Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 17:12

Zweden en Finland waarschuwen hun burgers voor een mogelijke oorlog, terwijl de spanningen door de Russische oorlog met Oekraïne verder oplopen.
In Nederland hebben we een dergelijke waarschuwing niet gehad.
Maar naar aanleiding van de waarschuwingen ben ik ook maar weer eens aan het kijken of ik alles in huis heb om de eerste 48 uur bij een crisis door te komen.
Een checklist vind je op https://www.denkvooruit.nl/bereid-je-vo ... kket-samen

En daar kwam ik ze weer tegen, jaja Het WC papier. :j :j

Wat hebben jullie allemaal in je pakket?
En wat kun je nog meer bedenken wat niet op de checklist staat.
Het fluitje had ik nog niet, wel een goed idee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:16

Voeding voor huisdieren in voorraad.
Als ik een zak brokken aanbreek van 12 kilo bestel ik direct een nieuwe en heb ook altijd wel 10 a 20 rollen kvv in de vriezer.
Voor in het noodpakket kan je dan behalve brokken ook van die houdbare vleesworsten op voorraad houden voor hond of kat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 20-11-24 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:18

Ik heb dit al maanden op mijn 'to do' lijst staan, maar nog niet van gekomen. Heeft iemand tips voor misschien iets van kant en klaar pakketten? Als ik Google zie ik vooral prepshop pakketten van rustig €250-€1000,- en dat vind ik toch wel een beetje enthousiast, denk dat ik dan eerder het verdienmodel help dan mijn eigen veiligheid (al kan ik dat mis hebben natuurlijk, dan hoor ik het ook graag). Heb wel standaard 24 liter water in huis, en een voorraad hartkeks van de Bever. Maar de rest moet dus allemaal nog...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:23

Er staat geen medicatie op die lijst? Een voorraad ontsmettingsmiddel en pijnstillers lijken me geen onzin.
Kooktoestelletje op gas (kampeerwinkel)
En je hebt tegenwoordig zonnepaneeltjes waarmee je een radio of zo kan doen werken.
En als je echt wild gaat: een generator op benzine. Wel jerrycan of 5 op voorraad want de benzinestations zullen niet werken (of de stroom ligt eruit, of betalingsverkeer ligt plat - vandaar de noodzaak voor cash geld)
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 20-11-24 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:24

De eerste 48 uur kom ik hier wel door aan blikvoer wat ik in de voorraad heb staan. Voor langere periodes zou het meer mogen. Kat toevallig vandaag weer extra gehaald dus ook die 48 uur kan ik overbruggen. Je geeft mij alleen wel een goed seintje om mijn minder wordende voorraad medicijn die ik dagelijks moet nemen, dus dat gaan we wel even doen. Ik heb kaarsen voor verlichting in huis met ervaring na meerdere stroomstoringen. Misschien alleen een Dongel nog even handig en zaklamp van batterijen voor zien. Water ook twee flessen op voorraad die ik wel afwissel zodat het altijd iets vers blijft.

@VuurVleugels: die sites zijn inderdaad vaak voor geld verdienen.

Wat ik zelf standaard in huis heb is eten uit blik zoals maaltijd soepen zoals die van Unox of eigen merk.
Daarnaast inderdaad ook toiletpapier. Wanneer de een is aangebroken, meteen nieuwe halen bijvoorbeeld. Zo doe ik dat met alles qua eten en verzorgingsmiddelen.

Daarnaast heb ik dus geleerd kaarsen en aanstekers in huis te hebben, een EHBO doos en zaklampen en dus ook flessen water. Misschien idd wel handig mijn bbq kookplaat die op kolen kan even hier heen halen, ooit als kerst gekregen, maar uitgeleend aan ouders.xD
Laatst bijgewerkt door xSagan op 20-11-24 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:26

Goed dat je dit deelt :) Niet alleen voor oorlog, maar überhaupt om te hebben. Ik lachte mijn vader bijvoorbeeld altijd uit dat hij zo'n voorraad water in de schuur had staan, maar toen wij het laatst ineens nodig hadden en iedereen ging hamsteren (verontreinigd drinkwater in Apeldoorn), was ik er blij mee dat ik bij hem wat kon halen. Nu kun je water natuurlijk wel koken, maar niet voor alles heb je zo makkelijk een andere oplossing. Dit was ook echt een kwestie van een SMS'je en half uur later was het weg. Je weet nooit wanneer je dit soort dingen (snel) nodig hebt!

