Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steeds meer natuur dicht voor de minder fitten

Natuur gaat voor, pech voor de minder fitten
253 (81%)
Rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig
41 (13%)
Iets anders
17 (5%)

Totaal aantal stemmen: 311

karuna
Drukke kabouter

Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:42

Inclusie. Iedereen heeft er zijn mond vol van. Die zou voor iedereen moeten gelden, jong oud ongeacht geloof fit of niet zo fit. In europa is zelfs een aantal verplichtingen wat betreft gehandicapten en toegankelijkheid.

Maar in Nederland is langzaam steeds meer niet meer bereikbaar als je niet fit en sportief bent. Steeds meer vooral natuur wordt verboden voor verkeer waardoor je als je daarvan afhankelijk bent steeds verder wordt buitengesloten van natuur en ontspanning.

Parkeerplaatsen worden gesloten, wegen verboden of geblokkeerd, duindoorgangen verdwijnen waardoor je als je niet fit bent op steeds meer plekken niet meer kunt komen.

Neem de posbank. Je kunt alleen nog naar een overvolle parkeerplaats waar je file kunt lopen omdat je niet verder kunt rijden om een stukje verder te gaan neuzen in het bos.. je mag doorrijden met een kaart maar alle parkeerplaatsen zijn geblokt behalve een waar je alleen kunt kijken maar geen meter kunt lopen. Of het "rolstoelpad" waar je naar mensen kunt kijken als je de helling al haalt.

Nu blijkt een stukje verderop het enige nog soort van bereikbare wildobservatie punt ook onbereikbaar omdat je dan eerst kilometers moet lopen of fietsen voor je er bent. Deze weg is blijvend dicht per 1 juli.

Ik ben gek op de natuur en de rust maar zo langzaam aan is het niet echt meer bereikbaar als je geen hele einden kunt lopen.

Eerder was de hoge veluwe al steeds verder aan het minderen met haalbare paden door afsluiten van steeds meer plekken.

Best zuur voor toch een flink aantal mensen die om diverse redenen niet ver kunnen wandelen of "even" een eind moeten fietsen om iets te kunnen bekijken of te genieten van de stilte.

Jammer -O-

Vandaar de pol met de vragen. Natuur gaat voor, pech voor de niet fitten, rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig, iets anders

lies_sparkle

Re: Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:48

Ik vind het heel goed dat er plekken worden gesloten, juist de wegen in het bos. Auto’s richten met de uitstoot genoeg aan, auto’s weren lijkt me prima.

Ik kan me ook voorstellen dat het vervelend is als je minder goed ter been bent. Maar ik denk dat er afdoende alternatieven zijn zoals een rolstoel (of ander hulpmiddel), een ander natuurgebied/weg opzoeken waar je wel langs mag rijden, etc

Het gaat zo slecht met de natuur dat daar een absolute prio aan gegeven mag worden, ook op alle andere punten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:57

Wat wil je dan? Kilometerslange asfaltpaden aanleggen zodat rolstoelers ook middenin de bossen kunnen komen?
Het is heel zuur, maar sommige dingen kunnen gewoon niet en sommige mensen kunnen niet alles doen door fysieke of mentale beperkingen. Zo is het hele leven (helaas).

Voor wat betreft het nationaal park; dat is juist wel 1 grote geasfalteerde rpute, zowel voor fietsers als voor auto's, dus daar kan je echt overal komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:00

Rolstoel is leuk maar einden daarmee rollen is redelijk lastig zeker zonder een duwer erbij. Het rolstoelpad bijvoorbeeld bij de posbank is leuk als je uberfit bent en of je duwer een krachtpatser. Naar beneden ben je zo. Al dan niet halverwege gecrashed.

De veluwezoom heeft geen alternatieve wegen meer helaas. Alles zit potdicht zo ongeveer j́uli en augustus. Behalve naar twee razenddrukke punten. Aan de andere kant bij Laag Soeren zit een fijne weg waar je nog naar een wild observatie punt kon dat nog met wat moeite haalbaar was. Rustig en stil, maar dat hele stuk is nu permanent gesloten waardoor ook fijne kortere wandelroutes zijn verdwenen. -O-

Het zure is de wegen liggen er nog maar je mag er niet meer komen grootdeels. -O-waardoor je dus ook niet meer op wat korte routes kunt komen. Recent voor veel geld herstelde parkeerplaatsen die werkeloos geblokkeerd liggen te verpieteren.

