Traag internet / internet sneller krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Traag internet / internet sneller krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 15:27

Ik heb hier beneden een router van Odidio en door het huis twee versterkers waarvan één op de eerste verdieping ongeveer 4 meter van mijn bureau.

Volgens internet komt de snelheid niet boven de 5 mbps uit, terwijl mijn abonnement toch zeker 100 moet bieden.

Het huis is uit 1996, dus vrij nieuw, best wat beton. De router kan alleen maar in de gang hangen.

Hoe kan ik die snelheid wat beter krijgen. Want met thuiswerken, het metadateren in SharePoint is het echt een drama. Het laden van de velden kost al flink wat tijd, laat staan als ik nog 500 regels door moet. Met dit tempo nachtwerk.

Hoe krijg ik het internet sneller, zodat de pagina's sneller laden.

8nnemiek

Re: Traag internet / internet sneller krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:36

Je weet zeker dat hij 5 mbps meet, en geen 5 MB/s?
5mbps is wel traag ja. Heeft je computer een netwerk aansluiting? Dan zou je eens kunnen proberen om hem in te pluggen op de versterker of rechtstreeks op de router, en zo zien of dat verschil maakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:39

Hoe snel is je computer? Want internet is slechts zo snel als de langzaamste schakel.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 16:48

tamary schreef:
Hoe snel is je computer? Want internet is slechts zo snel als de langzaamste schakel.

Hoe/waar kan ik dit zien? Ik heb geen poort om een kabel in te pluggen trouwens.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:51

Ligt aan wat voor netwerkkaart er in je laptop/pc zit en wat die aan kan. Mijn werklaptop trekt het thuis ook niet op de wifi terwijl wij een abonnement van 1000 mb/s hebben, ik heb die dus ook via een docking en een table switch bekabeld en nu nergens meer problemen mee.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 16:51

tamary schreef:

Wat wil je weten? i5 processor/ 1,6GHz 16348 ram (werk laptop)

Heb zojuist m'n internet abbo opgehoogd van 100 mbps naar 400. Hij pakt nu ipv 5 mbps , 10 mbps. Dat voelt al wel een stukje beter met SharePoint. Maar nog steeds een heel groot verschil tussen wat hij zou moeten leveren en wat hij daadwerkelijk blijkbaar pakt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:55

Welk model laptop heb je?

Processor heeft geen invloed op de netwerksnelheid die je laptop kan verwerken.

Even voor je beeldvorming: met bekabeld internet krijg ik 543 mbps download, 500 mbps upload op mijn werk laptop.
Onbekabeld "maar" 111 mbps download en 225 mbps upload.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 15-07-25 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:56

Werklaptop, dan heb je ook een IT afdeling op het werk? Leg daar je vraag neer, ze kunnen in elk geval je laptop nakijken qua software problemen of nodige zwaardere hardware.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:08

Als je computer geen eigen netwerkpoort heeft dan zou ik eens een adapter proberen, dit idee: *link*
Ik denk dat dat al heel veel scheelt!

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 17:12

tamary schreef:
Werklaptop, dan heb je ook een IT afdeling op het werk? Leg daar je vraag neer, ze kunnen in elk geval je laptop nakijken qua software problemen of nodige zwaardere hardware.
yes al gedaan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:20

Miss_Mii21 schreef:
tamary schreef:

Hoe/waar kan ik dit zien? Ik heb geen poort om een kabel in te pluggen trouwens.

Er zijn ook adapters, bijv. naar usb-c

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:38

Hoe is je mobiele telefoon op de WiFi?
Je kan met tethering en een kabeltje de WiFi van de telefoon gebruiken op de laptop.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:33

Heb je op de site van je provider gekeken middels postcode check hoeveel snelheid mogelijk is.

Als ik dat doe kom ik op max 100 op mijn adres. Ik kan een duurder abonnement nemen maar meer dan 100 (waarschijnlijk minder) kan deze provider niet leveren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:33

Miss_Mii21 schreef:
tamary schreef:
yes al gedaan.

Heeft je provider de lijn al voor je doorgemeten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:00

Bij Odido vragen hoe en wat.

