Femicide !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Femicide !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 14:37

Aangezien dit toch voornamelijk een vrouwenforum is en ik soms topics voorbij zie komen waarvan m’n nekharen rechtop gaan staan wil ik dit graag delen, voor diegene die in zo’n relatie zit en voor diegene die dit in nabije omgeving meemaakt.
Zelf ooit een keer een relatie met een oudere vent gehad die steeds jaloerser werd , na een plots vertrek van een feest omdat ik met de bruidegom danste was voor mij de maat vol en thuis bij ouders direct uitgemaakt. Dit is niets vergeleken met wat hier beschreven wordt maar toch;
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... n~v1669755

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:50

Goed dat er meer awareness komt over dit onderwerp.

Ik herken ook wel een aantal zaken uit m'n vorige toxische relatie. Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen en kan ik zeggen dat ik er heel veel van geleerd heb.

Het heeft er wel voor gezorgd dat ik meer begrip heb gekregen voor vrouwen in zo'n situatie. Ik riep vroeger ook heel makkelijk 'waarom ga je niet weg?' Maar ik heb nu zelf ervaren hoe manipulatie en gaslighten werken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:18

Heel goed dat hier meer aandacht voor komt!

Ik herken ook een aantal zaken, uit meerdere fasen en ook bij mij gelukkig goed afgelopen. Mede omdat ik mij niet heb laten overhalen tot (veel te snel) samenwonen en het achter mij verbranden van al mijn schepen (waaronder verkopen van mijn eigen huis). Wat voor de nodige frustratie zorgde.

Net als Capopjekop snap ik nu, helaas, ook veel beter hoe ingewikkeld het voor vrouwen kan zijn om weg te komen als je in zo'n situatie zit. Helemaal als je voor je gevoel geen plek hebt waar je heen kan gaan.

MarliesV

Re: Femicide !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:20

de podcast 'zij is van mij' gaat hier over en geeft mega veel inzichten. We zijn in Nederland nog lang niet op het awareness niveau wat nodig is, maar goed, stapje bij stapje wordt het steeds bekender en dat is goed!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:45

Een collega van mij is om het leven gebracht door haar ex. Op klaarlichte dag op straat. Helaas was het voor hem nog "makkelijk" om haar te vinden omdat ze nog wat contact hadden.

Hoe makkelijk er soms gepraat wordt over maar weg moeten gaan enz. Soms valt er niet tegen dit soort verknipte geesten op te boxen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:56

wat een goed topic. Ik ben blij dat hier meer aandacht aan besteed wordt, met name door de pers en politie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:25

Roodvos schreef:

Ik herken ook een aantal zaken, uit meerdere fasen en ook bij mij gelukkig goed afgelopen. Mede omdat ik mij niet heb laten overhalen tot (veel te snel) samenwonen en het achter mij verbranden van al mijn schepen (waaronder verkopen van mijn eigen huis). Wat voor de nodige frustratie zorgde.

Net als Capopjekop snap ik nu, helaas, ook veel beter hoe ingewikkeld het voor vrouwen kan zijn om weg te komen als je in zo'n situatie zit. Helemaal als je voor je gevoel geen plek hebt waar je heen kan gaan.

Inderdaad heel erg verstandig om niet te snel te gaan samenwonen of zelfs trouwen. Eerst een paar keer samen op vakantie gaan brengt veel gewenste of ongewenste karaktertrekken naar boven doordat je dan langere tijd 24\7 met elkaar zit opgescheept! Zodat je elkaar goed leert kennen .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 20:08

Anjali, dat is het hem nu juist, dit soort gasten kunnen zo ontzettend leuk ,lief en aardig overkomen en zogenaamd stapelverliefd dat er vrouwen zijn die erin meegaan . Je wordt op een gigantisch voetstuk geplaatst en zodra je binnenboord bent gehengeld begint de ellende. Dat gaat vaak heel kalm tot er bijna geen ontsnappen meer aan is.
En ik ben ook na 3 maanden samen gaan wonen, maar wel met de juiste. We zijn nu 45 jr verder.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:13

anjali schreef:
Roodvos schreef:

Inderdaad heel erg verstandig om niet te snel te gaan samenwonen of zelfs trouwen. Eerst een paar keer samen op vakantie gaan brengt veel gewenste of ongewenste karaktertrekken naar boven doordat je dan langere tijd 24\7 met elkaar zit opgescheept! Zodat je elkaar goed leert kennen .

Soms komt dit pas na jaren naar boven. En soms omdat je er zelf middenin zit en het voor jou "normaal" is zie je niet in dat het eigenlijk niet normaal is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:17

Ik heb het 'geluk' gehad dat de toenmalige partner te vroeg uitflipte, mij sloeg en ik, doordat het allemaal nog zo pril was, de kracht had om mijn spullen te pakken en direct terug naar huis te gaan om nooit meer terug te komen.
Of ik die (wils)kracht ook gehad had als dezelfde situatie zich een half jaar later ofzo voordeed durf ik niet te zeggen.

