Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:06

Petpa

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

Ik las het net.
En kan er werkelijk niks positiefs aan vinden...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Omdat euthanasie niets oplevert?
Ik vind het niet zo'n gek idee, al zou ik het met mijn paarden niet gedaan hebben. Maar genoeg mensen die liever voor slacht kiezen. Mijn kippen hadden er best naartoe gemogen. (ik zelf tzt ook wel, als ik al dood ben dan).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Dit bestaat toch al? Slachten..
Alleen nu ook een optie voor kleine dieren..
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op Gisteren, 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

Best logisch eigelijk. Ik zie voor de dieren geen verschil met slecht voor menselijke consumptie?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

Er staat dat levende dieren geëuthanaseerd worden. Maar wordt dat middel dan nog helemaal afgebroken in een dood lichaam? Heeft dat geen gevolg voor de dieren die dat later eten?

Het idee is vooral luguber. Maar eigenlijk maakt het weinig verschil of je paard nou door de rendac wordt opgehaald of door een tijger wordt opgegeten. Althans als je ze dan wel thuis kunt laten inslapen

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:16

Maar je laat ze inslapen omdat ze ziek zijn of gewoon echt volledig op. Maar in de dierentuin mogen ze sowieso niet ziek zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Druif_01 schreef:
Maar je laat ze inslapen omdat ze ziek zijn of gewoon echt volledig op. Maar in de dierentuin mogen ze sowieso niet ziek zijn.

Dat geldt ook voor het varken of de koe op jouw bord. Mag ook niet ziek zijn.
Laatst bijgewerkt door Lieser op Gisteren, 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Nah ja ze gaan niet levend de kooi in. Ze worden wel geeutanaseerd. Althans dat is wat ik ervan begrijp.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

capopjekop schreef:
Er staat dat levende dieren geëuthanaseerd worden. Maar wordt dat middel dan nog helemaal afgebroken in een dood lichaam? Heeft dat geen gevolg voor de dieren die dat later eten?

Het idee is vooral luguber. Maar eigenlijk maakt het weinig verschil of je paard nou door de rendac wordt opgehaald of door een tijger wordt opgegeten. Althans als je ze dan wel thuis kunt laten inslapen

Denk geen euthanasie hoor. Schietmasker, slacht.

Kidde

Ik denk dat het vooral gevoelsmatig is? Er is toch eigenlijk geen verschil met slachten voor menselijke consumptie. Als je paard naar de Rendac gaat wordt hij toch ook verbrand. Ik zou het zelf niet willen hoor, maar eigenlijk is het hypocriet als je er over nadenkt.

Hebben jullie overigens wel gelezen dat het om overleden dieren gaat en niet dat ze een levend huisdier in het verblijf loslaten.

Goof

Ze eten nu toch ook vlees, dat is toch ook een geslacht dier?
Ik zie het probleem niet als ik eerlijk ben?

Ik was enkele maanden geleden in Blijdorp, dasr kregen de hyena's hele witte, fluffy konijntjes gevoerd precies toen we langs liepen. Prima toch?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:23

Ik zou het echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn dier daarheen te brengen. Wanneer besluit je dat überhaupt om te doen dan? Als je geen zin meer hebt om ervoor te zorgen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:24

Heel eerlijk, top idee.
Voor kippen, konijnen, cavia's etc zeker.
Dat zijn van die dieren waarbij mensen regelmatig geen zin hebben in de kosten van een dierenarts. Niet voor behandeling, ook niet voor euthanasie.
Dan liever afstaan dan laten lijden.

In Denemarken valt het wel mee met de hoeveel straatkatten en -honden maar in bijvoorbeeld Zuid Europa of Amerika heb je zoveel doding stations voor honden. Dan lijkt me het dier opvoeren best een prima oplossing ipv "doelloos" doden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Druif_01 schreef:
Ik zou het echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn dier daarheen te brengen. Wanneer besluit je dat überhaupt om te doen dan? Als je geen zin meer hebt om ervoor te zorgen?

Die laatste zin lijkt me niet echt nodig. Je laat je dier ook niet inslapen omdat je er geen zin meer in hebt toch?

Slachten hoeft echt niet minder humaan te zijn dan inslapen als het goed gebeurt. Dan is het toch alleen maar mooi dat die dieren er weer van kunnen eten. Cirkel of life. In het wild is het niet anders.

Je kunt ze moeilijk wortels gaan voeren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:29

Goof schreef:

Ik was enkele maanden geleden in Blijdorp, dasr kregen de hyena's hele witte, fluffy konijntjes gevoerd precies toen we langs liepen. Prima toch?

