Ik heb in de laatste jaren al verschillende switches gemaakt;
- Zoveel mogelijk onbewerkte en biologische voeding eten. Ik eet 300gr (onbewerkt) vlees per week en probeer zoveel mogelijk van lokale boeren te kopen. Biologisch omdat dit beter is voor onze bodem en minder is bespoten. Resultaat is -23 kilo

- Verzorgingsproducten weggemikt en vervangen voor olieën (amandel, castor, argan, jojoba) en sheaboter. Dit gebruik ik voor mijn gezicht en haar(masker). Voor shampoo helaas nog geen voldoende werkend alternatief gevonden. Mijn douchgel, facewash etc is vervangen voor Aleppo zeep. Resultaat is minder puistjes, zachtere en stralendere huid dan ooit tevoren en het meest fascinerende is toch wel dat mijn lichaamshaar opvallend minder (snel) groeit

- Schoonmaakproducten ben ik nu mee aan het stoeien. Ik heb zelf wasmiddel gemaakt door castillezeep te verdunnen en azijn als wasverzachter. Ook verdunde castillezeep als allesreiniger en azijn voor ontkalken. Hiervoor wil ik nog wat meer uitproberen voor een langere tijd. Tot nu toe werkt het wel naar wens

Als volgende stap wil ik mij graag verdiepen in de voeding voor mijn paard en kat. Welke producten zijn er en wat is de impact ervan.
Ik ben benieuwd of hier meer mensen stappen hebben gezet richting duurzamer/milieubewuster leven