Meta wil content van gebruikers gebruiken voor het voeden van Ai

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Meta wil content van gebruikers gebruiken voor het voeden van Ai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 15:31

https://www.ad.nl/tech/waakhond-slaat-a ... ~a9de73e3/

Ik heb mijzelf net afgemeld.
Meteen een waarschuwing voor andere

Citaat:
Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, wil content van gebruikers gebruiken voor het voeden van kunstmatige intelligentie.
Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, wil content van gebruikers gebruiken voor het voeden van kunstmatige intelligentie.

Waakhond slaat alarm: ‘Als je nu niet in actie komt, zit jouw foto straks in AI-bot van Instagram’
Wie zijn vakantiekiekjes, selfies of grappige reacties liever niet terugziet in een slim AI-model van Meta, moet nu in actie komen, waarschuwt toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) donderdag in een uitzonderlijke oproep. Vanaf 27 mei begint het moederbedrijf van Facebook en Instagram gebruikersdata te verzamelen om Meta AI te trainen.

De enige manier om dit te voorkomen? Vóór die datum expliciet bezwaar maken, stelt de Nederlandse privacywaakhond.

Wat is er aan de hand?
Meta wil generatieve AI ontwikkelen. Deze computermodellen kunnen dan zelfstandig afbeeldingen of teksten maken, maar om dat te kunnen heeft het bedrijf eerst veel data nodig om het computermodel te voeden. Daarvoor wil het gebruikmaken van berichten, reacties en foto’s die jij ooit op Instagram en Facebook hebt geplaatst.

Daarbij gaat het volgens Meta om publieke content. Maar zelfs als je een privéaccount hebt, zijn sommige gegevens openbaar zoals je profielfoto, naam en activiteiten.

Volgens het bedrijf is dit niet in strijd met de privacywetgeving. Meta zegt dat het geen privéberichten gebruikt en ook geen content van jongeren onder de 18 jaar. Maar het gaat hier wel om persoonlijke content die je niet online hebt gezet met de gedachte dat het voor kunstmatige intelligentie gebruikt zou worden.

Volgens de AP is dit een serieuze inbreuk op de privacy van gebruikers. „Je verliest de controle over je gegevens”, waarschuwt Monique Verdier, vicevoorzitter van de AP. „Je hebt ooit iets op Instagram of Facebook gepost en die gegevens zitten straks in dat AI-model. Zonder dat je precies weet wat daarmee gebeurt.”

Daarom roept de toezichthouder op tot actie. Wie niet wil dat zijn of haar gegevens worden gebruikt, moet vóór 27 mei bezwaar maken via de speciale formulieren op Facebook of Instagram. Meta zegt toe gebruikers die bezwaar maken uit te sluiten van dataverwerking voor AI-training.

Gaat Meta te ver?
De AP benadrukt dat het nu aan de gebruikers is om hun privacy te beschermen. Tegelijkertijd ligt de echte verantwoordelijkheid bij Meta, dat moet voldoen aan de Europese privacywetgeving. Daarover is nog veel discussie, want het ‘opt-outmodel’ dat Meta gebruikt, waarbij je automatisch toestemming geeft tenzij je actief bezwaar maakt, staat onder druk. ‘Het is onder andere de vraag of ‘wie zwijgt, stemt toe’ voldoet aan de voorwaarden die daarvoor gelden’, aldus de AP.

De Europese privacytoezichthouders, onder leiding van de Ierse autoriteit, onderzoeken of Meta met deze aanpak de wet overtreedt. In de zomer van 2024 stelde Meta eerdere plannen uit na overleg met Ierland. Maar de nieuwe deadline van 27 mei komt nu snel dichterbij.

Wat kun je doen?
Wie niets doet, stemt stilzwijgend toe. Wil je niet dat jouw content gebruikt wordt voor kunstmatige intelligentie dan moet je zelf actie ondernemen. Dit kan bij zowel Facebook als Instagram. Bij beide platformen gaat het op dezelfde manier.

