Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
581 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 681

karuna
Drukke kabouter

Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 12:32

De tijd van het jaar is er weer naar, de eeuwige discussie vuurwerk voor consumenten ja of nee.
Waar het illegaal verkregen spul nederland zo langzaam aan het hele jaar in zijn greep heeft doordat eikels (en dan niet de soort die in een eikenboom hangt) het misbruiken om mensen en dingen kapot te maken.

Maar daardoor ontstaat langzaam wel een grotere tegenzin van mensen ervoor. Meer steden hebben een vuurwerkverbod maar gezien het artikel van vandaag lijkt dat ook al geen barst uit te maken

Want "als het verboden wordt is het alleen maar leuker het wel af te steken", hoorde ik vorige week iemand zeggen

https://www.gld.nl/nieuws/8246540/gelde ... teekverbod

Waar nederland op zijn achterste benen staat wat betreft stikstof, roetdeeltjes, schone uitlaatgas vrije steden is vuurwerk met de nodige vervuiling met zowel lucht als geluid als schade gewoon toegestaan en veelvuldig gebruikt

Waar over de grens veel minder behoefte lijkt te bestaan in het zelf afsteken van vuurwerk is nederland daarin best een uitzondering heb ik het idee.

Nu moet ik zeggen waar ik deel van de tijd zit is de overlast dit jaar wel tot nu toe minder dan voorgaande jaren.

josewoos

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:37

Zou het alleen vuurwerk zijn met o&n , dan vind ik het allemaal prima.

Maar hier beginnen ze in oktober en gaat tot eind januari.
En dan de laatste week van december is het helemaal drama.

Mijn hond is zò bang, daardoor heb ik echt een hekel aan dat vuurwerk gekregen.
Het zijn enorme bommen die af lijken te gaan, maar ook gewoon dat knetter vuurwerk, categorie 1 is al te veel voor de hond en word het hele jaar verkocht. Dat laatste snap ik ook niet waarom ze het niet ook gewoon eind december pas verkopen.

Nee hoor, lekker afschaffen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:41

Ik heb ja gestemd, van mij mogen ze het afschaffen en alleen vuurwerkshows toestaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:47

Op zicht valt het hier in de regio nog mee als ik zo lees en hoor hoe het in andere regio's er aan toe gaat.
Ondanks we hier aan de grens zitten. Maar zodra de verkoop in Nederland is gestart lijken de tijden waarop mag worden afgestoken niet meer te gelden.
Als ik mijn oude paard zie springen de tranen mij in de ogen. En door zijn leeftijd ben ik elkaar banger dat hij erin blijft. Een en al stress. Een keer gefilmd hoe hij op stal stond en dat is enorm verdrietig. Zolang er wordt afgestoken loopt hij gestrest door zijn stal te ijsberen. In tegenstelling tot de knallen van carbid. Dat is bij de eerste keer schrikken en valt daarna reuze mee.
Mijn paarden kunnen veilig buiten staan zolang er geen vuurwerk in de buurt wordt afgestoken.
En buiten het dierenleed vind ik het bizar dat mensen met drank op explosief materiaal afsteken. Al een keer bij vrienden dat bijna volledig mis zien gaan toen iemand een stuk vuurwerk verkeerdom neerzette en afstak. We hebben allemaal gerend naar een veilige schuilplek. Wonder boven wonder verder niets aan de hand.

Bellatrix schreef:
Ik heb ja gestemd, van mij mogen ze het afschaffen en alleen vuurwerkshows toestaan.

Of shows met drones. Daar ook al zulke gave filmpjes van voorbij zien komen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 12:50

Die drone shows zijn mooi,

En ik ben echt gek op vuurwerk. In de handen van proffesionals die weten wat ze doen, met veiligheid brandweer en een goed uitgekiende show al dan niet met muziek.

Niet in de handen van mensen die maar wat aannklooien, vaak ook nog onder invloed van een en ander. Of ermee gaan gooien naar mensen. :n

Ik heb een gehoorbeschadiging en een permanente piep opgelopen omdat een grapjas het nodig vond de auto deur open te doen, strijker erin te gooien die klapte en mijn rechteroor blijvend laat piepen en brommen.

Mijn eerste russel. Schotvast getraind op puppycursus doodsbang doordat iemand een rotje tegen haar billen aangooiden.

