My voice, my choice: recht op abortus in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 11:33

Hallo allemaal,

Ik kwam een filmpje tegen waarin de vp van de EU het heeft over het recht op abortus, en dat dit in een aantal landen die bij de EU aangesloten zijn niet goed geregeld is.

Hiervoor is My Choice, My Voice opgericht. Een petitie om ervoor te zorgen dat dit in EU wetgeving vastgelegd wordt. Voor deze petitie zijn 1 miljoen handtekeningen nodig.

Citaat:
My Voice, My Choice is a movement of friends, activists, and organizations who joined forces to make Europe a better place for all. We are imagining a Europe that protects equality, and demands justice and respect for fundamental rights, among them reproductive rights.

Across Europe, more than 20 million women do not have access to abortion.

It is unacceptable that women are still dying in Poland today because of this. That women suffer financially because abortion is not free. That women are forced to travel long distances or seek unsafe alternatives because of a lack of providers

Together we can change this.

https://www.myvoice-mychoice.org/

Ik vind het belangrijk dat vrouwen recht hebben op een keuze als het gaat om abortus, en zij moeten de juiste medische zorg vinden om dit veilig te kunnen doen.

Ga jij tekenen? Waarom wel of niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:56

Ik ben enorm voorstander van recht op abortus, maar deze „movement“ vind ik veel te vaag.
Geen heldere financiele plannen, geen namen, geen concrete doelen. Wat herrie over Polen maar geen woord over Malta, etc etc.
Het komt me enorm onserieus over als ik zo naar de terms en conditions kijk is de organisatie vooral bezig met kopen en verkopen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-11-24 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:58

Wat goed dat je dit deelt!
Ik heb gelijk getekend!

Waarom?
Omdat ik absoluut voor het recht op vrije keuze ben en dat iedere vrouw overal op elk moment de vrijheid en het recht heeft om over haar eigen lichaam te beslissen.

En ik vind het schrijnend dat er aan zwangere vrouwen noodzakelijke medische zorg wordt onthouden omdat de artsen bang zijn voor vervolging.

pien_2010

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:26

Ook ik heb getekend. Waarom?
Gelukkig heb ik zelf nooit voor een ongewenste zwangerschap gestaan, maar vrouwen die hiermee te maken krijgen moeten in vrijheid kunnen kiezen om het kind of te kunnen krijgen of zwangerschap afbreken..
Niemand anders mag hier over beslissen. Zo kijk ik er tegen aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:29

Mungbean schreef:
Ik ben enorm voorstander van recht op abortus, maar deze „movement“ vind ik veel te vaag.
Geen heldere financiele plannen, geen namen, geen concrete doelen. Wat herrie over Polen maar geen woord over Malta, etc etc.
Het komt me enorm onserieus over als ik zo naar de terms en conditions kijk is de organisatie vooral bezig met kopen en verkopen.

Ik heb getekend want mijn zware virusscanners die websites weigert gaf aan dat deze OK is , dus ik ga ervan uit dat het inderdaad een originele EU website is en dan vind ik het goed.

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:29

Ik heb getekend! Waarom? ik ben enorme voorstander van de keuze vrijheid, alleen jij zou over je eigen lichaam moeten mogen beslissen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 01:16

pien_2010 schreef:
Ook ik heb getekend. Waarom?
Gelukkig heb ik zelf nooit voor een ongewenste zwangerschap gestaan, maar vrouwen die hiermee te maken krijgen moeten in vrijheid kunnen kiezen om het kind of te kunnen krijgen of zwangerschap afbreken..
Niemand anders mag hier over beslissen. Zo kijk ik er tegen aan.

Helemaal mee eens, getekend.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:20

Getekend. Waarom? Omdat het in de eerste plaats niemand iets aangaat waarom een vrouw haar zwangerschap niet wil. Tijdens mijn carriere in de huisartsenpraktijk voor asielzoekers heb ik teveel vrouwen, en iedere vrouw is er een teveel, meegemaakt die ongewenst zwanger waren, niet zelden ten gevolge van seksueel geweld, waaronder chantage en gedwongen prostitutie. Dat verhaal hoefden ze van mij niet te vertellen, en daar was ik tegenover hen ook volstrekt duidelijk over, voor de volledigheid. Voor al die enge (meestal) mannetjes die de baas in zwangere vrouwenbuiken willen spelen: If You Don't Like Abortion, Don't Get One.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:34

Rinkex schreef:
Ik heb getekend! Waarom? ik ben enorme voorstander van de keuze vrijheid, alleen jij zou over je eigen lichaam moeten mogen beslissen.

Dit dus

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:08

Ook getekend. Er zijn nog meer stemmen nodig, maar het gaat de goede kant op.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:24

Ik heb hem ook getekend (zou niet weten waarom iemand dat niet willen doen) en even gedeeld op facebook. We gaan met z'n allen qua opvattingen veel te hard terug de tijd in, dingen als abortus en recht op zorg vastleggen in wetten lijkt me een goed plan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:35

Mungbean schreef:

Als je doorklikt naar de petitie dan zie je dat het officieel een burgerinitiatief is van de Europese Unie. Daarnaast is er een enorme lijst van organisaties uit allerlei landen die zich hierbij aansluiten. Het is toch niet raar dat zo'n beweging ook wat spul verkoopt om financieel meer rond te krijgen en op te zetten en bewustwording te verspreiden? En wat verlies je ermee om het wel te tekenen?

