17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:12

Sassy4barrel

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Verschrikkelijk :( ik zie de afgelopen tijd ook steeds meer van dit soort berichten. Het lijkt toe te nemen ; vooral jongere meiden die worden vermist of dood worden gevonden :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Verschrikkelijk ;(
Wat bezielt iemand om zoiets te doen..

Dat je zo'n berichten vaker leest komt vooral door social media. Het aantal moorden in Nederland neemt al decennia lang af. Maar dat maakt dit natuurlijk niet minder erg.

Ik hoop dat ze de dader snel vinden en levenslang vast zetten.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Ongelooflijk triest verhaal dit weer.

Politie had haar bizar snel gevonden trouwens... 03:30 weggefietst (+/- 30min fietsen?) en 04:10 al gevonden. Hebben ze de dader dan nét misgelopen, vraag ik me af...
hoop dat diegene snel gepakt wordt.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

En dat ook nog in combinatie met de andere zedendelicten zo dichtbij...griezel er een beetje van

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

Alpha89 schreef:
Ongelooflijk triest verhaal dit weer.

Politie had haar bizar snel gevonden trouwens... 03:30 weggefietst (+/- 30min fietsen?) en 04:10 al gevonden. Hebben ze de dader dan nét misgelopen, vraag ik me af...
hoop dat diegene snel gepakt wordt.

We kennen de toedracht nog niet maar kan zijn dat iemand iets heeft gezien en alarm heeft geslagen (het is normaal best een drukke weg, dus mogelijk dat er iemand langs is gereden) of dat het meisje zelf met haar telefoon nog alarm heeft geslagen. Gezien de tijd dat het meisje afscheid heeft genomen van haar vrienden, de plek waar ze is gevonden i.c.m. de afstand vanaf het Leidseplein heeft er maar opvallend kort tijd gezeten (pakweg 10 minuten) tussen waar de dader heeft toegeslagen en het moment dat de politie het meisje heeft gevonden.

Maar echt... de nachtmerrie van iedere ouder.
Laatst bijgewerkt door Babootje op Gisteren, 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

En mijn dochter van 18 vindt het dan raar dat ik het niet fijn vind dat ze ‘s nachts weg is en rond 4 uur een keer thuiskomt.

Verschrikkelijk dit. Arme ouders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

Suzanne F. schreef:
En mijn dochter van 18 vindt het dan raar dat ik het niet fijn vind dat ze ‘s nachts weg is en rond 4 uur een keer thuiskomt.

Jaa, daar heeft onze dochter me ook altijd mee om de oren geslagen in die periode. "Je moet eens loslaten" ik ben oud genoeg, blabla. Maar het gaat niet om oud genoeg. Een vrouw op de fiets in het midden van de nacht is gewoon kwetsbaar. Wij hebben altijd gehaald en gebracht of een taxi betaald. Dat vond ze toen stom...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Babootje schreef:
Suzanne F. schreef:

Jaa, daar heeft onze dochter me ook altijd mee om de oren geslagen in die periode. "Je moet eens loslaten" ik ben oud genoeg, blabla. Maar het gaat niet om oud genoeg. Een vrouw op de fiets in het midden van de nacht is gewoon kwetsbaar. Wij hebben altijd gehaald en gebracht of een taxi betaald. Dat vond ze toen stom...

Aan de andere kant; tot welke leeftijd blijf je dat doen dan? Je gaat je dochter niet tot haar 40e blijven brengen en halen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Goof schreef:
Suzanne F. schreef:

Jaa, daar heeft onze dochter me ook altijd mee om de oren geslagen in die periode. "Je moet eens loslaten" ik ben oud genoeg, blabla. Maar het gaat niet om oud genoeg. Een vrouw op de fiets in het midden van de nacht is gewoon kwetsbaar. Wij hebben altijd gehaald en gebracht of een taxi betaald. Dat vond ze toen stom

Aan de andere kant; tot welke leeftijd blijf je dat doen dan? Je gaat je dochter niet tot haar 40e blijven brengen en halen.

toen ik 17 of 18 jaar was, kon ik veel moeilijker gevaar inschatten als toen ik bijv 22 was. Ik weet niet waarom maar volgens mij hebben veel jonge meiden dit. Zien het gevaar niet zo snel; misschien ook levenservaring opdoen en leren gevaar te zien

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

8nnemiek schreef:
Verschrikkelijk ;(
Wat bezielt iemand om zoiets te doen..

Dat je zo'n berichten vaker leest komt vooral door social media. Het aantal moorden in Nederland neemt al decennia lang af. Maar dat maakt dit natuurlijk niet minder erg.

Ik hoop dat ze de dader snel vinden en levenslang vast zetten.

dat wel maar het lijkt nu meer gericht te zijn op jonge meiden die steeds slachtoffer worden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Goof schreef:
[

Ik ben in mijn 20er jaren nog gebracht en gehaald hoor. Ik vond het als tiener onwijs stom. Als 20iger kon ik al beter nadenken en ging ik ook regelmatig als bob of met een bob. Maar werd ook wel eens gehaald door m'n ouders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Goof schreef:

Tussen 17 of 40 zitten wel heel wat jaren :D :D

Maar bij ons, zo'n beetje tot ze het huis uit is. :D
En we hebben pech want mn dochter is 27 (nog single) woont nog thuis (geen huizen te krijgen nl. of onbetaalbaar voor 1 inkomen).