Juist inclusie en overal kunnen meedoen wordt steeds meer gepromoot maar aan de andere kant komt daar steeds meer een streep door. :evaw:
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-07-25 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:00

karuna schreef:
Best zuur voor toch een flink aantal mensen die om diverse redenen niet ver kunnen wandelen of "even" een eind moeten fietsen om iets te kunnen bekijken of te genieten van de stilte.

Inderdaad best zuur, maar hopelijk helpt het de natuur wel een handje. Misschien is er een andere oplossing of een compromis te vinden, zoals een elektrische en/of aangepaste fiets? :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:05

Voor veel mensen is dat geen optie :n fietsen kan ik helaas ook niet meer en de scootmobiel kan niet altijd mee of op de paden. En veel mensen zijn juist afhankelijk van dr auto om ergens te komen om daar dan een ministukje te wandelen. En die opties zijn ook niet meer bereikbaar meest behalve de overvolle file plekken waar je vaak niet eens meer kan parkeren ivm de drukte.

Dat wringt bij mij. Iedereen heeft de mondvol van inclusie en iedereen doet mee, en aan de andere kant wordt een groeiende groep keihard steeds verder buitengesloten zonder enige vorm van alternatief

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:08

Is een rolstoel zoals ze op het strand hebben dan niet een idee? Zoals Goof aangeeft kunnen we niet alles asfalteren en dat je met de auto niet verder het bos in mag vind ik ook niet raar eerlijk gezegd. Met betrekking tot de drukte kan je natuurlijk ook op rustigere momenten proberen te gaan mits dit gaat met werk uiteraard
Laatst bijgewerkt door Kidde op 23-07-25 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:09

Het gaat niet om zandpaden maar fatsoenlijke asfaltwegen die altijd bereikbaar waren en nu verboden terrein.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:10

karuna schreef:
Het gaat niet om zandpaden maar fatsoenlijke asfaltwegen die altijd bereikbaar waren en nu verboden terrein.

Maar daar heeft iedereen dan toch last van? Gehandicapt of niet. Ik denk dat dit er vooral mee te maken heeft dat de natuur meer rust heeft. Ik vind dit alleen maar goed. De natuur is geen pretpark.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:14

Ik denk dat de hoofdlijn is dat er over inclusieve paden gewoon niet wordt nagedacht of mensen met verschillende hulpmiddelen worden geraadpleegd. Als die paden er al liggen, dan is het dus geen probleem om ze aan te leggen, maar laat de uitvoering te wensen over. En dat is niet alleen in de natuur maar ook bijvoorbeeld winkels en restaurants die als toegankelijk omschreven staan, terwijl alles zo hutje mutje op elkaar staat dat je er niet langs kan met stoel, of opritten waarvoor je body builder moet zijn om jezelf er tegenop geduwd te krijgen. Of bijvoorbeeld al het invalide toilet in het ziekenhuis met zware deur die je met geen mogelijkheid open kan krijgen EN het toilet binnen kan rijden.

Wij zijn gelukkig gezegend met een goed aangelegd fietspad door het bos, inclusief fietsroutes, waar scootmobiels en rolstoelgebruikers ook heel goed gebruik van kunnen maken. Het kan dus wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:14

Mensen die fitter zijn pakken de fiets of lopen. Dat wordt ook gezegd bij de reden. Mensen kunnen te voet of per fiets genieten, en opmerkingen over de minder fitten worden gewoon opzij geschoven. Of weggeredeneerd, of domweg dat is pech hebben voor ze.

Mij zit vooral dwars dat overal mensen moeten kunnen meedoen en niemand buitengesloten zou moeten worden. Dat wordt overal als bijna reclame kreet gebruikt. Behalve de oudere of minder fitte mens, die kun je rustig buitensluiten omdat die toch niet protesteren -O-

Denise ik zie nu je bijdrage, zoiets ja. Of een oversteek zonder afrit 8)7 toiletten die ook gebruikt worden als opslag van spullen. Winkels waar je niet inpast.