Ik weet dat ze voor oa roofvogels vaak levende konijnen binnen krijgen en dat de verzorgers die dan tegen de muur dood meppen om vers in de vriezer te stoppen.

Tja weetje een fijn idee is het niet maar ik vind de manier waarop mijn gehakt de transitie van dier naar voedsel heeft gemaakt ook niet perse een leuk gevoel geven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Azmay schreef:
Goof schreef:

Ik weet dat ze voor oa roofvogels vaak levende konijnen binnen krijgen en dat de verzorgers die dan tegen de muur dood meppen om vers in de vriezer te stoppen.

Tja weetje een fijn idee is het niet maar ik vind de manier waarop mijn gehakt de transitie van dier naar voedsel heeft gemaakt ook niet perse een leuk gevoel geven.

Ja en hoe betrouwbaar is die bron van de konijnen dood meppen tegen de muur? :=
Via via via?

Ik geloof hier 0.0 van.
De mensen die daar werken zijn dierenvriendin in hart en nieren hè. Die gaan echt geen konijn staan dood meppen doe eens normaal.
Er zijn gewoon mechanismen die heel snel een nek breken. Merkt het beestje weinig van. En geloof ook niet dat dat in de dierentuin zelf gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op Gisteren, 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Lijkt mij een prima optie. Er is zoveel overschot en oeps netstje dus liever dit zodat een dier nog een nut heeft zonder pijn te lijden dan dat ze gedumpt worden in een bos of verzopen worden in een regenton.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

In Nederland gaan dieren die niet voor menselijk consumptie geslacht mogen worden, maar wel voor dierlijke toch ook al naar dierentuinen?
Of ben ik abuis?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Azmay schreef:
Goof schreef:

Los van waar het dier voor gedood wordt.. Een konijn doodslaan tegen een muur is natuurlijk gewoon walgelijk. Mag hopen dat ze in de tekst daar zoiets niet als "humaan" bestempelen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:41

Gnome schreef:
Druif_01 schreef:

Die laatste zin lijkt me niet echt nodig. Je laat je dier ook niet inslapen omdat je er geen zin meer in hebt toch?

Dat was een oprechte opmerking, hoeveel dieren staan er niet op marktplaats omdat het ‘zo leuk voor de kinderen was’, maar die er vervolgens niet meer naar omkijken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:44

Tja, in de reptielen hobby is konijn, cavia etc heel normaal om te voeren. De meeste kopen hun voedseldieren diepgevroren, maar ik weet ook dat er (vaak de grote bedrijven) zelf fokken met voedseldieren.

Ik vind het dan ook een wat vreemde oproep van deze dierentuin.....

Ze zouden er verstandig aan doen om (achter de schermen) een aantal verblijven te creëren waar ze voedseldieren zelf kunnen fokken. Zeker bijvoorbeeld konijnen en cavia's zijn gemakkelijk te fokken.

Edit: daarnaast zijn er dus bedrijven die uitsluitend fokken voor het gebruik als voedseldier. Daar zou de dierentuin óók in kunnen kopen (maar is duurder waarschijnlijk)
Laatst bijgewerkt door mvdende op Gisteren, 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Ik ga liever naar een dierentuin die zelf z’n prooidieren fokt en daar open en eerlijk over is. Dan naar een dierentuin die het bij broodfokkers ingevroren inkoopt. Dan weet je helemaal niet hoe het dier geleefd heeft.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Dit is blijkbaar ook dezelfde dierentuin die jaren geleden een jonge, gezonde giraffe hebben geëuthanaseerd omdat die geen goede genen had.
Dus sowieso niet echt een op en top dierentuin :=

Vanuit een dierenartsen groep waar dit artikel ook wordt gedeeld.
Hoe zij hun konijnen afmaken als het als dierenvoer wordt gebruikt en je dus geen euthanasol mag gebruiken.
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

mysa schreef:
capopjekop schreef:

Denk geen euthanasie hoor. Schietmasker, slacht.

Als ik de man die de pony van mijn zus destijds heeft opgeladen moet geloven inderdaad schietmasker en dan aan de leeuwen. Betrof een pony die niet geschikt was voor humane consumptie. Ik zou het persoonlijk niet meer doen. Veel te bang dat er gekken zijn die een dier van de slacht “willen redden”. Hoewel het wel veel minder stress oplevert voor het dier dan euthanasie.