Nu gaat het niet meer zover dat we halen en brengen, maar vind ik het wel fijn dat ze even laat weten hoe ze geregeld heeft dat ze thuis komt. Meestal betekent dat met OV heen en taxi terug. Of ze slaapt bij vrienden. Maar als ze onverhoopt geen taxi meer kan krijgen dan vinden we het niet erg om haar te komen halen ook al is het om 4.00 's nachts. Liever dat, dan de volgende dag zo'n bericht krijgen.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

Op enig moment hebben ze een rijbewijs bijv. en je hoopt dat het verstand meegroeit zodat ze zelf gaan zien dat veiligheid alles is.
Was zelf ook zo'n moeder: brengen en halen ook diep in de nacht. Het ligt ook aan jouw referentiekader denk ik. De ene denkt dat de wereld pee en vree is en de ander heeft een hele rugzak.
Citaat:

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Maar eigenlijk is het te zot voor woorden dat wij vrouwen niet normaal alleen over straat kunnen. Ik had daar vanochtend nog een gesprek over met 2 mannen, ze snappen echt niet dat wij standaard de hele tijd op straat scannen wat er om ons heen gebeurd.

Vorige week is er een vrouw op klaarlichte dag verkracht.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:49

Hier ook hoor
Hoe laat moet ik thuis zijn, maakt niet uit als je maar niet alleen gaat
En anders had pa taxidienst
Tot ze hun rijbewijs haalden

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Ik heb nu met 24 nog steeds life360 gedeeld met mijn ouders hoor, en thuiskomen van uit gaan heb ik gelukkig een vriendin met een vriend die altijd sober blijft en ook mij met de auto tot aan de deur brengt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Benzz schreef:
Maar eigenlijk is het te zot voor woorden dat wij vrouwen niet normaal alleen over straat kunnen. Ik had daar vanochtend nog een gesprek over met 2 mannen, ze snappen echt niet dat wij standaard de hele tijd op straat scannen wat er om ons heen gebeurd.

Vorige week is er een vrouw op klaarlichte dag verkracht.

Nou dat precies. Mijn dochter vond me op die leeftijd van 17-20 ook zwaar overdreven, maar zo denkt ze er nu niet meer over. Zij beseft inmiddels ook: het gaat niet over leeftijd, of je nu 14 of 80 bent, het vrouw zijn is genoeg om risico te lopen. -O-

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Verschrikkelijk.. Y;(

Ik mocht op die leeftijd ook absoluut niet alleen fietsen op dat tijdstip... Nu durf ik het nog steeds niet trouwens.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Babootje schreef:
Tussen 17 of 40 zitten wel heel wat jaren :D :D

Nou precies, vandaar mijn opmerking.
Op welke leeftijd of welk moment beslis je dan van de ene op de andere dag 'nu brengen en halen we je niet meer'. Lijkt me lastig.
Ik was puber in de jaren '90 en ging altijd over straat na uitgaan enzo. Mijn ouders hebben nooit gebracht en gehaald, ze vroegen me alleen altijd wel om samen met vriendinnen te fietsen en liever niet alleen (maar dat gebeurde soms ook).

Benzz schreef:

Maar is dat zo? Ik doe het zelf niet, maar ik begeef me dan ook vaker in verlaten bossen dan midden in de nacht in een grote stad. Zit daar zoveel verschil in?
Ik ben benieuwd hoeveel vrouwen wel standaard altijd de straat scannen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Ik had het gezien op het nieuws. Hopelijk pakken ze de dader snel.

Ik woonde met 19/20 in Utrecht en ik fietste rustig alleen naar huis. Door kabeleneiland en/of de stad. Ik woonde toen zelf in Lombok. En dat was 10 jaar geleden ook niet heel veilig.

Maar je moet als ouders je kind inderdaad loslaten na hun 18e. Anders gaan ze dingen stiekem doen en dan ben je nog veeeeeel verder van huis. Want dan weet je niet waar ze uithangen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:55

Hier werden we ook gehaald in het begin. En toen we naar Amsterdam gingen lieten we niemand alleen lopen, waren sowieso met twee. Geen donkere steegjes, altijd over de grote straten en dan bij de bus. En het laatste stukje altijd rennend naar huis met het nummer van mn moeder of stiefvader standby _O- en vaak ergens nog locatie delen oid. Altijd ook afgesproken om elkaar te appen dat we veilig thuis waren.
Dit hebben we altijd zo gedaan en uiteindelijk drink ik zelf (nagenoeg) nooit meer en ben ik steevast Bob en zorg ik dat iedereen gewoon veilig thuis komt.

Dus ja, ik denk dat je als ouder hier wel zeker een rol in kan nemen. Zeker bij meisjes, maar onderschat de jongens ook niet. Mijn broer is eens door een hele groep uitgekozen om zo maar in elkaar te getimmerd te worden, weet dat dat nog steeds wel eens gebeurt.