Dat cat 1 vuurwerk mag van mij ook weg. Vorige week 3 jochies van nog geen 10 die meteen buiten de winkel gingen gooien met dat spul naar autos fietsen en voetgangers -:(- _-:(

En ja daarin ben ik blij dat ik geen dieren meer heb. Dan hoef ik alleen mezelf maar veilig te houden. De stress van mijn witte herder die bij de eerste knallen in oktober al niet meer uitgelaten kon worden in de bewoonde wereld. Zo bang was hij. :knuffel: |(
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-12-24 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:51

Bellatrix schreef:

Idd, maar ook geen vuurwerk meer met bruiloften, andere feestjes of andere poespas. Ik vind het prachtig, maar inmiddels ben ik er ook wel klaar mee. Overal wordt voortaan vuurwerk bij gebruikt en ze beginnen bij ons begin januari tot en met eind maart... Super angstige honden inmiddels door het vuurwerk en laatst toen jeugd ineens in de buurt vuurwerk afstak zijn ze helemaal over de zeik... ;( Dan lukt trainen ook niet meer.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:56

Als het alleen met Oud & Nieuw was zou ik het wel prima vinden.

Maar hier is het bijna iedere zaterdag wel feest (het hele jaar door).
Met als hoogtepunt een idioot die van de zomer midden in de nacht een 1000 klapper of zo iets ging afsteken. Het leek wel oorlog. Onze paarden dwars door de draad.
En nu alweer dagelijks.
Met Oud & Nieuw kunnen we er rekening mee houden, maar het hele jaar door is echt te gek.

We hebben 1 pony die er echt bang voor is, dat arme dier heeft nu al sinds november super veel stress.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:58

Oja, shows met drones lijkt mij echt gaaf!

Dat geknal hoeft van mij gewoon niet meer...dieren schrikken ervan en ik hou niet van knallen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:00

Van mij mag het ook weg. We zijn recent verhuisd, hoofdzakelijk vanwege (vuurwerk)overlast. Dat begon al begin september met groepen van 10-15 man die, vrijwel dagelijks, eerder bommen dan vuurwerk afstaken. Je kon het gebouw tot iig 3hoog voelen trillen en hebben het ook al eens op 3-4m afstand van ons bewust neergegooid zien worden. 1 van ons heeft toen ook nog even last gehad van een piep in z'n oren. Dat de ramen er niet al eens uitgelegen hebben en er afgelopen O&N geen brand op het balkon is uitgebroken is ook meer geluk dan wijsheid geweest, met hoedanig de tuinsethoezen verschroeid en gesmolten waren.
Om nog maar niet te spreken over o.a. de kat van de bovenbuurvrouw die stijf van de stress de badkamer niet meer uit durfde en die van ons die zich compleet kaal aan het likken was (en die tik nu wrs gehouden heeft, net als met weven bij paarden, want de DA kan niks vinden).

We wonen nu een paar km verderop in een buurt waar je amper wat hoort. Als je al je halve leven in zo'n buurt woont dan kan ik me voorstellen dat sommige mensen denken dat het wel meevalt. Maar na 6 jaar oorlogsgebied met steeds zwaarder worden vuurwerk mag het wat mij betreft wel klaar zijn :=
1-2 dagen per jaar vind ik idd wel goed te overzien, maar niet 5-6 maanden per jaar aan ellende.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 13:03

Vroeger werd er echt ook alleen afgestoken vanaf 0.00 en eventueel om 20.00 wat voor de kinderen zodat ze konden gaan slapen. En was je een sukkel als je voor die tijd afstak.

Nu ben je een sukkel als je je netjes aan de regels houdt, de vroegere afsteektijd is er alleen gekomen omdat handhaven niet te doen was van alles wat te vroeg werd afgestoken

Twee jaar geleden bij mijn vader oud en nieuw gevierd, nou geen succes. Hij woont aan een parkeerplaats die best vol autos stond en een paar mensen vonden het nodig daartussen te gaan afsteken. En die tollende voetzoekers (mogen geloof ik niet meer). Het vuurwerk schoot alle kanten op, op en onder autos en de camper die schroeivlekken had. Op een gegeven moment stond er een boom in brand omdat ze die gebruikten steun voor zo n cakepot. Ze waren zo straal bezopen en niet voor rede vatbaar -:(-

Ik ben wel benieuwd naar de redenen van de nee stemmers trouwens. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-12-24 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:04

Er is ieder jaar weer zoveel ellende van. Schaf maar af, het liefst gisteren nog.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:05

karuna schreef:
Vroeger werd er echt ook alleen afgestoken vanaf 0.00 en eventueel om 20.00 wat voor de kinderen zodat ze konden gaan slapen. En was je een sukkel als je voor die tijd afstak.