Bepaalde zaken in je link klinken zo logisch, maar ik zou er niet meteen aan denken. Qua eten kom ik 48 uur zeker door, maar vraag mij bijvoorbeeld niet uit mijn hoofd wat het 06-nummer van mijn ouders is, terwijl dat in nood juist essentieel kan zijn. Goede dus om wat beter voorbereid te zijn, op wat dan ook. Inslaan voor huisdieren vind ik ook een goede :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:27

Die waarschuwing hebben we in Denemarken ook gehad, ze raden o.a. aan om voor minstens twee weken eten en drinken in huis te hebben

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:28

Wij zijn al vrij aardig zelfvoorzienend. Toen we een aantal jaren geleden (met oud en nieuw desalniettemin) met de hele straat driekwart dag zonder stroom hebben gezeten toen een boer de stroomkabel had omgeploegd heb ik een goede bureaulamp op batterijen gekocht.. en het water valt hier ook wel eens weg, dus ik heb ook altijd een sixpack flessenwater staan.
Ik heb een voedselvoorraad voor máánden, en onze auto is een grote powerbank :)) Dus we redden ons wel hier.

Het enige wat ik al tijden in mijn aliexpress mandje heb staan en nog steeds niet besteld; de radio/zaklamp die je met een draaihendel kan aanzwengelen. Dat lijkt me nog wel handig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:30

De eerste 48 uur. Goeie grutten, als je geen eten en drinken (uit flessen, inclusief frisdrank) hebt voor 48 uur, wat heb je dan in huis?
Hier ligt standaard makkelijk voor een week voorraad in de kasten, inclusief WC-papier :)).
Diepvriezer met eten wordt wat lastig klaarmaken zonder electriciteit, maar we hebben een houtkachel en daar kan je iig aardappels in poffen en vlees in BBQ-en.
En je overleeft 48 uur zonder eten met alleen een paar blikjes cola ook nog wel en zelfs zónder drinken :+

Ik zou me eerder druk maken om: wat doe je als het vluchten wordt? Wat neem je mee, hoe ga je weg?

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:32

Ik zou mij wel 48 uur redden op zich, maar wel goed om weer eens kritisch naar de voorraad te kijken.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:33

Ibbel schreef:
De eerste 48 uur. Goeie grutten, als je geen eten en drinken (uit flessen, inclusief frisdrank) hebt voor 48 uur, wat heb je dan in huis?
Hier ligt standaard makkelijk voor een week voorraad in de kasten, inclusief WC-papier :)).
Diepvriezer met eten wordt wat lastig klaarmaken zonder electriciteit, maar we hebben een houtkachel en daar kan je iig aardappels in poffen en vlees in BBQ-en.
En je overleeft 48 uur zonder eten met alleen een paar blikjes cola ook nog wel en zelfs zónder drinken :+

Ik zou me eerder druk maken om: wat doe je als het vluchten wordt? Wat neem je mee, hoe ga je weg?

Nou bij mij is het toch altijd behoorlijk karig. Heb enkel siroop om te drinken en water. Niets in flessen. En kwa eten kom ik niet verder als wat sultana's. Heb normaal voor avondeten hello fresh dus geen voorraad en als lunch eet ik yoghurt met muslie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:33

De dieren komen er beter door dan wij.....

Maar 48 uur redden we wel...een week ook, maar veel langer?
Dan is het eten uit de vriezer en koelkast ook niet meer goed.
En blik hebben we dan weer niet in huis

Warmte van de houtkachel en daar kunnen we ook water en een pan opzetten.
Dus koude gaan we niet krijgen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:36

Sintara schreef:
Die waarschuwing hebben we in Denemarken ook gehad, ze raden o.a. aan om voor minstens twee weken eten en drinken in huis te hebben

Oh wauw, 2 weken voorraad is wel wat anders dan 2 dagen. Zeker voor gezinnen lijkt mij dat best wel een voorraad die je aan moet leggen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:41

Scherp! Ik ga het ook maar is doen denk ik. Veel Hollanders zullen er te nuchter voor zijn, maar het is echt niet onvoorstelbaar dat we het vroeg of laat nodig gaan hebben. Oorlog maak ik me op dit moment nog niet zo'n zorgen over (hopelijk terecht) maar wel over een natuurramp in ons waterige landje..

