Amerikaanse rechtszaken, wie kijkt ook graag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Amerikaanse rechtszaken, wie kijkt ook graag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 09:08

Johnny Depp v Amber Heard

De zaak rondom schietincident Alec Baldwin op de filmset van Rust waarbij een dodelijk slachtoffer viel.

Karen Read, heeft zij haar vriend dood gereden met de auto of is er iets heel anders aan de hand?

Zo kan de lijst nog wel even door gaan, ik volg deze grote Amerikaanse zaken met interesse en het liefst via Youtube met commentaar van youtubers die zelf bijvoorbeeld advocaat zijn (geweest), ex-prosecutors of anderszins veel weten van het Amerikaans recht en uitleg geven over de procedures, de terminologie etc. Voorbeelden zijn Emily D Baker, Legal Eagle, Runkle of the Baily, the lawyer you know

Zijn er meer bokkers die het interessant vinden om zulke zaken te volgen? En naar welke zaken kijken jullie uit? Zelf ben ik heel benieuwd naar hoe de Boone zaak uit gaat pakken, Kouri Richins en natuurlijk de Idaho 4 zaak die voor juni 2025 gepland staat.

Lieuwkje_90

Re: Amerikaanse rechtszaken, wie kijkt ook graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 09:23

Ik volg hier graag. Vind het super interessant. Heb alleen niet de tijd om alles echt te volgen. Dus misschien krijg ik hier wel een mooie samenvatting :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 09:28

:j Mars, ik volg idd precies dezelfde, met Legal Vices en Recovery Addict (geen lawyer) en soms Uncivil Law.
Emily is onze favoriet omdat ze er doorheen praat :') en anders kan ik het niet volgen met mn adhd

Alec Baldwin is klaar.. Ik ben benieuwd of het nog consequenties heeft voor Hannah Reed..

van de Idaho 4 weet ik te weinig, dus ik ben van plan in te stappen als het begint en er een goede summary is (misschien heeft Grizzley True Crime een goede tzt)

Sarah Boone was weer geniaal van de week, met haar advertentie voor een advocaat :') (ja je moet er maar om lachen, het is te triest anders gewoon).

Bij Karin Reed vielen we van de ene verbazing in de andere.. wat denk jij?
Ik denk niet dat de staat bewezen heeft dat ze het gedaan heeft, EN ik denk dat het hele politiecorps zo corrupt was als maar zijn kan..

En heb je Leticia Stauch gevolgd? Over gaslighting gesproken.. waanzin was dat..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 12:57

Emily is ook mijn favoriet! Ook omdat ze ingewikkelde termen of moties in één Jip en Janneke zin kan uitleggen aan haar kijkers :D

Of Hannah Reed/Gutierrez nog baat gaat hebben bij de beëindiging van de Rust zaak ben ik ook heel benieuwd naar! Ze gaan het ongetwijfeld proberen.

Boone vind ik ook fascinerend, volgens mij weet zij heel goed wat ze doet: vertragen.

Karin Reed, ook zoiets.... in eerste instantie dacht ik dat t verhaal van de aanklager logisch klonk. Maar hoe beter je erin duikt, hoe meer er niet lijkt te kloppen. Videobeelden die verdwijnen, stukjes glas van de auto die overal opduiken, de agenten die (te) persoonlijk betrokken waren, de rare verwoningen op O'Keefe, niet passend bij een aanrijding.. er is zoveel meer aan de hand lijkt het.

Leticia Stauch was idd waanzin op allerlei manieren. Gruwelijke zaak ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:06

Wat leuk, eindelijk een medestander *\o/* :')

Heb je Darryl Brooks ook gevolgd? Als je dacht dat het niet gekker kon, had je die ineens..

Zijdelings luister ik een klein beetje over de YSL Young Thug trial waar blijkbaar een rechter moet aftreden vanwege gekonkel? Ik weet niet precies waar dat over gaat, dat is echt te langdradig voor mij..

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:40

Ik volg ook graag rechtszaken in het buitenland, maar ik ben vooral een enthousiaste vakidioot omdat ik zelf ook jurist ben.

