niet verbaasd dat ze dit doen. Ik ben benieuwd hoe lang de privé drones door dit gedoe mogen blijven vliegen omdat ze als gevaar gezien kunnen worden. Zal daar niet gek van opkijken.

Zeker geen zin in WW3 maar bang worden probeer ik niet te doen hier.:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Poetin kan dit doen omdat Trump voor hem buigt ( volgens geruchten wegens chantage wat zeer goed mogelijk is gezien trumps bezoeken aan ussr , kgb stond erom bekend) .

Hoop dat het voor de rest van NATO leden nu ook duidelijk is dat ze van usa niets hoeven te verwachten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:04

Poetin wil denk ik benadrukken dat hij de touwtjes in handen heeft.

Wereld is momenteel wederom erg onrustig. Er wordt al dan niet bewust gezorgd voor onrust en verdeeldheid.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

8nnemiek schreef:

Ik vermoed reactiesnelheid van het westen/Polen testen. Dat doen de Russen al sinds tientallen jaren in NL, dan vlogen ze met een of twee jachtvliegtuigen het Nederlandse luchtruim binnen, geen radiocontact, onaangekondigd, waarop de NL luchtmacht eropaf ging om de Russische vliegtuigen te begeleiden naar buiten het NL luchtruim. Dat naar het Russische vliegtuig vliegen ging vaak gepaard met een knal, vanwege het door de geluidsbarriere vliegen.

Ook mogelijk: rookgordijn, om af te leiden van andere akties elders.

Onrust stoken/het westen provoceren, en/of laten denken dat Rusland nog slagkracht heeft.

Maar we kunnen alleen gissen, alleen Putin weet werkelijk, waarom ie dat gedaan heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:37

Ik heb een goede Poolse vriendin en zij en haar familie zijn al jaren bang, dat Rusland Polen binnenvalt.
Ik kan mij dat best voorstellen, als heeft Putin zijn handen nog steeds vol aan Oekraine.

De enige die deze oorlog kan stoppen is Trump, maar die doet dat niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:44

Of de Oekrainers doen weer een zelfde actie als ze met de nordsteam gedaan hebben..zelf saboteren in de hoop op meer wapens of actief de navo bij de oorlog betrekken.

Ik sta nergens meer van te kijken in deze oorlog.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:23

Zoolgangster schreef:
8nnemiek schreef:

Ik vermoed reactiesnelheid van het westen/Polen testen. Dat doen de Russen al sinds tientallen jaren in NL, dan vlogen ze met een of twee jachtvliegtuigen het Nederlandse luchtruim binnen, geen radiocontact, onaangekondigd, waarop de NL luchtmacht eropaf ging om de Russische vliegtuigen te begeleiden naar buiten het NL luchtruim. Dat naar het Russische vliegtuig vliegen ging vaak gepaard met een knal, vanwege het door de geluidsbarriere vliegen.

Ook mogelijk: rookgordijn, om af te leiden van andere akties elders.

Onrust stoken/het westen provoceren, en/of laten denken dat Rusland nog slagkracht heeft.

Maar we kunnen alleen gissen, alleen Putin weet werkelijk, waarom ie dat gedaan heeft.

Rusland provoceert al heel erg lang op allerlei plekken, niet alleen in Nederland maar het is wel een goed voorbeeld.
Deze schending van het luchtruim van Polen wordt heel bewust geen aanval genoemd, ook niet door Rusland omdat ze willen laten lijken dat het per ongeluk gebeurd is. Het is dus alleen provocatie en zeker geen begin van een oorlog. Polen en de rest van de landen aan de oostgrens van het NAVO-gebied is zeer goed voorbereid op dit soort dingen en het bondgenootschap werkt ook goed blijkens de reactie op de provocatie.

Voor wat betreft een kernoorlog: die komt er niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:18

Veronica2 schreef:

Jij gaat daar over, begrijp ik?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Lieser schreef:
Veronica2 schreef:

Jij gaat daar over, begrijp ik?

Ik denk ook niet dat die er komt. Niemand heeft daar wat aan. Putin weet echt wel dat als hij een kernwapen afvuurt hij er meerdere terugkrijgt.
China etc. Hebben er niks aan om een kernoorlog te starten, uberhaupt een oorlog heeft china geen voordeel van.
Maarja, je weet het nooit zeker. Een kat in het nauw maakt hele rare sprongen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:22

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

Veronica2 schreef:

Dat geloof ik ook niet. Daarbij is het de Russen de laatste tijd vaker gebeurd dat de moderne hypersonische Kinzhal raket niet deed wat werd verwacht en op eigen grondgebied terecht kwam en zijn de Oekrainers inmiddels ook heel behendig in het uit de lucht halen van zelfs deze raket. Dus het risico dat een kernkop op eigen gebied terecht komt is reëel.
Het blijft dus vooral afschrikking.