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:45

Ik was bij een lezing van Defensie, daar werd ik weer even wakker geschud van het risico dat we daadwerkelijk lopen... Het is écht niet ondenkbaar dat het mis gaat, best in lijn der verwachting zelfs eigenlijk. Bij die lezing ook besloten dat ik géén elektrische auto wil. Blijkbaar is Rusland erg ver met EOV technologie (Electronische Oorlogsvoering) en kunnen ze hele vierkante kilometers platleggen qua verbindingen en communicatie als ze dat willen :brr: Mij niet gezien, als ik wil rijden dan moet ik gewoon kunnen rijden!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 17:46

Ibbel schreef:

Hier hebben we ook vooral blikvoer en andere lang houdbaar voedsel op voorraad. (En vergeet de blikopener niet). Maar die sjouw je niet mee als je moet vluchten. Water voor minimaal 14 dagen, inclusief de honden. Hondenvoer, wereldradio en stroomvoorziening op zonnepaneeltjes of dynamo om de telefoons op te laden. Contactlenzen op voorraad. Reservebril Kaliumjodide tabletten in het geval van een atoomstraling. Eigen medicijnen op voorraad. Kaarsen, een campingwok op gas. oliebrander (nog van mn oma geweest :+ ).

We hebben voor het hele gezin rugzakken klaarstaan voor als je onverhoopt moet vluchten, met licht gewicht artikelen voor de 1e behoeften. Voedselrepen, tabletten om water te zuiveren etc., aansteker, kaarsen etc etc, de we jaarlijks doorlopen op houdbaarheidsdata en of we niet nog wat zijn vergeten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:48

VuurVleugels schreef:
Ik was bij een lezing van Defensie, daar werd ik weer even wakker geschud van het risico dat we daadwerkelijk lopen... Het is écht niet ondenkbaar dat het mis gaat, best in lijn der verwachting zelfs eigenlijk. Bij die lezing ook besloten dat ik géén elektrische auto wil. Blijkbaar is Rusland erg ver met EOV technologie (Electronische Oorlogsvoering) en kunnen ze hele vierkante kilometers platleggen qua verbindingen en communicatie als ze dat willen :brr: Mij niet gezien, als ik wil rijden dan moet ik gewoon kunnen rijden!

Voor een elektrische auto heb je geen verbinding nodig. Die van ons is binnenkort zelfs alle verbindingen kwijt doordat het 2G/3G netwerk eruit gaat :)) Ik vind het juist een veilig gevoel geven dat we via de zonnepanelen kunnen laden, terwijl een tankstation waarschijnlijk niet meer werkt bij een stroomuitval.

Als het gaat over auto's op afstand besturen, dat heeft niks met elektrische auto's te maken. Dat heeft alleen te maken met de communicatie op afstand, dat hebben moderne benzineauto's ook.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 20-11-24 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 17:49

VuurVleugels schreef:

Nou dat!. Ik heb ook absoluut een weerzin tegen volelectrische auto's. En juist ook om die reden.
8nnemiek; dat kan alleen als je in de omgeving van je huis kunt blijven. Maar als je weg moet en je kunt nergens meer laden wat doe je dan?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-11-24 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:51

VuurVleugels schreef:

Dat doet me denken aan een film, daar in zag je dat ook. Dat alle elektrische auto's uit zichzelf gingen rijden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:51

8nnemiek schreef:
VuurVleugels schreef:

Voor een elektrische auto heb je geen verbinding nodig. Die van ons is binnenkort zelfs alle verbindingen kwijt doordat het 2G/3G netwerk eruit gaat :)) Ik vind het juist een veilig gevoel geven dat we via de zonnepanelen kunnen laden, terwijl een tankstation waarschijnlijk niet meer werkt bij een stroomuitval.

Volgens mij gaat het niet zozeer om verbinding met bijvoorbeeld telefoon oid, maar om een elektrische auto te kunnen starten moet je een knop indrukken waarna er elektronisch een signaaltje wordt gegeven aan de motor dat 'ie moet starten. En die connectiviteit functioneert dus ook niet meer bij een EOV, begreep ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:56

VuurVleugels schreef:
8nnemiek schreef:

Volgens mij gaat het niet zozeer om verbinding met bijvoorbeeld telefoon oid, maar om een elektrische auto te kunnen starten moet je een knop indrukken en die connectiviteit functioneert óók niet meer bij een EOV.