Voor mij zijn Supreme Court zaken en strafzaken in Amerika het leukst om te volgen, al vind ik iets met veel spektakel zoals de zaak van Johnny Depp ook erg leuk om te volgen. :D

De zaak van de Idaho 4 ben ik dan weer niet zo benieuwd naar, al moeten er in die zaak nog wel wat puzzelstukjes op zijn plek vallen om tot een schuld-oordeel te komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:42

Volgens mij doet Uncivil Law veel Supreme Court zaken bespreken, hij heeft ook interessante video's over Trump (hoewel ik dit topic zeker niet !! politiek wil maken) daar luister ik wel eens wat van..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 14:59

Leuk hoor Lau, hoe kijk jij als jurist in NL tegen het Amerikaanse rechtssysteem aan?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:52

Dat vind ik best een lastige vraag. Ik zou er echt pagina's over vol kunnen typen, maar in het kort: er mist onafhankelijkheid in de VS, en door de diverse state law is ook elk proces in elke staat weer anders. Daar kun je dus ook je voordeel mee doen, door bijvoorbeeld je bedrijf te vestigen in een staat met een gunstig vestigingsklimaat (vroeger was dat New Jersey, tegenwoordig is dat Delaware). En mocht ik nu een crimineel zijn in de VS, dan zou ik me ook wel twee keer bedenken voordat ik een misdrijf beging in een staat met de doodstraf. :+

Ik ben geen voorstander van trial by jury. Ik heb een paar keer een jury selectie van dichtbij mee mogen maken, en dat is al zo'n enorm spel met zoveel tactiek dat je daar eigenlijk niet meer van rechtspraak kunt spreken. Een van mijn favoriete zaken waarbij je goed ziet hoeveel invloed de jury heeft is The People vs. O.J. Simpson. Mochten jullie dat seizoen van American Crime Story nog niet hebben gezien, het is echt een enorme aanrader. Niet alleen had Simpson een grandioze advocaat in Johnnie Cochran, maar hij had ook een ongelofelijk juryvoordeel. Als daar een andere (lees: overwegend witte) jury had gezeten, was het juryoordeel waarschijnlijk heel anders uitgevallen. Heel de VS leek wel in tweeën gesplitst te zijn gedurende het proces. Ten tijde van OJ's rechtszaak was het politieke klimaat in Amerika heel anders, waardoor zijn zaak eigenlijk niet zozeer over hemzelf en de daden waarvan hij verdacht werd ging, maar het ging over veel meer dan dat. Met name de behandeling van Amerikanen met Afrikaanse roots door de LAPD stond centraal. Heel erg interessant, en zeker het bestuderen waard.

Daarnaast vind ik dat je met de huidige politieke en culturele ontwikkelingen SCOTUS (Supreme Court) echt kapot ziet gaan. 'Vroeger' zaten daar 's werelds beste juristen die met hun uitspraken de juridische wetenschap enorm verrijkten, tegenwoordig is het gewoon een politiek vehikel, waardoor niet alleen de meest bizarre beslissingen worden genomen, maar ook gewoon juridisch onhoudbare uitspraken worden gedaan. Zo worden al lang bestaande doctrines teruggedraaid, worden de grondrechten van hele groepen Amerikanen aangetast, en worden andere prominente partijen (zoals het bedrijfsleven) of belangrijke personen juist beschermd.

Een zaak waar ik ook nog heel erg benieuwd naar ben is de zaak die de NYT heeft aangespannen tegen OpenAI over de scraping van teksten. Dat raakt mijn werk hier in Nederland echt direct, en die uitspraak heeft mogelijk ook grote gevolgen voor het gebruik van AI wereldwijd, dus daar kijk ik ook echt met belangstelling naar uit. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:01

Ik heb inderdaad American Crime Story gezien, maar ook bijna deze hele playlist
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... MPHp_rTeXu
:)

Jurytrials lijken mij erg lastig, jury selectie ook (Runaway Jury :+ ) maar goed, het moet een jury van je gelijken zijn, daar is het, dacht ik, op gebaseerd. En in het geval van een biased rechter heb je weer misschien meer aan een jury dan aan een rechter? De jury bij de Maya Kowalski zaak leek heel bekwaam, de jury bij Zacharia Anderson daarintegen..

Hoe kan het dan dat er juridisch onhoudbare uitspraken worden gedaan? Dat zou dan toch niet kunnen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:05

Lau07 schreef:
Dat vind ik best een lastige vraag. Ik zou er echt pagina's over vol kunnen typen, maar in het kort: er mist onafhankelijkheid in de VS, en door de diverse state law is ook elk proces in elke staat weer anders. Daar kun je dus ook je voordeel mee doen, door bijvoorbeeld je bedrijf te vestigen in een staat met een gunstig vestigingsklimaat (vroeger was dat New Jersey, tegenwoordig is dat Delaware). En mocht ik nu een crimineel zijn in de VS, dan zou ik me ook wel twee keer bedenken voordat ik een misdrijf beging in een staat met de doodstraf. :+

