Wolven, even mijn hart luchten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Wolven, even mijn hart luchten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 16:33

Als meisje van 17 jaar kocht ik mijn eerste paard, een Haflingermerrie. Wie had toen kunnen bedenken dat je in Nederland ooit bang zou kunnen zijn dat je dier opgegeten of verwond zou kunnen worden door een wolf? Ik denk dat als je me dat destijds verteld had, ik heel hard zou hebben gelachen. Nou ja, nu dik 20 jaar later klinkt het niet zo grappig meer! Want nu is het voor veel landbouwdiereneigenaren dagelijkse stress. Inmiddels heb ik 2 Groninger merries. Eentje heb ik al ruim 15 jaar, de andere ruim 3 jaar. Zij zijn alles voor mij, zoals elk dier dat voor zijn/haar eigenaar is. Het laatste dat je wil, is dat dat dier pijn lijdt of een langzame dood beleeft door een of meerdere wolven die het levend aanvreten. Voor nu betekent dit elke dag weer stress. Bang voor een telefoontje dat er een wolf op ‘visite’ is geweest. Elke dag alle meldingen bijhouden. Zijn ze weer dichterbij gekomen? Hebben de boeren rondom onze stal hun kleinvee naar binnen gehaald? Want als dat kleinvee binnen staat, dan is er weer meer kans dat wolven toch grotere dieren zullen aanvallen. En is dit een eerlijke gedachte? Nee! Want je gunt het niemand z’n dieren lijdend en/of dood aan te treffen. Ook niet dat geitje, schaap of varkentje van verderop. En ook de kippen niet. Geen enkel dier zou zo aan z’n eind moeten mogen komen. Ik vind de wolven echt prachtig hoor! Maar het past gewoon niet in ons cultuurlandschap. Nederland heeft geen grote natuurgebieden waarin de wolf een balans kan brengen, daarom gaan ze ook buiten de natuurgebieden zoeken naar eten. Misschien dat er als er beheerd gaat worden er wel een of twee roedels kunnen lopen, maar daarmee houdt het wel op. Voor mijn gevoel begrijpen heel veel Nederlanders dit niet. Zeker niet de mensen die zelf nog niet in wolvengebied wonen. Wat ik nu veel om mij heen hoor is dat mensen niet meer met hun hond naar het bos durven, niet meer durven te rennen, wandelen of fietsen in het bos. Zelf ging ik voorheen graag met m’n paarden naar het bos. Dat heb ik een maand geleden voor het laatst gedaan. Maar dit leverde vooraf al zoveel stress op. Wat als….. En tijdens de rit voelde ik me enkel daar waar veel mensen liepen redelijk ok. Maar met ruiterpaden, wil je een rondje rijden, kom je er bijna niet onderuit om toch ook de minder drukbezochte stukken mee te pakken. M’n bijrijdster en ik zaten echt niet relaxed op de paarden. Dus voorlopig blijven wij wel weg uit het bos. Onlangs ben ik op m’n werk even ‘ingestort’. Ik had na nachten amper slapen, ivm de zorgen om de paarden, eindelijk een nacht redelijk geslapen, toen het nieuws kwam dat er weer ezeltjes en pony’s aangevallen en gedood waren door wolven op redelijk korte afstand van mijn paarden. Dat werd me even te veel. Dit heeft zich geuit in een paniekaanval. Dat is niet tof, en zeker niet op je werk. Gelukkig begrijpen mijn collega’s het wel, die vinden dat wolven ook niet in Nederland horen. Ik slaap al langere tijd slechter, zodra ik wakker word kijk ik op mijn telefoon of er gebeld is, en of er weer meldingen zijn. En ik weet dat er heel veel mensen met mij zijn die zich zo voelen. Zet je paarden op stal dan in de nacht wordt er gezegd. Ja leuk, maar mijn jonge merrie breekt de stal af. Die is gewend 24/7 buiten te staan. En bovendien, de meeste aanvallen zijn tussen 7 en 9 in de ochtend. Precies het tijdstip dat de dieren weer naar buiten gaan. Hogere hekken dan? Wolven komen met gemak over hoge hekken, en hoger mag je van de gemeente niet eens plaatsen. En anders graven ze zich er wel onderdoor. En daarbij, je bent als pensionklant ook maar afhankelijk van wat je stalbaas kan en wil doen. Nu hou ik me nog enigzins vast aan dat de hele plek vanaf de weg en vanuit naastgelegen weilanden slecht zichtbaar is ivm de bomenwallen. Maar als ze straks echt gaan zoeken.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:36

