raar fenomeen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

raar fenomeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 18:22

Ik ben weer in zo'n heerlijke insta fuik terecht gekomen, waarschijnlijk omdat ik true crime reels wel interessant vind, maar ik stuit nu op allerlei "fan/aanbiddings" reels over de tot dood veroordeelde Wade Wilson. Nog even los van dat je wat kunt vinden van de doodstraf in zijn algemeen, ik vind het echt heel bijzonder hoe er op deze man gereageerd wordt.
Er lijken namelijk complete fanclubs te zijn die hem oh zo aantrekkelijk vinden en daarnaast zijn er profielen in de trant van FreeWadeWilson e.d.
Hoewel het uiteraard een bekend fenomeen is, kijkende naar bijvoorbeeld Joran van der Sloot (ook al zo'n lekkere) blijf ik het echt heel bijzonder vinden.
Iemand die me dit kan uitleggen of het wel snapt?

Koekie73

Re: raar fenomeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:25

Ik volg want ik snap er ook niets van. Maar het is een vaker voorkomende fenomeen toch? Zo'n Chris Watts kreeg ook allerlei liefdesbrieven.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 18:28

Oh ja dat vind ik ook heel bijzonder, maar ook wel fascinerend.
Dat was met Charles Manson en Ted Bundy ook zo bijvoorbeeld. En iets recenter met Chris Watts, zijn fans geloven ook niet dat hij het gedaan heeft.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 19:26

Ja ik vind het echt heel bijzonder, een soort conspiracy lijkt het wel?
Maar ook de ophemelende en liefdesreels, de man ziet er letterlijk uit als the joker, doe normaal. Een beetje tell me youre a psychopath without telling me. :')
Bovendien is hij echt met ruim bewijs veroordeeld voor 2 moorden en een mishandeling in een tijdsbestek van 24 uur, heel bizar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:00

Dat is inderdaad niets nieuws, het heeft zelfs een naam: Hybristophilia
Ter dood veroordeelden hebben altijd al aanbidders getrokken. Dat het behoorlijk bijzonder is ben ik het echter volledig mee eens :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:14

Ik zou het interessant vinden als iemand hier reageert die zich er helemaal in kan vinden. Ik had wel ook een keer een docu gezien van een Nederlandse vrouw die een relatie had/heeft met iemand in Amerika die in de gevangenis zit

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 08:24

Volgens mij is er ook een bokker die schreef met een gevangene. Overigens zie ik daar - mocht het geen moordernaar zijn bijv - niet heel veel kwaad in.

Maar dit... Ik snap dit ook totaal niet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 08:30

Ik moest hem even googlen. Krijg hele creepy vibes van deze gast.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:10

Ja zo raar. Ook vrouwen bij Ted Bundy die dan 'verliefd' op hem waren.
Een zo'n fan was er heilig van overtuigd dat ze wel zijn volgende vriendin had kunnen zijn en hij haar dan niet zou vermoorden. :=

Vind die fuiken op social media ook niet best.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:13

Ik krijg van die fuiken met de paarden van the Royal garde. Allemaal van die filmpjes van bijtende paarden bij het paleis in Londen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:16

Tallie1979 schreef:
Ik krijg van die fuiken met de paarden van the Royal garde. Allemaal van die filmpjes van bijtende paarden bij het paleis in Londen.

Ohja daar heb ik ook wel eens in gezeten. Al kwam ik ook mooiere momenten tegen :=

Ík zat er laatst in een nadat ik een verhaal had bekeken van een vrouw met een eetstoornis. Daarna kom je dus in beelden terecht waarbij vrouwen een heel dun lichaam showen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:26

moonsparkle schreef:
Ik zou het interessant vinden als iemand hier reageert die zich er helemaal in kan vinden. Ik had wel ook een keer een docu gezien van een Nederlandse vrouw die een relatie had/heeft met iemand in Amerika die in de gevangenis zit

Ik had nog even gezocht

https://www.2doc.nl/verdieping/artikele ... emans.html hier een artikel erover, de docu heet onverwaardelijke liefde

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 09:31

Is van alle tijden, zelfs Manson en Ramirez hadden groupies. Het zijn natuurlijk onzekere types, wellicht sociale buitenbeentjes die op deze manier een gemeenschappelijke overtuiging delen. En zich veilig voelen want een ter dood veroordeelde is onbereikbaar en kan ze fysiek niets aan doen. Ze kunnen eindeloos fantaseren over hoe zij hem weer ‘goed’ zouden krijgen. En dat hij hen nooit iets zou aan doen, er zal nooit iets kunnen gebeuren dat het tegendeel van die fantasietjes bewijst.
Eigenlijk heel sneu, de onzekere fixatie op die onbegrepen jongeman met swastika op zijn gezicht maakt dat ze zich niet richten op fijne IRL contacten.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:12

furious schreef:
Tallie1979 schreef:

Ohja daar heb ik ook wel eens in gezeten. Al kwam ik ook mooiere momenten tegen :=

Ík zat er laatst in een nadat ik een verhaal had bekeken van een vrouw met een eetstoornis. Daarna kom je dus in beelden terecht waarbij vrouwen een heel dun lichaam showen.