Ik ben geen voorstander van trial by jury. Ik heb een paar keer een jury selectie van dichtbij mee mogen maken, en dat is al zo'n enorm spel met zoveel tactiek dat je daar eigenlijk niet meer van rechtspraak kunt spreken. Een van mijn favoriete zaken waarbij je goed ziet hoeveel invloed de jury heeft is The People vs. O.J. Simpson. Mochten jullie dat seizoen van American Crime Story nog niet hebben gezien, het is echt een enorme aanrader. Niet alleen had Simpson een grandioze advocaat in Johnnie Cochran, maar hij had ook een ongelofelijk juryvoordeel. Als daar een andere (lees: overwegend witte) jury had gezeten, was het juryoordeel waarschijnlijk heel anders uitgevallen. Heel de VS leek wel in tweeën gesplitst te zijn gedurende het proces. Ten tijde van OJ's rechtszaak was het politieke klimaat in Amerika heel anders, waardoor zijn zaak eigenlijk niet zozeer over hemzelf en de daden waarvan hij verdacht werd ging, maar het ging over veel meer dan dat. Met name de behandeling van Amerikanen met Afrikaanse roots door de LAPD stond centraal. Heel erg interessant, en zeker het bestuderen waard.

Daarnaast vind ik dat je met de huidige politieke en culturele ontwikkelingen SCOTUS (Supreme Court) echt kapot ziet gaan. 'Vroeger' zaten daar 's werelds beste juristen die met hun uitspraken de juridische wetenschap enorm verrijkten, tegenwoordig is het gewoon een politiek vehikel, waardoor niet alleen de meest bizarre beslissingen worden genomen, maar ook gewoon juridisch onhoudbare uitspraken worden gedaan. Zo worden al lang bestaande doctrines teruggedraaid, worden de grondrechten van hele groepen Amerikanen aangetast, en worden andere prominente partijen (zoals het bedrijfsleven) of belangrijke personen juist beschermd.

Een zaak waar ik ook nog heel erg benieuwd naar ben is de zaak die de NYT heeft aangespannen tegen OpenAI over de scraping van teksten. Dat raakt mijn werk hier in Nederland echt direct, en die uitspraak heeft mogelijk ook grote gevolgen voor het gebruik van AI wereldwijd, dus daar kijk ik ook echt met belangstelling naar uit. :D

Dat blijkt dus niet zo te zijn blijkt uit onderzoek: https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/them ... n-8-vragen

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:11

Ik denk dat je een verkeerde link hebt toegevoegd, want hij linkt naar een algemene pagina over de doodstraf, en heeft niet zo zeer te maken met het punt dat ik maakte: per staat verschilt de rechtspraak soms enorm.

Die juridisch onhoudbare situaties komen vooral door een slechte beredenering/slechte uitleg bij sommige zaken. Als je daar meerdere processen over voert over langere termijn zie je dat bepaalde doctrines dan geen stand houden. Zo is onlangs de Chevron doctrine door SCOTUS van tafel geveegd, dat is een belangrijke doctrine voor o.a. het bestuursrecht en overheidsorganen in de VS, maar de manier waarop hij van tafel is geveegd is op een niet goed onderbouwde manier gedaan. En als je als rechter je beslissingen of uitspraken niet goed onderbouwt, dan zullen er weer heel veel procedures moeten volgen, waarin die uitspraak steeds een beetje verduidelijkt wordt. De Chevron doctrine werd bijvoorbeeld al zo'n 40 jaar gehanteerd, waardoor nu dus genomen beslissingen door overheidsorganen enorm onder druk staan, en zoiets brengt veel risico (maar ook kansen) met zich mee voor partijen die te maken hebben gehad met beslissingen die onder die doctrine zijn genomen. Aan de andere kant zijn de bij de overheidsorganen aardig nerveus, want ze mogen iets wat ze al 40 jaar deden nu niet meer doen, maar SCOTUS heeft niet goed uitgelegd wat ze dan wél mogen doen en hoe ze met de nieuwe situatie om moeten gaan. Heel erg interessant allemaal.

Cer, ik ben het zeker met je eens dat een biased rechter ook geen pretje is, en dan zou een jury in sommige gevallen inderdaad een betere optie kunnen zijn. Maar eigenlijk zou je als burger toch gewoon moeten kunnen vertrouwen op een onafhankelijke en onpartijdige rechter, al zal dat wel altijd een beetje een utopie blijven vrees ik...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:26

Het ging om het tweede kopje uit de link:

Helpt de doodstraf misdrijven te voorkomen?

Nee, uit onderzoek blijkt dat er geen bewijs is dat de doodstraf beter helpt om misdrijven te voorkomen dan gevangenisstraf. In landen waar de doodstraf werd afgeschaft, nam het aantal misdrijven niet toe. En in sommige landen daalde het aantal misdrijven. Uit onderzoek in Canada blijkt bijvoorbeeld dat het aantal moorden in 2008 lager was dan in 1976, toen de doodstraf werd afgeschaft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:35

Dat is toch niet relevant voor dit topic :?

