Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 14:09

https://www.ad.nl/buitenland/live-syrie ... adbbd62ad/

Vannacht heeft de rebellengroep HTS de regering van Syrië omver geworpen waarna Assad het land is ontvlucht. De Syrische premier houdt toezicht over de overheidsinstellingen tot er een machtsoverdracht is.

Na bijna 25 jaar dictatorschap, is de dictator weg. Er komt steeds meer informatie naar buiten, wat betekent dit voor Syrië, de bevolking, wordt het eindelijk vrede? Komt IS op? Of kan er een soort verlichting plaats gaan vinden? Wat betekent dit voor omringende landen die een vergelijkbare situatie hebben?

Ik hoop oprecht op vrede voor de bevolking, gezinsherenigingen en voorspoed. Het lijkt me interessant hier dingen te verzamelen/blijven volgen en bespreken.

juval

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:12

ik hoop ook dat dit een positieve verandering is voor het land en dat er democratische verkiezingen zullen komen. En niet dat er weer een andere enge dictator de macht grijpt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 14:12

Vraag is ook, waar is Assad?

Bekend is dat hij Damascus ontvluchtte en op een vliegtuig stapte. Maar verder? Er wordt gesproken over dat hij dood is, zijn vliegtuig zou van de radar verdwenen zijn. Maar bevestiging is er nog niet.

https://www.ad.nl/buitenland/waar-is-de ... ~a9537931/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 14:13

juval schreef:
ik hoop ook dat dit een positieve verandering is voor het land en dat er democratische verkiezingen zullen komen. En niet dat er weer een andere enge dictator de macht grijpt.

Ja, ik ook. Dat is geloof ik ook de reden dat de VS er aanwezig is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:20

Gelazer is dat volgens de grondwet regeren met een heilig boek in de hand niet mag en alle opositie partijen/rebellengroepen willen dat wel, incl. HTS. En hoewel ze nu hun best doen de basis overheid in stand te houden en mooie verhalen vertellen is het maar de vraag wat er overblijft van de seculiere staat die Syrie was.
Hoewel Assad een gruwel regime voerde voor velen, was religie geen overheidszaak, nu? religie en gruwel gaat net zo goed nogal eens samen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:22

Nou ik ben bang dat dit eerder de verkeerde kant op gaat lopen dan de kant van meer vrijheid en kansen voor de bevolking. Heel spannende ontwikkelingen zo

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:24

Niemand hier die al vreest voor uitspraken uit de mond van bepaalde politici dat àl die vluchtelingen nu zeker wel terug kunnen? Want er staan files voor de grens met terugkeerders en bladiebla?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:25

Ik heb er ook vrees voor dat de verkeerde hier weer naar de macht gaan grijpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 14:25

Sintara schreef:
Nou ik ben bang dat dit eerder de verkeerde kant op gaat lopen dan de kant van meer vrijheid en kansen voor de bevolking. Heel spannende ontwikkelingen zo

Je bent niet de enige. HTS is uiteindelijk een afsplitsing van Al Quaida, en we weten allemaal hoe zij zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:40

Ervaring leert dat wanneer een dictator eindelijk wordt verdreven, al dan niet met ondersteuning van de US, de volgende meestal nog akeliger is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:55

Ik hoop echt voor de bevolking dat er eens een positieve verandering komt voor hun, heb er nog wel een hard hoofd in maar gun het ze enorm.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:23

Vandaar die storende groep Syriërs in het centrum van Goes.
Ik snapte al niet wat die stonden te doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:29

Ik vrees dat dit niets goeds gaat betekenen. Onder Assad was er voor minderheidsgroepen zoals Christenen nog een bepaalde bescherming. Dat zal nu wegvallen. Assad was tenminste nog een vrij liberaal iemand, heeft in het Westen gestudeerd, is oogarts maar moest tegen zijn eigen wil in regeringsleider worden nadat zijn oudere broer die het eigenlijk had moeten worden (meen ik) gestorven of gedood was.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:35

anjali schreef:
Ik vrees dat dit niets goeds gaat betekenen. Onder Assad was er voor minderheidsgroepen zoals Christenen nog een bepaalde bescherming. Dat zal nu wegvallen. Assad was tenminste nog een vrij liberaal iemand, heeft in het Westen gestudeerd, is oogarts maar moest tegen zijn eigen wil in regeringsleider worden nadat zijn oudere broer die het eigenlijk had moeten worden (meen ik) gestorven of gedood was.

Ja precies en ondanks dat ik de bevolking een fijne vrijheid gun, zijn er vaak kleine stammen die het niet eens zijn met elkaar en dan moet er ook wel iemand zijn die daar boven staat natuurlijk en de vrede eigenlijk handhaaft, als ik dat land zo bekijk.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:37

Wat veel onrust is er momenteel in de wereld.

Ik hoop ook op een weg naar vrede voor Syrië.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:41

Streng islamitische rebellen die de macht grijpen - ik weet nog niet of Syrië daar veel mee op gaat schieten. De vrouwen in ieder geval niet vrees ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:46

Gezien de beelden en het type wat daarop te zien is lijkt me dit een grote stap terug en mogen vrouwen zich bergen straks. Zonde. Er is ook geen seculiere vervanger in de hele regio. Wat een ellende.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:48

prompter schreef:
Streng islamitische rebellen die de macht grijpen - ik weet nog niet of Syrië daar veel mee op gaat schieten. De vrouwen in ieder geval niet vrees ik.

En de Christenen ook niet verwacht ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:07

Nee, maar dat was ruim 60 jaar geleden ook al zo, toen mijn man als drie-jarig half Nederlands half Syrisch ventje vanuit Syrië hier naar toe kwam, omdat zijn ouders Christenen waren.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:19

Super fijn voor de vluchtelingen uit Syrië zodat ze terug kunnen en helpen met de weder opbouw. Heb nog niets gehoord over de planning van de vlieg reizen. Heeft onze regering al e.e.a. geregeld om dit te bespoedigen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:20

Nico12 schreef:
Super fijn voor de vluchtelingen uit Syrië zodat ze terug kunnen en helpen met de weder opbouw. Heb nog niets gehoord over de planning van de vlieg reizen. Heeft onze regering al e.e.a. geregeld om dit te bespoedigen?

Pardon? Het is daar totaal niet veilig, ze weten nog niets wat voor soort regime er gaat komen. Het lijkt mij dat je als Syrier gewoon in NL blijft als je nog niets weet. Vooral als je Christen bent.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:24

Award voor de meest ongepaste opmerking van het jaar...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:33

Ik zag vanmiddag op de snelweg diverse auto's rijden waaruit een Syrische vlag wapperde.

Maar ik heb dezelfde bedenkingen als de meesten hier in het topic, of het voor de bevolking wel écht een vooruitgang zal gaan zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:37

Nico12 schreef:

Ik ben sprakeloos over het volkomen gebrek aan empathie dat uit deze opmerking spreekt. Je zal maar gevlucht zijn voor een burgeroorlog, in volkomen onzekerheid leven en dan deze opmerking naar je hoofd krijgen :n. De harteloosheid :\

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:38

Polar schreef:
Award voor de meest ongepaste opmerking van het jaar...

Die maakt deze Bokker vaker.

Ach, misschien een witte, ontevreden man van middelbare leeftijd. ;)