Het verbinden met je telefoon heeft niks te maken met de verbinding die een auto maakt met 'de cloud'. Dat gebeurt via een sim-kaart die ín de auto zit. En dat hebben alle nieuwe auto's.
Een elektrische auto werkt ook prima als die geen verbinding maakt met de cloud. Zoals ik al zei; ons model EV is binnenkort helemaal niet meer uit te lezen via de lucht. Nu ook al niet meer trouwens, dat kastje gaat regelmatig in storing. We doen dan soms het kastje resetten, maar al een tijdje niet meer gedaan. Je merkt er echt niks van.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:57

Zolang ik elektriciteit en wat er heb hoef ik maanden de deur niet uit :P maar dat is meer omdat ik gewoon een gigantische buffer heb door in grote aantallen aanbiedingen in te slaan :') ik heb de vriezers vol zitten met vlees/groente/snacks, hoop conserven , flessen drinken , wasmiddel, wc papier etc. En 20kilo rijst, gaat langzaam leeg lol. Heb dit al jaren, ook voor COVID wat echt super handig was haha.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:01

Ik vraag me af of het echt oorlog zal worden of meer een aanval op de voorzieningen die we hebben?
In het laatste geval zijn wij redelijk voorbereid en onze dierbaren ook. Maar in geval van echte oorlog... wat dan bijvoorbeeld te doen met de paarden?
Onze honden nemen we mee, 100%!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:02

Juist die elektriciteit maken mensen zich zorgen om. Een goede cyber aanval of sabotage op de transformatorkastjes en alles ligt plat. Denk dat een kookstelletje met gasfles geen overbodige luxe is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:05

Die 48 of eigenlijk 72 uur is optimistisch bij grote(re) problemen en zeker buiten de steden. Eerste 24 uur drinkwater is trouwens al eigen verantwoordelijkheid en je dieren ook. Overheids prioriteit is de burgers, niet de eventuele dieren die zij houden.
Dus ja 2 weken is zeker verstandig om te hebben, trek dat op naar maand tot 3 maanden zeker voor je huisdieren qua voer en water (al vergeven dieren meestal wat meer dan je eigen lijf qua waterbron). Want dieren is je eigen probleem en bij goede ellende is ook hun voer in bv de supermarkt krijgen of er voedsel pakketten voor uitdelen geen overheidstaak. Zulke hulp is afhankelijk van stichtingen e.d. en daar zitten grenzen aan incl. of ze in dat gebied kunnen/mogen komen.

EHBO + medicijnen als je die nodig hebt is zeker een goede om kritisch naar te kijken en ook weer zowel voor jezelf als eventuele huisdieren/vee.

Qua drinken gaat er hier zo ongeveer enkel thee en kraanwater doorheen, dus tja zonder specifiek flessenwater op voorraad is dat een dingetje. (staat hier flessenwater voor dus, al mag daar wat gebruikt en vernieuwd worden zo langzamerhand). Dieren vanuit voorraadje water drinken geven staat in de planning, moet wat voor geschoven worden.

Wil je eens goed kijken wat je nodig hebt, ga dan van het weekeind eens een rondje huis doen nadat je in de meterkast alles uitgedraait hebt. Wat voor alternatieven heb je voor de basis zaken als douche, kledingwas, afwas, koken, nieuws!!, enz.

Ander groot aandachtspunt bij grote storing!! RIOOL !! Toevoer vanaf je WC tot aan de zuivering loopt op zwaartekracht naar beneden, maar om de installatie in te komen is een pomp nodig. Werkt die niet en blijven er mensen water uit bv de regenton gebruiken om toilet door te spoelen zal het buizensysteem vol lopen en spuit het zo je toilet uit. Kan tot gevolg hebben dat je huis wegens gezondheidsgevaar onbewoonbaar wordt. Dus of afsluiter er in (duur en je huurbaas moet het willen) of iets als een goede toiletbril met een emmer water/stenen (als met maar zwaar is) er op om alles buiten te houden. Andere buizen afsluiten is mogelijk ook nodig. Helaas kan ik op de overheidswebsite ( https://www.denkvooruit.nl/ ) niks over riool vinden trouwens (slordig).