Is dat laatste niet standaard Instagram? :+ geintje natuurlijk

Ik ken ook iemand uit NL die schreef met een gevangene in US. Die heeft hem toen ook bezocht etc. Hoe het ooit ontstaan en afgelopen is geen idee, maar lijkt inderdaad een beetje op dit idee.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:18

Het fenomeen heeft zelfs een naam: hibristofilie.

Op TikTok zie je ook veel prison wives voorbij komen, die met mannen getrouwd zijn die verschrikkelijke daden hebben gepleegd.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:44

Ach ja, de Deadpool Killer.

Ik snap het ook niet hoor, die liefde voor dit soort veroordeelden. Deze gast heeft wel meer op z'n kerfstok, het is ook niet dat zijn gedrag uit de lucht kwam vallen. Wel interessant is dat hij kennelijk, net zoals vele moordenaars, 'head injuries' heeft opgelopen, dat schuiven ze ook naar voren als een reden waarom hij dit heeft gedaan.

Tja linksom rechtsom, dit is imo geen onschuldige man.
Leuk ook, die hakenkruis tattoos :r

Zoals al eerder gezegd is dit niet iets nieuws, maar het blijft toch een interessant fenomeen. Ik zou wel eens willen praten met iemand die oprecht vindt dat deze man vrij gelaten zou moeten worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:52

Ik denk dat deze man gewoon lekker achter de tralies moet blijven. Hij zit daar, volgens mij, gewoon prima! :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:58

Ohh ja! Chris Watts, moest hem even googlen, het klonk al bekend!!

Die viezerik heeft zijn vrouw en kinderen vermoord en in een olie opslag gegooid. Echt compleet gestoord.

Ik keek gisteren naar het verhaal van Scott Peterson. Die vermoorde zijn zwangere vrouw en heeft haar in een baai laten zinken. Ze was 8 maanden zwanger.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:49

Winged schreef:
Volgens mij is er ook een bokker die schreef met een gevangene. Overigens zie ik daar - mocht het geen moordernaar zijn bijv - niet heel veel kwaad in.

Maar dit... Ik snap dit ook totaal niet.

Ik schrijf ook weleens met een gevangene, maar dat is toch totaal anders. Ik heb geen gevoelens voor hem en dat is wederzijds. Ondanks de reden dat hij daar zit, is het ook nog eens mens. En ik vind het wel weer bijzonder hoe zo iemand zich maar aan weet te passen en daar het beste van maakt.

(Hij heeft als minderjarige een moord gepleegd door iemand neer te schieten. Inmiddels is hij 50 en zit nog steeds vast, omdat hij is een staat woont waar de straffen nogal streng zijn)

Hij heeft overigens wel een soort van vriendin die hij wel kent van het schrijven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:06

Heel bijzonder fenomeen ja. Marc dutroux kreeg ook liefdesbrieven in de gevangenis. Ik vraag me af of die vrouwen een soort redderssyndroom hebben?

Ik ben zelf gefascineerd door true crime en in zekere mate ook in de daders. Want wat beweegt iemand om gruwelijke daden te plegen. Maar dat je zo ver gaat om zo iemand te gaan vereren vind ik een middelvinger naar de slachtoffers

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:01

Of professionals die relatie met de patiënt in de TBS-kliniek aan gaan.
Die kerels zitten er niet omdat ze zweetvoeten hebben.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:22

tienus63 schreef:

Ik kan dat eerlijk gezegd beter begrijpen, hoewel het natuurlijk ethisch onjuist blijft vanwege de behandelrelatie. Je zoekt dan zelf het contact niet op en niet elke tbs-er is natuurlijk compleet gestoord

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:32

Bijna ( ik zeg bijna) elk mens heeft ook een goede kant. Dus dat er mensen zijn die een relatie hebben of krijgen met een gevangene vind ik niet zo raar.
Ook schrijven met iemand in de gevangnis niet. Dat wordt veel gedaan , zeker met lang gestraften die het soms ook best heel zwaar hebben. Dan is het goed als ze nog wat menselijkheid om zich heen hebben.

Maar dat fan zijn dat is ook iets waar ik helemaal niet bij kan. Mensen die zo fan zijn van iemand juist om wat hij heeft gedaan. Die mensen hebben hulp nodig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:21

Dat de meeste mensen ook een goede kant hebben, die mening deel ik.

Maar dat sommige professionals een relatie aan gaan met sommige tbs’ers die die maatregel voor echt hele serieuze feiten hebben gekregen en niet voor niets een leven buiten de kliniek kunnen opbouwen, daar vind ik wel wat van.

Dat zijn geen misdrijven uit vlaag van verstandsverbijstering of omdat je eigen gezin of geliefde wilt beschermen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 18:06

tienus63 schreef:

Oh dit deed een collega van mij! Echt niet oke, overbodig te zeggen dat die ontslagen is. Was ook geen lichte deliquent ofzo. Ik heb zelf een aantal jaar in het forensische circuit gewerkt, zoals sommigen zeggen inderdaad mega boeiend!
Dat verhaal over head injuries is ook deels wel te geloven, of kan een oorzaak zijn. Wel des te meer reden om iemand niet vrij te laten, daar is weinig aan te behandelen.
En het fenomeen was mij inderdaad niet onbekend maar ik blijf het gewoon vreemd vinden. En niet omdat iemand met een delict achtergrond geen mens is, geheel niet. Maar dead row en deze delicten, heftig zeg!
Ik ben echt benieuwd wat dan je gedachtengang is, en dat meen ik oprecht.