Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 14:25

Een aantal jaren geleden wilde ik graag afvallen en ging ik boeken en studies lezen over voeding. Hierbij wekte dit niet enkel interesse over wat voeding met je lichaam doet, maar ook wat de voedselindustrie voor het milieu betekent. Hier ben ik mij meer gaan verdiepen in milieubewuste zaken. Dit heb ik gedaan door wetenschappelijke onderzoeken en boeken te lezen en verschillende tv programma’s te kijken. Hieruit trek ik mijn eigen conclusies en zoek ik een leefstijl waar ik mij goed bij voel en vooral, eentje die voor mij haalbaar is.
Ik heb in de laatste jaren al verschillende switches gemaakt;
- Zoveel mogelijk onbewerkte en biologische voeding eten. Ik eet 300gr (onbewerkt) vlees per week en probeer zoveel mogelijk van lokale boeren te kopen. Biologisch omdat dit beter is voor onze bodem en minder is bespoten. Resultaat is -23 kilo :D
- Verzorgingsproducten weggemikt en vervangen voor olieën (amandel, castor, argan, jojoba) en sheaboter. Dit gebruik ik voor mijn gezicht en haar(masker). Voor shampoo helaas nog geen voldoende werkend alternatief gevonden. Mijn douchgel, facewash etc is vervangen voor Aleppo zeep. Resultaat is minder puistjes, zachtere en stralendere huid dan ooit tevoren en het meest fascinerende is toch wel dat mijn lichaamshaar opvallend minder (snel) groeit :').
- Schoonmaakproducten ben ik nu mee aan het stoeien. Ik heb zelf wasmiddel gemaakt door castillezeep te verdunnen en azijn als wasverzachter. Ook verdunde castillezeep als allesreiniger en azijn voor ontkalken. Hiervoor wil ik nog wat meer uitproberen voor een langere tijd. Tot nu toe werkt het wel naar wens :).

Als volgende stap wil ik mij graag verdiepen in de voeding voor mijn paard en kat. Welke producten zijn er en wat is de impact ervan.

Ik ben benieuwd of hier meer mensen stappen hebben gezet richting duurzamer/milieubewuster leven :D. Wie weet kunnen we elkaar inspireren en ervaringen uitwisselen!

JudithGigi

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:37

Ik lees graag mee voor tips :)

Qua schoonmaak ben ik op dit moment redelijk gemakzuchtig. Ik koop cleaning tabs en (vaat)wasstrips. Werkt tot nu toe prima maar ik sta ook zeker open voor betere alternatieven :)

Verder koop ik alleen wat ik écht nodig heb, ik probeer ik alles wat kapot is te repareren. Wat echt vervangen of nieuw gekocht moet worden probeer ik via Vinted te kopen. Het motiveert wel dat dit allemaal ook goed helpt voor de portemonnee.

Waar het bij mij wel nog mis gaat is reizen naar mijn paard. Ik moet zeker in de winterperiode wel elke dag die kant op en dat is toch bijna 20km enkele reis met de auto met geen opties dichterbij. Ik probeer het een beetje goed te maken door met de fiets naar het werk te gaan, maar het blijven aardig wat kilometers.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:00

Ik probeer ook wat duurzamer te zijn. Ik koop graag tweedehands. Vandaag ben ik van top tot teen in Vinted aankopen gekleed. Ik kijk graag eerst op MP als ik iets nodig heb en probeer impuls aankopen tegen te gaan door dingen die ik graag wil hebben in een mentaal wachtkamertje te zetten en pas na een paar weken te beslissen of ik het ECHT wil/nodig heb.
We zijn in huis voor een groot deel overgestapt op blokken zeep, maar voor mijn krulhaar heb ik nog niet voor alles een goed -niet in een fles- alternatief gevonden.
We hebben wc papier van the good roll, die duurzaam produceren, plasticvrij leveren, en een goed doel steunen met een deel van de winst.
Ipv deo gebruiken we Nuud, we doen meerdere maanden met een mini tube (van ruikerriet plastic)
Ik gebruik een menstruatie cup, dus geen maandelijkse bergen afval meer!
We eten spaarzaam vlees, ook dat is weer minder belasting op het milieu.
De primaire reden is niet duurzaamheid, maar we hebben geen kinderen :D

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:03

We proberen duurzaam te leven, maar dat is nog best wel ingewikkeld. Kleding en spullen proberen we zoveel mogelijk of tweedehands via de Kringloop of Vinted of lokaal te doen. Ben er inmiddels iets te dol op, maar dat geheel terzijde :Y)

Wat betreft eten, eten we eigenlijk bijna altijd vegetarisch thuis, tenzij er een bijzondere gelegenheid is. Fruit dat kapot gaat proberen we op een andere manier door bijvoorbeeld bakken of smoothie alsnog te gebruiken om zo min mogelijk weg te doen.

