Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lau07 schreef:Dat vind ik best een lastige vraag. Ik zou er echt pagina's over vol kunnen typen, maar in het kort: er mist onafhankelijkheid in de VS, en door de diverse state law is ook elk proces in elke staat weer anders. Daar kun je dus ook je voordeel mee doen, door bijvoorbeeld je bedrijf te vestigen in een staat met een gunstig vestigingsklimaat (vroeger was dat New Jersey, tegenwoordig is dat Delaware). En mocht ik nu een crimineel zijn in de VS, dan zou ik me ook wel twee keer bedenken voordat ik een misdrijf beging in een staat met de doodstraf.![]()
Ik ben geen voorstander van trial by jury. Ik heb een paar keer een jury selectie van dichtbij mee mogen maken, en dat is al zo'n enorm spel met zoveel tactiek dat je daar eigenlijk niet meer van rechtspraak kunt spreken. Een van mijn favoriete zaken waarbij je goed ziet hoeveel invloed de jury heeft is The People vs. O.J. Simpson. Mochten jullie dat seizoen van American Crime Story nog niet hebben gezien, het is echt een enorme aanrader. Niet alleen had Simpson een grandioze advocaat in Johnnie Cochran, maar hij had ook een ongelofelijk juryvoordeel. Als daar een andere (lees: overwegend witte) jury had gezeten, was het juryoordeel waarschijnlijk heel anders uitgevallen. Heel de VS leek wel in tweeën gesplitst te zijn gedurende het proces. Ten tijde van OJ's rechtszaak was het politieke klimaat in Amerika heel anders, waardoor zijn zaak eigenlijk niet zozeer over hemzelf en de daden waarvan hij verdacht werd ging, maar het ging over veel meer dan dat. Met name de behandeling van Amerikanen met Afrikaanse roots door de LAPD stond centraal. Heel erg interessant, en zeker het bestuderen waard.
Daarnaast vind ik dat je met de huidige politieke en culturele ontwikkelingen SCOTUS (Supreme Court) echt kapot ziet gaan. 'Vroeger' zaten daar 's werelds beste juristen die met hun uitspraken de juridische wetenschap enorm verrijkten, tegenwoordig is het gewoon een politiek vehikel, waardoor niet alleen de meest bizarre beslissingen worden genomen, maar ook gewoon juridisch onhoudbare uitspraken worden gedaan. Zo worden al lang bestaande doctrines teruggedraaid, worden de grondrechten van hele groepen Amerikanen aangetast, en worden andere prominente partijen (zoals het bedrijfsleven) of belangrijke personen juist beschermd.
Een zaak waar ik ook nog heel erg benieuwd naar ben is de zaak die de NYT heeft aangespannen tegen OpenAI over de scraping van teksten. Dat raakt mijn werk hier in Nederland echt direct, en die uitspraak heeft mogelijk ook grote gevolgen voor het gebruik van AI wereldwijd, dus daar kijk ik ook echt met belangstelling naar uit.
Lau07 schreef:Ik heb net ontdekt dat de dochter van Doug Benefield op TikTok zit, en ook TikToks maakt over de hele zaak. Ik vind haar echt opvallend nuchter. Ook tijdens het verhoor vond ik dat ze echt zo enorm rustig bleef, heel erg knap.
Cer schreef:En Sarah Boone is weer in de rechtzaal geweest, het is weer een pareltje
https://www.youtube.com/watch?v=uL8cWjJIrxU
Ze komt er nu achter dat het SUPER onhandig is om geen advocaat te hebben.. daar kan ze dan wel heel geergerd over doen, maar ja, ze heeft dat wel een beetje zelf geregeld