Hetzelfde voor een andere partner die dronken middenin een overvolle kroeg ahw over me heen gebogen stond met opgeheven arm en gebalde vuist.
Die kreeg een 'sla dan als je dat zo graag wilt maar onthoud wel dat ik dan vertrek en je me nooit weer terug ziet'. :evaw:
Wederom; geen idee of ik dat had gekund of gedurfd wanneer die relatie een stuk uhm... verder ontwikkeld was zegmaar.

Beide gevallen ivm jaloezie trouwens, heeft me geleerd om meteen :evaw: te zeggen bij de minste signalen die kant op.
Ik wil er prima over in gesprek maar ik weiger om mezelf ahw in een kooitje op te laten sluiten. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 20:21

Je ziet de signalen en rode vlaggen pas als je uit de relatie bent. Als je erin zit waan je je in een rollercoaster en zit je eigenlijk in een overlevingsstand. Het is een soort verslaving geworden door het aantrekken en afstoten.

Achteraf gezien zie ik de patronen en de totale puzzel. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik het mezelf kon vergeven dat ik niet eerder uit de relatie ben gestapt. Inmiddels zie ik het gelukkig als een hele wijze levensles en een lesje mensenkennis. Ik ging altijd uit van het goede van de mens en dat is naïef

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:30

Zo'n verstandhouding sluipt er ook heel langzaam een beetje in, bouwt zich op. Als het gelijk in het begin duidelijk werd, zou het 'ons' minder overkomen. Daarnaast denk je soms ook zelf een situatie te hebben veroorzaakt, diegene kan heel mooi iets zo draaien, dat je ook denkt dat je zelf fout zat.

Een aantal van die manipulatieve/controle punten herken ik wel in mijn ex. Ik ben niet voor niks al jaren single, flink muurtje opgetrokken en vind het heel eng om weer een verbinding aan te gaan, bang dat ik weer controle verlies.

Het gaat om dit stukje:
dicteren hoe hun partner zich moet kleden, wanneer ze het huis mogen verlaten, wat ze eten en met wie ze mogen omgaan.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:38

Ik zou graag zien dat de wetgeving hierin verandert. In sommige staten in Amerika maakt het niet uit of je wel of geen aangifte doet van mishandeling. Als je het niet doet, doet de staat het. Zo kan de dader het slachtoffer niet ompraten of deze extra te grazen willen nemen.

Daarnaast ben ik van mening dat stalking al veel zwaarder aangepakt moet worden ipv hij heeft NOG niks gedaan.

Denk dat wanneer dit opgepakt wordt, een stuk meer vrouwen veilig zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:44

Wat goed dat je dit topic opent en een interessant artikel

Ik heb jaren geleden de vader van de vermoorde Nadine Beemsterboer ontmoet. Eens in de zoveel tijd moet ik nog aan haar denken en wat die vader me heeft verteld is me altijd bijgebleven
https://fondsslachtofferhulp.nl/magazin ... msterboer/

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:56

scrabbel schreef:
Ik zou graag zien dat de wetgeving hierin verandert. In sommige staten in Amerika maakt het niet uit of je wel of geen aangifte doet van mishandeling. Als je het niet doet, doet de staat het. Zo kan de dader het slachtoffer niet ompraten of deze extra te grazen willen nemen.

Daarnaast ben ik van mening dat stalking al veel zwaarder aangepakt moet worden ipv hij heeft NOG niks gedaan.

Denk dat wanneer dit opgepakt wordt, een stuk meer vrouwen veilig zijn.

Het eerste gebeurd al in NL en het tweede ben ik echt superbenieuwd hoe je het voor je ziet? Want dat is HET probleem natuurlijk en is bijna niet op te lossen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:11

En dames, neem je eigen veiligheidsmaatregelen. Helaas doet de politie niks of weinig. Deels door capaciteit maar ook deels prioriteit.

Sinds hier vorige week een vreemde man binnen probeerde te komen en aan m’n slaapkamer buitendeur stond te trekken slaap ik met een mes en pepperspray naast mijn bed. Gewoon gekocht in Duitsland.

Ja het mag niet. Maar vrouwen lastig vallen mag ook niet en daar wordt weinig aan gedaan. Nutteloze aangifte doen is daarbij moeilijk als je al dood bent. :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:12

Ze zijn nu met een test bezig met mensen met een enkelband. Hij wordt ook in stalkingszaken gebruikt als de dader is berecht. Het slachtoffer krijgt dan ook een kastje en er komt dan een melding als de stalker in de buurt is. Normaal heeft alleen de politie een kastje en krijgen ze melding als de veroordeelde in verboden gebied komt.

