StrikeForGaza21Aug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Madiba

StrikeForGaza21Aug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 23:23

Er is een wereldwijde oproep gelanceerd om op donderdag 21 augustus niets te kopen, niet te reizen, geen banktransfers te doen en als je kan, niet te gaan werken. Om zo druk te zetten op de wereldleiders eindelijk in actie te komen tegen de genocide in Gaza. De redenering erachter is dat als de wereld één dag stilvalt, dit de markten miljoenen kost en we de leiders raken waar ze het meest gevoelig voor zijn, in hun portemonnee. De actie kan uitgebreid worden naar elke volgende donderdag. Hieronder de links naar een paar filmpjes. Misschien moet je ze in je browser kopiëren om te zien en ja, ze komen van het door sommigen zo verfoeide X.

https://x.com/mohafzals/status/19574988 ... 50/video/1

https://x.com/swilkinsonbc/status/19571 ... 58/video/1
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 19-08-25 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: # uit titel gehaald.

Onali

Re: #StrikeForGaza21Aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 06:36

_O-

Mijn werk ligt niet eens stil voor een betere CAO, dus nee mijn dag gaat gewoon door.
Net als elke andere dag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:08

Onali schreef:
_O-

Mijn werk ligt niet eens stil voor een betere CAO, dus nee mijn dag gaat gewoon door.
Net als elke andere dag.

? Een betere CAO is toch van een ander kaliber dan protesteren tegen genocide?

—-

Ik ga niet meedoen want ik wil mijn baan niet in gevaar brengen. Daarbij betwijfel ik of het buiten de randstad effectief is. Ik werk er nog maar net. :=

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:16

Onali schreef:
_O-

Net als elke andere dag.

Nou das wel wat anders, een Cao of wat daar gaande is
Maar ook ik doe niet mee, want ik kan nog wel een handje vol opnoemen die onze wereld tot een levende hel voor veel mensen maken.
En ik vrees dat dit niet gaat helpen.
Daar moet structureel iets in veranderen. Wij moeten veranderen.
Het helpt niet om andere mensen die er geen bal mee te maken hebben, bijvoorbeeld de bakker van de hoek die zn centjes ook nodig heeft, te gaan boycotten.
Zolang mensen producten blijven afnemen en op vakantie blijven gaan naar landen waar dictatuur heerst, waar geen vrijheid van meningsuiting is, waar vrouwen behandeld worden als vee..
Zolang wij voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten gaat er niks veranderen in de wereld.
Aldus mijn mening.
En wat in Gaza gebeurt is inderdaad bizar dat staat buiten kijf.

Overigens kan ik in de VG sector niet zomaar staken hoe ziet X dit voor zich? Zo jut je alleen alles weer op en dat is juist niet de bedoeling het gaat om in verbinding blijven

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:23

Ik kan ook niet met mijn werk. Wel heb ik vaker geen dagjes uit in de week en nul transacties maar heb nog niet het idee dat ik daarmee het verschil maak eigenlijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:24

Er is geen (wereld)leider die er wakker van ligt of ik (en mijn collega's) wel of niet aan werk gaan donderdag. De enige die we daarmee hebben zijn wij zelf.

En verder zo ongeveer wat Boedjang een xSagan schrijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:24

Heel eerlijk? Je schiet er geen donder mee op.
Het is allemaal heel erg solidair enzo en dat is mooi, maar ik denk niet dat bepaalde mensen hierdoor gaan stoppen. Die hebben er gewoon schijt aan.

We laten onszelf niet eens voor situaties in NL horen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:33

purny schreef:
Heel eerlijk? Je schiet er geen donder mee op.
Het is allemaal heel erg solidair enzo en dat is mooi, maar ik denk niet dat bepaalde mensen hierdoor gaan stoppen. Die hebben er gewoon schijt aan.

We laten onszelf niet eens voor situaties in NL horen..

Zeker wel. Er zijn veel protesten tegen de wolf en femicide de laatste tijd.

