Let op! Defensie gaat weer oefenen met laag-vliegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Let op! Defensie gaat weer oefenen met laag-vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 16:33

Zie ook onderstaand nieuwsbericht met bijbehorende kaart.
Een groot deel van midden/oost/zuid Nederland is vanaf maandag weer aangemerkt als laag-vlieggebied. Voor sommigen wellicht een fijne waarschuwing om een extra oogje op de paarden buiten te houden en/of rekening mee te houden als je van plan bent op buitenrit te gaan.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/393005 ... -provincie

Ania

Re: Let op! Defensie gaat weer oefenen met laag-vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:38

oh wij vallen er net wel/net niet onder.. goed om te weten kun je er rekening mee houden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:43

Dankjewel voor het delen

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:45

Hier in midden Nederland een paar uur geleden al een chinook heeeeel laag over ons huis.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:58

Vorige week woensdag al, vlak naast mijn aanspanning op de Elspeetse heide..

Gelukkig keek Sneakers nergens van op of om..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 17:11

Ze doen hier al jaren niet anders. Paarden nemen niet eens meer de moeite om op te kijken.

Die laagvliegoefening is niks nieuws onder de zon, ze doen het nu alleen wat vaker.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 17:15

Voor hier wel. Wij vielen eerder net buiten het gebied.

En onaangekondigd vlogen ze hier enkele jaren geleden ook zowat de pannen van het dak.
En de paarden waren toen wel in paniek.
Juist omdat ze het niet kennen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 18:04

Het is hier altijd laagvlieggebied :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 18:15

ikke schreef:
Ze doen hier al jaren niet anders. Paarden nemen niet eens meer de moeite om op te kijken.

Die laagvliegoefening is niks nieuws onder de zon, ze doen het nu alleen wat vaker.

Oh zeker, wij zitten in dezelfde regio en ook nu weer hoor ik al weken laagvliegende helikopters voorbij komen.

Maar aangezien er ook elk jaar wel een keer een nieuwsbericht naar buiten komt met paarden (of koeien) met (grote) wonden of die afgemaakt moeten worden tgv laagvliegende helikopters leek het me voor die mensen in gebieden waarin dit minder vanzelfsprekend is geen overbodige waarschuwing.

Overigens zou ik persoonlijk na zo'n bericht toch ook wel wat sneller geneigd zijn de komende tijd de hei even te vermijden, zeker met een jong paard. Kan ik ze uiteraard nog steeds op andere momenten ook tegenkomen, maar beetje risico-inschatting kan geen kwaad imo.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 18:35

Bedankt voor het melden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:23

Ik ben op zulke momenten toch wel blij dat mijn paarden zo'n beetje op de vliegbasis in Volkel staan. :+

Die kijken echt nergens van op of om. Terwijl ik met mijn vingers in mijn oren zit. :')

Neem de komende tijd maar weer oordopjes mee.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:33

Wij wonen vlak bij vliegbasis Gilze Rijen, heel vaak laag vliegende helikopters. Paarden kijken nergens van op.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:55

Ach ze vliegen hier altijd al erg laag, dus dat scheelt weer met de paarden die het gewend zijn

Dank voor het delen!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:57

xPabloBokt schreef:
Ik ben op zulke momenten toch wel blij dat mijn paarden zo'n beetje op de vliegbasis in Volkel staan. :+

Die kijken echt nergens van op of om. Terwijl ik met mijn vingers in mijn oren zit. :')

Neem de komende tijd maar weer oordopjes mee.

Dan denk ik dat ik weet waar je paarden staan.

De mijne stonden eerst ook redelijk dichtbij Volkel, de trauma kwam ook meerderere keren per week (soms redelijk laag) over de wei. Maar een (echt) laagvliegende chinook is toch wat anders.

Nu staann ze iets verder weg.
Ik verwacht geen problemen, maar vind het wel fijn om te weten.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:28

Maar niemand weet dus waar/wanneer ze echt laag gaan komen? (Als in - daar zijn geen vaste plekken voor, dus kan random overal gebeuren?)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:46

Knuffeldier schreef:
Maar niemand weet dus waar/wanneer ze echt laag gaan komen? (Als in - daar zijn geen vaste plekken voor, dus kan random overal gebeuren?)

In dat hele gebied op het kaartje ja. Normaliter is het meer afgebakend tot kleinere gebieden, maar ook dan weet je niet waar en wanneer ze over komen. Enkel dat het in principe niet na middernacht is.

Tijdelijk uitgebreide laagvlieggebied:
Afbeelding

Normale laagvlieggebieden (Ik zit in de middelste, laagvlieggebied voor helikopters):
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 22:58

iemand enig idee of je meer details kunt vinden? Kan moeilijk 10 dagen bij de koeien en kalfjes gaan zitten wachten of er zo'n ding over vliegt :(

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 23:19

Kinke schreef:
iemand enig idee of je meer details kunt vinden? Kan moeilijk 10 dagen bij de koeien en kalfjes gaan zitten wachten of er zo'n ding over vliegt :(

Ik dacht uit een eerder topic (of nieuwsartikel oid?) eens begrepen te hebben dat die informatie niet openbaar zou zijn omdat het anders de oefening kan belemmeren omdat men(/de militairen) dan van tevoren informatie zou(den) kunnen opzoeken over wat ze moeten gaan doen. Dat maakt het met dieren dus wel echt onwijs rot, omdat je dus heel moeilijk kunt anticiperen. Maar wellicht is er iemand met meer up to date informatie (of een bron) die hier meer over kan zeggen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 23:29

Hopelijk blijven ze hier er rustig om. Hier waren wel laag vliegoefeningen met vliegtuigen snachts. Maar helikopters ken de paarden niet. Dus geen idee wat ze daar op doen. Het is goed om te weten maar meer als allert zijn kun je toch niet. Hopen dat het mee valt.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 04:21

Blacky94 schreef:
Kinke schreef:

Ik dacht uit een eerder topic (of nieuwsartikel oid?) eens begrepen te hebben dat die informatie niet openbaar zou zijn omdat het anders de oefening kan belemmeren omdat men(/de militairen) dan van tevoren informatie zou(den) kunnen opzoeken over wat ze moeten gaan doen. Dat maakt het met dieren dus wel echt onwijs rot, omdat je dus heel moeilijk kunt anticiperen. Maar wellicht is er iemand met meer up to date informatie (of een bron) die hier meer over kan zeggen.

