The Horse Valley - weer een 'foute' zorgboerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

The Horse Valley - weer een 'foute' zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 18:29

Net is deze aflevering van Pointer geplaatst:

In het kort: clienten wonen in oubollige huisjes, krijgen amper zorg of begeleiding en staan in de kou poep te scheppen zonder behandelplan of zorgdoelen. Psychiater is niet bereikbaar en de oprichters van deze stichting hun zakken vullen en in dikke auto's rijden.

Hoe de f*ck kan dit nog steeds bestaan in Nederland -O-

Shadow0

Re: The Horse Valley - weer een 'foute' zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 19:28

Ik heb de uitzending nog niet gezien, maar ik vind een aantal dingen wel tegenstrijdig: het wonen in oubollige of ontoereikende woningen en met te weinig zorg of begeleiding is ongeveer hoe de zorg is ingericht op dit moment, en ook wordt gefinancierd. Het aanpakken van deze misstanden kan niet zonder er iets tegenover te zetten: een visie op hoe mensen met beperkingen en kwetsbaarheden dan wel kunnen leven en hoe ze beschermd kunnen worden.

En, in de vooraankondiging wordt 'poep scheppen bij -8' als iets inherent negatiefs afgeschilderd... maar dat hangt er toch ook vanaf hoe het ingevuld wordt. Er zijn meer zorgmaneges, en daar is het werk inderdaad poepscheppen en vegen, en waarom niet? Met koudweer-plannen, hitteplannen, goede kleding en veel pauzes is het best in te vullen zonder dat het een probleem geeft.

Daarmee is het uiteraard geen behandeling zoals het verkocht lijkt te zijn. Maar het is niet inherent minderwaardig als dagbesteding / sociale werkplek.

Als die nuance in de rest van de uitzending terugkomt dan is dat mooi. Ik wil 'm hier ook apart even maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:10

Iedereen kan een zorgboerderij o.i.d. beginnen. En misschien zit daar het probleem wel.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:17

germie schreef:
Iedereen kan een zorgboerderij o.i.d. beginnen. En misschien zit daar het probleem wel.

Klopt Vooral dat vind ik erg bijzonder en zou veel strenger moeten worden. Ik heb ook ooit stage gelopen op een plek dat ik dacht hoe kan het dat begeleiders zonder duidelijke feeding en skills dit kunnen beginnen. Al hadden de cliënten het er absoluut niet slecht. Maar de 2 eigenaren van het bedrijf vond ik niet zo geschikt.

Shadow0 schreef:
Ik heb de uitzending nog niet gezien, maar ik vind een aantal dingen wel tegenstrijdig: het wonen in oubollige of ontoereikende woningen en met te weinig zorg of begeleiding is ongeveer hoe de zorg is ingericht op dit moment, en ook wordt gefinancierd. Het aanpakken van deze misstanden kan niet zonder er iets tegenover te zetten: een visie op hoe mensen met beperkingen en kwetsbaarheden dan wel kunnen leven en hoe ze beschermd kunnen worden.

En, in de vooraankondiging wordt 'poep scheppen bij -8' als iets inherent negatiefs afgeschilderd... maar dat hangt er toch ook vanaf hoe het ingevuld wordt. Er zijn meer zorgmaneges, en daar is het werk inderdaad poepscheppen en vegen, en waarom niet? Met koudweer-plannen, hitteplannen, goede kleding en veel pauzes is het best in te vullen zonder dat het een probleem geeft.

Daarmee is het uiteraard geen behandeling zoals het verkocht lijkt te zijn. Maar het is niet inherent minderwaardig als dagbesteding / sociale werkplek.

Als die nuance in de rest van de uitzending terugkomt dan is dat mooi. Ik wil 'm hier ook apart even maken.

Ik hoor heel vaak op mijn werk, we leveren zorg op wat iemand krijgt in de bijstand. Onder aan de streep gaat het zoals altijd alleen maar om geld.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:42

Ik ken deze mensen van vroeger, leken me fatsoenlijke mensen… blijkbaar dus niet..
Ze zijn gevestigd in roggel (of heythuiysen) geloof ik op een nieuwe locatie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:34

Nou ja, 1 ding is feitelijk een normale reactie en dat is dat ze niet ingaan op het verhaal van 1 client wegens privacy. Maar verder, als je niets te verbergen hebt vertel je toch het tegenverhaal?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:57

Er valt helaas veel te veel geld te verdienen in de zorg, over de rug van onschuldige mensen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 16:10

Dit soort verhalen zorgen er voor dat ik vaak een nare bijsmaak krijg bij zorgboerderijen.
Ze zullen niet allemaal "fout" zijn, maar het zijn in sommige gevallen wel hele goedkope krachten en dan krijgt de "zorgboerderij" er nog vergoedingen voor ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 17:16

Ja, dat is dus waar ik bang voor ben, dat het gezien wordt als iets wat we helemaal wel af kunnen schaffen, zonder te kijken welke enorme waarde het heeft voor kwaliteit van leven voor een boel mensen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 18:59

Dit is schering en inslag,weinig controle, veel geld.
Er zijn ook veel paardenmensen die op deze manier hum hobby ruim kunnen bekostigen..

De zorgfraude algemeen ging over 20 miljard, maar onze overheid is drukker met elkaar bevechten dan hier iets aan doen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:30

De lamme leidt de blinde zeggen we dan…