Zij bieden iets aan, als ze het niet leveren, moeten ze het voor je oplossen.

Wij hadden dit met Ziggo, de UMTS kaart op 4G werkte vaak sneller en stabieler dan onze WiFi, maar dat heb ik dus mooi door Ziggo laten uitzoeken en oplossen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:17

Omdat dit topic op Leven zonder paarden hoort verplaats ik hem daarheen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:36

Laptop een keertje opnieuw opstarten om alle overbodige achtergrondprocessen op te ruimen kan ook helpen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:39

Ook de versterkers zullen niet veel goeds doen voor je snelheid.
Beter kun je voor bereik te vergroten een homeplug gebruiken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:28

Je kan even kijken hoe de snelheid is als je vlak naast je router staat. Als het dan een stuk beter is, dan weet je zeker dat het niet je laptop is. (hoewel ik niet verwacht dat die het issue is)

Als je de laptop uitgesloten hebt, zijn je opties om op een andere plek te gaan zitten, je draadloze verbinding te verbeteren (iffy) of een kabel aan te sluiten. Dat laatste kan middels een docking station (mogelijk hebben ze die van je werk wel), daar kun je dan alle eventuele kabels (muis, toetsenbord, schermen, netwerkkabel, etc) op aansluiten en dan hoef je enkel één kabel in je laptop in te prikken.

Voor snelheid is een kabel altijd superieur aan draadloos.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:34

Ik zou eens met een adapter je laptop rechtstreeks inpluggen op je router en een Speedtest doen.

Als internet dan nog steeds traag is, nog eens herhalen, maar dan met een andere computer of laptop. Als die dan nog steeds traag is, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de router of aansluiting/kabel zelf. En zul je met je provider aan de gang moeten.

Als het rechtstreeks aangesloten wel goed werkt, dan zou ik de versterkers eens uit de stopcontacten halen en letterlijk naast de router gaan zitten en nog eens over de wifi de snelheid testen. Als die dan traag is, dan is er mogelijk iets mis met je laptop zelf.

Doe zo’n zelfde Speedtest ook eens over de wifi op je mobiele telefoon (gewoon in n de browser, kan prima). Zonder versterkers en met versterkers. Probeer verschillende dingen om er achter te komen waar nu echt de bottleneck zit. In de aansluiting, in de router, in het wifi signaal überhaupt. In het wifi signaal door de versterkers. Etc.

Over het algemeen zijn versterkers niet de beste oplossing. Je hebt weinig controle over met welke versterker je de verbinding hebt en zijn over het algemeen niet bijzonder goed in overschakelen van het ene punt naar het andere.

In ons huis hebben we een stabiel netwerk door meerdere wifi mesh punten in te richten. Een wifi mesh is een slim netwerk van wifi punten dat automatisch zorgt dat je altijd met het beste punt verbonden bent en ook via de beste tussenliggende punten het signaal doorgeeft. Ze zorgen ook dat je naadloos overschakelt van de een naar de andere als je door het huis beweegt. Het beste resultaat krijg je als je die punten bekabeld met elkaar aansluit, maar ook draadloos krijg je een goed resultaat, mits de punten niet al te ver bij elkaar uit de buurt staan.

Kost wat, maar het geeft doorgaans wel een goed resultaat.

Echter zou ik voordat je daarin investeert dus eerst proberen uit te sluiten waar de bottleneck daadwerkelijk zit.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:49

Ik wilde ook een mesh netwerk suggereren. Ik heb zelf een netwerk met 4 mesh punten en overal in huis nagenoeg maximale snelheid wifi op al mijn apparaten. Traditionele wifiversterkers zorgen wel dat je overal bereik hebt, maar elke versterker knijpt je snelheid.

Odido biedt daar zelf ook punten voor aan:

https://www.odido.nl/service/producten/ ... versterken

Sowieso die video eens volgen op de website.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 22:23

grauwman schreef:
Heb je op de site van je provider gekeken middels postcode check hoeveel snelheid mogelijk is.

Als ik dat doe kom ik op max 100 op mijn adres. Ik kan een duurder abonnement nemen maar meer dan 100 (waarschijnlijk minder) kan deze provider niet leveren.
goede tip indd!