Enfin, er loopt momenteel niet echt iets wat ik perse wil volgen, dus ik viel in deze zaak:

https://www.youtube.com/live/oB1zRRdak5 ... Z8928yDhbU

De Ashley Benefielt trial.. een ballerina die verdacht wordt van de moord op haar man (even uit mn hoofd). Een ouderwetse verdediger die de getuige een “creep” noemt en de aanklager die “objeeeeectionnnn!! -:(- “ gromt..

Het klinkt nu al geweldig :')

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:36

Klinkt interessant Cer, ik heb net een verslag zitten lezen en wat een drama.. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Wel interessant om te horen dat een rechter Ashley eerder niet geloofwaardig genoeg vond met betrekking tot haar klachten over huiselijk geweld door haar man. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:08

Ik ben heel erg benieuwd naar de rechtszaak over de Delphi Murders.
Die begint in oktober van dit jaar.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 13:18

Lau ik kan me voorstellen dat de vraag vrij uitgebreid was :D Maar erg interessant om jouw visie te lezen! Het jurysysteem heeft voor mij ook iets bevreemdends, het is allemaal zo subjectief.

Emily D Baker besprak net een interview met 2 jurors uit de Rust zaak. Ze vertelden dat ze al twijfels aan Alec Baldwins schuld (involuntary manslaughter) hadden terwijl de zaak pas een paar dagen bezig was. Lijkt me ook heel moeilijk om zo’n hele trial objectief te blijven tot je alles gezien hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:18

In dit stuk, op ongeveer 1.46:57 vraagt de prosecution of de getuige de gil/schreeuw van de dader kan 'nadoen'.. ik weet nog niet hoe het afloopt, maar serieus :')

https://www.youtube.com/watch?v=-Sc3Iih ... veryAddict

Aan het begin van de stream had de defence attorney al ruzie met een getuige (die ook advocaat was, de advocaat van het doodgeschoten slachtoffer) ..

@Mars: dat lijkt mij ook lastig hoor.. ik denk dat je altijd een soort bias hebt..
Maar goed, bij bijv Johnny Depp, of bij Karen Reed sloeg dat bij ons ook volledig om.
Bij Hannah Gutierez zijn we er nog niet helemaal uit, lag het nou aan haar, of toch niet..

En dan vooral ook bij trials waar de jury niks op mag schrijven.. dat is toch ook niet te doen, moet je het allemaal een beetje onthouden en dan aan het eind weer in elkaar fabriceren

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:31

Ik heb net ontdekt dat de dochter van Doug Benefield op TikTok zit, en ook TikToks maakt over de hele zaak. Ik vind haar echt opvallend nuchter. Ook tijdens het verhoor vond ik dat ze echt zo enorm rustig bleef, heel erg knap.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:54

Ohh dat is die blonde dame, ik begreep dat ze ook tshirts verkoopt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:17

Lau07 schreef:
Ik heb net ontdekt dat de dochter van Doug Benefield op TikTok zit, en ook TikToks maakt over de hele zaak. Ik vind haar echt opvallend nuchter. Ook tijdens het verhoor vond ik dat ze echt zo enorm rustig bleef, heel erg knap.

Vanochtend begint de rechtzaak daarmee, zij wordt teruggeroepen om te vragen naar haar socials.. De judge is pretty straight forward en de advocaat haalt bakzeil.. interessant :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:37

En Sarah Boone is weer in de rechtzaal geweest, het is weer een pareltje
https://www.youtube.com/watch?v=uL8cWjJIrxU

Ze komt er nu achter dat het SUPER onhandig is om geen advocaat te hebben.. daar kan ze dan wel heel geergerd over doen, maar ja, ze heeft dat wel een beetje zelf geregeld

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:39

Mijn schoonmoeder is hier verslaafd aan, en aangezien ze niet zo heel veel andere dingen in haar leven heeft is dit het enige waar ze over praat. Dus nee, ik heb nog nooit naar zo iets gekeken, maar ik weet wel alle ins- and outs over zaken die jullie hier bespreken :+ :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 09:53

Cer schreef:
En Sarah Boone is weer in de rechtzaal geweest, het is weer een pareltje
https://www.youtube.com/watch?v=uL8cWjJIrxU

Ze komt er nu achter dat het SUPER onhandig is om geen advocaat te hebben.. daar kan ze dan wel heel geergerd over doen, maar ja, ze heeft dat wel een beetje zelf geregeld

M'am that is why there are benefits to be represented by a council :')

Zij gaat rekken en vervelen zolang ze kan, dit is de grote Sara Boone show geworden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:53

And I'm here for it :')

(waarbij het voor het slachtoffer natuurlijk heel droevig is, maar dat lijkt me duidelijk)