Maar wat betreft de natuur is het gewoon :evaw: voor de minder fitten. Dat is pech natuurbeleving weg, ga maar fietsen of lopen. Oh kun je dat niet. Jammer dan -O-

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:18

Als ik het goed lees, is waar je eigenlijk behoefte aan hebt meer parkeerplek voor invaliden, toch? Liefst aan de paden die nu gesloten zijn. Maar anders misschien bij de gewone parkeerplaats, het dichtst bij een asfaltpaadje?

Ik kan me best voorstellen dat de beheerder van zo'n gebied kan en wil meedenken in een oplossing, als je het probleem bij hen aankaart. Het zal wel wat kosten, dus het zal niet op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Maar goed, een balletje opgooien kan geen kwaad toch? Wellicht kun je een petitie opstellen of zelfs crowd funding regelen. Protesteer maar!

En voor de tussentijd... een elektrische rolstoel?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:20

De standaard plekken zijn altijd druk en daar komen na misbruik helaas ook beperkingen van. Tijdens corona besloten sommige mensen van de openbare paden in de bossen een crosbaan te maken incl. gevaar en schade aan de paden. Er is toen aardig wat gebarricadeerd (ook op domme manieren trouwens ivm hulpdiensten zoals onoverzichtelijk net na de bocht een afsluitbalk ... ).
Ken je de kleine plekjes iets verder op dan heb je rust en natuur voor het oprapen, zeker op iets afwijkende tijden. Als ik hier een standaard rondje doe is de kans 99% dat ik niemand zie, misschien staat er een auto (of 2) op de parkeerplaats, maar de kans dat ik die mensen tref bij in/uit stappen is ook onder de 50%.
Nu is waar ik rondloop vermoed ik te heuvelachtig en dus ook de fietspaden gaan nogal op en neer. Enkel die langs/tussen de koeien, maar dat is een aardig stuk met een scootmobiel qua rondje.
Komt bij dat wat er verder ook wenselijk is, er geen geld voor is, al niet altijd voor onderhouden al bestaande wegen, laat staan nieuwe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:21

De asfaltwegen naar de natuur gaan in de regio j́uist dicht (veluwe/veluwezoom). Waardoor je niet eens meer in de buurt van een beetje rustige natuur kunt komen als je niet kunt lopen een eind of fietsen. Natuurmonumenten is daar vooral heel erg mee bezig, of ze sluiten parkeerplaatsen voor iedereen waardoor alleen overvolle plekken overblijven om te parkeren waar dan vaak niet eens meer plek is. Ook weer onder het mom ga maar te voet of per fiets verder. :evaw: en zijn er veel parkeerplaatsen dicht gegaan waardoor je op een beperkt aantal plaatsen de natuur inkan. Waar je dan een kort rondje file lopen kunt doen. Als het pad al begaanbaar is.

Ik ben de laatste maanden ook op diverse andere plekken gesloten dingen tegengekomen waar je heel ver van de natuur af moet parkeren en vandaaruit succes zie er maar te komen -O- oa zwilbrocker ven. De weg die voor invalide parkeerkaarten bedoeld was waar je dichtbij kon parkeren is dicht slagboom ervoor en nu minstens een km lopen voor je een flamingo kunt zien. Veel klachten over gekomen maar iemand kreeg letterlijk de reactie u heeft hier niets meer te zoeken als u niet ver kunt lopen. %) En dat is op steeds meer plekken het geval in binnen en buitenland maar voor nederland is nu kampioen onbereikbaar maken -O-

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:28

Maar als niet niet wil kijken naar een ander vervoersmiddel, zoals electrische driewieler, scootmobiel of electrische rolstoel, is het dan de "schuld" van Natuurmonumenten dat je opties beperkt zijn?

De drukte snap ik dat lijkt me verschrikkelijk, maar dat heeft weinig met inclusiviteit te maken toch?

