Snelweg door het Amazonewoud... voor de klimaattop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Snelweg door het Amazonewoud... voor de klimaattop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 10:17

Echt, je kan dit toch niet verzinnen. 8)7 Hoewel de reacties op Instagram hilarisch zijn (dat De Speld jaloers zou zijn op dit artikel), is het helaas geen grap. Er wordt dus gekapt in het Amazonewoud zodat een snelweg aangelegd kan worden, zodat de klimaattop (?!) daar een conferentie kan houden.
Ik vond het wel een eigen topic waard omdat het me doet wel meer vragen doet stellen en ik duidelijk meer moet leren over wie die 'klimaattoppers' nu zogezegd zijn. Want dit is te belachelijk voor woorden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/12 ... -klimaatt/

Eerlijk, ik begin mensen die in complottheorieën geloven steeds beter te begrijpen. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Snelweg door het Amazonewoud... voor de klimaattop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:19

Idioot gewoon! Dat is toch ook de omgekeerde wereld eigenlijk :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:33

Dit was al even bekend ja en ik word er intens verdrietig van dat de natuur kennelijk zo onbelangrijk is.
Ik zou me doodschamen als gast van de klimaattop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:38

Waar is Greta Thunberg als je haar nodig hebt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:40

Wacht even, je organiseert een klimaattop en kapt daar vervolgens 13 km beschermd regenwoud voor.

En dan verwacht men dat de gewone burger het klimaat serieus neemt.

Ik weet niet hoe ik hierop moet reageren :').

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:42

_San87_ schreef:
Wacht even, je organiseert een klimaattop en kapt daar vervolgens 13 km beschermd regenwoud voor.

Ik wist even niet hoe mijn gedachten te verwoorden, fijn dat je het even voor me hebt verwoordt. ;)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:45

Tja, als ze zich echt zo druk zouden maken om het klimaat en het milieu, weten we sinds Corona allemaal dat dit soort dingen ook via de computer kunnen.
Maar ik verdenk een hoop van die klimaat/milieu 'toppers' (pun intended) ervan dat ze al die reisjes juist het leukste vinden 8-)

Maar het is natuurlijk te gek voor woorden, om een klimaattop te houden op een ernstig bedreigde plek, en die dan voor het eigen gemak nog even verder te beschadigen >;)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:46

_San87_ schreef:

Precies dit. Wat de hel lees ik ;(

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 10:47

Dit is wel heel idioot. Er was geen andere locatie beschikbaar?? Zo org je er toch voor dat de hele klimaat discussie niet meer serieus genomen wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:04

Ik krijg spontaan in om met de auto naar stal te rijden (5 min) ipv met de fiets :roll:

Dit soort dingen krijg je gewoon niet bedacht als je niet stom dronken bent toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:14

Citaat:
Details van de volgende klimaattop:
Data: 10 tot 21 november 2025.
Kernonderwerpen:
Het presenteren van de klimaatplannen (Nationale Gecommiteerde Bijdragen, NDC's) voor 2035.
Het bespreken van de economische transitie die nodig is voor klimaatmitigatie.
Extra aandacht voor bossen en inheemse volken.

Nou die krijgen ze wel op deze manier!!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:20

Als organisator van de klimaattop zou je dat toch niet moeten willen. De klimaattop houd je op plekken die per definitie geschikt zijn

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:20

_San87_ schreef:

Ik zou eerder zeggen. En dan verwacht men dat de gewone burger deze mensen met hun ideeën nog serieus neemt?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:21

Krankzinnig!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:23

DubbelFun schreef:
Citaat:
Details van de volgende klimaattop:
Data: 10 tot 21 november 2025.
Kernonderwerpen:
Het presenteren van de klimaatplannen (Nationale Gecommiteerde Bijdragen, NDC's) voor 2035.
Het bespreken van de economische transitie die nodig is voor klimaatmitigatie.
Extra aandacht voor bossen en inheemse volken.

Nou die krijgen ze wel op deze manier!!
Als in lokaal veldonderzoek

Je kan het zo gek niet verzinnen, of iemand bedenkt het wel. Bizar.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:26

Snap de weerstand van de global South soms wel op deze kritiek. Wij hebben ik weet niet hoeveel van onze bossen gekapt voor economische groei. Lekker makkelijk om kritiek te hebben.
Natuurlijk is het niet goed, dat staat buiten kijf. Maar het zwart wit verketteren alsof we roomser zijn dan de paus slaat nergens op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:26

rien10 schreef:
Waar is Greta Thunberg als je haar nodig hebt?

