Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 19:51

Citaat:
Het algehele vuurwerkverbod gaat er komen: na de draai van de VVD vorige week, stemt ook NSC in met een ban. Daarmee is een meerderheid in de Tweede Kamer om. Het lijkt erop dat al dít jaar geen vuurwerk meer afgestoken mag worden door consumenten.

Lange tijd leek het ondenkbaar, maar het gaat realiteit worden: Nederland zegt gedag tegen het consumentenvuurwerk. Na de jaarwisseling van 2017 kwam een lobby op gang om de traditie te beëindigen. Een bonte stoet van artsen, de politie en burgemeesters trok vanaf toen - met GroenLinks-PvdA en Partij voor de Dieren - samen op. Acht jaar later zijn de geesten rijp. Het resultaat: straks zijn er alleen nog vuurwerkshows te bewonderen.

De politievakbond NPB jubelt: ,,Eindelijk krijgen politiemedewerkers de rugdekking die ze verdienen”, zegt voorzitter Nine Kooiman. Ze spreekt van een ‘noodzakelijke stap’.
In de Tweede Kamer blijven alleen PVV, BBB, Forum voor Democratie, SP en JA21 tegen een verbod. Zij vinden dat er al genoeg is ingegrepen.

Achtereenvolgende kabinetten (Rutte III, Rutte IV) beperkten zich tot een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen, precies zoals de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) had geadviseerd. Verder wilden vooral VVD en CDA niet gaan, die partijen bleven lang tegen een totaalverbod. Maar dit jaar veranderden die twee partijen langzaam hun standpunt.

Voorwaarden
Aan de steun van de VVD zijn wel voorwaarden verbonden. Zo wil de partij dat vuurwerkhandelaren gecompenseerd worden en dat er meer geld gaat naar de handhaving in de strijd tegen illegaal vuurwerk. Ook NSC stelt voorwaarden, de partij wil dat het afsteken van vuurwerk mogelijk blijft ‘in georganiseerde vorm’ zoals een vuurwerkshow. Ook wil NSC meer grenscontroles kunnen uitvoeren, omwille van de handhaafbaarheid van het vuurwerkverbod.

Achter de schermen doen initiatiefnemers GroenLinks-PvdA en Partij voor de Dieren er alles aan om die eisen in te willigen. Bovendien is er al informele consensus om het verbod al dit jaar in te laten gaan. Het idee daarachter is: als we dat níét doen, grijpen tal van Nederlanders de komende jaarwisseling aan om zich nog één keer te buiten te gaan aan een recordlading vuurwerk. Plus: welke agent gaat nog willen werken die gevaarlijke nacht, wetende dat het de laatste is?

Shows
Wel wordt er door de partijen, op voorstel van ChristenUnie, gewerkt aan meer mogelijkheden voor lokale vuurwerkshows. Burgemeesters zouden buurtverenigingen dan een vergunning kunnen geven. Mogelijk duurt het nog wel tot 2026 voordat dit van kracht kan worden: als die bepaling wettelijk niet goed wordt vastgelegd, is de vrees, gaan vuurwerkenthousiasten hun eigen vereniging starten om toch te kunnen afsteken. Dat is ook weer niet de bedoeling, aldus Haagse bronnen.

Compensatie
Vanwege het verbod moet ook de vuurwerkbranche worden gecompenseerd. Dat wordt ook nog een hele kluif. Het kabinet schat in dat er 50 tot 150 miljoen euro nodig zal zijn. De vuurwerkbranche zet duidelijk hoger in. De Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland stelt dat er 895 miljoen euro nodig is. De belangenclub noemt dat ‘extreem veel geld’, maar zegt ook: ,,Zoveel is er geïnvesteerd. En zoveel kost het als bedrijven moeten stoppen met vuurwerk.”