Ook wonend in wolvengebied en volgens mij in dezelfde regio begrijp ik je helemaal.. :knuffel:

Vind het ook onbegrijpelijk dat ze denken dat zoveel wolven in een klein overbevolkt landje een goed idee zijn. En inderdaad, de mensen die het niet dagelijks mee krijgen denken dat het allemaal wel mee valt.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:42

Hier ook dezelfde regio.
Ik merk heel erg dat mijn omgeving er verschillend over denkt. En soms ook echt laat merken dat ik mij aanstel als ik mijn stress uitspreek. Dit zijn wel vooral mensen die geen dieren hebben of zelf niet veel de natuur in gaan. En vooral alles via het nieuws mee krijgen.

Ik laat momenteel ook erg veel. Altijd graag en veel buiten te vinden. Maar even lekker wandelen in het bos of op de hei zit er niet meer in. Voel mij niet veilig genoeg om ontspannen te kunnen lopen. Ik blijf veel te oplettend.

Krijg soms ook het gevoel dat de stress en angst er niet mag zijn (of mensen vinden het onzin). Maar ik snap de stress :(:)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:44

Ik heb ook al twee keer een wolf gezien, en had een paar dagen terug er een levensechte nachtmerrie over.
Wandelen met je hond in het bos is ineens gevaarlijk ! Terwijl het vroeger alleen ontspanning was.
En dan nog alle weidedieren die we met zijn allen toch gewoon veilig willen houden.

MyChoice

Re: Wolven, even mijn hart luchten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 16:47

Biebz, helaas geeft het nieuws niet het volledige beeld weer. Daarom lijkt het voor mensen die zich er niet in verdiepen alsof het wel meevalt. Maar ik zie veel mensen om me heen nu wel de ogen openen. Werk in Scherpenzeel, daar lopen ze gewoon in het dorp al, en dat zien de mensen wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:53

Ik vind het ook afschuwelijk. Helaas begrijpen veel mensen die zelf geen dieren hebben dit niet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:54

Bij mij op stal is iedereen er heel rustig en nuchter onder. Er zijn ook nog geen aanvallen geweest in het dorp (wel wat onduidelijk omdat er schapen in het natuurgebied zo nu en dan dood worden aangetroffen. Maar de eigenaar van de schaapskooi ligt er totaal niet wakker van. Meerdere malen benoemd en die trekt zich er niks van aan. Mogelijkheid zou een wolf kunnen zijn). Dat er nu dus her en der dode schapen liggen dar geeft mij niet een heel prettig gevoel.

Maar dit zal gek klinken voor de meeste paarden eigenaren. Ik heb er voorgekozen om mijn oudje in ieder geval 24/7 toch buiten te laten. Zij haalt geen plezier uit een stal. En ja het risico is dan een zeer vervelend gevolg. Maar ik loop liever dat risico dat ze nog een aantal jaar happy in de wei kan dan ongelukkig op stal. Mijn andere paard staat in de winter binnen maar niet met als reden de wolf.

Eigenlijk hoor ik er op stal nooit iemand over. Soms is er wat twijfel en even een week spanning maar het zakt ook daarna weer af. Ik ben nu eerder heel bang voor een koliek en wat ziektes waaraan plots een aantal paarden zijn overleden en of ziek geworden door zijn.

Ik probeer er niet teveel mee bezig te zijn anders wordt je echt helemaal gek en angstig.