Dit, zeker omdat ze nu willen gaan trainen in verschillende gebieden zal het echt afhankelijk zijn hoe de oefening verloopt.
Het kan nl ook heel goed zijn dat ze dag a rond 1200 bij je voorbij zouden komen en dat toch ineens 1500 of juist helemaal niet gaat worden door bijv weersomstandigheden, iets stuk gaat enz.

Hier zijn veel vliegbewegingen op te zien
https://globe.adsbexchange.com/

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 05:25

ikke schreef:

Wij vallen normaal niet onder het gebied, nu dus tijdelijk wel. Je kan er eigenlijk beter altijd onder vallen, dan wennen ze eraan.
Nu moet je maar hopen dat ze niet overkomen of niet in paniek raken. Ik kan moeilijk alles 10 dagen binnen zetten.

Dit is trouwens voor het eerst dat ik dit zie. Heb hier helemaal geen aankondiging voor gezien hier in de regio.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 06:59

Kinke schreef:

Citaat:
Burenmailing juli 2025
In deze burenmailing:
Helikopteroefening in uw omgeving
Tijdelijk laagvlieggebied

Helikopteroefening in uw omgeving
Van maandag 18 tot en met vrijdag 22 augustus en van maandag 25 tot en met vrijdag 29 augustus (week 34 en 35) vindt een militaire oefening plaats in uw regio. Tijdens deze periode kunt u in uw omgeving transporthelikopters zien en horen vliegen, voornamelijk tussen 09.00 en 16.30 uur. Deze oefening draagt de naam Focus298.

Met deze oefening trainen helikopterbemanningen samen met collega’s op de grond. Dit is belangrijk om goed voorbereid te zijn op missies in binnen- en buitenland, ook onder moeilijke en risicovolle omstandigheden.

Waarom deze training
Een belangrijk onderdeel van de training is het vliegen op lage hoogte. Door laag te vliegen kunnen helikopters zich tijdens een missie beter beschermen tegen dreiging van buitenaf. Deze vorm van vliegen vraagt om specifieke ervaring en training.

Wat merkt u van deze oefening?
De regio Zuid-Oost Nederland is voor deze oefening tijdelijk aangewezen als laagvlieggebied. Hoewel de oefening niet alleen het gebied rondom de Luitenant-generaal Bestkazerne betreft valt uw regio wel in het aangewezen gebied. Bij de training zijn twee Chinook transporthelikopters betrokken met als uitvalsbasis vliegbasis Deelen. De vliegroutes en oefenlocaties zijn zo gekozen dat woongebieden zoveel mogelijk worden ontzien. Wij begrijpen dat deze oefening toch tijdelijk extra geluidshinder kan opleveren. Uiteraard doen we ons best om dit zoveel mogelijk te beperken.

Operationele maar ook klimatologische omstandigheden kunnen er voor zorgen dat oefeningen anders verlopen dan vooraf aangekondigd.

Bron: staatscourant

Tijdelijk laagvlieggebied
Er is een tijdelijk laagvlieggebied aangevraagd voor deze oefening in Zuid- Oost Nederland. Deze ontheffing is nodig, zodat kan worden geoefend met het tactisch verplaatsen op lage hoogten, met als doel operationeel gereed te zijn voor toekomstig optreden. In een laagvlieggebied mogen helikopters tot op grasspriethoogte vliegen. Dit betekent dat niet continu laag wordt gevlogen. Aanvliegroutes en -hoogten, alsmede oefenlocaties worden zodanig gekozen dat geluidhinder zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Klacht geluidshinder vliegtuig of helikopter
Defensie streeft ernaar met zijn vliegtuigen en helikopters niet meer geluid te veroorzaken dan strikt nodig. Het is alleen niet mogelijk om iedere vorm van geluid te voorkomen.

Klacht geluidshinder indienen
Voor klachten over militair vliegverkeer kunt u het online klachtenformulier gebruiken.

Informatie vooraf
Wanneer mogelijk laat Defensie vooraf weten welke militaire vliegbewegingen afwijken van de gebruikelijke vluchten. Deze informatie staat op de pagina

Blijf op de hoogte
Op X (voorheen Twitter) wordt kort voor de oefening aangegeven wanneer deze van start gaat. U volgt deze berichten door via X de volgende accounts toe te voegen: @dhcluchtmacht en @Kon_Luchtmacht

Bij die Twitter accounts heb ik mij nu aangemeld.
Nooit eerder wat met Twitter gedaan.
Dus of ze goed melden? We gaan het zien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:27

Zijn het hier gewend al is het wel even geleden er voor het laatst hier boven druk was. Ik vind het altijd wel indrukwekkend.
Paarden hebben meer last van de lucht ballonnen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:28

Wij zitten ook in het gebied. maar we hebben een tijdje op een pensuon stal gestaan naast de landing/opstijg baan van defensie en de paarden zijn het gelukkig wel gewend .. ze vinden een hele zwerm wielrenners enger :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 12:01