En godzijdank hebben wij in Nederland geen grote problemen. We verhongeren niet en we worden ook niet massaal vernietigd zoals de mensen in Gaza.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:40

Ik zie ook nog niet hoe dit kan werken. Ik heb geen aandelen, en 'de markt' merkt er niks van als ik mijn boodschappen deze keer op woensdag haal in plaats van op donderdag. En Elon Musk is vast heel blij met alle extra activiteiten rond deze oproep op zijn platform.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:48

Tja, alles wat ik Donderdag niet koop, koop ik vrijdag wel.
Sympathieke gedachte, maar niet heel effectief ben ik bang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:51

Vreemd dat zo'n oproep op X staat inderdaad, zet het dan ook op z'n minst op Bluesky of andere platformen.

Ik vind sowieso dat er iets moet gebeuren, het is verschrikkelijk wat daar gebeurt. Maar ik ben bang dat het de meeste mensen pas iets gaat interesseren zodra het hun zelf raakt.
En hoeveel effect zou het hebben? Een protest als dit, daar lachen ze om. Als ZZP'er heeft het voor mij ook geen zin om er aan mee te doen want op een donderdag geef ik eigenlijk sowieso nooit geld uit. En alles uit Israel en Amerika boycotten doe ik al lange tijd.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:53

Het enige wat mij effectief lijkt is een meerdaagse strike, 1 dag gaat zoals hier al gezegd is waarschijnlijk niet heel veel doen, mensen doen dan die activiteiten de dag ervoor en de dag erna.
Op Instagram las ik dat er vanaf nu elke donderdag een global strike word “gepland/georganiseerd” https://www.instagram.com/p/DNdA7rVKyE- ... UzdmV3aW9h

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:21

MarlindeRooz schreef:
Onali schreef:
_O-

Net als elke andere dag.

? Een betere CAO is toch van een ander kaliber dan protesteren tegen genocide?

Ik werk in de zorg, zorgmedewerkers leggen over het algemeen hun werk niet neer.

boedjang schreef:
Nou das wel wat anders, een Cao of wat daar gaande is

Overigens kan ik in de VG sector niet zomaar staken hoe ziet X dit voor zich? Zo jut je alleen alles weer op en dat is juist niet de bedoeling het gaat om in verbinding blijven

Ik werk in de zorg, zorgmedewerkers leggen over het algemeen hun werk niet neer voor zichzelf.
Ik zeg dus niks raars, ik zeg precies hetzelfde als jou ;)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:26

Onali, het werd door mij en mijn voorganger anders opgevat. Jij bedoeld net als ik ,dat ons werk door gaat, wat er ook gebeurd, begrijp ik nu.

Madiba

Re: StrikeForGaza21Aug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 09:46

Ik doe wel mee. Ik weet dat het maar een heel kleine druppel op een hete plaat is, maar als er op die plaat heel veel kleine druppels komen dan koelt hij wel af. Ik lig wakker van Gaza, hoe die mensen afgeslacht worden voor onze ogen zonder dat iemand er iets aan doet vind ik gewoon weerzinwekkend. 60.000 doden nu, maar er wordt geschat dat het er 400.000 zijn want er liggen er nog veel onder het puin. Meer dan 200 journalisten gedood, meer dan in eender welke andere oorlog, buitenlandse journalisten mogen niet binnen dus rapportage komt maar mondjesmaat binnen. In de hitte, zonder eten of drinken, in een tentje, hopend dat er geen bom op je valt. Voor de zoveelste keer naar een andere plaats moeten trekken omdat die plaats wordt aangeduid als 'safe zone', om dan te moeten zien dat er toch weer geschoten en gebombardeerd wordt. IDF soldaten en huurlingen, die voor de fun op weerloze burgers schieten die om hulpgoederen komen. Tijdens WO2 was er nog het excuus dat men niet wist wat er gebeurde, nu gaat dat niet meer op, iedereen die wil kan zich informeren.

Moeten gaan werken vind ik een flauw excuus, je kan ook meedoen door die dag niets te kopen. Vanuit Gaza komen er noodkreten dat niemand zich nog iets aantrekt van hun lot, ik kon dat niet geloven, maar misschien is het toch waar. En ja, op andere plaatsen is er ook miserie, is ook heel erg, maar vind ik geen reden om dan maar niks te doen. Met niks doen gaan we het zeker niet redden. Hoe zou je je voelen als dat hier zou gebeuren en de rest van de wereld zn schouders ophaalt en denkt zolang het mij niet overkomt is het niet mijn probleem? Waar is onze empathie gebleven?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:50

Als ik mij de hele dag bezig zou houden met de problemen in de wereld dan zou ik geen oog dichtdoen. Empathie is prima maar niemand heeft er wat aan als ik slecht slaap in de nacht. Ik heb niet het idee dat mijn acties grote wereldproblemen oplossen. Vrienden van mij boycotten bijvoorbeeld allerlei bedrijven. Dat is prima dat ze dat doen maar ik voel mij niet geroepen daartoe.

