Dynamisch energie contract, hoe werkt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Dynamisch energie contract, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 13:54

Omdat ik niet het topic van germie wilde kapen, open ik deze apart.

Ik vind het persoonlijk ingewikkelde materie en heb daardoor al jaar en dag dezelfde energieleverancier voor gas en stroom. Maar toch spreekt het dynamische wel steeds meer aan.

Maar is dat voor ons ook? Mijn man en ik werken overdag en in de avonden doen we geen was of iets. Dat doen we in de weekenden overdag bijvoorbeeld. Ik wil ook geen natte was overdag in de trommel hebben, droger en vaatwasser hebben we niet en dat beetje elektrische apparatuur betreft twee telefoons die opladen. :+
Ofwel 4 a 5 dagen in de week is het qua stroom altijd redelijk rustig en de vrije dagen in de week doen we alles.

Zou dynamisch voor die 2 a 3 vrije dagen dan alsnog ideaal kunnen zijn? Dat we gas en stroom loskoppelen qua nutsbedrijven? We kunnen in dit huurhuis niet van het gas af overigens. Minimaliseren wel maar we kunnen er niet van af.

Ik wil niet teveel informatie online zetten eerlijk gezegd dus mocht iemand met veel kennis willen sparren dan kunnen we dit altijd via pb/whatsapp doen. Ik heb bijvoorbeeld een p1 meter waardoor ik de overzichten wel weet. :j

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:56

Wij hadden dynamisch en ik ben teruggegaan naar vast. Ik werd gek van geen vast maandbedrag, mijn budgettering liep helemaal de soep in. :o in december hadden we een rekening van bijna 500 euro :roll: tov alleen wat gasverbruik in de zomer (laden auto aan huis op, 24 zonnepanelen).

En elke maand was anders, daar kan ik mn vaste lasten niet op plannen :o

Als je dynamisch wil, let daar dan op :j

magda_90

Re: Dynamisch energie contract, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 14:00

Dat is eigenlijk tot nu toe een hele grote nadeel op mijn lijst inderdaad. :o Ik hoopte al dan niet nog voordelen hier te vinden en anders laat ik het mooi zo.

En zo niet dan in elk geval een hoop informatie zodat ik het beter begrijp. :j

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:02

Het hielp ook niet dat er deze winter stroomprijzen van ruim boven de euro per kwh waren bij dynamisch. Nu bij vast betaal ik 26ct :j en als de zon schijnt zoals nu maak ik daar ook gebruik van door de auto op te laden bijvoorbeeld.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:02

Wij hebben dynamisch contract bij budget energie en betalen elke maand hetzelfde bedrag. Dus die optie is er wel, moet je alleen wel beetje goed schatten.

Voordeel is dat je op goedkope momenten kan gaan wassen/apparaten die veel energie kosten dan juist aan kan zetten.
Merk wel dat ik daar in het begin beter op lette dan dat ik nu doe.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:03

Ik had het alleen voor mijn stroom ivm zonnepanelen. Ik vond het ideaal, bekijken hoe laat het stroom goedkoper is en dan de wasmachine aanzetten (eventueel met timer/startuitstel)
Iedere dag om 11 uur wist ik de prijzen t/m de volgende dag en kon je in de app bekijken, ik had via Tibber.
Verder hield ik er geen rekening mee, maar wel qua was- en afwasmachine aanzetten :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:25

Ik heb nu bijna een jaar dynamisch, en ik ben er nog steeds erg tevreden over.
Bij Tibber betaal je achteraf, en betaal je dus elke maand een ander bedrag, maar de meeste andere aanbieders werken gewoon met een vast voorschot wat aan het eind van het jaar wordt verrekend, dus dat hoeft geen reden te zijn om niet voor dynamisch te kiezen.
Normaal gesproken zijn het vooral de ochtenden en avonden, zo tussen 7 en 9, en tussen 5 en 7, wat het duurst is. Kun je je grootste energieverbruik daar wat bij weg sturen, dan is dynamisch al gauw een stuk voordeliger.
In de de weekenden is het overdag bijna altijd enorm goedkoop. ‘s Winters zijn het vooral de nachten, zeker als er wat wind staat, die heel goedkoop zijn.