Bron: https://www.ad.nl/politiek/nederland-ze ... ~a68cdbc5/

*\o/* *\o/* *\o/* Wat een fantastisch nieuws!
Ik hoop wel dat ze er streng op gaan handhaven, want anders ben ik bang dat het echte harde knalvuurwerk/explosiegevaar nog wel een groot probleem blijft.
Wat vinden jullie van dit nieuws? Blij of jammer dat het verdwijnt?

fleurtjeuh

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:53

He he eindelijk

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:54

Op zich goed nieuws ! Hoop wel dat de handhaving het gaat redden. Zal wel enige tijd duren voordat het echt rustig is met oud &nieuw.

Maar fijn dat de eerste stap gezet is ! :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:56

Alles maar dan ook alles maken ze kapot ;(
Over 100 jaar is er niets meer van Nederland over.
Wat een poedersuiker elite.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:01

Ze is in dit geval echt de overlastgevers Barbalala, die hebben het voor zichzelf en voor degenen die er wel mee om kunnen gaan verkloot. Hopelijk betekent dit voor de hulpverlening nu wel een betere jaarwisseling!

Kabayo

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:01

Het is vandaag wel 1 april…

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:02

Vind het een beetje dubbel. Een hoop mensen die gewoon netjes legaal vuurwerk afsteken op tijden dat het mag zijn de dupe. Al die idioten die in oktober al beginnen met illegaal
zwaar vuurwerk steken er geen cobra minder om af. De goeden moeten dus weer onder de kwaden lijden.
Tijdens de coronapandemie hadden we ook een vuurwerkverbod. Hier niets van te merken.
En hoe gaan ze dit in vredesnaam handhaven?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:04

Miran schreef:
Ze is in dit geval echt de overlastgevers Barbalala, die hebben het voor zichzelf en voor degenen die er wel mee om kunnen gaan verkloot. Hopelijk betekent dit voor de hulpverlening nu wel een betere jaarwisseling!

Wat naief gedacht.
Dit is simpelweg de volgende traditie die om zeep wordt geholpen om een groter doel te dienen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:05

Ik vind het prima, elke knal minder is al een verbetering.
Voor mezelf heb ik er geen last van.
Maar voor alle dieren en vogels ben ik blij.
Elk jaar honderden dode dieren en vogels vanwege het vuurwerk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:06

thequeensmum schreef:
Vind het een beetje dubbel. Een hoop mensen die gewoon netjes legaal vuurwerk afsteken op tijden dat het mag zijn de dupe. Al die idioten die in oktober al beginnen met illegaal
zwaar vuurwerk steken er geen cobra minder om af. De goeden moeten dus weer onder de kwaden lijden.
Tijdens de coronapandemie hadden we ook een vuurwerkverbod. Hier niets van te merken.
En hoe gaan ze dit in vredesnaam handhaven?

Oktober?
Hier gaat het zo ongeveer jaarrond door met elke keer weer een nieuwe smoes:
Voetbal?
Vuurwerk
Kermis?
Vuurwerk
Bruiloft?
Vuurwerk
Feestje?
Vuurwerk
En gewoon omdat het kan die achterlijke bommen overal en nergens.

Maar ik vrees dat het iig dit jaar nog 10x harder gaat, alleen al uit protest en 'se ferklautuh onse tradiesie'. :roll:

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:08

BarbaLala schreef:
Miran schreef:

Wat naief gedacht.
Dit is simpelweg de volgende traditie die om zeep wordt geholpen om een groter doel te dienen.

Om een groter doel te dienen???

Ik weet dat je vaker extreme uitspraken doet, maar mijn hemel.. Deze spant wel weer de kroon..

Dus jij ziet werkelijk niet dat men (uitzonderingen daargelaten) niet meer verantwoordelijk om kan gaan met vuurwerk??

Elk jaar is het meer ellende met die zooi..

Dit verbod is puur een reactie op het feit dat men geen eigen verantwoordelijkheid meer kan nemen met vuurwerk.. Niet meer, niet minder..