Voor de katten gebruiken we kattenbakvulling die door de toilet gespoeld kan worden en natuurlijk is. In het begin vonden de poezen het even wennen, maar nu ze niet beter weten zijn ze groot fan!

Daarnaast wassen we met strips ipv pods oid en dat bevalt ons ook erg goed!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:16

Wij hebben ons huis zo ver mogelijk verduurzaamd, met zonnepanelen, warmtepomp en warmtepompboilers. We gebruiken alleen nog gas om te koken, maar dat gaat er zo spoedig mogelijk af met een keukenrenovatie.

Ik was met wasstrips en als mn voorraad tabs op is wil ik ook vaatwassttrips gaan proberen.
Ik gebruik alleen nog maar zeep en shampoo bars. De zeep in de keuken heb ik hervulbaar.
Ik gebruik groene azijn en ben nog zoekende in fijne andere alternatieve schoonmaakmiddelen.

We eten beperkt vlees, dat proberen we lokaal te halen. Eieren lokaal (vrije uitloop).

Ik koop en verkoop steeds meer via Vinted en probeer sowieso bewuster te zijn met alles wat ik koop. Kleding en schoenen draag ik verder helemaal af. Wat ik echt niet meer draag gaat op vinted of kledingbak.

Voor de hond probeer ik ook deels biologisch te voeren, ik maak daarnaast zelf groentemixen en bottenbouillon voor hem in plaats van te kopen.

Maar nog genoeg te verbeteren ook hier. Ik lees mee voor meer tips :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:38

Hier proberen we ook ons steentje bij te dragen.
Sowieso kopen we lokaal, maar dat komt ook omdat ons hele gezin een erge fijnproever is en omdat het meeste uit de supermarkt qua groente, fruit, brood en vlees gewoon niet lekker is :=

Schoonmaakspullen van ecover. En tabletten van the green lab.
En Marcels green soap.

Kleding van duurzame merken of tweedehands via vinted.

Wasmiddel gebruiken wij van Brauzz.
Douchespullen van happy soaps.

Vlees eten we teveel maar wel zo verantwoord mogelijk := we vinden vlees ook oprecht lekker dus dit is lastig voor ons .

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:54

Ik eet geen vlees en drink geen zuivel, denk dat ik daardoor een aardig steentje bij draag.

Verder zou ik meer willen doen maar vind het lastig. Ik ben nogal merk / product getrouw. Ik haal al jaren hetzelfde omdat dat werkt of gewoon fijn is om te gebruiken.
Ga je nieuwe producten proberen en werken die toch niet fijn, heb je je portomonee ermee maar is ook het stukje duurzaamheid weg als je het dan niet gebruik of weer nieuwe producten koopt om te proberen..
Verder val ik er over dat bv producten bij de Holland & Barrett worden omschreven als "natuurlijk, gezonder, vrij van..." Terwijl het best vaak gewoon marketing is en het product dus niet perse beter of gezonder is (voor jou of voor het milieu)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:55

Eh, geen kinderen.

Vega is overigens niet per definitie duurzaam.

Ik eet gewoon vlees en kan meestal niet de biologische variant betalen. Wel kook ik het liefst zonder al die pakjes en zakjes.

Mijn huis is geïsoleerd waar het kan (maar ik merk er niets van, verbruik is gelijk gebleven), maar ik kan hier niet van het gas af, dus verwarm en kook op gas (is niet te betalen).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:31

Wij letten trouwens ook actief op het niet gebruiken van palmolie/vet. Maar dat is wel een echte uitdaging := het lijkt overal in te zitten.

Op gebruik van wegwerp letten we ook. Wij gebruiken zo weinig mogelijk wegwerp.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:33

Hier ook geen kinderen.

