Zoveel jongeren met zware delicten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

karuna
Drukke kabouter

Zoveel jongeren met zware delicten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 10:28

De afgelopen weken regent het nieuwsberichten van jongeren die verdacht worden of veroordeeld zijn voor heel zware delicten. -O-

Een kleine greep 13 en 15 iemand doodslaan met een tegel, de jongste heeft ook iemand die lag tegen het hoofd geschopt en diverse berovingen met wapen gedaan.

15 en 16 explosieven geplaatst en in bezit van een handgranaat

Minderjarige nederlanders die in Knokke de boel vernielen

En zo gaat het eigenlijk maar door en door.

Waar komt het vandaan dat dergelijke jongeren zo ver gaan? Stoerdoenerij? Sociale media? Geld? Omgekocht door anderen?

Ook bij voetbal rellen werd door deskundigen gezegd dat de hooligans steeds jonger werden en steeds makkelijker agressie gebruiken en zich niet meer laten tegenhouden door ouderen.

Dan denk ik, moet dit onze toekomstige volwassene worden? En hoe zou dit gekeerd kunnen worden?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Mungbean

Re: Zoveel jongeren met zware delicten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:34

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 10:36

Ik kom juist info tegen dat ze steeds jonger worden met echt ernstige dingen. Een13 jarige zou moeten spelen en trappen tegen een bal niet tegen een hoofd. -O-

Ook de drugsuithalers zitten nu soms 12/13 jarigen bij blijkt :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-07-24 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:37

Social media zorgt er al voor dat het veel meer wordt gehoord door iedereen. Eerder hoorde je het via via en alleen plaatselijk. Nu is het gelijk landelijk, zij het wereld nieuws.
Daarbij is het natuurlijk ook een soort 'voorbeeld' en een 'normaal worden'. Je ziet ze oprecht schieten, steken of vechten. Ookal zit er een blur op

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 10:39

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:43

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 10:45

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:04

Sociale media (op sociale media is er o.a. veel geweld te zien), het uit handen geven van de opvoeding (ouders + grootouders moeten beiden werken en hebben veel te weinig tijd met hun (klein)kind), ...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:37

Riel schreef:
Sociale media (op sociale media is er o.a. veel geweld te zien), het uit handen geven van de opvoeding (ouders + grootouders moeten beiden werken en hebben veel te weinig tijd met hun (klein)kind), ...

Sorry, de ouders zijn verantwoordelijk voor de kinderen.

De grootouders niet, dus of ze nou moeten werken of niet. Ze hebben hier niets mee te maken met hoe kinderen ontsporen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:39

Nou idd, de verantwoording ligt bij de ouders!
Gelukkig worden ouders nu ook steeds vaker gestraft voor wat hun minderjarige kinderen uitspoken.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 11:42

Dat is net als met die fatbikes. Ouders lezen toch ook hoe vaak dat misgaat met die krengen? En zoveel van die guppies (meest zelfde soort typetjes) die ermee rond stunten zonder rekening te houden met andere weggebruikers.

Maar soms heb ik wel het idee dat twee werkende ouders niet helpt in het in toom houden van kinderen. Maar ja als je dan leest iemand van 14/15 die door de week ver van huis midden in de nacht een misdrijf pleegt. Controleren die ouders dan hun kroost nooit of hebben die ook geen enkele zeggenschap meer en heeft dat grut gewoon schijt aan alles en iedereen behalve geld en status?

Destijds toen ik kleiner was was het normaal dat er een ouder thuis was als je van school kwam. Een enkeling had soms een sleutel om de nek of een touwtje uit de brievenbus. Mijn mama ging wat werken weer toen we 14 waren en wel met goed navragen en ze was meest al weer thuis voor we van school terug kwamen fietsen. Ik had toch het idee dat er minder gekloot werd door extreem jonge kinderen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:52

Ragdollcat schreef:
Riel schreef:

De grootouders niet, dus of ze nou moeten werken of niet. Ze hebben hier niets mee te maken met hoe kinderen ontsporen.

De grootouders zijn nogal eens (deels) de kinderopvang.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:53

De hele wereld verandert. Vroeger woonden grootouders nog wel eens bij gezinnen. Werkte maar 1 ouder. Waren er geen elektrische fietsen of telefoontjes.
Het heeft allemaal z'n voor en nadelen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:03

Dat ligt helemaal aan de opvoeding!
Als ik zie dat jochies van 12/13 ‘s avonds laat nog op straat lopen te schreeuwen en doen dan vraag ik me weleens af wat die ouders doen.
Kinderen mogen alles want nee zeggen is sielug 8)7

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:04

@tamary, dan nog zijn de grootouders of kinderopvang er niet voor verantwoordelijk.