Die dobbert ergens op haar roeiboot in de Atlantische Oceaan :+

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:35

Raineri schreef:
Snap de weerstand van de global South soms wel op deze kritiek. Wij hebben ik weet niet hoeveel van onze bossen gekapt voor economische groei. Lekker makkelijk om kritiek te hebben.
Natuurlijk is het niet goed, dat staat buiten kijf. Maar het zwart wit verketteren alsof we roomser zijn dan de paus slaat nergens op.

Daar vind ik ook wat van, is wat mij betreft ook een onhoudbare situatie steeds meer groei. Het kan best minder met de overconsumptie in de eerste wereld.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 11:57

En nog trappen mensen erin, angst doet gekke dingen met mensen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 12:16

Raineri schreef:

Dat klopt. Zoals iemand al aanhaalt speelt overconsumptie van 'eerste wereld' landen hierin mee. Grote stukken Amazonewoud worden namelijk ook gekapt om vee op te houden en om het vee te voorzien van voeding,... en dat vlees is niet (enkel) bestemd voor de mensen in Z-A. Net zoals de vraag naar goud, erg destructief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 13:13

Raineri schreef:

Iets met goed voorbeeld doet goed volgen ofzo? Dat die hectares al al weg zijn wil toch niet zeggen dat dit er dan wel bijkan.. juist omdat je “ervan bent”?
Ik vind t bizar, laat dan zien dat t anders kan :?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 13:35

Sowieso knettergek dat deze ca. 50.000 mensen “die zich druk maken om het klimaat en de voetafdruk van de mens” zelf zonder gene de wereld over vliegen met privéjets en dergelijke om dit soort bijeenkomsten te organiseren. Elk jaar weer.
Ze laten artiesten overkomen om op te treden (die komen ook met privéjets) en baden zich in luxe.

Wie betaald dit allemaal? Waarom voelen zij zich niet schuldig over hun eigen ecologische voetafdruk? Waarom moeten wij ons wel schuldig voelen?

En hoe houdbaar is het nu ze zelfs snelwegen door beschermd gebied laten aanleggen voor een paar dagen klimaattop?? In Dubai werden zelfs airco’s op terrassen geplaatst voor de klimaattop.

En mij belangrijkste vraag; Hoe geloofwaardig zijn deze mensen nog?

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 14:25

Dit is al een tijdje bekend.
Pff, zo een snelweg is desastreus voor het regenwoud en heeft véél gevolgen. Dat kan iedere idioot toch wel bedenken :roll: :n _-:(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 14:37

Raineri schreef:

Je mist de ironie van dit hele gebeuren, denk ik?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:01

_San87_ schreef:
Raineri schreef:

Je mist de ironie van dit hele gebeuren, denk ik?

Dat denk je verkeerd. De voornaamste ironie die ik zie is dat wij een nog een relatie met de natuur hebben waarin wij nog veel meer de controle zoeken, in vergelijking met de global South.

Als je de verslagen leest van de voorgaande edities, zul je zien dat de global South altijd al een ander doel erop nahield dan "wij". De tendens vanuit die regio ligt vooral op sociale aspecten en economische groei. Dat is altijd al decennia zo en vermoed dat ze wederom dit standpunt zullen innemen, min of meer. De snelweg zal na de top waarschijnlijk vooral economische groei dienen.

Het 1 sluit het ander niet uit. Maar ik denk dat dit soort landen vertellen dat het niet goed is, de kloof enkel groter maakt. Al tijden hebben zij kritiek dat wij ze de les lezen terwijl het westen het meeste consumeert, en nogmaals, zelf alles al gekapt heeft. Wil je zoden aan de dijk krijgen, is samenwerking en diplomatie veel doeltreffender.

Je ziet ook bij veel oliestaten dat zij het enig vinden om mee te doen aan zo'n klimaattop. Sterker nog, er wordt vollopen geïnvesteerd in duurzame energie. Maar ondertussen willen ze ook de olie industrie tot het maximale uitmelken. Zij zien ook wel dat de fossiele brandstof niet de toekomst heeft, maar willen wel maximale winst behalen. Wij doen niet anders. Toenadering zoeken is veel effectiever. En ja je kan een land bekritiseren, maar wij als consument hebben ook een vinger in de pap. Denk aan het verkiezen van achterlijke politici en het onnodig veel consumeren.

Klimaattop zelf heb ik in die zin geen kritiek op. Prima als ze vliegen, zolang er maar wat uitkomt. Dat vind ik vele malen belangrijker. Je kunt er niet omheen dat de wereld sterk met elkaar verweven is, dus mondiale afspraken ontkom je dan niet aan.