Daarnaast eet ik een a twee keer in de week vega en heb een moestuin.

Sinds het iets oplevert raap ik blikjes op tijdens het wandelen en ik wandel veel.

Ik heb de kachel bijna nooit hoger dan 20, meestal 18/19 als we thuis zijn en als we niet thuis zijn gerust op 15. Maar ik ben wel echt een koukleum dus echt prettig vind ik het niet, maar goed het scheelt wel ook in de kosten.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 05-02-25 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:34

verootjoo schreef:
Wij letten trouwens ook actief op het niet gebruiken van palmolie/vet. Maar dat is wel een echte uitdaging := het lijkt overal in te zitten.

Nou he :=

Ik vergat nog; ik rij bewust een kleine, zuinige auto. Ik had voorheen veel woon/werk verkeer en vaak file, dus wilde het liefst zo zuinig mogelijk. Elektrisch is nog een betere optie natuurlijk maar dat zou een eventuele vervolgstap kunnen zijn.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:37

We eten hier vrijwel geen vlees. Als we gaan uiteten dat kan ik het soms niet laten, is echt wel heel lekker af en toe. Maar op die momenten check ik wel eerst waar het vlees vandaan komt. Heb wel wat mensen om me heen die helemaal veganistisch eten, super lekker ook! Maar dat is me op het moment wat te ingewikkeld :o

Nieuwbouwhuis, super geisoleerd, warmtepomp, hoop PV-panelen, gebruiken de auto vrijwel niet.

Tweedehands kleding, zeker voor de kinderen. Tweedehands mannenkleding is nog best lastig. Goed nadenken voor we nieuwe spullen kopen. Cadeau's (ook bij kinderfeestjes) vooral in de 'samen iets beleven' hoek ipv 'hier heb je plastic meukspeelgoed'. Niet (of in ieder geval heel weinig) vliegen. Opletten wat we aan eten kopen (geen druiven uit Peru e.d.). Dat soort dingen.

Maaaarrrrr. Je kan zoveel havermelk drinken als je wil, je gaat er de wereld niet mee redden. Probleem is dat we in een systeem zitten dat de wereld aan het slopen is. De hele economie/westerse wereld draait op een systeem gebaseerd op oneindige groei en kostenloos afval dumpen. Dat gaat niet goed.

Er moeten echt een flink aantal dingen radicaal om als we de wereld op een fijne manier leefbaar willen houden. En dat gaat een stuk verder dan minder vlees eten of een tweedehands spijkerbroek dragen. Vervelende is dat de politiek en grote bedrijven de status quo willen behouden...

Maar goed. Ondertussen doen we wat we kunnen binnen het huidige systeem.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:45

Ik koop mijn kleding bijna altijd enkel via Vinted
Wat te repareren valt dat repareer ik of laat ik doen.

Ik gebruik happy soaps ook shea boter maar ik gebruik ook nog wel badzout en producten van Rituals ivm toch erg lekker.

Ik gebruik Ecover wasmiddel en schoonmaakmiddel

Probeer biologische groenten en vlees te kopen.

Rij in een heel zuinige Canta of gebruik de fiets.

Ik woon alleen en probeer ook de verwarming niet te hoog te zetten maar eerder een dekentje te pakken.

Ik drink wel Dolce Gusto koffie zal wel niet zo verantwoord zijn dus ik ben geen heilige, zeker niet.

Nu ik alleen woon zou ik wel vlees nog meer willen minderen ook dat gaat vast nog wel lukken. En in de toekomst kijken of ik zelf een groente tuintje kan creeeren.

Ik ben een buitenmens en het wandelen weer aan het opbouwen en hoop in de toekomst nog meer buiten te gaan doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:06

Ik ben eigenlijk niet heel bewust ermee bezig, maar onbewust is een deel van mijn levensstijl zo al en altijd geweest ook.

Ik draag kleding tot het letterlijk uit elkaar valt.
Als het kan liefst ook nog tweedehands.
En als het te maken valt zoals een nieuwe rits of nieuwe zolen dan dat ook.

Ik draag geen make-up, gebruik geen gezichtsmaskers en al die dingen.

