Frans drinkwater pfas ivm pvc waterleidingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Frans drinkwater pfas ivm pvc waterleidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 16:43

Goh ik las het nos bericht over fraude met bronwater, waarin later iets vermeld stond over teveel pfas in kraanwater vanwege de waterleidingen.

Maar niet alleen de kwaliteit van bronwater in flessen staat in Frankrijk ter discussie. Ook het kraanwater komt regelmatig in opspraak.

Afgelopen maand kregen de inwoners van zestien gemeenten in Noord-Frankrijk de opdracht om geen water meer uit de kraan te drinken. Er zit te veel PFAS in, zeggen de autoriteiten.

In het departement Loiret, rondom Orléans, werd kort geleden bekendgemaakt dat 50 kilometer aan waterleiding wordt vervangen. In de pvc-pijpen zit een chemische substantie (vinylchloride, CVM) die kankerverwekkend is. Die stof is volgens bewoners en advocaten ook in het drinkwater terechtgekomen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2577555

Hoe zit dat eigenlijk in Nederland? Nederlandse waterleidingen zijn ook op grote schaal vervangen door pvc.

Lieser

Re: Frans drinkwater pfas ivm pvc waterleidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:30

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:42

PFAS zit overal in dus ook in drinkwater. Nu nog in hele kleine hoeveelheden wat niet schadelijk wordt geacht.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 17:49

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:56

Vroeger waren waterleidingen van lood en die zijn juist door plastic vervangen omdat dat lood schadelijk voor de gezondheid is. In heel oude gebouwen\huizen kunnen nog wel loden waterleidingen zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:19

En al die buizen onder de grond zijn van ja, PVC. Polyvinylchloride. En dat wordt gemaakt door vinylchloride te polymeriseren. En om het wat stabieler te maken zodat het niet weer degradeert in een polyethyleen en zoutzuur worden er weekmakers aan toegevoegd. En die weekmakers kunnen ook weer schadelijk zijn.

Vinylchloride is een giftig gas.

Het grappige is dat ik mijn afstudeeronderzoek gedaan heb over de stabiliteit van laagmoleculair PVC, omdat toen deze dingen al gewoon bekend waren. Dus het is al meer dan 20 jaar bekend. Het ging niet over waterleidingen, maar over de weekmakers die ook schadelijk waren. En hoe je dan PVC chemisch stabieler kon maken, want het degradeert onder invloed van licht en temperatuur.

Maar als je dan toch bang wilt worden, dan moet je ook eens kijken naar bisfenol A. Dat zit ook overal in, mag gewoon gebruikt worden in verpakkingen en tja, dat wordt weer in verband gebracht met o.a. overgewicht.

We kunnen niet zonder plastics, dat is ook gewoon een feit. En er is al enorm veel verbeterd t.o.v. 25 jaar geleden. Maar goed, zolang Chemours nog gewoon Gen-X mag lozen ga ik me niet druk maken om een PVC waterleiding. Wij hadden vroeger ook allemaal AGU regenpakken aan op de fiets naar school en die werden, jawel, waterdicht gemaakt met een stof uit de PFAS groep.
We eten lunch uit een plastic broodbakje, al dan niet de broodjes nog even fris gehouden in een PE-plastic boterhamzakje. We kunnen geen frisdrank meer in glas kopen zo ongeveer, en in blikjes zit ook een polymeercoating. Je telefoon, je computer, toetsenbord, alles is van polymeren oftewel plastics gemaakt.

En ik vraag me dan af hoe de mensen die veganistisch willen leven dan denken over hun 'plastic lederen' schoenen.

Ik heb in huis waterleidingen van koper, maar ook van Uponor (dus een kunststof), dat laatste (ook van andere merken) wordt steeds mee gebruikt omdat het makkelijk buigbaar is en makkelijker te verwerken is dan een koperen leiding.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:23

Ik werk in de voedingsmiddelen industrie en we doen hiervoor steekproefsgewijs controles. Deze controles zijn verplicht vanuit de NVWA :) Wij gebruiken zowel water uit eigen bron als vanuit het bedrijf waar water af wordt genomen.

Hopelijk stelt dit je iets meer gerust! :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 17:57

germie schreef:
En al die buizen onder de grond zijn van ja, PVC. Polyvinylchloride. En dat wordt gemaakt door vinylchloride te polymeriseren. En om het wat stabieler te maken zodat het niet weer degradeert in een polyethyleen en zoutzuur worden er weekmakers aan toegevoegd. En die weekmakers kunnen ook weer schadelijk zijn.

Vinylchloride is een giftig gas.

Het grappige is dat ik mijn afstudeeronderzoek gedaan heb over de stabiliteit van laagmoleculair PVC, omdat toen deze dingen al gewoon bekend waren. Dus het is al meer dan 20 jaar bekend. Het ging niet over waterleidingen, maar over de weekmakers die ook schadelijk waren. En hoe je dan PVC chemisch stabieler kon maken, want het degradeert onder invloed van licht en temperatuur.

Maar als je dan toch bang wilt worden, dan moet je ook eens kijken naar bisfenol A. Dat zit ook overal in, mag gewoon gebruikt worden in verpakkingen en tja, dat wordt weer in verband gebracht met o.a. overgewicht.

We kunnen niet zonder plastics, dat is ook gewoon een feit. En er is al enorm veel verbeterd t.o.v. 25 jaar geleden. Maar goed, zolang Chemours nog gewoon Gen-X mag lozen ga ik me niet druk maken om een PVC waterleiding. Wij hadden vroeger ook allemaal AGU regenpakken aan op de fiets naar school en die werden, jawel, waterdicht gemaakt met een stof uit de PFAS groep.
We eten lunch uit een plastic broodbakje, al dan niet de broodjes nog even fris gehouden in een PE-plastic boterhamzakje. We kunnen geen frisdrank meer in glas kopen zo ongeveer, en in blikjes zit ook een polymeercoating. Je telefoon, je computer, toetsenbord, alles is van polymeren oftewel plastics gemaakt.

En ik vraag me dan af hoe de mensen die veganistisch willen leven dan denken over hun 'plastic lederen' schoenen.

Ik heb in huis waterleidingen van koper, maar ook van Uponor (dus een kunststof), dat laatste (ook van andere merken) wordt steeds mee gebruikt omdat het makkelijk buigbaar is en makkelijker te verwerken is dan een koperen leiding.

Volgens mij is koper ook min of meer giftig als je het binnenkrijgt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:08

Ja, men vermoedt van wel. Maar het is dan vooral de koperoxide, dat is absoluut giftig. En ondertussen stoppen we bij paarden allerlei koperlegeringen in de mond omdat het lekker smaakt voor het paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:40

Koperen sieraden kunnen groen afgeven op de huid en irritatie veroorzaken. Ik zou geen koperen bit in mijn mond willen, en ik denk dat koperen leidingen voor drinkwater ook zoiets als koperionen (ik ben geen chemicus) afgeven. Maar ja, mij leek kunststof altijd het beste maar dat is nu dus ook niet goed. Je moet het wel ergens van maken he.