Met het nieuwe systeem krijgt het slachtoffer ook melding als de veroordeelde zich in toegestaan gebied bevind maar wel in de buurt is van het slachtoffer.

Nadeel is wel dat mensen nu eerst veroordeeld moeten zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:14

Ja en dat veroordelen gebeurt nu vaak pas te laat. Dan is de vrouw al dood en/of is ze al mishandeld. Haar leven is dan al verwoest door hem.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:44

capopjekop schreef:
Ze zijn nu met een test bezig met mensen met een enkelband. Hij wordt ook in stalkingszaken gebruikt als de dader is berecht. Het slachtoffer krijgt dan ook een kastje en er komt dan een melding als de stalker in de buurt is. Normaal heeft alleen de politie een kastje en krijgen ze melding als de veroordeelde in verboden gebied komt.

Met het nieuwe systeem krijgt het slachtoffer ook melding als de veroordeelde zich in toegestaan gebied bevind maar wel in de buurt is van het slachtoffer.

Nadeel is wel dat mensen nu eerst veroordeeld moeten zijn.

Kleine correctie, deze slachtoffer device pilot wordt door de reclassering uitgevoerd. Hierbij krijgt het slachtoffer geen melding via het kastje.

Als de twee gps signalen te dicht bij elkaar komen wordt het slachtoffer gebeld en naar een veilige plek genavigeerd door de reclassering.
Hierbij wordt voorkomen dat ze elkaar 'perongeluk' tegen komen en moet het veiligheidsgevoel van het slachtoffer vergroten.
En logisch ook dat dit pas ingezet wordt na een veroordeling je kan niet iedereen eraan hangen die mogelijk wat gedaan heeft.

De wetgeving dient te veranderen maar ook de alertheid en de communicatie van de professional die betrokken is.
En op dat tweede deel is al een traject gaande. Maar dit is niet opgelost in een paar jaar helaas.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:49

MarlindeRooz schreef:
Ja en dat veroordelen gebeurt nu vaak pas te laat. Dan is de vrouw al dood en/of is ze al mishandeld. Haar leven is dan al verwoest door hem.

maar wat verwacht je van de politiek precies? en hoe zie je het veroordelen voordat er een mishandeling heeft plaatsgevonden precies voor je?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:53

fokfanaat schreef:
MarlindeRooz schreef:

maar wat verwacht je van de politiek precies? en hoe zie je het veroordelen voordat er een mishandeling heeft plaatsgevonden precies voor je?

Vaak gaat er aan dit soort situaties iets vooraf. Bedreigen of stalking.

Heel veel vrouwen die aangifte doen van staking worden weggestuurd. “Te weinig bewijs” of “te weinig capaciteit”.

Politiek moet meer geld richting de politie sturen waarmee er een speciaal femicide team moet worden ingericht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:59

Maar er kan toch ook pas veroordeeld worden als er voldoende bewijs is.

en hoe lang kunnen mensen opgesloten worden voor enkel woorden...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:59

Ohja reclassering idd. Zat al even te denken waar ik het gehoord had maar dat was in napleiten.

Ik zou willen dat mensen die stalken en bedreigingen uiten eerder verplicht zouden kunnen worden worden om psychische hulp te moeten aanvaarden of uit voorzorg een enkelband te moeten dragen ofzo.

Dat zijn wel ingrijpende maatregelen. Maar nu is het zo dat de slachtoffers hun leven moeten aanpassen terwijl de dader lekker z'n ding kan blijven doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:26

fokfanaat schreef:
Maar er kan toch ook pas veroordeeld worden als er voldoende bewijs is.

en hoe lang kunnen mensen opgesloten worden voor enkel woorden...

Serieus? Kijk maar eens zeeman confronteerd. Dan hebben ze vaak heel snel het bewijs rond. Terwijl de politie niks doet.

Stalking is meer dan enkel woorden. Het is iemand klein maken. Iemand bang maken. Er komt ook vernieling bij kijken vaak. Of voor iemand zijn huis wachten.

En bedreiging en stalking is gewoon strafbaar. Probeer maar eens een mannelijke politici serieus te bedreigen. Binnen de kortste tijd staat een AT in je slaapkamer. Bij vrouwen wordt de aangifte vaak niet eens opgenomen.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:59

Eens met MarlindeRooz, en zelfs met bewijs kan de 'dader' er nog vanaf komen met de juiste woorden helaas... en politie kan en doet vaak niet veel

Goed wel dat er meer aandacht voorkomt ook hier op bokt want het is nog te vaak en word vaak bijna normaal gevonden dat de partner zich zo gedraagt