Nu ben je een sukkel als je je netjes aan de regels houdt, de vroegere afsteektijd is er alleen gekomen omdat handhaven niet te doen was van alles wat te vroeg werd afgestoken

Twee jaar geleden bij mijn vader oud en nieuw gevierd, nou geen succes. Hij woont aan een parkeerplaats die best vol autos stond en een paar mensen vonden het nodig daartussen te gaan afsteken. En die tollende voetzoekers (mogen geloof ik niet meer). Het vuurwerk schoot alle kanten op, op en onder autos en de camper die schroeivlekken had. Op een gegeven moment stond er een boom in brand omdat ze die gebruikten steun voor zo n cakepot. Ze waren zo straal bezopen en niet voor rede vatbaar -:(-

Die ervaring heb ik niet. Er werd weken van tevoren al afgestoken. Het vuurwerk was wel minder krachtig/minder illegaal spul.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:05

Maar Blacky, dat heeft toch helemaal niets te maken met het legale vuurwerk? Zowel qua zwaarte als periode is wat jij omschrijft illegaal. Een volledig vuurwerkverbod verandert daar niets aan, ook omdat dit spul waarschijnlijk al uit het buitenland komt. Van mij mag er zwaar gecontroleerd en bestraft worden op illegaal vuurwerk. Dat zou al een hoop schelen.

Vuurwerk zelf hoeft van mij niet weg; ik hou ervan en zou het missen, ondanks dat ik zelf niets afsteek. Maar ik denk dat er wel oplossingen te bedenken zijn waardoor we een tussenweg kunnen vinden tussen oorlogsgebied en alles verbieden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 13:05

San Ik heb het over vroeger vroeger toen ik een jaar of 15 was. Meer dan 40 jaar geleden he :+

Mylittlejoy zolang mensen schijt hebben aan de regels en de mentaliteit is het mag niet dus die ik het juist lekker wel zal daarin niks veranderen. In covid tijd mocht er niets afgestoken worden. Nou het was dat jaar meer dan de jaren ervoor -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-12-24 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:06

mylittlejoy schreef:
Maar Blacky, dat heeft toch helemaal niets te maken met het legale vuurwerk? Zowel qua zwaarte als periode is wat jij omschrijft illegaal. Een volledig vuurwerkverbod verandert daar niets aan, ook omdat dit spul waarschijnlijk al uit het buitenland komt. Van mij mag er zwaar gecontroleerd en bestraft worden op illegaal vuurwerk. Dat zou al een hoop schelen.

Vuurwerk zelf hoeft van mij niet weg; ik hou ervan en zou het missen, ondanks dat ik zelf niets afsteek. Maar ik denk dat er wel oplossingen te bedenken zijn waardoor we een tussenweg kunnen vinden tussen oorlogsgebied en alles verbieden.

Die is er al, maar (bijna) niemand houdt zich eraan :=.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:09

Ik zou het ook het liefste afgeschaft zien maar het is echt een miljoenenbusiness dus dat gaat nooit gebeuren.

Als mensen dat geld trouwens niet in vuurwerk zouden steken (miljoenen gaan in enkele uren gewoon de lucht in, verdampt) maar in goede doelen dan zou wereld er nog mee geholpen zijn. Nu zorgt het voor leed, schade en vervuiling.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:14

Ik vind het dubbel, het is wel wat de jaarwisseling speciaal/anders maakt maar ik vind de overlast dat er zo lang van te voren en tot lang na oud en nieuw vuurwerk is en het aantal ongelukken ook niks. Droneshows zou kunnen maar aan de andere kant vind ik het wel wat hebben dat ik mijn huis niet uit hoef om wat moois te zien. Of ik zou in ieder geval niet naar de drukke binnenstad willen. Misschien kunnen ze dan per wijk een show doen maar dat kost natuurlijk heel veel geld en ik ben bang dat mensen het liever betalen aan vuurwerk dan aan een droneshow

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:15

karuna schreef:
Mylittlejoy zolang mensen schijt hebben aan de regels en de mentaliteit is het mag niet dus die ik het juist lekker wel zal daarin niks veranderen. In covid tijd mocht er niets afgestoken worden. Nou het was dat jaar meer dan de jaren ervoor -O-

