Vuurwerk en onze trouwe viervoeters voeters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Vuurwerk en onze trouwe viervoeters voeters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 08:44

Vuurwerk bommen en je trouwe viervoeters (alle diertjes)

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... len-zweten

Het zal je maar overkomen. Ik schrok van dit bericht. En dacht meteen aan iedereen die hun trouwe viervoeters 24/7 buiten hebben staan.
Hoe gaan jullie te werk dit jaar?

Ik ben voor een Europese wetgeving dit het verboden word vuurwerk te verkopen.
Ik ben wel voor een vuurwerk show door provincie/gemeente geregeld.

Cinnepin

Re: Vuurwerk en onze trouwe viervoeters voeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 09:56

Zijn ook al meerdere sterf gevallen bij paarden door vuurwerk

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:53

Toen ik nog paarden had deed ik die altijd na kerst bij een vriendin op haar pensionstal en eerste week van januari weer terug naar ons eigen land met schuilstal. Geen risico lopen, niet mogen in de nacht naar de wei en hopen dat ze er nog staan. Gewoon paar nachtjes logeren.

Ik heb nu geen paarden meer maar onze kippen gaan op tijd naar binnen, hok goed dicht en iets voor middernacht de camera aan een bij paniek ga ik heen (meestal valt het reuze mee), kattenluik gaat oudjaarsdag ergens begin van de ochtend dicht zodat ze niet meer buiten kan en de rest van de beesten heeft binnen geen last.
Sowieso blijven we altijd thuis met de jaarwisseling.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:14

Ik blijf niet altijd thuis met de jaarwisseling maar maakte toen ik nog katten had verschillende schuilplaatsen voor ze en deed alle gordijnen dicht, lampen aan en radio aan op een zender waar geen vuurwerk werd afgespeeld, classic fm bijvoorbeeld.

Nu met de cavia's verschoon ik hun hok de dag ervoor en stop ik in de ochtend een grote bult hooi in hun hok en vlak voor vertrek nog een bult groenten, kleed over het hok heen, gordijnen dicht, lampen aan, radio op classic fm.
Afgelopen jaar was ik thuis en heb ik niets gemerkt van onrust oid bij ze, de jaren dat ik weg ben zie ik bij thuiskomst ook zeer tevreden volgevreten cavia's.

De honden neem ik overal mee naartoe nu.
Ik heb er één die bang is en heel veel steun zoekt bij mij, als die écht niet mee kan dan gaat ze in de slaapkamer (haar vaste plek) met haar favoriete knuffel, radio of tablet aan, gordijnen dicht en lampen aan.
En dan zo snel mogelijk weer terug naar huis.
De andere is stoer en stabiel, daar kun je vuurwerk naar gooien en het interesseert hem bar weinig.
Of nee, het interesseert hem wel maar hij wordt er niet bang van ofzo.

Als het maar ff kan gaan ze allebei in de hondenbuggy mee, dat is hun rijdende bench en een veilige plek voor ze. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:38

In België een pony ingeslapen omwille van een gebroken been na uitschuiven door dat stom vuurwerk.

Ik blijf thuis, we hebben 2 pups en weten nog niet hoe die gaan reageren. Mijn oudste hond geeft er niks om.
Paard staat op stal.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 13:43

Zo triest, al die angst.

De reclame van de hulphonden vind ik ontzettend goed. Hulphonden die hun werk voor hun buddy niet meer kunnen uitvoeren. Zo treurig.

Mijn man liet laatst een filmpje zien, niet in Nederland geloof ik, van een paard dat was ingestort en compleet in shock door een knal/knallen. Vreselijk.

Onze katten blijven thuis. Alles potdicht, lampen allemaal aan, tv aan met klassieke muziek.
Honden gaan mee naar mijn familie waar de paarden ook staan.
Daar is het rustig, gelukkig.
Dit jaar zal één van ons bij de honden zijn binnen en de ander bij de paarden buiten.
Zij staan 24/7buiten. Schuilstal met paddock. Ik sluit ze niet op,maar ben bij ze. Dit gaat heel goed.
Als er wel één zenuwachtig word, houd ik ze vast aan het halster bij de kudde. En stel gerust en stap wat wat.

Veel hoorbaar geknal en gegil van de steden en dorpen om ons heen. Gelukkig op afstand. Dst scheelt al de helft.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:52

Die van mij loopt normaal 24/7 buiten, maar tussen 10:00 en 02:00 gaan ze bij ons op stal. Dan staan ze ook gelijk wat meer van de weg af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:56

Er loopt al een topic over vuurwerk.

Maar wij hebben ze normaal op een pp thuis. Vanwege de nattigheid gaan ze al even 's nachts wel op stal, maar met O&N staan ze altijd buiten.