Mountainbiken doe ik ook gewoon nog, met de hond sla ik bepaalde gebieden nog wel over. Maar meer omdat mijn hond uitdaagt en zeker gepakt zou worden. Ik wandel ook gerust alleen over de Veluwe maar let wel op sporen ect. Ik woon overigens in Drenthe.

Maar rijgebieden waar bijv wolven echt gevestigd hebben mijd ik wel. Gelukkig is het buitenrij gebied bij ons nog veilig dat scheelt echt een hoop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:55

Hier ook geen rustige nachten meer toen de wolf in de buurt al diverse ponies maar ook grote paarden had aangevallen. Dus nu moeten ze verplicht 's nachts op stal met tralies voor de bovendeuren endat in de zomer met temperaturen op stal dat je ze liever buiten in de frisse(re) buitenlucht hebt staan.
Én 's ochtends geen blije koppies meer over de deur heen om je te begroeten ;(

De paddock heb ik naar beste weten zo wolfwerend mogelijk proberen te maken; hoog en met flink wat stroom, maar dan nog...

Buitenrijden (de Veluwe is mijn 'achtertuin') doe ik ook niet meer met de graagte van vroeger; wat als ... en dan heb ik het niet eens meer over één wolf, want er loopt hier een roedel rond van 11/12 exemplaren!! En die worden ook gewoon overdag gefilmd, dus denk niet 'die jagen alleen maar 's nachts'!

Het hebben van paarden aan huis is op deze manier echt niet leuk meer ;(

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:56

Ik reed gisteren met de fiets naar huis in de schemering. Normaal pak ik de weg door het bos. Nu maar niet meer.
Nou hebben wij gelukkig geen hele pack lopen maar 1 brutale kom ik liever ook niet tegen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 17:14

Thanks voor het delen van jullie emoties en angsten. Als we niks doen, dan gok ik zo dat over een paar jaar heel NL deze angsten wel kent. Eens kijken hoe hard ze dan nog vanaf 12 hoog vanuit Rotterdam roepen dat we moeten ophouden met zeiken over wolven, dat het de natuur is. Er is niks natuurlijks aan wolven die landbouwdieren pakken en rondstruinen in gebieden waar mensen wonen en leven. Wolven horen ons eng te vinden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:19

Ik ben stiekem wel blij dat ik geen hond en paard meer heb. Toen ik er eentje tegenkwam en die op 20 meter naar mij bleef staren en de hondjes in de armen van m’n kennis, voelde ik me toch wel heel kwetsbaar.

M’n vriend is pro wolf. Maar hij heeft geen hond. Geen paard. En woont in een plaats waar ze niet zijn. Dus dan heb je makkelijk praten. Het zijn namelijk prachtige dieren. Maar eerlijk? Ik zie ze liever in de dierentuin.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 17:29

Ik snap ook best dat als je er zelf geen last van ervaart, en je het mooie beesten vindt, iemand ze heel gaaf vindt. Mensen lijken alleen niet te begrijpen, en dat kun je ze niet kwalijk nemen omdat het niet in het nieuws komt, dat als er niet beheerd gaat worden de wolf straks de overhand heeft in NL. Misschien komende zomer dat toeristen die naar wolvengebied komen en dan ineens niet meer de dingen in het bos kunnen doen die ze voor ogen hadden, dat ze het dan gaan begrijpen.

Een grommende hond op je af is al eng. Laat staan een wolf. Dat leg je echt af.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:34

DubbelFun schreef:
Buitenrijden (de Veluwe is mijn 'achtertuin') doe ik ook niet meer met de graagte van vroeger; wat als ... en dan heb ik het niet eens meer over één wolf, want er loopt hier een roedel rond van 11/12 exemplaren!! En die worden ook gewoon overdag gefilmd, dus denk niet 'die jagen alleen maar 's nachts'!

Het hebben van paarden aan huis is op deze manier echt niet leuk meer ;(

Dat roedel is ondertussen flink uitgedund. 'Ma roedel' is gedood door een concurrerende roedel, 'pa roedel' is onlangs plat gereden en 5 of 6 van de 11 welpen zijn ook plat.

