De enorme branden in Los Angeles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

De enorme branden in Los Angeles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 01:00

Ik heb heel bokt afgespeurd, maar ik kwam nog geen algemeen topic tegen over deze branden.

Slechts 1 nieuwstopic over paarden die geevacueerd worden.
Wellicht kijk ik niet goed en mis ik het topic, maar ik heb echt actief gezocht.

Wat is er aan de hand?

Sinds een week zijn er enorme bosbranden, meerdere, die níet onder controle zijn en inmiddels overgeslagen zijn op woonwijken, en hele wijken in as gelegd hebben.

Waar?
Los angeles,
Op dit moment 2 hoofd branden,
Palisades (meer dan 5000 brandweerlieden actief)

Eaton (meer dan 3000 brandweerlieden actie)

Ernst
Enorm, tot op heden 24 overlijdens bekend, 20 mensen vermist en de verwachting is dat die aantallen oplopen.

Er zijn tenminste 7000 gebouwen en huizen afgebrand, en ook dat loopt nog op.

Enorm veel mensen zijn alles kwijt.

Er gaan al allerlei speculaties rond (wanneer niet tegenwoordig bij groot nieuws) zelf heb ik een voorkeur voor wat meer bevestigd nieuws en afwachten tot onderzoeken rond zijn.

Wie volgt nog meer?

Delen van links naar bijvoorbeeld nieuwsuitzendingen,
Persconferenties etc mogelijk natuurlijk.

Femke_Tweety

Re: De enorme branden in Los Angeles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 01:10

Dit zijn kaarten van de huidige situatie,

Vanaf de officiele website van California overheid.

https://www.fire.ca.gov/

Overzicht;

Afbeelding

Palisades Afbeelding

Eaton
Afbeelding

Voor een grofweg idee vam maten en afstanden,

Deze twee branden hebben ieder een breedte van ongeveer 12 tot 18 kilometer.

Komende dagen wordt verwacht dat de wind weer zal aantrekken, wat het nóg moeilijker maakt om de boel te beheersen.

Dit is écht een megaramp.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 06:02

Vreselijk ja.. voor de mensen, en ook voor de dieren. Het schijnt in het begin zo onverwacht en snel te zijn gegaan dat mensen helemaal geen tijd hebben gehad om snel naar huis te gaan en hun huisdieren te redden, verschrikkelijk is dat.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 08:58

Niet alleen geen tijd,ze mochten er ook gewoon niet door,behalve nieuwsdienst en brandweer/politie

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:10

Mijn hart huilt ik volg het vrij intensief maar je kan niks doen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:47

Vreselijk!
En dan die harde wind erbij maakt het niet makkelijker.

Misselijkmakend als ik dan op social media lees dat mensen reageren met "ach, zijn toch de rijke buurten, die kopen wel een nieuw huis" ;(

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:51

Sherivey schreef:
Vreselijk!

Misselijkmakend als ik dan op social media lees dat mensen reageren met "ach, zijn toch de rijke buurten, die kopen wel een nieuw huis" ;(

ja.. of de andere complot theorieën.. echt vreselijk, je bent alles kwijt en dan gaan mensen zo doen.

Of de huizen die er nog wel staan die geplunderd worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 11:05

Het zijn allang niet meer alleen rijke wijken,

Er ligt zo vreselijk veel in puin inmiddels.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:11

Ik leef enorm met de mensen en dieren mee. Het besef dat al je bezittingen in rook op kunnen gaan en je huisdieren opgesloten zitten is echt vreselijk. De arme diertjes die weten te ontsnappen moeten doodsangsten uit staan. Je voelt je zo machteloos.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:23

Sherivey schreef:
Vreselijk!

Die vonken die je op sommige filmpjes voorbij ziet vliegen, en daar lopen gewoon mensen doorheen! Zo onwerkelijk.

Sherivey schreef:

Precies. Misschien rust er wel een gigantische hypotheek op dat huis. Die mensen hebben misschien wel een goede baan, maar dat wil niet zeggen dat ze meteen een paar miljoen op de bank hebben staan om een huis te kopen.

En niet iedereen heeft dat huis voor miljoenen gekocht. Wat dacht je van de mensen van die daar al 50 jaar of langer wonen, dat huis gekocht hebben in een tijd dat de markt heel anders was. En 50 jaar lang braaf hun verzekeringspremie betaald hebben om afgelopen jaar ineens uit de brandverzekering gezet te worden, omdat de verzekeraars het risico te groot vinden.

Ik sta ook met verbazing te kijken naar de vele verslaggevers die in gele brandwerende kleding hun verhaal staan te doen op een paar meter van brandende woningen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:23

Ja het is vreselijk weer, zoveel verwoesting.... nauwelijks te bevatten. Vreselijk voor alles dat daar leeft en lief heeft.

Enige dat ik kan hopen is dat er misschien dan weer wat ogen open gaan dat dergelijke extreme dingen steeds meer kunnen gebeuren, óók in Westerse landen, als we zo blijven trutten met klimaat maatregelen....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 11:24

Dit beeld zegt zo enorm veel over hoe heftig het is,

Het is één van de foto's die wat mij betreft tot nu toe het meest duidelijk maakt dat echt hele wijken weg zijn, en niet alleen de luxe wijken zoals sommigen zeggen. Dit vuur pakt rijk en arm.

Afbeelding

Before & After from Pacific Palisades,
Photo by Ishaan Jhaveri #losangeles

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:25

Echt verschrikkelijk, wat een enorme verwoesting. En al die overleden wilde dieren ook, die volledig overvallen zijn en geen kant meer op konden. Hartverscheurende foto's gezien.