We wonen aan een bosrand met een woonwijk en er wordt veel afgestoken. Mensen kunnen over het graspad lopen. Normaal met de honden of kinderen, maar voor de zekerheid sluit ik het achterste pad en 1 zijkant de hele maand December af.

De laatste dag of dagen blijft alles dicht en kunnen ze alleen in de schuilstal, paddock en bak. Ik wil niet dat de 1 de ene kant op gaat en de ander de andere kant en ze dan door het draad naar elkaar toe willen.

Om 00:00 staan we buiten bij ze. Meestal reageren ze kort even en gaan ze staan kijken. Dan komen ze bij ons staan en is er wel een tijd wat spanning. Alleen mijn ene ruin boeit het allemaal niks, dus dat scheelt wel. Hij is daar nu wel alleen in en reageert iets op de rest.
Voorheen waren er 3 die niet reageerden en dat scheelt dan weer voor 1 of 2 die wel reageren.

Op stal draaien ze door. Licht aan, muziek etc doet daar niks tegen. En hooi hebben ze altijd, maar om 00:00 eten ze even niet.

Rond half 1/1 uur gaan wij naar binnen en dan rond 2uur zet ik ze wel op stal. Afhankelijk van het afsteken zet ik daarna op 1,2 of 3 Jan weer alles open.

Nu afsteken mag ook niet en de knallen zijn hard, maar ben wel blij dat ze weer iets wennen.

We hebben 4 honden en maar 1 vindt het echt niet leuk. De andere slapen er doorheen. Heel soms gaan ze staan blaffen als het echt veel en heel hard is.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 16:23

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 09:24

Het is niet alleen het zwaarder wordende vuurwerk. Maar ook nogsteeds mensen (kinderen/jongeren) die de meest idiote acties uithalen. Zoals dus vuurwerk gooien naar dieren etc.
Ik vind de mentaliteit zorgelijk. Word er überhaupt nog wel opgevoed?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:57

Hier vorig jaar vuurwerk op nog geen 200m van de wei afgestoken. Dieren helemaal wild.
Toen we ze brullend tegemoet kwamen; lampen af van de BMW en wegscheuren int donker.

Er is geen opvoeding meer, waar ze dat zwaar vuurwerk vandaan halen is me een raadsel. Zoveel doden, afval, gewonden. Het blijkt ook graphic om dit te filmed en op sociale media te zetten. Hier van de week nog 3 huizen verder 3 potten vuurwerk de lucht in geschoten. Politie bellen? Geen nut want dan stoppen ze toch als ze de sirenes horen. 8)7

Het enigste wat je zelf kan doen is, opsluiten, muziek aan, lichten aan en extra voeren. En hopen dat je beestjes nog leven na een helse middernacht.en dat voor alle dieren. Onze honden hier hebben ondanks alles nog altijd 2 tot 3 dagen na nieuwjaar last van angst omdat zelfs na nieuwjaar al dat vuurwerk nog " op " moet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:36

Horsie84 schreef:
Het is niet alleen het zwaarder wordende vuurwerk. Maar ook nogsteeds mensen (kinderen/jongeren) die de meest idiote acties uithalen. Zoals dus vuurwerk gooien naar dieren etc.

Het probleem is dat wat nu wordt afgestoken en te hard vuurwerk, naar dieren en mensen gooien altijd al verboden is.
Een algeheel verbod zou dan voor O&N worden en dan mag verkoop bijv niet meer, maar de goede verkooppunten verkopen al geen illegaal spul en ook niet al de hele maand. De rotzooi trappers kopen het ergens anders en halen ook andere troep in huis.

De mentaliteit is zeker een groot probleem en zie je bij meer dingen. Daarvoor moet er meer blauw komen en de straffen harder, maar dat gaat echt niet snel gebeuren. En wanneer er overal camera's hangen en je meer blauw ziet, zeuren ook weer veel mensen over teveel controle, we worden een politiestaat etc etc.

Het is echt niet aan de scholen om kinderen op te voeden, maar ze zijn wel een belangrijk deel van de opvoeding. Ik zeg al jaren dat er wel een vak bij zou mogen komen, iets van omgang, sociaal verzin maar wat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:18

Begin ook maar met vuurwerkschade aan jouzelf of een ander, hetzij materieel, hetzij fysiek of psychisch/mentaal?
Alle rekeningen voor jou, geen verzekeringen oid.
Dus alle dierenartskosten, doktersbehandelingen, vervangen auto/ruiten/postbussen/putdeksels etc zelf betalen.
En de gedragstherapie voor de huisdieren etc die de gevolgen ondervinden van jouw gedrag doen we er ook meteen maar bij.