Dat krijg je zonder actief beheren/jagen. Dan doet het vekeer het wel voor je. Is ook 'beheer', alleen niet zo diervriendelijk. Maar dat snapt de EU nog niet zo goed.

Ik ga overigens gewoon nog in m'n uppie het bos in met paard, en ook wandelen en fietsen, zelfs 's nachts bij vrienden vandaan terug naar huis door het bos.
En de paarden staan dag en nacht buiten. Enige concessie is dat ze 's nachts in de omheinde paddock aan huis staan, en niet 400 meter het land in. Zó naief ben ik dan ook weer niet.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-11-24 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:34

Fijn dit topic. Ik vind het ook ontzettend naar, de invloed van wolven in Nederland, echt een maatschappelijk probleem.

Ik durf het bos niet meer in te paard. Je hoeft niet eens aangevallen te worden maar je paard kan gigantisch schrikken van zo'n roofdier en als je er dan afvalt moet je maar hopen dat je nog in staat bent weg te lopen van die wolf/wolven. Ik vind het te onveilig.

Met de hond voelt het ook niet meer veilig. Nergens open gebied dus geen enkel overzicht (en dan nog, wat doe je met overzicht, die wolven zijn in 3 tellen bij je).

Ik woon aan het bos. In het donker mijn honden nog laten plassen voelt niet meer veilig. Moet ik mijn hele erf af gaan zetten met wolfwerende omheining? Hoe dan, met alle oude bomen en struiken?

Ik ben niet in een uitgestrekte wildernis gaan wonen waar ik had kunnen weten dat ik met wolven moest gaan leven. Dán zou ik het begrijpen. Ik ben slechts in het buitengebied gaan wonen tegen een schitterend bos, vol met ruiterpaden, wandel- en fietspaden en losloopgebied voor honden. Voor mijn gevoel is daar nu niets meer van over.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:08

Ik heb net een bericht gemaakt over de stemming over verlaging van strikt beschermde status naar beschermde status van de wolf die gehouden wordt tijdens de conventie van Bern, 2 december as.

Als de status van de wolf tijdens de komende stemming niet wordt verlaagd, kan dat pas bij een stemming over 10 jaar (als ik het goed heb) pas weer op de agenda gezet worden als punt om over te stemmen.

Je kunt tot 30 november een e-mail sturen.

Link naar de voorbeeldbrief is en e-mailadressen.
tienus63 @ [NM] Wolf Nl, Be, Du deel 3

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 18:14

Dit wordt dus een mega spannende week. Wat bizar, 10!!!! jaar dat het dan weer vaststaat. Lijkt erop dat ze graag een opstand van burgers willen binnen nu en een paar jaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:33

Alternatief zou dan zijn dat Nederland zich terugtrekt uit de 'oude' conventie van Bern. Volgens mij moet dat gewoon kunnen (Zweden heeft 'm uberhaupt nooit ondertekend) , alleen moeten ze in Den Haag daar de ballen voor hebben. Ik zou tenminste niet weten waarom je een 'contract' niet zou kunnen verbreken als dat niet (meer) werkt. Zonder dat je direct de hele EU vaarwel zegt.

Maar wie ben ik :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:10

10 jaar is idd bizar !

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:14

Daar heeft Den haag de ballen niet voor, hebben ze nog nergens voor gehad.
En Den haag ziet op BBB na het probleem niet, dus die gaan zich er ook niet hard voor maken.

Zitten die ermee dat we er last van hebben, pas als ze op het binnenhof rondhappen worden ze daar eens wakker

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:19

Ik probeer in ieder geval via de gemeenteraad de burgemeester te activeren (lukt goed), die op zijn buurt via de provincie en vervolgens Den Haag de EU probeert de bewerken. Doet de burgemeester ook braaf en netjes. En Harold Zoet doet echt ook z'n best binnen de juridische ruimte die hij heeft (en dat is gewoon weinig, kan hij ook niets aan doen)
En de meeste, zo niet alle, gemeentes in wolvengebied slaan op deze (enige) manier op de trom, maar ik ga zeker ook eens navragen in hoeverre uit de huidige conventie stappen een mogelijke richting is (al dan niet na december).