Ik vind het ook heel veroordelend dat als je niet doet wat "hoort" dat je dan geen empathie hebt en dat het je niks boeit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:56

Ik hoop dat mijn werkgever er niet aan mee doet. 21e is payday :+
Zelf doe ik er ook niet aan mee. Wat Marrlinde zegt, als je alle ellende van de wereld je aan moet trekken, heb je geen leven meer.

Wat maakt Gaza erger dan afslachtingen in Sudan, waar je weinig over hoort?
Of de oorlog in Oekraïne?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:57

@Madiba,
Denk je echt dat bedrijven er wakker van liggen als je 1 dag iets niet koopt?
Goed als we het op zo'n fiets gaan spelen doe ik die dag toch geen boodschappen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:58

Heel eerlijk?
Als ik zelf daar zou zitten, hongerig en tussen de bommen, en iemand aan de andere kant van de wereld denkt iets te bereiken voor mij door een dag niets te kopen, zou ik niet geamuseerd zijn.
Er zijn veel hardere acties nodig. Daden. En dan bedoel ik niet een stakinkje hier.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:11

Fitzroy schreef:
Ik hoop dat mijn werkgever er niet aan mee doet. 21e is payday :+
Zelf doe ik er ook niet aan mee. Wat Marrlinde zegt, als je alle ellende van de wereld je aan moet trekken, heb je geen leven meer.

Wat maakt Gaza erger dan afslachtingen in Sudan, waar je weinig over hoort?
Of de oorlog in Oekraïne?

Precies en Jemen niet te vergeten of Noord Korea waar ze van hongersnood naar hongersnood leven als ik die verhalen zo mee krijg.
Bij elk verhaal sta ik even stil bij hun.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:26

Of de Oeigoeren in China. En nog steeds kop we massaal vrolijk allerhande en onnodige zooi uit China. Ook ik doe dat. Perfect zijn kan je niet.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:53

Ik doe ook niet mee.
Buiten dat het echt geen verschil maakt als een handjevol mensen meedoen, vind ik dat er nog wel andere doelen zijn die zelfs nog meer onze aandacht verdienen, want waar veel te weinig aandacht voor is.
En voor die zaken probeer ik wel mijn persoonlijke leven aan te passen, maar is het helaas ook niet meer dan een druppel op een enorme gloeiende plaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:01

Donderdag de 21e heb ik vakantie dus werk ik niet. Maar we wilden die dag eigenlijk naar de dierentuin :=

Wat echt een heel schril contrast is; wij vieren hier vakantie, vieren de vrijheid van werk, doen leuke dingen en tegelijkertijd worden er mensen vermoord voor helemaal niks :\

Ik denk nog even of we de donderdag mee zullen doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:08

verootjoo schreef:
Donderdag de 21e heb ik vakantie dus werk ik niet. Maar we wilden die dag eigenlijk naar de dierentuin :=

Wat echt een heel schril contrast is; wij vieren hier vakantie, vieren de vrijheid van werk, doen leuke dingen en tegelijkertijd worden er mensen vermoord voor helemaal niks :

Dit is altijd zo geweest en zal (helaas) altijd zo zijn.

Ga lekker je dagje weg. De mensen daar zijn er echt niet mee geholpen als jij thuis in de tuin blijft zitten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:28

Mooi, dan ga ik donderdag lekker shoppen. Lekker rustig in de winkels.

En wat hiervoor gezegd wordt, waarom is Gaza erger dan andere landen, Sudan, China? En laten we Hamas niet vergeten... Omdat het uitgebreid op de social media is gekomen en het hip is als je tegen de Gaza genocide bent (die eigenlijk niet eens een genocide blijkt te zijn).
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 19-08-25 11:32, in het totaal 3 keer bewerkt