Terugroepactie auto's met 'gevaarlijke' airbag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Terugroepactie auto's met 'gevaarlijke' airbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 10:46

Vorige week werd bekend dat er zo'n 33.000 Citroens teruggeroepen worden in Nederland omdat er een 'gevaarlijke' airbag in zit. Er is een kans dat je bij een aanrijding waarbij de airbag open gaat dus gewond raakt door rondvliegende deeltjes.
De mensen die het betreft krijgen een brief en het advies de auto niet meer te gebruiken totdat het hersteld is.
Nu blijkt het om nog veel meer auto's te gaan, tenminste in Frankrijk:
https://www.ad.nl/auto/frankrijk-legt-n ... ~a43a202a/

En dan kom je op best wel wat belangrijke punten uit. Want als het om zo veel auto's gaat, wat nu als jouw auto er bij betrokken is?
Je mag gewoon blijven rijden totdat het hersteld is. https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... oorrijden/

Nu zou ik me niet onveilig voelen in zo'n auto, want het is alleen een risico als je al een aanrijding krijgt en dan nog moet je de pech hebben dat je dus te maken krijgt met rondvliegende deeltjes. Niet zo'n grote kans in mijn ogen. Paardrijden is gevaarlijker zeg maar.

Maar goed, wat nu als je zo'n auto hebt en het niet meer vertrouwt?
Er staat in bovengenoemde link een reactie van iemand die pas eind juli terecht kan en geen vervangend vervoer krijgt.
Maar je hebt er wel recht op en zelfs op een fatsoenlijke huurauto zodat het gelijkwaardig vervoer is.
https://nos.nl/artikel/2571887-niet-mee ... groepactie

Ik heb geen idee hoe je dat gaat doen als je nu van plan bent om op vakantie te gaan en je je auto niet meer vertrouwt.

Voor mij zou de keuze heel simpel zijn, ik voel me niet onveilig, dus blijf rijden en als ik dan aan de beurt zou zijn, dan zou ik m'n auto de genoemde halve dag wel kunnen missen (het duurt een halve dag voor reparatie schrijft een Franse site, zie link hieronder).

Nu blijkt dat het dus in Frankrijk om nog veel meer auto's gaat:
https://www.ecologie.gouv.fr/rappel-airbag-takata

Niet alleen meer Citroen, maar ook vele andere merken.
Maar in Nederland is nog niets bekend over andere terugroepacties.

Wat nu als het je auto betreft? Hoe voel je je? Denk je van ach, ik laat het repareren en dan is het klaar? Of schrik je en durf je niet meer te rijden?

Ik vind het eigenlijk best wel erg dat er nu pas actie wordt ondernomen, want de problemen waren al in 2011 (en andere sites schrijven 2014) bekend. Er zijn daarna nog gewoon auto's afgeleverd met deze 'gevaarlijke' airbags.
Bij voedsel wordt er in mijn ogen sneller actie ondernomen (en ik leef nog na het al opgegeten hebben van de kaas van de Aldi waar stukjes glas in konden zitten, terugroepactie begin deze maand).

https://nos.nl/artikel/2572379-nog-meer ... ke-airbags

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:55

Als angst je leven bepaalt, heb je een moeilijk leven.

De onveiligheid van autorijden zit vooral in het autorijden zelf. Hoe vaak heb jij ooit in je leven die airbag nodig gehad? Ik nog nooit. Ik ga dus echt niet extra nerveus wezen mocht mijn auto zon terugroep-airbag aan boord hebben.

Beteugelen je angst. Analyseer gewoon hoe groot je risico werkelijk is en ga gewoon langs bij de garage als je auto in de doelgroep zit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 11:04

Dees schreef:
Als angst je leven bepaalt, heb je een moeilijk leven.

De onveiligheid van autorijden zit vooral in het autorijden zelf. Hoe vaak heb jij ooit in je leven die airbag nodig gehad? Ik nog nooit. Ik ga dus echt niet extra nerveus wezen mocht mijn auto zon terugroep-airbag aan boord hebben.

Beteugelen je angst. Analyseer gewoon hoe groot je risico werkelijk is en ga gewoon langs bij de garage als je auto in de doelgroep zit.

Zo denk ik er ook over hoor. Maar de berichtgeving laat het soms lijken alsof je een zeer groot risico loopt. En ik kan me wel voorstellen dat je in sommige gevallen het minder prettig vindt om dan in zo'n auto te rijden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:18

Onze auto (tot zover bekend geen nu getroffen merk) heeft een tijdje terug storing gehad in de chip die de airbags aanstuurt. Je mag daar gewoon mee rijden, gezien het onderdeel in Suez-kanaal drama tijd besteld moest worden uit Azië duurde het vrij lang en hebben we dat dus ook gedaan.
Helemaal 100% chill voelde het niet, maar zoals je zegt germie, je moet eerst die aanrijding al hebben voor je het probleem hebt dat de airbag in ons geval niet afgaat, of in het geval van de nu getroffen auto's meer kwaad doet dan goed. Als je dat je leven laat beheersen... Dan kun je nergens meer heen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:19

Om de paar jaar komt het weer boven dat er een dergelijke metaaldeeltjes in airbags terugroepactie is.

Honda was een jaar of 5 geleden aan de beurt en wij hebben de auto toen naar de merkdealer gebracht. Direct na het ontvangen van de terugroep / vervang actie een afspraak gemaakt en in de tussentijd wel blijven rijden want tja je hebt die auto niet voor niets.

We brachten de auto naar een andere merkdealer dan waar we hem (tweedehands met 65.000km op de teller) hadden gekocht.

Toen ze de boel openmaakten om de airbags te vervangen, kwamen ze er achter dat die er helemaal niet inzaten :oo
Ben je lekker mee....we reden er al een paar jaar mee rond.... maar we zouden in ieder geval geen last hebben gehad van metaaldeeltjes :x
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-06-25 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:20

Je kunt ook gewoon de airbag uitschakelen tot de tijd dat deze hersteld kan worden? Beter tijdelijk geen airbag (vroeger bestonden die dingen immers ook niet), dan een airbag die gevaarlijke deeltjes rond katapulteert.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:32

Ik heb in 2022 een BMW 3 serie uit 2002 gekocht waar ook een terugroepactie op van toepassing was, en ondanks dat het al om een oude auto ging, kon ik gewoon een afspraak maken bij de dealer en werd er kosteloos een nieuwe airbag ingezet.

xSagan

Re: Terugroepactie auto's met 'gevaarlijke' airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:38

Ik heb vorig jaar een terugroep actie van mijn chevrolet gehad. Bij een aantal was de motorkap ineens open gesprongen dus dat moest bij mij ook verholpen worden. Ook zo’n brief gekregen.
Zelf ben ik toen rond gaan bellen naar garages die dat mochten vervangen en dat was zo gedaan. Niets geen angst zaaiende gebeuren verder, waren heel nuchter. Dus wanneer zoiets gebeurd, gewoon naar een goedgekeurd garage bellen en het laten verhelpen. Dan is de angst zo klein mogelijk.:)