Ook gewone spullen worden pas vervangen als het stuk is, niet omdat het niet meer in de mode is oid.
En dan koop ik liever wat duurders zodat het weer lang mee gaat dan iets goedkoops waarvan je weet dat het snel stuk zal zijn.

Ik hou niet van prularia in huis, wat er staat is gekregen van mijn moeder die wel van die meuk houd.
En zo langzaamaan gaat het dan weer uit zicht en weg.

Gas-water-licht gebruiken wij altijd minder dan gemiddelde huishoudens. Ondanks de paarden aan huis.
En draag altijd een vest en vind op de bank kruipen onder een fleece juist heerlijk. Dat hoort bij de winter. Op de hele bovenverdieping word niet gestookt (douche zit onder)
En nee dat geeft geen schimmel, lekker raampje open.

Eten gaat met boodschappen briefje en de keren dat ik in een jaar iets weggooi is omdat de Jumbo bagger kwaliteit levert...en ik daar onderhand ook pissig over ben. Zoals erwten die in geen mogelijkheid gaar te krijgen zijn.

Vlees eten wij wel, maar bij een recept van bijvoorbeeld 2 kipfilets gaat er altijd maar 1 in. Das genoeg.

Auto's zijn beide oud.
Maar zolang die zonder dure kosten door de APK gaan vind ik dat ook duurzamer dan wegdonderen...
Maar in totaal worden die samen een 10.000 km gebruikt.
We hebben zonnepanelen, dus of een volgende elektrisch word, zou kunnen.
Ondertussen veel geïsoleerd in het huis.

Uiteraard scheiden we ons afval, maar vind dat zo logisch dat het ook amper meer te benoemen is.

Oh ja, gevlogen hebben we ook nog nooit.

Verder geen nafok...dus sowieso goed. :+

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 18:20

Nyaleti schreef:
Ik eet geen vlees en drink geen zuivel, denk dat ik daardoor een aardig steentje bij draag.

Verder zou ik meer willen doen maar vind het lastig. Ik ben nogal merk / product getrouw. Ik haal al jaren hetzelfde omdat dat werkt of gewoon fijn is om te gebruiken.
Ga je nieuwe producten proberen en werken die toch niet fijn, heb je je portomonee ermee maar is ook het stukje duurzaamheid weg als je het dan niet gebruik of weer nieuwe producten koopt om te proberen..
Verder val ik er over dat bv producten bij de Holland & Barrett worden omschreven als "natuurlijk, gezonder, vrij van..." Terwijl het best vaak gewoon marketing is en het product dus niet perse beter of gezonder is (voor jou of voor het milieu)

Dat laatste ben ik mij vooral heel bewust van! Eigenlijk alles waarop staat dat het duurzaam of ecologisch is, is vrijwel enkel markering.
Ik raad iedereen daarom ook vooral aan om de aflevering van keuringsdienst van waarde te kijken over ecologisch schoonmaakmiddel. Blijkt helemaal niet ecologisch te zijn. Kun je terugkijken op npo start :)

Qua kleding ben ik niet zozeer fan van 2e hands… Wel let ik op het materiaal waarvan mijn kleding is gemaakt. Ik wil iets wat van kwaliteit is en geen fast-fashion.

Huis verduurzamen kan ik helaas niet in mijn huurhuis :D Wel erg mooi om te lezen hoe iedereen zich hier bewust is!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:21

Maar ecologisch schoonmaakmiddel, zoals die tabs, die je zelf aanlengt met water, daar komt geen plastic en microplastic aan te pas.
Hoe is dat niet ecologisch?

Als het niet perfect is, is het altijd nog minder plastic.

Ecover, ook ecologische spullen, is enorm transparant en m.i. ook ecologisch verantwoord.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:30

Ik eet vegetarisch, gebruik bijna altijd shampoo bars..
En ik gebruik katheters, eerder gooide ik dus 2 tot 6 stuks per dag in de prullenbak. Een hele berg plastic dus.. Maar 2 jaar geleden werd ik gevraagd om mee te doen aan onderzoek van het Erasmus MC, naar herbruikbare katheters. Ik zat in de groep die de herbruikbare mocht gaan gebruiken en daardoor mocht ik ze na het jaar blijven gebruiken. Nu gebruik ik er nog maar 1 per 2 weken, wat dus ontzettend veel plastic afval scheelt.
Hopelijk kan iedereen straks kiezen voor de herbruikbare, als het onderzoek afgelopen is.

https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patiente ... 586544e544

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:40

Volgens mij heb ik die aflevering van de keuringsdienst van waarden gemist, sowieso vind ik dat een heel goed programma.