Proving my point: pak de mensen aan, niet het vuurwerk. :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:16

mylittlejoy schreef:

Maar dit is dus niet te doen. We hebben jarenlang gedoe gehad met o.a. de politie, gemeente, woningbouw en wijkagent. Maar ze moeten ze op heterdaad betrappen willen ze ze kunnen oppakken. Er zijn een paar weken terug voor het eerst in alle jaren dat bewoners er om vroegen, camera's geplaatst. Maar die gaan eind januari ook weer weg.
En het klopt, illegaal vuurwerk ga je er wrs niet volledig mee tegenhouden. Maar ook met legaal vuurwerk valt genoeg schade aan te richten. Er werden van die potten onder ons appartement gezet (want we woonden boven een onderdoorgang, dus dat is leuk want dan kan het "nergens" heen), en (lawine?)pijlen werden afgebroken en naar elkaar/richting huizen/op balkons gegooid. Tot in hoeverre die potten en pijlen wel of niet legaal waren weet ik niet, maar mensen hebben imo duidelijk bewezen niet fatsoenlijk met vuurwerk om te kunnen gaan. Elk jaar hadden we tijdens O&N wel politie en brandweer in de straat omdat er weer eens auto's en wat dan ook in de fik stonden. Er is elk jaar ik weet niet hoeveel duizenden/miljoenen euro's aan schade. Daar zal illegaal vuurwerk zeker een rol in spelen maar ook door legaal vuurwerk vindt meer dan genoeg schade plaats.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:24

karuna schreef:
San Ik heb het over vroeger vroeger toen ik een jaar of 15 was. Meer dan 40 jaar geleden he :+

Ik was 50 jr geleden 15 en toen was het vuurwerk veel lichter maar werd er weken van tevoren al met rotjes geknald. Nu heb je het illegale vuurwerk erbij, nou ja vuurwerk, explosieven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:25

Als ik zie hoe het de afgelopen jaren er hier in de omgeving aan toe gaat zeg ik afschaffen. Te veel idioten die er niet mee om kunnen gaan of denken de grootste lol te hebben door hun aso gedrag te filmen en steeds een stapje verder er mee gaan. Zoals bijvoorbeeld vuurwerk gooien naar een rouwstoet, of naar een hulphond, hoe simpel ben je als je dit kunt bedenken en ook nog eens uit gaat voeren. Het is heel zuur voor diegene die er wel mee om kunnen gaan en zich aan de regels houden, die zijn er ook de dupe van als vuurwerk afschaft zou worden.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 17-12-24 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:29

Volgens mij is inderdaad het probleem dat een (te) grote groep gewoon schijt heeft aan alle regels. Zowel qua moment van afsteken, als wat je mag afsteken.
En dat handhaven heel lastig is (voor er een handhaver bij is, is de vogel al gevlogen).

Dan maar helemaal afschaffen denk ik dan.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:36

Bij ons is het ook elk jaar eerder, meer en harder.

Ik slaap al weken de nachten niet meer door. Tussen 3 en 7 zit ik minimaal 1x rechtop in bed in vluchtstand zulke harde explosies. Begin best moe te raken :+ en uiteraard zijn ze gevlogen voor politie er is

En ik woon niet in een grote stad ofzo, gewoon een middelgrote gemeente.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:43

Ik ben er zo klaar mee dus mag voor mij afgeschaft wordt. Lijkt op oud/nieuw eerder oorlog dan feest en dan nog afgezien van alle ellende en troep nadien.
Afgelopen zomer 2 straten verderop een bruiloft. Prima dat extra lawaai die nacht. Echter dat vuurwerk was gewoon onbeschoft. Later wel normaal wat van gezegd dat hele dorp de honden tekeer gingen waardoor veel mensen en dieren een erg slechte nacht hadden.
Enigste wat je terug krijgt is dat het maar 2 minuten waren en niemand zich aan moet stellen.....tot zoverre mensen die zelf al jarenlang dieren hebben en hun inlevingsvermogen voor de wereld om hun heen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:45

Als het echt zware vuurwerk onder de wapenwet gaat vallen en langs die weg beter gehandhaafd en beboet kan worden, zou al een stap in de goede richting zijn. Vorig jaar al een motie voor ingediend en nu weer punt van discussie gezien de aanslagen die met zwaar vuurwerk worden gepleegd.