germie schreef:Iedereen kan een zorgboerderij o.i.d. beginnen. En misschien zit daar het probleem wel.
Klopt Vooral dat vind ik erg bijzonder en zou veel strenger moeten worden. Ik heb ook ooit stage gelopen op een plek dat ik dacht hoe kan het dat begeleiders zonder duidelijke feeding en skills dit kunnen beginnen. Al hadden de cliënten het er absoluut niet slecht. Maar de 2 eigenaren van het bedrijf vond ik niet zo geschikt.
Shadow0 schreef:Ik heb de uitzending nog niet gezien, maar ik vind een aantal dingen wel tegenstrijdig: het wonen in oubollige of ontoereikende woningen en met te weinig zorg of begeleiding is ongeveer hoe de zorg is ingericht op dit moment, en ook wordt gefinancierd. Het aanpakken van deze misstanden kan niet zonder er iets tegenover te zetten: een visie op hoe mensen met beperkingen en kwetsbaarheden dan wel kunnen leven en hoe ze beschermd kunnen worden.
En, in de vooraankondiging wordt 'poep scheppen bij -8' als iets inherent negatiefs afgeschilderd... maar dat hangt er toch ook vanaf hoe het ingevuld wordt. Er zijn meer zorgmaneges, en daar is het werk inderdaad poepscheppen en vegen, en waarom niet? Met koudweer-plannen, hitteplannen, goede kleding en veel pauzes is het best in te vullen zonder dat het een probleem geeft.
Daarmee is het uiteraard geen behandeling zoals het verkocht lijkt te zijn. Maar het is niet inherent minderwaardig als dagbesteding / sociale werkplek.
Als die nuance in de rest van de uitzending terugkomt dan is dat mooi. Ik wil 'm hier ook apart even maken.
Ik hoor heel vaak op mijn werk, we leveren zorg op wat iemand krijgt in de bijstand. Onder aan de streep gaat het zoals altijd alleen maar om geld.