Als je minderjarig bent mogen je ouders opdraaien voor de kosten, die houden op hun beurt je zakgeld maar in, trekken je spaarrekening leeg of laten je werken tot je alles terugbetaald hebt ofzo.
Kijken hoe snel ze leren dat hun prinsjes en prinsesjes (her)opgevoed kunnen worden als er dergelijke gevolgen aan kleven. :Y)
En als je volwassen bent en niet in staat om te werken dan halen ze het maar van je uitkering af.
En geen recht op schuldhulpverlening oid voor alles wat met door jou/je kind(eren) veroorzaakt vuurwerkgeweld/vuurwerkschade te maken heeft.

Want als je voor duizenden euro's de lucht in kunt schieten hoef je imo ook niet te komen janken dat je geen geld hebt, dan steek je dat geld maar mooi in de schulden die je oploopt door je vuurwerkgedrag. :o

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:39

Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk bent van welke regio zit.

Op de ene pensionstal waar ik stond was duidelijk meer knallen en vuurwerk te horen als bij de andere pensionstal waar ik heb gestaan.

Jaren geleden had de pensionhouder de paarden eerder binnen gehaald vanwege vuurwerk (voornamelijk carbid) echt op de landerijen. Maar normaal deed zijn vrouw dat en hij was dus mijn pony(fjord) en de andere pony die erbij in stond vergeten :')

Mijn fjord was geschoren dikke deken op dat wel en er lag sneeuw. Die heeft dus de hele nacht van het vuurwerk genoten :=

Volgende ochtend netjes gebeld dat die buiten was gebleven meteen gekomen nou hij stond erbij van mens wat doe je hier :')

Die had gelukkig nergens last van gehad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:29

Jodi93 schreef:
Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk bent van welke regio zit.

Op de ene pensionstal waar ik stond was duidelijk meer knallen en vuurwerk te horen als bij de andere pensionstal waar ik heb gestaan.

Jaren geleden had de pensionhouder de paarden eerder binnen gehaald vanwege vuurwerk (voornamelijk carbid) echt op de landerijen. Maar normaal deed zijn vrouw dat en hij was dus mijn pony(fjord) en de andere pony die erbij in stond vergeten :')

Mijn fjord was geschoren dikke deken op dat wel en er lag sneeuw. Die heeft dus de hele nacht van het vuurwerk genoten :=

Volgende ochtend netjes gebeld dat die buiten was gebleven meteen gekomen nou hij stond erbij van mens wat doe je hier :')

Die had gelukkig nergens last van gehad.

Dan heb je geluk met jouw paard. Sommigen kunnen er beter tegen dan anderen. Maar heel veel dieren dus gewoon niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:01

lor1_1984 schreef:
Begin ook maar met vuurwerkschade aan jouzelf of een ander, hetzij materieel, hetzij fysiek of psychisch/mentaal?
Alle rekeningen voor jou, geen verzekeringen oid.
Dus alle dierenartskosten, doktersbehandelingen, vervangen auto/ruiten/postbussen/putdeksels etc zelf betalen.
En de gedragstherapie voor de huisdieren etc die de gevolgen ondervinden van jouw gedrag doen we er ook meteen maar bij.

Als je minderjarig bent mogen je ouders opdraaien voor de kosten, die houden op hun beurt je zakgeld maar in, trekken je spaarrekening leeg of laten je werken tot je alles terugbetaald hebt ofzo.
Kijken hoe snel ze leren dat hun prinsjes en prinsesjes (her)opgevoed kunnen worden als er dergelijke gevolgen aan kleven. :Y)
En als je volwassen bent en niet in staat om te werken dan halen ze het maar van je uitkering af.
En geen recht op schuldhulpverlening oid voor alles wat met door jou/je kind(eren) veroorzaakt vuurwerkgeweld/vuurwerkschade te maken heeft.

Want als je voor duizenden euro's de lucht in kunt schieten hoef je imo ook niet te komen janken dat je geen geld hebt, dan steek je dat geld maar mooi in de schulden die je oploopt door je vuurwerkgedrag. :o

Ik vraag me echt af of dat zou helpen. Er is blijkbaar genoeg geld voor vuurwerk en mensen nemen de risico's.

Er zijn meer dan genoeg campagnes met nare beelden, die dus niet voldoende afschrikken. Daarmee speel je op mensen hun gevoel. Als ze dat niet voldoende hebben of zich voor kunnen afsluiten is er nog meer mis imo.

Schade kan enorm oplopen en dan werk je misschien een heel leven daarvoor. Prima, maar hoe effectief en nuttig is zo een straf? De rest gaat denk ik gewoon door. Die denken echt niet aan een vriend die daar krom voor moet liggen.
En is het altijd eerlijk en in verhouding?

Als je jong bent, echt niet de beste opvoeding hebt gehad en meeloopt is het niet altijd een doelbewuste actie. En uiteraard schade aan mens en dier is vreselijk. Die boeten daar ook een heel leven voor. Maar in Nederland zijn er nog heel veel mildere straffen voor ernstige feiten, hoe trek je dat recht?