Getekend, er kunnen niet genoeg van dit soort bewegingen zijn, juist met de plotse rechtse en anti-abortus inslag die opeens meer opkomt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:34

Suliko schreef:
Mungbean schreef:

Als je doorklikt naar de petitie dan zie je dat het officieel een burgerinitiatief is van de Europese Unie. Daarnaast is er een enorme lijst van organisaties uit allerlei landen die zich hierbij aansluiten. Het is toch niet raar dat zo'n beweging ook wat spul verkoopt om financieel meer rond te krijgen en op te zetten en bewustwording te verspreiden? En wat verlies je ermee om het wel te tekenen?

Getekend, er kunnen niet genoeg van dit soort bewegingen zijn, juist met de plotse rechtse en anti-abortus inslag die opeens meer opkomt.

Zoals ik het lees is het een burgerinitiatief van inwoners van de EU. Niet van de EU zelf. Als je de domeinnaam controleert dan is alles om privacyredenen afgeschermd. Het is een mooi initiatief maar vooral een heel mooi verdienmodel. Er staat nergens een actieplan of een financiële verantwoording.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 14:44

Ik ga niet tekenen.

Met abortus eindig je een leven en ik kan daar maar erg weinig goede excuses voor vinden.
Toch zou ik niet voor een totaalverbod op abortus zijn. Abortus op basis van medische redenen omdat de zwangerschap voldragen het leven van de moeder in gevaar brengt bijvoorbeeld. Ook in geval van zwangerschap na verkrachting vind ik dat het slachtoffer de vrijheid moet hebben om te beslissen of ze wel of niet de zwangerschap beëindigt.

Daarnaast ben ik groot voorstander van het gratis verstrekken van anticonceptie en een veel soepeler beleid op sterilisatie van vrouw/man. Als je als minderjarige al mag besluiten een traject van geslachtsverandering in te gaan vind ik sterilisatie helemaal een recht wat je als vrouw of man zou moeten hebben. Als we het hebben over baas in eigen buik vind ik dat toch een keuze die de vrouw zelf moet kunnen maken en niet een arts.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:07

Maaike_Indy schreef:
Ik ga niet tekenen.

Met abortus eindig je een leven en ik kan daar maar erg weinig goede excuses voor vinden.
Toch zou ik niet voor een totaalverbod op abortus zijn. Abortus op basis van medische redenen omdat de zwangerschap voldragen het leven van de moeder in gevaar brengt bijvoorbeeld. Ook in geval van zwangerschap na verkrachting vind ik dat het slachtoffer de vrijheid moet hebben om te beslissen of ze wel of niet de zwangerschap beëindigt.

Daarnaast ben ik groot voorstander van het gratis verstrekken van anticonceptie en een veel soepeler beleid op sterilisatie van vrouw/man. Als je als minderjarige al mag besluiten een traject van geslachtsverandering in te gaan vind ik sterilisatie helemaal een recht wat je als vrouw of man zou moeten hebben. Als we het hebben over baas in eigen buik vind ik dat toch een keuze die de vrouw zelf moet kunnen maken en niet een arts.

Ik snap nooit waarom iemand, vanuit hun privé overtuiging, iemand anders keuzevrijheid wil ontnemen. Ook als die andere die privé overtuiging niet deelt. Ik, en iedereen die voor het recht (dus geen plicht) op abortus is gunt jou en alle andere vrouwen keuzevrijheid. Dit dus:
Thunar schreef:
If You Don't Like Abortion, Don't Get One.

Wat is er zo speciaal en bijzonder aan jou en jouw overtuiging dat jij iemand anders de keuzevrijheid wil ontnemen die ze jou wel gunnen?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:11

Getekend. Niemand mag aan een vrouw haar recht komen.

Leuk dat iemand dat niet voor hunzelf wil maar dan mag je nog steeds niet het recht van een ander afpakken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:18

En vooral ook dat jij vindt dat je mag beslissen voor een ander wanneer het moreel wel oké is en wanneer niet. Jouw moraliteit is niet de waarheid. Voor jou is verkrachting een geldige reden, maar waarom is een situatie waarin de moeder weet dat zij het kind niet kan bieden wat het nodig heeft, liefde of materieel, dan opeens geen geldige reden? Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat degene die de keus dient te maken, dat gewoon vanuit een eigen moreel kompas kan en mag doen en daar alle recht toe heeft en een derde partij daar helemaal niets van hoeft te vinden? Dus alleen jouw 'excuses' voor abortus zijn waardig en terecht?