1. Ga naar ‘Instellingen’.
2. Scroll naar ‘Privacycentrum’.
3. Bovenin zie je een melding die begint met ‘We werken altijd aan verbeteringen voor AI bij Meta’. In de tekst kun je klikken op de blauwe woorden ‘Bezwaar maken’.
4. Vul je e-mailadres in als dat nog niet is gedaan en eventueel een reden.
5. Klik op ‘Verzenden’. Vervolgens ontvang je een e-mail met de bevestiging van je bezwaarschrift.

Je kunt zowel via de app als site van beide sociale media bezwaar maken. Zijn je accounts aan elkaar gekoppeld, dan hoef je maar op één van de twee platformen een bezwaarschrift in te dienen.

Niet voor het eerst
Het is niet voor het eerst dat Meta probeert om openbare data voor kunstmatige intelligentie te gebruiken. Vorig jaar wilde het bedrijf dit ook al, maar destijds werden de plannen opgeschort na bezwaren van Europese toezichthouders. Meta wil het nu opnieuw proberen, maar dit keer met de mogelijkheid voor gebruikers om nee te zeggen. Hiervoor moet je als gebruiker dan wel zelf actie ondernemen.

Steppe

Re: Meta wil content van gebruikers gebruiken voor het voeden van Ai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:47

Ik las het ook al op NU.nl en heb ook meteen bezwaar gemaakt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:56

Wat goed dat je dit hier deelt! Ik had het nog niet voorbij zien komen en heb meteen bezwaar gemaakt.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:59

Dankjewel voor het delen!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:59

Ik hoorde het net op de radio, ook meteen bezwaar gemaakt.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:04

Een vriendin stuurde dit naar mij door. Ik heb meteen via zowel FB als Instagram bezwaar gemaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 16:06

E4D schreef:
Een vriendin stuurde dit naar mij door. Ik heb meteen via zowel FB als Instagram bezwaar gemaakt.

Citaat:
Zijn je accounts aan elkaar gekoppeld, dan hoef je maar op één van de twee platformen een bezwaarschrift in te dienen.

Geen idee of het gekoppeld was. Zowel hoef je het niet beide te doen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:11

Heel goed dat je dit deelt, dankjewel!
Vind het trouwens heel bijzonder dat ze dit soort dingen gewoon eenzijdig mogen aanpassen, en dat je als gebruiker best wel wat stappen moet doorlopen om het te voorkomen.
Het 'wie zwijgt, stemt toe' princiepe dat hier nu lijkt te gelden, dat mag toch helemaal niet? En dat ze het al doorvoeren voordat daar überhaupt over besloten is, vind ik ook echt bizar.
Zouden ze ook moeilijk doen over al die bezwaren?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:16

Bedankt voor het delen, ik heb meteen bezwaar gemaakt!
Ik heb alleen nog instagram en zou die het liefst ook verwijderen, maar helaas is dit de enige manier waarop ik nog een beetje in contact blijf met sommige mensen.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:25

Bedankt, ook bezwaar gemaakt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:26

Ik ben al jaren van fb af en heb de rest niet eens genomen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:29

In België krijgt elke gebruiker een mail, als je daar op antwoord, wordt niets gebruikt en krijg je een bevestigingsmail dat je geen akkoord geeft.

Bijzonder dat dit bij jullie anders is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:34

Bizar dat dat zomaar mag. Ergens weet je natuurlijk dat alles wat je online plaatst niet veilig is, ook al staat je info ‘privé’.
Whatsapp is ook van Meta, wie weet wat ze daar van gebruiken.

Ik vind niet alleen de privacy inbreuk een groot probleem, maar ook dat zo’n AI machine blijkbaar alle riooldrab van Facebook wil gebruiken.. waarvan een groot deel weer gepost wordt door bots.. meng dat met flat-earthers en andere complotdenkers, trollen, pestkoppen en allerlei andere slechte figuren die de grootste onzin uitkramen.. wat vervolgens weer door AI in botvorm opnieuw op social media wordt gegooid.. ik kan wel wat horrorscenario’s verzinnen waar dat eindigt :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:43

Ik vind die AI chat ook al zo dom. Wie gaat daar nu mee praten voor de gezelligheid?