Dat zijn de ouders.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:04

Ragdollcat schreef:
Riel schreef:

Ik denk dat Riel bedoelt dat grootouders wel een belangrijke rol zouden kunnen spelen.
Maar ook ( moeten ) werken en daardoor geen tijd hebben.
De ouders zijn verantwoordelijk , dat zeker .
Maar als de kinderen bij grootouders terecht zouden kunnen zou dat , denk ik, een groot voordeel op kunnen leveren .
Geborgenheid en liefde maakt dat kinderen zich beter kunnen ontwikkelen als op straat met alleen leeftijdgenootjes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:06

chanicha schreef:
Als ik zie dat jochies van 12/13 ‘s avonds laat nog op straat lopen te schreeuwen en doen dan vraag ik me weleens af wat die ouders doen.

Dat..

En hier word gezegd ouders werken met tweeën.
Nog vaker is het beide ouders werken niet.
Daardoor thuis weinig geld.
Oudere criminelen beloven jonkies makkelijk geld want ja overdreven luxe status is wel belangrijk. En de Jonge crimineel is gemaakt.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:10

Lees het verhaal van James Bulgur maar eens(ik ga ervan janken).
Zo verknipt kunnen kinderen zijn.
Dit is niet van vandaag de dag maar al heel lang aanwezig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:13

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:25

Ze ondervinden geen gevolgen van hun acties dus gaan ze steeds verder.
Al dat discussiëren wat ze tegenwoordig met hun kinderen doen is echt niet goed, kinderen horen grenzen te hebben waar ze zich aan moeten houden.
Pasgeleden onze kleinzoon van 13 had straf en moest binnenblijven en zijn vriendje kwam aan de deur, woest was hij dat mijn dochter had gezegd dat hij straf had, tja dat zijn de gevolgen als je iets doet wat niet mag.

Ik vind dat voorbeeld hierboven heel naar, ik weet dat het zo gaat maar dan denk ik wel volwassen actie dan ook volwassen straffen.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:54

Aangezien dit soort themas gewoon worden onderzocht hoef je niet te gaan zitten gokken naar redenen.

Alles op werkende ouders gooien slaat natuurlijk nergens op als hoofdoorzaak. Je laat immers je kind niet snachts op straat jakkeren enkel omdat je werkt. Het is bekend dat problemem juist meer ontstaan in lage sociaal economische gezinnen. Zolang er ongelijkheid is, hou je kinderen met een slechte start en slechte kansen.

Daarnaast lijkt het niet echt enorm te veranderen volgens de statistiek:

„Criminelen niet steeds jonger, plegen ook geen zwaardere delicten
Anders dan vaak wordt aangenomen, plegen jongeren niet steeds zwaardere misdrijven op steeds jongere leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS en het WODC, het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum. (2023)“
https://nos.nl/artikel/2489162-criminel ... e-delicten

Misschien komt het vaket in de media?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:05

Tja, in die drugskartels gebruiken ze graag zo jong mogelijke jongens omdat die zich graag willen bewijzen en ergens bij willen horen (en een paar centen willen verdienen, want ze willen niet naar school en een gewone baan mag nog niet en verdiend veel minder) bovendien, als ze gepakt worden krijgen ze weinig straf.

Ik denk dat het komt aan gebrek aan goede voorbeels figuren en aan uberhaupt weinig parenting. Zie ook echt teveel gevallen (ook in directe omgeving) waarbij ik echt denk: jij had echt iets langer en dieper na moeten denken of dat het ouderschap bij jou past en daarna moeten beslissen om geen kinderen te willen. Veel mensen met kinderen hadden echt veel ouder moeten worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 13:13

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:06

DuoPenotti schreef:
chanicha schreef:

Dat..

En hier word gezegd ouders werken met tweeën.
Nog vaker is het beide ouders werken niet.
Daardoor thuis weinig geld.
Oudere criminelen beloven jonkies makkelijk geld want ja overdreven luxe status is wel belangrijk. En de Jonge crimineel is gemaakt.

Nou inderdaad, de meeste "probleemjongeren" die ik zie zijn niet bepaald de kinderen van werkende ouders. Eerder van bier in de voortuin zuipende ouders die vinden dat ze te weinig uitkering krijgen. Uitzonderingen daargelaten. Maar ik geloof niet dat werkende ouders hier debet aan zijn. En ik denk dat zoals Mungbean zegt, er wel degelijk verder gekeken moet worden.

Had jij trouwens ook niet laatst een topic over jongeren die steeds later zelfstandig worden? Ik zie hier wel een patroon.

Velvet V. Negro Z2 +5
Ceasar V. Houston M1 + 1
Florence V. Krack C. M2 + 3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:23

Ik denk ook wel dat criminelen kinderen steeds vaker 'boodschappen' laten doen, omdat de straffen voor minderjarigen natuurlijk minimaal zijn. Kijk naar die bommenleggers bij die Vlaardingse loodgieter. Steeds 14/15/16 jarige kinderen.