Wij hebben een elektrische auto en we verwarmen en koelen met een airco sinds deze winter, en dat scheelt ook wel echt veel. Zo trek je de gemiddelde stroomprijs nog wat verder omlaag.
Maar ook met je wasmachine en vaatwasser kun je prima je verbruik wat sturen.

Mijn gemiddelde prijs was deze winter zo’n 24 cent. Over vorig jaar zitten we op 15,8 cent volgens de Tibber app, maar met de zonnepanelen volledig erin meegerekend kwamen we op 9 cent per kWh uit.
Zonder zonnepanelen en EV moet je vrij makkelijk op zo’n 24ct/kWh gemiddeld over het hele jaar kunnen uitkomen, dat toont Tibber als gemiddelde prijs bij gemiddelde huishoudens.

En het is per maand opzegbaar, dus je kan het sowieso makkelijk een tijdje testen.

Wat ik wel echt leuk vind aan dynamisch; je wordt je heel bewust van je stroomverbruik, en het is hier echt een sport geworden om op goedkope momenten zo veel mogelijk nuttig stroom te verbruiken.
Zo staat er binnenkort op de planning dat ik zelf appelsap wil maken en wecken, en dat probeer ik dan natuurlijk ook in het weekend overdag zodat ik bijna gratis de weckketel aan kan zetten :D

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:04

Ik ben tevreden met de dynamische prijzen. Wij zitten bij de anwb en vast bedrag per maand. We wonen nu een paar maanden in een appartement samen.
Wij plannen wel
De vaatwasser er op in voor de beste tijd. En de was ook wel als we thuis zijn of mijn vriend is in de buurt kwa werk.

Voorbeeld voor vandaag
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:08

Unwritten schreef:
Wij hadden dynamisch en ik ben teruggegaan naar vast. Ik werd gek van geen vast maandbedrag, mijn budgettering liep helemaal de soep in. :o in december hadden we een rekening van bijna 500 euro :roll: tov alleen wat gasverbruik in de zomer (laden auto aan huis op, 24 zonnepanelen).

En elke maand was anders, daar kan ik mn vaste lasten niet op plannen :o

Als je dynamisch wil, let daar dan op :j

Ik betaal met dynamisch gewoon een vast maandbedrag en eens per jaar krijg je een eindafrekening, niets anders dan bij een vast contract. Alleen de kosten voor verbruik wisselen door de dag heen, dus je kan (als je de mogelijkheid hebt) wat meer inplannen wanneer je tegen lage kosten je wasmachine of vaatwasser ofzo aanzet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:32

Ik zit bij Tibber en heb daarvoor bij Next Energy gezeten. Bij Next Energy had ik wel een vast maandbedrag. Dat is op zich wel makkelijker.

Ik vind alleen de app van Tibber in sommige opzichten wat beter/uitgebreider, maar het maandelijkse kosten/opbrengsten overzicht van NE weer beter als Tibber. Zo hou je overal wel wat denk ik.

Wij stemmen inderdaad onze vaatwasser, wasmachine, droger zoveel mogelijk af op de goede tijden.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:37

Wij hebben sinds eind 2022 een dynamisch contract bij ANWB. We hebben ook zonnepanelen.
Zijn beide veel thuis en kunnen dus de elektrische auto op gunstige tijden laden en ook de wasmachine en afwasmachine op de beste tijden aanzetten.
Voor ons is dynamische ideaal.

We betalen overigens maandelijks gewoon een vast bedrag en tot nu toe steeds geld terug gekregen.
Ben blij met dynamisch.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:52

Dynamisch via Zonneplan is een grote ramp. Iemand die ik ken, heeft het genomen. Nou, ze heeft een minimaal inkomen en eerst betaalde ze 100 voor energie en nu 360... ze komt helemaal niet meer uit, bijna haar hele spaarbuffer is weg, en gelukkig kan ze straks overstappen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:10

Gaby schreef:
Dynamisch via Zonneplan is een grote ramp. Iemand die ik ken, heeft het genomen. Nou, ze heeft een minimaal inkomen en eerst betaalde ze 100 voor energie en nu 360... ze komt helemaal niet meer uit, bijna haar hele spaarbuffer is weg, en gelukkig kan ze straks overstappen.