Overigens herken ik dit probleem in Drenthe niet, alles is net zo goed(of slecht) bereikbaar als voorheen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:31

Siskeh, ik ben het niet alleen he :n ik heb een scootmobiel maar daarmee kom je soms ook niet ver. Ik had een maand geleden ergens kon ik er wel in maar een stukje verder er niet meer uit door een geplaatste zigzag . Dan moet je keren en dezelfde weg weer terug. Zigzag was nieuw en geplaatst om fietsen te voorkomen. 8)7

En hulpmiddelen krijg je niet zomaar en zijn peperduur in aanschaf. En ook dat hulpmiddel moet je ter plaatste krijgen en de auto of bus uit (de meeste grotere hulpmiddelen heb je een stevige bus voor nodig) is vaak niet eens plek voor op een parkeerplaats :n als er al een parkeerplaats is. |o of je mag er niet meer komen omdat je voertuig te oud is, ik moet dadelijk mijn rolstoel bus ergens betaald gaan aanmelden om hopelijk hem geregistreerd te krijgen om nog in een aantal plaatsen te komen, 12 jaar oud en diesel maar ja die mogen ook niet meer op veel plekken binnenkort. :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-07-25 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:33

En dat is nu het ideale van een demontabele of inklapbare scootmobiel. Niets ver lopen of fietsen. De natuur heeft gewoon te veel te lijden als auto's door het bos kunnen.

Verder zijn mijn paard en wagen super om door de bossen te gaan en is het alleen maar fijn dat je niet steeds auto's tegenkomt.

Inclusie moet niet ten koste van de natuur gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:34

Ik woon op de Veluwe en ik herken dit probleem absoluut niet. Hier in de buurt (noord-Veluwe) zijn juist heel geel asfalt of gravel fietspaden. Daar kan je super goed lopen als je slecht ter been bent. Of anders met een scootmobiel.

Eisen dat jij met de auto door het bos kan vind ik heel raar. Daar zijn andere mensen voor hun rust. En er leven allerlei dieren…

Tja ik kan ook heel slecht tegen mensen, prikkels en geluid. Ook door mijn beperkingen. Nu ga ik graag naar festival, feestjes etc. Maar dan lig er ik dagen / week eraf. Aangezien ik gewoon moet werken is dat voor mij geen optie meer.

Dus soms kunnen dingen nou eenmaal niet meer. Kan ik wel om gaan huilen. Maar zo is het nu eenmaal.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:41

Afbeelding
Inclusie zou betekenen dat of niemand meer het bos is mag. Of dat alles geasfalteerd zou worden zodat iedereen er gebruik van kan maken.
Beide zijn niet realistisch.

Daarom zijn en compromissen. Er zijn parken waar je als minder mobiele heen kan, er zijn rolstoelpaden, een verhard fietspad door het bos, etc. Op het strand hebben op sommige plekken van die speciale rolstoelen.

Sommige dingen zijn nou eenmaal niet voor iedereen toegankelijk of mogelijk te maken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:53

karuna schreef:
Siskeh, ik ben het niet alleen he :n ik heb een scootmobiel maar daarmee kom je soms ook niet ver. Ik had een maand geleden ergens kon ik er wel in maar een stukje verder er niet meer uit door een geplaatste zigzag . Dan moet je keren en dezelfde weg weer terug. Zigzag was nieuw en geplaatst om fietsen te voorkomen. 8)7

En hulpmiddelen krijg je niet zomaar en zijn peperduur in aanschaf. En ook dat hulpmiddel moet je ter plaatste krijgen en de auto of bus uit (de meeste grotere hulpmiddelen heb je een stevige bus voor nodig) is vaak niet eens plek voor op een parkeerplaats :n als er al een parkeerplaats is. |o of je mag er niet meer komen omdat je voertuig te oud is, ik moet dadelijk mijn rolstoel bus ergens betaald gaan aanmelden om hopelijk hem geregistreerd te krijgen om nog in een aantal plaatsen te komen, 12 jaar oud en diesel maar ja die mogen ook niet meer op veel plekken binnenkort. :n

Een rolstoel met elektrische ondersteuning zoals emotion wielen of lightdrive past in een gewone personenauto + wordt verstrekt door de WMO.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:06

Hmm. Je kunt nou eenmaal niet van alles verwachten dat het toegankelijk gemaakt kan worden. Denk aan monumentale panden.

Tegelijkertijd zijn er vaak wel oplossingen voor bijv hekwerken die rolstoelvriendelijk zijn maar weten de betreffende afdelingen daar niet van en denkt niemand daar over na omdat ze er gewoonweg nooit mee te maken hebben.