Ik heb hem alvast opgezocht zodat ik hem straks kan kijken, hier is een link voor als anderen dat ook willen
https://npo.nl/start/serie/keuringsdien ... n/afspelen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:42

Niet, ik heb niet de illusie dat ik een verschil kan maken. Ik leef mijn leven dus gewoon zoals ik wil. :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:53

Ik doe het ook niet omdat ik denk dat het iets oplost, maar ik wil er niet perse graag aan bijdragen. Ik gooi mijn afval ook niet van me af in het bos ofzo. Zat mensen die het wel doen, dus het maakt geen snars uit of ik het in mijn zak steek en thuis weggooi. Maar ik vind het gewoon niet fijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:54

Ik probeer ook waar mogelijk mijn steentje bij te dragen :j
We eten vegetarisch en thuis vooral plantaardig, eigen moestuin, mijn kleding komt van Vinted, we hebben onze twee benzine auto’s ingeruild voor een elektrische die we delen, ik koop graag van de overblijvers/tgtg, en spullen probeer ik waar mogelijk te repareren in plaats van vervangen.. Ik heb nog nooit gevlogen, ik werk vooral vanuit huis, en we stoken sinds kort met een airco en hebben zonnepanelen..
Helaas is het maar een druppel op een gloeiende plaat, maar ik doe liever iets dan niets :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:07

Ik werk sinds kort samen met een hele fijne meid, zij is orthomoleculair therapeut en heeft mn ogen geopend over waar de voedselindustrie echt grote steken laat vallen en we allemaal denken goed te eten, maar dan alsnog zitten er gifstoffen op of conserveringsmiddelen etc. Alles wordt volgestopt met groeimiddelen om maar zoveel mogelijk opbrengst te hebben en zo lang mogelijk goed te houden..
Ik wil heel graag gezondere keuzes maken voor ons lichaam (niet perse milieu, dat is een leuke bijzaak) maar merk dat ik het lastig vind om moeite te doen om een boerderijwinkel te vinden om dan weer uit te gaan zoeken wat ik daar dan lekker vindt etc. Ik ben zeg maar beetje het spoortje bijster waar ik nu echt goed aan doe en wat ik kan betalen. Ik moet er toch eens naar opzoek gaan.

Ik merk dat het me irriteert dat we zo voor de gek worden gehouden over hoe producten worden gemaakt. Ik wil deze lente starten met een kleine moestuin maar zie dit niet gebeuren in de winter.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:19

Eerst lease auto en nog een privé auto. Nu 1 elektrische privé auto. We gaan beiden met het OV naar t werk. Ik probeer naar stal zoveel mogelijk op de fiets te gaan. Onder de douche alles van happy soaps. Huis vol met zonnepanelen maar helaas wel gas nog. We stoken wel zo min mogelijk.
Geen kinderen en ik eet meerdere dagen per week vega.
Ik baal wel dat ik niet de ruggengraat heb om vlees helemaal te laten… :o En manlief doet de boodschappen en ik ergerde groen en geel aan hoe producten verpakt zijn: zoveel onnodig plastic…Ik kook nooit uit zakjes of pakjes. Dat scheelt iig iets.
Qua kleding koop ik zo min mogelijk, probeer het van MP of Vinted te halen, maar ben geen heilige…jassen en spijkerbroeken koop ik nieuw. Heb net een nieuwe winterjas gekocht; heb de vorige bijna 20 jaar gehad…

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:29

Ik eet zelf geen vlees.
We gaan al jaren niet meer op vakantie.
Ik koop zoveel mogelijk biologisch.
Ik rijd zo min mogelijk auto.
Zakelijk werken we vooral met reclaimed eiken.
Dat is het wel zo'n beetje.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:33

Geen kinderen, geen vliegreizen, zo veel mogelijk biologisch eten, geen fast fashion en een heel laag energieverbruik, dat is het wel zo'n beetje. Op mijn werk ben ik ook veel bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen, volgende week weer een audit daarvoor.