Bij dynamisch heb je ‘s winters hogere kosten, maar ‘s zomers juist veel lagere kosten. Als ze nu overstapt dan loopt ze die lage kosten juist weer mis.

Maar 360 euro, dat is wel érg veel, ook voor dynamisch in de winter. Wij betalen dat niet eens met twee huishoudens inclusief twee elektrische auto’s. Ik denk dat je kennis eens goed moet uitzoeken waar dat extreme verbruik door komt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:23

Vasthi schreef:
Wij hebben sinds eind 2022 een dynamisch contract bij ANWB. We hebben ook zonnepanelen.
Zijn beide veel thuis en kunnen dus de elektrische auto op gunstige tijden laden en ook de wasmachine en afwasmachine op de beste tijden aanzetten.
Voor ons is dynamische ideaal.

We betalen overigens maandelijks gewoon een vast bedrag en tot nu toe steeds geld terug gekregen.
Ben blij met dynamisch.

Hier hetzelfde, heel erg tevreden met anwb. Wij hebben veel zonnepanelen, maar ook een elektrische auto, en door het hele huis elektrische warmte/ac systemen.
De anwb app is overzichtelijk en je kan goed zien wanneer de stroom "negatief" is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:36

Mijn hoogste rekeningen waren januari 2024 met een verbruik van 1175 kwh en een bedrag van € 277 waar nog de vermindering energiebelaasting afging, en december 2024 met 1013 kwh en € 253.

Wij hadden toen een elektrische auto en redelijk wat apparaten aanstaan (3 vriezers bijv.) en ik kook op inductie. Als het zo hoog is dan vraag ik me echt af hoe ze dat doet en wat daar mis gaat.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:47

8nnemiek schreef:
Gaby schreef:

Bij dynamisch heb je ‘s winters hogere kosten, maar ‘s zomers juist veel lagere kosten. Als ze nu overstapt dan loopt ze die lage kosten juist weer mis.

Maar 360 euro, dat is wel érg veel, ook voor dynamisch in de winter. Wij betalen dat niet eens met twee huishoudens inclusief twee elektrische auto’s. Ik denk dat je kennis eens goed moet uitzoeken waar dat extreme verbruik door komt.

Wij hadden bij Zonneplan zelfs 500+ in de wintermaanden, bij ons zit het grootste verbruik in de elektrische auto, konden alles precies uitlezen met de P1 meter. Maar alsnog 500+ voor ons ook de reden om zsm weg te gaan daar. Je betaalt namelijk én je maandtarief en alvast een voorschot voor de maand erna. Ik heb een hoop geld teruggekregen bij het weggaan, gelukkig was zonneplan maandelijks opzegbaar.

Bij Eneco betaalde ik 90 euro per maand en kreeg ik geld terug.. dan is 500+ echt bizar. Ik sta verder best open voor dynamisch, maar wel met een vast maandbedrag :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 15:52

Dank jullie wel allemaal voor de input. Ik begrijp dat het vooral interessant is als je een grootverbruiker bent qua stroom, ja dat zijn wij niet. Dan laat ik het voor nu bij mijn huidige vaste tarieven. :j

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:56

Hier als kleinverbruiker erg tevreden met de anwb voor dynamische energie. Duidelijke prijzen, heb dit ook aangeraden aan mijn ouders die nu veel minder betalen. Onze ervaring is dat ook als kleinverbruiker dynamisch loont.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:17

Ik dacht dat ik een dynamisch energiecontract had bij de ANWB, maar dat blijkt spontaan opgezegd te zijn :') Maar even uitzoeken hoe dat zit.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:48

Heb mijn kleinverbruikende moeder van 80 ook op AWB dynamisch gezet. Denk dat voor haar ook goed uitpakt, al waren de prijzen deze winter soms wel even slikken.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:23