Volgens mij keert de WA ook niet uit als ik in overtreding ben?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:08

Die van mij blijven gewoon buiten staan. Juist als ik ze binnen zou zetten zouden ze extra gespannen raken. Ik doe zoveel mogelijk normaal. Pap gaat rond 12 uur even kijken en ze hooi geven. Ze poepen wat meer en lopen eens zenuwachtig rond. Maar ze blijven verder gewoon naar het vuurwerk staan kijken. En hans gaat meestal snel hooi eten. Blijft een shetlander :')

Voorheen was ik altijd zelf bij ze, maar ik maak ze alleen maar zenuwachtig omdat ik vuurwerk zelf altijd spannend vind. Pap is niet snel onder de indruk.

Ze vinden het carbid schieten smiddags spannender dan het geknal savonds. Dat carbid schieten geeft ook een soort trilling. Plus ze zijn hier al weken aan het knallen dus ze kunnen er ook aan wennen daardoor

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:24

De paarden staan gelukkig midden in het bos, doodlopende straat, dus maak mij geen zorgen. Ik zet de achterste wei open, zo ver mogelijk weg van de straat. Hebben ze ook wat te doen ipv alleen hooi. Beide zijn er niet bang voor, enige waar ik bang voor ben zijn gestoorde mensen, maar zoals gezegd vrij afgelegen met vriendelijke rustige buren. Breng ze 's avonds laat nog hun nieuwjaar maaltje, kan ik gelijk kijken hoe ze er nog bij staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:38

Hier reageren ze juist niet op Carbid. Ik vind het wel echt vreselijk.

Ze reageren op dat ritsel geluid en het lichteffect.

Wij zitten wel aan de woonwijk, maar met bosrand en ze zien ons denk ik niet of hebben geen idee wat onze kant op kan komen. Meestal gaat dat goed. Ik vind vaak een paar resten op het pad of de wei, maar die zijn afgesloten.

Nu komt er wel echt sterke wind, dus dat vind ik wel iets spannender.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:52

Omdat hier al de afgelopen maanden zoveel vuurwerk is afgestoken , zijn de paarden er aardig aan gewend.
Ik kom net van mijn paarden , ik had gereden en liep net even weg toen een idioot had bedacht om op de straat voor de stal wat af te laten gaan. Ik snel terug , maar ze stond eigenlijk er wel rustig bij , ze was wel alert, maar zodra ik er weer was , is het ook weer goed. Zij gaat wel op stal.

Mijn andere paard staat 24/7 buiten in een weiland waar in het donker geen mens komt omdat er ook geen licht brand. Ze staan altijd in deze tijd in het grootste weiland wat er is, zodat ze ruimte hebben om te kunnen rennen mochten ze dat willen. Ik vond mijn paard wel wat gespannen, ik kwam voeren maar ze hield de omgeving goed in de gaten. Als ze maar samen zijn met de kudde dan is het goed te doen. Maar na 25 jaar moet ik mij denk ik niet teveel zorgen maken. Ze eet en is over het algemeen rustig.

Carbid geven ze helemaal niks om.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 09:52

Horsie84 schreef:

En we hebben het weer achter de rug. Hopelijk.
Misschien hebben de jochies nog wat achter de hand. Als ze hun hand nog hebben tenminste En hun ogen.
Jaja, het ging te vroeg af. Geef het vuurwerk maar de schuld. Ze waren gewoon te laat.

Geen opvoeding en teveel geld..het was weer bar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 10:04

hoorde op de radio dat er ook een 14 jarige jongen is overleden door vuurwerk en nog een paar doden maar ik weet of dat allemaal in nederland was. Brussel was ook weer zo leuk met 60 brandende auto's en weet ik veel wat. Het zal je auto maar zijn dat ze in de fik steken.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 10:13

Hier voor het eerst in 54 jaar de pony's door de draden heen, door die enorme klappen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 10:21

Ik zag ook al meerdere berichten voorbij komen van dode en vermiste honden en katten.
Maar ook papegaaien en andere soorten vogels die een hartklap kregen van angst.
Ik blijf ieder jaar thuis bij mijn dieren tijdens deze dagen. No way dat ik ze alleen laat.
Mijn volierevogels hebben het fantastisch gedaan, maar onze papegaai vindt het ieder jaar spannender worden.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 21:57

Bij ons hielden de dieren zich goed.
Katten standaard in huis en afgezette cat-proof tuin. Zouden meer mensen moeten doen.
De oudste troela van 32 was even paniekerig maar de anderen stelden haar gerust. Zo lief!

Wat een idioterie, lui die vuurwerk naar de snelweg afvuren.
Hulpverleners lastig vallen.
Vuurwerk gooien naar dieren, werkelijk waar. De straffen zijn veel en veel te tam. Aanpakken dat klootjesvolk volk.

Diep triest.