Ik kan hier zo boos om worden. Prima dat jij er zo in staat richting je eigen keuzes, waarom het willen doordrukken naar iemand anders zijn bestaan? :n

Janderegelaa, klopt, ik had het niet goed verwoord. Het is een burgerinitiatief, maar wel geregistreerd en goedgekeurd onder/door de Europese Unie, ik vind het ook goed hoeveel nationale organisaties ermee verbonden zijn. Echt concreet is het (nog) niet nee, maar er zit wel potentie voor een grotere, overkoepelende bekendheid en bewustwording creëren. En tja, verdienmodel, ik koop niets van ze door te tekenen en de bekendheid mogen ze van me hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:39

Ik heb getekend. Niet omdat ik zelf snel voor een abortus zou kiezen. Wel omdat ik anderen de keuzevrijheid gun.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:46

Wanneer begint menselijk leven? Al in een zaad- en een eicel? Als die twee tot een cel versmolten zijn? Twee cellen? Vier cellen? Of pas als er iets van een ziel in de foetus af- of ingedaald is? En wanneer is dat dan precies? Etc. Daar kun je eindeloos over discussieren en daarom vermijd ik dat liever, evenals onmogelijke discussies over wanneer wel en wanneer niet toestaan. Abortus is zo goed als nooit een makkelijke keuze. Ongewenste zwangerschappen zouden zoveel mogelijk voorkomen moeten worden. Een verbod op seksuele voorlichting en misplaatste taboes op seksueel gebied, zoals bepleit door sommige regeringspartijen werken ongewenste zwangerschappen in de hand. Een praktisch argument voor legale abortus is het vermijden van de keukentafel, ondeskundige en levensgevaarlijke handelingen met breinaalden en zeepsop. Bottom line voor mij is dat niemand het recht heeft een inbreuk te doen op jouw lichamelijke integriteit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:17

Heel goed verwoord Suliko!!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:20

"Ga jij tekenen? Waarom wel of niet?"

Daar heb ik op geantwoord met mijn reden. Daar hoef ik toch geen verantwoording over af te leggen? Daar is dit topic vast niet voor bedoeld.

Keuzevrijheid is ook dat ik zelf mag kiezen of ik ergens wel of niet voor teken.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:34

Ik zou wel willen tekenen, maar ik voel er niets voor die organisatie mijn woonadres te geven en alles wat daar bij hoort en via digiD zie ik ook niet zitten. Ik zit niet op extra’s te wachten. Wel teken ik andere petities die over dit onderwerp gaan en ik alleen mijn e-mail adres voor verificatie achter moet laten. Dus ik doe het op die manier.:)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:44

Hmm, interessant. Aan de ene kant helemaal eens met Suliko. Aan de andere kant: als ik moest kiezen dan zou ik beter om de tafel kunnen met een mening als die van Maaike_Indy dan met de mening van sommige andere bokkers die héél erg fel en stellig tegen abortus zijn hier... En dan nog steeds wel eens met Suliko, want inderdaad als vrouwen of stellen besluiten dat ze een kind niet kunnen geven wat nodig is, dan moeten ze zelf de keuze kunnen mógen maken om het af te breken. Maar er is momenteel wel sprake van een toename van abortussen waarbij artsen vermoeden (als in, ze zien het in hun praktijken, maar het is niet sluitend omdat mensen niet hoeven te vertellen waarom ze abortus willen) dat de trend om "natuurlijke anticonceptie" te gebruiken daarmee te maken heeft. En daar heb ik wel serieuze moeite mee. Niet dat ik "het leven" als concept nou zo vreselijk veel waard vind (ja tegen soepelere euthanasie/sterilisatie regels), maar sommige mensen zijn gewoon écht heel dom bezig. En ik vind dan alsnog niet dat ze hun zwangerschap als straf moeten voldragen ofzo, maar hoe mensen er nu soms mee omgaan vind ik ook niet oké.

EDIT: Als abortus nou zou afnemen, of zou stijgen vanwege gezondheid- en/of sociaaleconomische redenen ipv laksheid zou ik er alweer anders in staan. Het is de eigenwijze laksheid waar ik moeite mee heb, gebaseerd op nepnieuws. Niet het gebruikmaken van abortuszorg zelf.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:31

Maaike_Indy schreef:
"Ga jij tekenen? Waarom wel of niet?"

Daar heb ik op geantwoord met mijn reden. Daar hoef ik toch geen verantwoording over af te leggen? Daar is dit topic vast niet voor bedoeld.

Keuzevrijheid is ook dat ik zelf mag kiezen of ik ergens wel of niet voor teken.

Maar waarom zou jij wel de keuze mogen maken om te tekenen en andere niet?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 20:39

Abortus is wat mij betreft een basis recht en een zeer belangrijke vorm van gezondheidszorg voor vrouwen. Talloze vrouwen komen te overlijden omdat vrouwen geen abortus mogen krijgen. Hoe kun je dan tegen abortus zijn?

En waarom kan een goede toegang tot (gratis) anticonceptie dan niet tegelijkertijd ervoor zorgen dat abortus, in het geval van ongeplande zwangerschap, er niet ook zijn?

Het een bestaat niet zonder het ander. Maar wat je veel ziet, bijvoorbeeld in bepaalde Staten van de VS, is dat er geen educatie is op het gebied van sex, en de anticonceptie ook nog eens aan banden gelegd wordt.