Zo heb je gebieden waar wandelaars welkom zijn maar mountainbikers problemen veroorzaken terwijl ze daar niet mogen klmsn. Gevolg is dat men sluisen neer zet die helaas voor rolstoelers net zo min toegankelijk zijn. Ik snap dat er dan een keuze moet worden gemaakt tussen 2 kwaden en in dat geval staat het behoud van natuurgebied voorop. Zouden ze dat niet doen dan stort dat natuurgebied van zelf een keer spreekwoordelijk in en geniet niemand er meer van.

Ik denk dat dit een discussiepunt je blijft omdat er gewoonweg niet 1 goed antwoord te vinden is.

Ik zit overigens zelf nu in een electrische rolstoel, had hiervoor een haro met electrische voorzetbike en kom dit ook regelmatig tegen. Vandaag nog kwam ik erachter dat er een pad langs de vaart is afgezet met een beweegbare sluis die voor mij niet werkt met mijn electrische rolstoel. De reden: scholieren gebruiken het pad als door steek route terwijl men er amper kan passeren. En dat levert ontzettend veel ongevallen op. Het is in dit geval de jeugd die er Schijt aan heeft dat ze daar niet mogen fietsen. Ik kan het pad nu helaas ook niet meer nemen en dat is ontzettend jammer maar wel begrijpbaar.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:32

Natuur heeft een recreatieve functie maar deze moet in balans zijn met de ecologische functie (en economisch hoort er ook bij). Persoonlijk vind ik de mogelijkheid voor iemand om met een auto tot op een bepaalde plek te komen ondergeschikt aan het welzijn van de natuur en de dieren die er leven.

Of het aanleggen van asfaltwegen door een natuurgebied, daarbij ook de natuurlijke helling volledig veranderen (= reliefwijziging = aanbrengen van grond wellicht of minimaal verplaatsen van grond) waardoor er zeker weten waardevolle natuur jaren achteruit wordt gezet vind ik ook een absurd voorstel.

Het is als beheerorganisatie vaak kiezen tussen 2 kwaden zoals het voorbeeld hierboven schetst. Mountainbikers of motorcrossers richten veel schade aan of veroorzaken grote verstoring dus die wil je weren maar daarvoor betalen andere de prijs. Als je niets onderneemt tegen die groepen die het fout doen (geloof me, handhaven is echt bijna onmogelijk) verandert een gebied drastisch en niet in de goede richting. Mountainbikers die van het pad gaan creeeren nieuwe paden dwars door het bos, na een tijd denken wandelaars 'oh wat leuk, een nieuw pad'. Dan nemen ze ook nog de hond los mee en huppa, nog minder rustplekken voor het wild etc

De wereld draait om meer dan alleen de mens.

Misschien kan je voorstellen dat Natuurmonumenten of andere beheerorganisaties speciale dagen organiseren waarin mindervaliden wel met hun auto door mogen rijden?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:52

Hier gooien de natuurbeheerders ook veel dicht, voor veel paden hebben ze inmiddels een hekwerk geplaatst. Steeds meer gaat dicht. Ze willen rust in het gebied voor het wild, is het antwoord. Tegelijkertijd vinden ze een nieuw aan te leggen mtb route door hetzelfde gebied een prima idee. Ook staat er veel hekwerk voor begrazing en aangezien dat tegenwoordig 1.40 tot 1.80 hoog is, heeft het wild daar aardig last van. Natuurbeheerders zijn wat dat betreft niet transparant en staat wat ze doen soms haaks op wat ze roepen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:57

Ik vind het goed, ook omdat ik weet dat er goede opties te huur zijn.
Wij hadden voor minder valide patiënten speciale rolstoelen met grote banden en elektrisch die we huurden als we ergens heen wilden met ze wat niet met een auto toegankelijk was. Ook kan je op veel plekken een vrijstelling krijgen voor afzetten en ophalen met speciaal vervoer mits je een invalide kaart hebt.

Dus verder verkeer weren ten behoefte van de natuur vind ik prima.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:04

Wat betreft de Posbank is het jammer. Maar… het is 2 maanden + de weekenden + feestdagen dicht. Dat zijn grofweg 165 dagen in een jaar en wel de drukste dagen met de meeste toeristen, die er over het algemeen niet heel zuinig mee omgaan. Wat betekent dat het nog ongeveer 200 dagen per jaar gewoon nog open is voor iedereen.

Ik vind het prima en ga er in die 200 dagen daar wel naartoe.