En ik ben raadslid, heb dus wat meer directere invloed, maar voor iedereen in dit topic: schrijf brieven aan de raad en het college van je gemeente. Uit je zorgen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-11-24 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:23

10 jaar …. Dan zijn er geen paardenhouders meer over en kun je zelfs nergens meer veilig wandelen ..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:47

Ik woon ook in wolvengebied, ze lopen op 400 meter van huis, rondom ons dorp zijn al vele dieren gepakt, een hond, een volwassen Sayuguesa rund, ponies en veel schapen, maar ook pinken.
Ik houd er van om met de honden in de bossen rond te struinen, maar ik doe het niet meer. Je loopt ergens en niemand ziet of hoort je als er iets gebeurd, bij ritselen van gebladerte dacht je vroeger aan een ree, maar nu staan de haren gelijk recht over eind. Mensen zijn alert, bij zichtmeldingen in de dorpsapp, lopen velen even naar buiten om te zien of de beestjes nog rustig staan. Wandelingen gebeuren in de schemer niet meer. De paarden staan pas als het goed licht is buiten en voor het donker wordt binnen en dat is een aanzienlijke tijd korter dan normaal. Je bent alerter of je alles wel goed hebt afgesloten, dat je honden niet van je terrein ontsnappen, dat je kind even belt als ie bij de bushalte is aangekomen. Het is hier doodstil in de nacht, op een uil, wat loeiende koeien na is het rustig, maar iedereen hoort in de nacht de boerderijhonden als ze onrustig zijn. Men is constant alert van de omgeving, niks meer onbezorgd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:48

Sassy4barrel schreef:
10 jaar …. Dan zijn er geen paardenhouders meer over en kun je zelfs nergens meer veilig wandelen ..

Meeste natuurgebieden aangewezen als rustgebied....

Bizar dat dat 10 jaar is.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:18

Woon midden in wolven gebied. Nog geen aanval hier geweest op stal of waar ik van weet (lees, bij mensen die ik ken) Ik ga gewoon nog minimaal elk weekend het bos in met de menwagen, en ik fiets rustig nog door het bospartij tussen stal en huis (ook huis en werk) zelfs in de schemer en donker.

Alleen die 1ste paar keer nadat de wolf er een keer gezien was, in dat bosgebied, even met wat nerveusigheid, maar nu niks meer. Mede ook omdat ik echt niet om dat stukje bos heen ga fietsen. Dan ben ik 15 minuten langer per keer onderweg, 30 minuten per dag. Dat is 3,5 uur per week!

Zelfs bij het hek naar het bos toe zijn wel eens vermoedelijke sporen gevonden. Neem ook gewoon anderen mee het bos in achter de menwagen. Boswachter vermoed ook doordat ik, samen met de pony en menwagen, best "groot/lang" ben dat de wolf op respectvolle afstand blijft, zeker als ik met meerdere combinaties naar buiten ga.

Dieren staan nog gewoon vanaf 09.00 tot 16.00 buiten, wel vrij hoge omheining maar dat komt vooral wegens de grote paarden die anders over de omheining heen de buren gaan "pesten"

Ik ben er super nuchter onder, ook andere mensen op stal zijn heel nuchter erover. Neemt niet weg dat die wolf eigenlijk gewoon niet in ons landje past. Er mag van mij betreft meer beheerd worden op de hoeveelheid die er rond lopen

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:20

Mijn pony staat in dezelfde kudde als MyChoice’s paarden. Ik deel dezelfde zorgen. Eerst was het nog enigszins ver van mijn bed show, maar nu komen de meldingen van wolven vanuit zo’n beetje elke hoek dichterbij en dat is best wel beangstigend.
Gelukkig is onze stal inderdaad nog een soort van verborgen!
Ik hoop en bid dat de wolven hier niet langskomen, en dat er eindelijk eens serieus maatregelen genomen worden tegen dit enorme wolven probleem.