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:12

Naïef? Als ik zo om me heen hoor zit een flink deel van de mensen helemaal niet meer op vuurwerk te wachten nu het vooral om rellen en vernielen gaat. Dit heeft niets met traditie te maken. En niets met een hoger doel, daar beperk je je eigen denken mee.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 20:12

Het liep de afgelopen jaren wel echt de spuigaten uit natuurlijk.
Vooral voor dieren is het echt afschuwelijk. Die kun je ook niet uitleggen wat vuurwerk is.
Er wordt ook ontzettend veel vernield en vuurwerk zoals Cobra's kun je beter explosieven noemen, want het is gewoon levensgevaarlijk.
Ik snap wel dat het voor liefhebbers van siervuurwerk echt een domper is. Voor hen is het verpest door een groep die zich niet op een verantwoordelijke manier kan gedragen.
Maar uiteindelijk gaat de veiligheid van de maatschappij altijd voor.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:14

nine1987 schreef:
Om een groter doel te dienen???

Ik weet dat je vaker extreme uitspraken doet, maar mijn hemel.. Deze spant wel weer de kroon..

Dus jij ziet werkelijk niet dat men (uitzonderingen daargelaten) niet meer verantwoordelijk om kan gaan met vuurwerk??

Elk jaar is het meer ellende met die zooi..

Dit verbod is puur een reactie op het feit dat men geen eigen verantwoordelijkheid meer kan nemen met vuurwerk.. Niet meer, niet minder..

Mij extreem noemen zegt meer over jou dan over mij, dat besef je zelf ook wel denk ik ;)
Blijf vooral lekker door je kleine kokertje naar de tv gluren, maar zet mij niet weg als gekkie, vanwege je eigen bekrompen gedachtegoed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:15

Ik kan alleen maar juichen mits het geen 1 april grap is. Maar ik vrees dat het de komende maanden raak zal zijn met vuurwerk sjit. Net als met covid dat toen steeds om 2000 mensen vuurwerk gingen afsteken

prompter

Het is helemaal geen langlopende traditie. En spul dat ingezet wordt als wapen tegen politie en andere hulpdiensten moet gewoon verboden worden. Fijn dat het er nu door is!

Steppe

Ik hoop dat het geen 1 april grap is maar ik ben er blij mee. En traditie mwah zolang wordt er nog geen consumenten vuurwerk afgestoken hoor. Laten we het ombuigen in een traditie van alleen op oudejaarsavond een vuurwerkshow of lasershow bij slecht weer. Hoop ook een einde aan de "bommen" die worden afgestoken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 20:16

Kabayo schreef:
Het is vandaag wel 1 april…

Dat heeft er in dit geval niets mee te maken hoor!
Dat verbod gaat er echt wel komen *\o/*
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-04-25 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:19

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ik kan dit alleen maar toejuichen. Achterlijk spul dat vuurwerk. Veroorzaakt zoveel ellende onder het mom "traditie".

Ir111

Fijn! Daar gaan hulpverleners en dieren heel blij mee zijn. En een hoop mensen ook denk ik.

Douce

Jeeeeej!

Er vallen ieder jaar doden en gewonden, niet in de minste plaats omstanders zelf.

Wáárom moet je dat willen?

En: er is niets "inheems" aan vuurwerk. Iets met China enzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:22

Ik ben hier heel heel erg blij mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:23

BarbaLala schreef:
Miran schreef:

Wat naief gedacht.

Wat is volgens jou het groter doel Barbalala? En dit is een echte oprechte vraag .

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:23

Ik durfde het bijna niet te geloven omdat het 1 april is,maar als dit echt is dan zou ik dat fantastisch vinden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:24

Ze komen er toch wel aan, of het nu via de illegale weg is of niet.
Het illegale vuurwerk zal nu veel meer zijn.
Handhaving is er niet, zijn geen mensen voor.