Je ziet op facebook al enorm veel ai foto's en videos, om gek van te worden. Ik zie maar weinig flat earthers daar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:48

boedjang schreef:
Ik ben al jaren van fb af en heb de rest niet eens genomen.

Ik ook, maar ondanks dat ik mijn profiel en alles zo veel mogelijk heb leeg gemaakt zal er best nog wel wat van me 'zweven' waarvan ik niet wil dat het voor AI gebruikt gaat worden.

Maar... hoe kan ik nu alsnog bezwaar maken ??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:48

Ik had me al direct afgemeld, maar pas op met wat er allemaal openbaar staat. Daar kan iedereen alsnog gewoon bij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:51

Fijn, met de uitleg erbij. Overigens was het knopje 'Instellingen' geheel toevallig niet zichtbaar op mijn scherm (buiten beeld maar niet de mogelijkheid om erheen te scrollen) maar toen ik het venster veranderde van grootte werden een aantal van de opties aan de linkerkant samengevoegd tot een menu 'Meer' en daar stond Instellingen wel in. Daarna was het makkelijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:54

Bedankt voor het delen, ik heb ook meteen bezwaar gemaakt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:55

Ik dacht eigenlijk 'het zal wel' toen ik dit bericht las. Ben niet zo bang voor alle AI en de trainingsmethodes daarvan. Maar toen ik het laatste stuk las over dat Europese toezichthouders hier vorig jaar een stokje voor gestoken hebben, heb ik toch maar het bezwaar ingediend voor mijn accounts. Lijkt me niet dat ze dit voor niks tegengehouden hebben namelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:58

LoveBodin schreef:

Religie opgeven als reden, ook zo'n bedrijf brand daar liever zijn vingers niet aan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:32

Eerst gingen ze zelfs de inhoud van alle privé berichten ook gebruiken, maar Europa heeft dit tegengehouden….

Ze gaan enorm ver

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:46

tengeltje11 schreef:
In België krijgt elke gebruiker een mail, als je daar op antwoord, wordt niets gebruikt en krijg je een bevestigingsmail dat je geen akkoord geeft.

Bijzonder dat dit bij jullie anders is?

Die heb ik inderdaad ook gekregen en meteen bezwaar gemaakt. Ik vraag me alleen af of ze zich er aan gaan houden.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:31

Ik heb bezwaar ingediend. Maar ik denk dat als Facebook het nodig acht dat ze gewoon alles gebruiken wat ze willen.
Niet om off topic te gaan... Maar wat voor alternatieven hebben we? Eerlijk gezegd gebruik ik fb messenger vanwege enkele vrienden nog en fb zelf enkel omdat ik lokale advertenties handig kan vinden (uit groepen bv). En verder zijn we hier allemaal nogal wars van alle sociale media dus het is echt bijna het enige dat we hebben. Als ik dat ook niet gebruik vrees ik dat ik nog harder als wereldvreemde ga overkomen dan nu het geval is. Ik post ook nooit iets.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:33

Hier idem hoor, enkel fb voor handige verkoop groepen, dorpsgroepen,….

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:37

tamary schreef:
LoveBodin schreef:

Religie opgeven als reden, ook zo'n bedrijf brand daar liever zijn vingers niet aan.

Religie. Ik ben officieel ingewijd in het Jainisme. Toen ik daar laatst over wou lezen op internet kwam ik tot mijn grote verbazing een tekst tegen die IKZELF er ooit opgezet heb! Maar ik vind het prima want als ik iets op internet zet dan weet ik dat het de wereld rond kan gaan en dat je het er bijna nooit meer af krijgt.In dit geval vond ik het ook juist goed omdat ik graag iets wil laten weten over dat onbekende geloof. Iets waarvan ik niet wil dat iemand het ziet dat ga ik beslist niet op internet zetten!