En wat doen de republikeinen? Die willen voorwaarden stellen aan de hulp die California eventueel moet ontvangen. Daarbij vergeten ze dat staten als California juist al heel veel bij hebben gedragen aan die republikeinse staten die regelmatig zwaar getroffen worden, en daar hulp bij nodig hebben. Zonder daarvoor voorwaarden aan te verbinden. Te idioot voor woorden.
https://www.washingtonpost.com/business ... icans-aid/

Citaat:
"In a wide bipartisan vote, Congress recently approved billions of dollars in new disaster funding for Florida, Georgia, North Carolina, South Carolina, Tennessee and Virginia after those states were struck by hurricanes Helene and Milton. All but one of those states is led by a Republican governor. Congress did not place conditions on that federal assistance.

“Am I to understand that Californians, American citizens who are in the state of California, some 40 million of us, somehow are below the status of a citizen from a Southern state?” Rep. Lou Correa (D-California), who represents a district near the fires, said in an interview. “California is a donor state to the federal government. We give more than we get back. Maybe, should we suspend the tax revenue we give to the federal government until we’re able to fix the damage from the fires? I think that would be an interesting twist.”

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:35

Die foto komt wel even binnen Femke...

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:45

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:46

Oef wat een heftig beeld Femke. Echt onvoorstelbaar wat er daar gebeurt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:07

Dat is natuurlijk ook een groot onderdeel van het probleem, er wordt daar veel hout gebruikt in de huizenbouw en dat is natuurlijk niet zo goed bestand tegen vuur dan onze stenen huizen.
Je ziet ook dat de stenen schoorstenen en dergelijke wel blijven staan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:12

Dorus schreef:
Dat is natuurlijk ook een groot onderdeel van het probleem, er wordt daar veel hout gebruikt in de huizenbouw en dat is natuurlijk niet zo goed bestand tegen vuur dan onze stenen huizen.
Je ziet ook dat de stenen schoorstenen en dergelijke wel blijven staan.

dat het een punt van aandacht mag zijn bij de wederopbouw, stenen huizen - niet alleen schoorstenen -
of hout zodanig behandelen dat het vuurbestendig is 'n brandwerende coating b.v.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:18

Cchanny schreef:
Sherivey schreef:
Vreselijk!

ja.. of de andere complot theorieën.. echt vreselijk, je bent alles kwijt en dan gaan mensen zo doen.

Of de huizen die er nog wel staan die geplunderd worden.

En zelfs als het om het huis van iemand met miljoenen gaat: persoonlijke spullen/ je dieren zijn onbetaalbaar en onvervangbaar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:31

pmarena schreef:
Enige dat ik kan hopen is dat er misschien dan weer wat ogen open gaan dat dergelijke extreme dingen steeds meer kunnen gebeuren, óók in Westerse landen, als we zo blijven trutten met klimaat maatregelen....

Dit vind ik ook heel opvallend inderdaad. Het gaat overal over het vuur, waar is het begonnen, waarom was er te weinig bluswater enz.. Maar het woord klimaatverandering zie je nauwelijks voorbij komen. En dat terwijl we net de grens van 1,5 graden wereldwijde stijging voorbij zijn, en de alarmbellen dus keihard af moeten gaan.
'Drill, baby, drill', riep Trump pas nog 8)7

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 12:36

Ik heb nog een euh. Mooi filmpje van de schades, vergelijkbaar met de foto die ik plaatste.

Ik twijfelde even over het woord mooi, maar de beelden zélf zijn heel mooi gemaakt en gemonteerd.

En dat contrast met de vreselijk heftige werkelijkheid van wat de beelden laten zien maken het een heel sterk filmpje wat mij betreft.

Verschillende voor en na foto's, van exact dezelfde locaties vanuit exact dezelfde hoek,
Aan elkaar gemonteerd.

Waarschuwing, hij is best heftig.

https://www.facebook.com/share/r/1An8DGYS1R/

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:01

ik vind dit een soort van "ramptoerisme", sorry zo in detaill, wat is de relevatie van dit??

Die foto van die rijenhuisen geven al wel duidelijk genoeg aan dat er niets meer over is

of levert het geld op?? Dan graag doneren aan de slachtoffers.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:17

Bizar...echt heel bizar...

Hoe is dit ineens ontstaan ook... Zo onwijs heftig!

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:19

8nnemiek schreef:
pmarena schreef:

Dit vind ik ook heel opvallend inderdaad. Het gaat overal over het vuur, waar is het begonnen, waarom was er te weinig bluswater enz.. Maar het woord klimaatverandering zie je nauwelijks voorbij komen. En dat terwijl we net de grens van 1,5 graden wereldwijde stijging voorbij zijn, en de alarmbellen dus keihard af moeten gaan.
'Drill, baby, drill', riep Trump pas nog 8)7

De rol van klimaatverandering op deze branden is niet helemaal zeker. Het speelt zeker een rol in de droogte van de afgelopen winter en zomer (de vorige 2 winters waren juist vrij nat, waardoor veel planten konden groeien), maar de Santa-Ana winden komen regelmatig voor. Volgens mij is de invloed van klimaatverandering op de kracht en het voorkomen van deze windpatronen nog niet goed onderzocht.
Overigens zijn we de 1,5 grens nog niet voorbij :) Dat kan je pas zeggen als we er een klimaatperiode overheen zitten. Het is nu pas 1 jaar hoger dan dat.

Ik ben het er wel mee eens dat klimaatverandering bestreden moet worden hoor! Maar het ligt iets genuanceerder dan soms in het nieuws komt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 13:25

Wij volgen het ook.. vriend komt uit LA en 1 van zijn vrienden heeft ook zijn huis verloren