Samen uit, samen thuis. En als er geen optie is om veilig alleen thuis te komen, dan speel je hier als ouder een rol in. Ik weet zeker als ik nu ergens zou staan en niet meer thuis kan komen (ben 30) en ik bel mijn moeder, dat ze er gewoon aan komt en me echt niet alleen laat gaan. Nu is die kans nihil, maar ze doet het zonder twijfel. Ook omdat het vertrouwen er is dat ik er geen misbruik of wat dan ook van zal maken.

Verder is het echt verschrikkelijk wat dit meisje is overkomen, niet alleen de nachtmerrie als ouder, maar ook als vrouw zijnde zelf.
Dit is echt gewoon echt verschrikkelijk, kan er niet over uit.

Ik hoop dat ze hem vinden en aan zn worst ophangen aan een grote boom.
Ergens is het te hopen dat deze zaken samen hangen en dat het maar 1 dader is, ipv meerdere....

En goof, ik scan standaard alles, niet perse op klaar lichte dag. Maar zeker wel in de avond/nacht. Loop vaak met de hond alleen buiten en weet helaas ook dat er vaak genoeg wat gebeurt. Dat zit er gewoon in en gebeurt ook na het uitgaan als we in Amsterdam lopen, maakt niet uit of ik dronken ben of niet. Ik weet wat er mij heen gebeurt, wanneer we aan moeten sluiten bij andere mensen voor de zekerheid, of wanneer het gewoon okee is. En als ze hun smoel open trekken tegen ons zorg ik dat iedereen in de buurt het ook gehoord heeft :')
Laatst bijgewerkt door KellyR op Gisteren, 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:00

juist omdat ik niet uit de stad kom en er hier op het durp niet zoveel gebeurd valt het mij des te meer op als er een "vreemde" loopt... ik word 50 maar "scan" eigenlijk al mijn hele leven.

verschrikkelijk bericht voor de ouders en bekenden van dit arme meisje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

Wij werden door onze ouders, afwisselend, ook gebracht en gehaald (vanuit dorp naar clubs) en erna zijn we overgestapt op het gebruik van taxi's. Of als ik bleef slapen bij m'n beste vriendin die in een randwijk van de stad woonde en we gingen de stad kortbij zelf in ipv elders naar een club, gingen we op de fiets en waren er altijd jongens die met ons mee fietsten wel vanuit de stad terug weer bv. Waren dan altijd met een klein groepje. Ik ben van '89. Bij ons was 'samen uit, samen thuis' inderdaad een begrip, altijd, maar ik kan me ook voorstellen dat dit niet in elke situatie voor iedereen dus zo is, wanneer mensen uit elkaar wonen en dan naar hun eigen huis terug gaan allemaal apart.

Na 18 ben ik sowieso niet meer echt op stap geweest. Toen ging ik samenwonen, studie, meer werken... dus de tijd van stappen was voor mij toen een beetje klaar wel. Maar kan me heel goed voorstellen dat de zorg van een ouder dus niet ophoud bij 17/18. Ik ben een jongens-moeder en maak me ook over genoeg zorgen; dat hij hopelijk niet met verkeerde kinderen in aanraking komt e.d. (wat op zijn leeftijd bij andere kinderen wie we kennen al gebeurd is- 12 jaar nu en start middelbare school). En mijn schoonzus maakt zich over haar 22 jarige zoon ook nog steeds ongerust omdat die ook vaker laat weg is met langere stukken rijden e.d. en hoewel hij ondertussen wel volwassen is, verstandig is... ik denk dat het volledig loslaten als ouders zijnde nooit 100% is - maar ouders zullen zich misschien op een gegeven moment minder uitspreken en gedragen ernaar, maar er vanbinnen wel degelijk mee zitten.

Het kan en mag eigenlijk gewoon niet gebeuren dit... Echt verschrikkelijk, wat een nachtmerrie. Onbegrijpelijk. Er zijn echt geen woorden voor.

*onze zoon is vorig jaar bv ook met een vriendje aangesproken door vreemde oudere jongens, die eerst leuk en aardig deden en ze erna gekke filmpjes lieten zien op de telefoon en uiteindelijk vroegen of ze mee gingen ergens naar hun thuis om te gamen. Ze wilden hun mee loodsen naar hun auto. Kan je zeggen dat ik erna ook een hele tijd enorm angstig ben geweest als hij naar buiten ging. Dat loslaten is gewoon niet zo makkelijk soms, brr.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Ik vind het vreselijk wat dat meisje is overkomen en hoop zó dat ze de dader pakken!
Als mijn dochters uitgingen moesten ze met de taxi naar huis, we woonden toen in Utrecht en ik werkte zelf op de taxicentrale.
Het kán niet meer als meisje alleen ‘s nachts over straat, net als dat er wolven loslopen lopen er oom roofdieren rond op zoek naar een willekeurig slachtoffer en die mogen ze van mij als voorbeeld ophangen aan de hoogste boom.