Als je geen terug levering hebt van zonnepanelen, na saldering, is het afhankelijk van de omstandigheden mogelijk om bij een dynamisch contract daar financieel iets aan over te houden. Ook belangrijk als je nu een dynamisch contract aan gaat of je er vanaf kunt voordat de koude periode begint. Op dit moment is er een enorme opbrengst van zonnepanelen. Voorbeeld in 2 uur tijd heb ik op dit moment meer opbrengst van de zonnepanelen dan in de gehele maand December. In deze maand Maart is hier tijdens de perioden met zon de Voltage altijd veel te hoog. Voltage bij zon 242 tot 250 Volt dus de zonnepanelen worden bijna automatisch uitgeschakeld. Ik ga niet vertellen hoe je dat kunt omzeilen ivm het is verboden. Dus bij zon zou de stroom nu gratis moeten zijn of geld toe bij dynamisch. In de koude periodes zul je de hoofdprijs moeten betalen bij dynamisch, hopelijk kunnen diegenen met dynamisch er dan vanaf. Uitgezonderd diegenen met voldoende thuisaccuus uitgerust met software om te kunnen handelen in stroom. Als je een dynamisch contract hebt dan kun je de thuisaccuus kopen zonder BTW, wel KOR. Dus diegenen zonder dynamisch willen wellicht thuisaccuus kopen bij diegenen met dynamisch.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 18:46

Nico12 schreef:
Als je geen terug levering hebt van zonnepanelen, na saldering, is het afhankelijk van de omstandigheden mogelijk om bij een dynamisch contract daar financieel iets aan over te houden. Ook belangrijk als je nu een dynamisch contract aan gaat of je er vanaf kunt voordat de koude periode begint. Op dit moment is er een enorme opbrengst van zonnepanelen. Voorbeeld in 2 uur tijd heb ik op dit moment meer opbrengst van de zonnepanelen dan in de gehele maand December. In deze maand Maart is hier tijdens de perioden met zon de Voltage altijd veel te hoog. Voltage bij zon 242 tot 250 Volt dus de zonnepanelen worden bijna automatisch uitgeschakeld. Ik ga niet vertellen hoe je dat kunt omzeilen ivm het is verboden. Dus bij zon zou de stroom nu gratis moeten zijn of geld toe bij dynamisch. In de koude periodes zul je de hoofdprijs moeten betalen bij dynamisch, hopelijk kunnen diegenen met dynamisch er dan vanaf. Uitgezonderd diegenen met voldoende thuisaccuus uitgerust met software om te kunnen handelen in stroom. Als je een dynamisch contract hebt dan kun je de thuisaccuus kopen zonder BTW, wel KOR. Dus diegenen zonder dynamisch willen wellicht thuisaccuus kopen bij diegenen met dynamisch.

De hoofdprijs betalen in koude periodes? Valt echt reuze mee en echt onzinnig om hiervoor over te gaan stappen. Thuis accu is bijna niet rendabel om te kopen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:57

Wij hebben sinds een half jaar ongeveer dynamisch contract bij Frank Energie.
Handige app waar je prijzen per uur kan zien en circa 1 dag vooruit.
Vooral in het begin keken we iedere dag wanneer stroom goedkoopst is en zette dan apparaten aan. Inmiddels weten we wel een beetje de goedkope uren/dagen (vooral weekend, midden op de dag en ‘s nachts. Dure uren zijn rond 7–9 uur en 17-20 uur)
Bij Frank konden we de gasprijs afgelopen winter 4 maanden vast zetten en dat was achteraf idd goedkoper.

Ohja voor het maandbedrag doen ze een inschatting wat we gaan verbruiken en dat wordt 2 maanden later verrekend met het werkelijke verbruik. Dus nooit aan het einde van het jaar een verrassende eindafrekening.

Uiteindelijk blijft het toch een beetje een gok wat nou voordelig zal zijn.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:13

Dynamisch is met de zonnige dagen op dit moment wel heel erg leuk. Maart 62 euro aan kosten (inclusief laden EV), april tot nu toe -0,26 ct

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:54

Vasthi schreef:
Dynamisch is met de zonnige dagen op dit moment wel heel erg leuk. Maart 62 euro aan kosten (inclusief laden EV), april tot nu toe -0,26 ct

Heb jij het dan alleen over het 'verbruik deel', want je betaalt toch ook iedere maand vast kosten (belastingen en aansluitingskosten enz)?